Restnoteringar av läkemedel

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav ab2487_1 » 2024-03-08 17:57:10

Före 2009 då avregleringen av monopolet genomfördes hade staten(apoteksbolaget) beredskapslager med nödvändig medicin(detta innebar att de även var tvungna att rotera mediciner i lagret för att dessa skulle bli för gamla annars). Så ja jag håller med om att det beror på privatiseringen sedan är det inte konstigt om tillverkarna väljer att prioritera tillverkning av vad de tjänar mest på..(tyvärr…)
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 280
Anslöt: 2021-10-10

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2024-03-09 0:09:07

ab2487_1 skrev:Före 2009 då avregleringen av monopolet genomfördes hade staten(apoteksbolaget) beredskapslager med nödvändig medicin(detta innebar att de även var tvungna att rotera mediciner i lagret för att dessa skulle bli för gamla annars). Så ja jag håller med om att det beror på privatiseringen sedan är det inte konstigt om tillverkarna väljer att prioritera tillverkning av vad de tjänar mest på..(tyvärr…)


Vi har fallit för myten om att efterfrågan ska fylla hyllorna den dagen vi vill ha något.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2024-03-21 20:45:18

Alien skrev:Två adhd-medicner är restnoterade.

UNT 2024-03-05 skrev:Två stora adhd-läkemedel är restnoterade, vilket innebär att apoteken inte kan beställa dem från tillverkaren. Det är flera styrkor av läkemedlen Elvanse och Intuniv, vilka också är nästan helt slut på apoteken i Uppsala.

Enligt tillverkaren Takeda Pharma beror det på att efterfrågan i Sverige och Europa varit så hög att deras tillverkningstakt inte hängt med.
---
Eftersom flera av adhd-läkemedlen är centralstimulerande skrivs de bara ut en månad i taget och när det inte går att hämta ut nya är de enda alternativen att byta läkemedel eller vara utan.

– Adhd är en diagnos som innebär neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och man ska ha en stabilitet i behandlingen och inte behöva byta läkemedel, säger Samuel Silkestrand, utredare Läkemedelsverket.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/jnend38j

Alltfler barn och även vuxna har tydligen fått adhd-diagnos i Sverige och övriga Europa. Patienterna och patienters föräldrar är förstås oroliga. Det är inte alltid det finns någon lämplig ersättning.

Jag har Elvanse, den finns som Elvanse och Elvanse Vuxen. Fast det är nog samma, (de vill bara hålla reda på hur många vuxna resp. barn som får den och Elvanse Vuxen finns inte i 20, 40 och 60 mg).
Min dos är inte restad, som tur är. Plus att jag får 3 månaders förbrukning per uttag.
Det finns parallellimporterade Elvanse fast de verkar inte tillhandahållas i Sverige än.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2024-03-21 20:55:17

Kollade nu och ingen Elvanse är restad ju.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in