Djur vi stöter på i vår fauna.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav antonius » 2014-08-11 20:18:08

Huggorm skrev:Kanske inte var någon som lyckades, de är vansinnigt snabba när de flyger. Man får smyga sig på dom när de sitter och vilar då.


Dom är otroligt skickliga flygare, de kan göra loopingar, bakåt och tvära kast som inget annat flygetyg. Såg på AnimalPlanet när de filmade dem i slowmotion, så man verkligen såg hur dom vrider vingarna, amazing... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Sv: Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav slackern » 2014-08-11 20:18:54

Huggorm skrev:Jag hade en fladdermus som flög in genom fönstret en natt i juli. Jag vaknade av flaxandet och undrade vad som hände. Den flög hundra varv runt rummet i överljudshastighet utan att hitta ut, det gick så fort att jag knappt såg vad det var för något. Jag öppnade några fönster till och då hittade den ut till slut. Kul djur, jag tycker om fladdermöss.

Ett djur som jag alltid har gott om på sommaren och hösten är lockespindlar. Se sitter på karmen utanför dörren och väntar tills man öppnar, då smiter de in. Eller så går de bara genom fönstren när de är öppna. Sedan kommer de fram på natten och springer över en när man sover. Jag avskyr dom verkligen och dräper dom så fort jag får möjlighet. Men de är så vanliga, det kommer hela tiden flera.

Vad du än gör skaffa dig ej en eldkastare om du bor i ett trähus. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav antonius » 2014-08-21 17:01:55

Inte direkt i faunan, men det bor en spindel i mitt badrum, har börjat betrakta den som ett husdjur, kommer mig inte för att spola ner den på wc:n, eller slänga ut den genom fönstret, tvärt om har jag börjat att prata med den, den svarar dock inte på ngt, kallar den för "Höjden av enfald" men den lystrar inte ännu, om den börjar göra det kanske vi kan resa runt och visa upp oss på loppcirkusar, odyl... :-)199
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Alien » 2014-08-21 17:18:37

Jag ser sällan några vilda djur. Men igår när jag promenerade med en tibbe så jag två harungar/ungharar som såg ut att jaga varann. Tibben såg dem också. Han brukar skälla på alla hundar men nu var han tyst. Tittade bara intensivt på dem och drog i kopplet mot dem. Det kanske finns en jägare även i små tempelhundar?

Ja, så såg jag ju plötsligt en igelkott i mitt vardagsrum, men det har jag berättat om förut.

Jag har släktingar som bor på en ö. Förr var enda sättet att komma dit via båt. En släkting tog med sig några igelkottar. Snart var hela ön full med igelkottar. Det fanns ju inga bilar där. Och inga naturliga fiender heller, antar att det var för långt för räven att simma dit. På vintern kan räven raska över isen, men då ligger igelkottarna i vinterdvala.

Men så byggdes en bro och igelkottarna decimerades raskt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-21 17:20:06

Huggorm skrev:Ett djur som jag alltid har gott om på sommaren och hösten är lockespindlar. Se sitter på karmen utanför dörren och väntar tills man öppnar, då smiter de in.
Hahaha ja de GÖR så ju!!! Jag hade lockespindelfarm under bron när jag bodde i en lägenhet med egen ingång. Under denna lilla bro som var cirka 1 kvm stor kryllade det av lockespindlar. De är så sjukt äckliga, och så smyger de omkring i mörkret också.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav slackern » 2014-08-21 17:23:22

Jag har sett spår efter bäver i krokarna där jag bor längs Karlbergskanal och Klara sjö. Dom är tydligen rätt så folkilska med.

Sofie badade – blev bäverbiten
Tvingades uppsöka sjukhus efter attacken

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17092019.ab
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Chrilleb » 2014-08-21 17:34:40

Angående spindlar, kommer jag ihåg en gång min mor berättade att en spindel smitit in i lägenheten, och det typ knakade när den raskt sprang iväg när min mor försökte locka ut den. Det verkar som de blir snabbare och snabbare år för år, på nåt sätt...de är så himla kvicka de man ser nuförtiden ( eller om det är inbillning hah ) :)


De spindelarter jag känner igen är

*Rovspindlar och möjligen Lockespindel oxå, samt Husspindel.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Geastrum » 2014-08-21 18:39:01

Ska man vara petig så är lockespindlar inte några spindlar egentligen. De utgör en egen ordning bland spindeldjuren, som förutom spindlar och lockespindlar omfattar bland annat kvalster och skorpioner.

Lockespindlar skiljer sig från spindlarna genom att de har en kompakt kropp utan midja, medan en spindels kropp är tydligt uppdelad i fram- och bakkropp. Lockespindlarna saknar dessutom spindlarnas förmåga att spinna trådar och nät.

En trevlig egenskap hos lockespindlarna är att de äter fästingar...

http://www.entomologi.se/arachnida/lockespindlar/
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Chrilleb » 2014-08-21 18:46:22

@Geastrum, tack för din länk, då vet vi mera...:)
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Geastrum » 2014-08-21 18:57:31

slackern skrev:Jag har sett spår efter bäver i krokarna där jag bor längs Karlbergskanal och Klara sjö. Dom är tydligen rätt så folkilska med.

Det finns bäver i Nacka också, vid Östervik i utkanten av Erstaviksskogen. Jag har varit vid dammen, men jag har inte sett till några levande bävrar, däremot snubblade jag nästan över ett bäverkadaver förra året.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Flawed » 2014-08-21 22:01:39

slackern skrev:Jag har sett spår efter bäver i krokarna där jag bor längs Karlbergskanal och Klara sjö. Dom är tydligen rätt så folkilska med.

Sofie badade – blev bäverbiten
Tvingades uppsöka sjukhus efter attacken

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17092019.ab


Det är nog inget som händer varje dag om man säger så.


Det verkar finnas oerhört mycket kaniner i Solna.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Sv: Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav slackern » 2014-08-21 22:03:12

Flawed skrev:
slackern skrev:Jag har sett spår efter bäver i krokarna där jag bor längs Karlbergskanal och Klara sjö. Dom är tydligen rätt så folkilska med.

Sofie badade – blev bäverbiten
Tvingades uppsöka sjukhus efter attacken

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17092019.ab


Det är nog inget som händer varje dag om man säger så.

Det hör snare till ovanligheterna. Men spår utav bävrar har jag sett. Massa fälda träd o grejer.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav antonius » 2014-08-22 15:22:19

Vi höll på att sanera en skitig anläggning i går natt, hade på mig klass a skyddsutr. med gasmask och hela helvetet, det var hett som satan och skyddsglasen immade så man såg knappt vad man gjorde, plötsligt såg jag något som rörde sig, djupt nere i skiten böjde mig ner och tittade och där satt en pytteliten groda och stirrade på mig, så jag skrek stopp. Vi stannade hela processen, jag fångade det lilla livet och gick ut, lät den hoppa iväg in i en grässlänt och tänkte det var dagens goda gärning, made my day, eller natt då... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-22 15:28:31

antonius skrev:Vi höll på att sanera en skitig anläggning i går natt, hade på mig klass a skyddsutr. med gasmask och hela helvetet, det var hett som satan och skyddsglasen immade så man såg knappt vad man gjorde, plötsligt såg jag något som rörde sig, djupt nere i skiten böjde mig ner och tittade och där satt en pytteliten groda och stirrade på mig, så jag skrek stopp. Vi stannade hela processen, jag fångade det lilla livet och gick ut, lät den hoppa iväg in i en grässlänt och tänkte det var dagens goda gärning, made my day, eller natt då... :-)005


Det var snällt och gulligt, gäller att ta vara på de fria djur vi har kvar i naturen. :D
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav antonius » 2014-08-22 15:48:04

BloodyPirate skrev:Det var snällt och gulligt, gäller att ta vara på de fria djur vi har kvar i naturen.


Åh tack, ja det är lustigt hur små saker kan lyfta ens miserabla humör en smula ibland, med att rädda en groda tex, haha :-)005
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-22 15:53:52

antonius skrev:
BloodyPirate skrev:Det var snällt och gulligt, gäller att ta vara på de fria djur vi har kvar i naturen.


Åh tack, ja det är lustigt hur små saker kan lyfta ens miserabla humör en smula ibland, med att rädda en groda tex, haha :-)005


Haha ja, men det är bra att "se det stora i det lilla" som jag brukar säga. :-)005
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Re: Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav SgtArdbeg » 2014-08-22 22:11:55

Hade ett lodjur på altanen för några vintrar sedan. Tyvärr fick jag bara se fotspåren... Antar att den hade bråttom till grannarnas fårhus/hönshus?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav kapuni » 2014-08-22 23:58:19

För några veckor sedan var jag med och dödade en svart änka som bodde precis vid bilen, jag har även haft en boendes i mitt badrum.

En ekorre kommer varje dag på sin morgontur och är inte blyg av sig, tyvärr. Jag vill inte ha den i min trädgård.

Kolibrier är mina favoriter. De kommer flera gånger om dagen till min Hot lip salvia. Försöker fånga dem på bild men det är inte så lätt
IMG_9632.jpg
IMG_9522.jpg


Jag träffar en massa ödlor titt som tätt. En var nog över en meter. Tog en bild.
IMG_9058.jpg


En gång mötte jag en älg mitt i bostadsområdet.

I går såg jag en söt liten groda när jag plockade kantareller, den var nog inte större än en kvadratcentimeter. Jag såg även spår av vildsvin som hade bökat omkring inne i skogen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav River » 2014-08-23 0:06:11

Jeg har støtt på elg, rådyr, rev, ekorn og hare. Jeg har også støtt på hoggorm, frosker og firfisler, (men det går vel kanskje under krypdyr eller amfibier?) Også har jeg støtt på mange forskjellige fuglearter, som kanskje heller ikke er direkte dyr?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav antonius » 2014-08-23 0:26:47

Wow, @kapuni i'm impressed, nu snackar vi fauna, bra där... :-)049
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Kanin » 2014-08-26 22:12:57

Idag stod jag plötsligt några meter från tre älgar som skrämda snabbt sprang iväg.
Bild

Men en av dem tittade sedan nyfiket på avstånd.
Bild

Fast stjärtmesen var sötast.
Bild

Jag fångade även ekorre, björktrast, lövsångare, talgoxe, blåmes, amiralfjäril, tistelfjäril, citronfjäril, svart ängstrollslända och större ängstrollslända på bild - som helhet en lyckad dag även om jag inte stötte på några mer svårfunna djur.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav antonius » 2014-08-27 8:03:41

Snyggt @Kanin, rena "Jan Lindblad" foto shootingen, nice :-)005
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Alien » 2014-08-28 15:44:07

River skrev:Jeg har støtt på elg, rådyr, rev, ekorn og hare. Jeg har også støtt på hoggorm, frosker og firfisler, (men det går vel kanskje under krypdyr eller amfibier?) Også har jeg støtt på mange forskjellige fuglearter, som kanskje heller ikke er direkte dyr?


Klart grodor, ödlor och fåglar räknas till djur.

Svårigheten med fåglar är att veta vilken slags fågel det är. Hur skiljer man på en sparv och en pilfink (sparv grått huvud, pilfink brunt huvud)? Att bara säga "jag såg/hörde en massa fåglar" går ju inte an.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Chrilleb » 2014-08-28 15:44:31

@kanin


Vilka fantastiskt fina naturbilder !
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Intressanta intressen



Logga in