Restnoteringar av läkemedel

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Dagobert » 2023-07-25 1:11:48

Zima33 skrev:
Dagobert skrev:Undrar vad som styr vilka mediciner tillverkarna producerar.

Pengar skulle jag tro.

Ja förstås, men om många slutar med Sepofan så får väl de som tillverkar sälja så mycket mer?
Är de så enögda att de struntar i sånt?
Bättre att dela på kakan än att bara försöka sno åt sig de största bitarna, tycker jag.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-08-05 19:43:06

Dagobert skrev:
Zima33 skrev:
Dagobert skrev:Undrar vad som styr vilka mediciner tillverkarna producerar.

Pengar skulle jag tro.

Ja förstås, men om många slutar med Sepofan så får väl de som tillverkar sälja så mycket mer?
Är de så enögda att de struntar i sånt?
Bättre att dela på kakan än att bara försöka sno åt sig de största bitarna, tycker jag.

Är väl oftast läkemedel som inte är så efterfrågade som slutar tillverkas. Så de som slutar tillverka de läkemedlena förlorar inte så mycket.
Eller pga att TLV inte låter tillverkaren höja priset till kund.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2023-08-25 13:07:39

Detta ska vara orsakerna till restnoteringarna:

Marginalerna minskar på grund av:

Brist på råvaror
Problem i tillverkningen
Efterfrågan på läkemedlet blir oväntat hög.
https://folkhalsaochsjukvard.rjl.se/var ... lakemedel/

Det sista gäller ju diabetesmedicinen Ozempic som även började användas som bantningsmedicin.

Så här ska problemen med restnoteringar avhjälpas, men det verkar inte till fyllest när det gäller viktiga läkemdel där alternativ saknas:

Läkemedelskommittén och Område läkemedelsförsörjning arbetar med följande områden för att underlätta läkemedelshantering när ett läkemedel blir restnoterat:

Vi bygger upp lager för slutenvårdens behov
Vi informerar förskrivarna om alternativ via ordinationsmallar i Cosmic
Vi stödjer öppenvårdsapoteken i samband med restnoteringar av viktiga läkemedel där självklara alternativ saknas.
I dagsläget är det nästan en heltidstjänst som enbart arbetar med hantering av restnoteringar, tillsammans med andra sortimentsfrågor.

Om problemet är globalt så kan det ju inte bero på privatiseringen av apoteken i Sverige, inte inbart iaf.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2023-08-25 13:46:05

Men enligt denna debattartikel så beror allt på privatiseringarna. Privata apotek är enbart inriktade på vinst, inte på människors behov av mediciner:

Arbetet Ledare 7 Sep 2022 skrev:På dagens avreglerade apoteksmarknad fyller privatiserade apotek sina lokaler med smink, tandborstar, naturgodis till extrapris och en uppsjö av andra saker som också finns på varuhus och livsmedelsaffärer.

Men livsviktiga mediciner över disk? Icke!

Det är helt enkelt inte tillräckligt lönsamt för apoteken att göra denna hantering så smidig att det går att hämta ut några större ”lager”.

Sminket och naturgodis däremot ger vinst. Och det är endast vinsten som räknas på en privat marknad.

Den här förvandlingen av de fordom statliga apoteken från en samhällelig hjälpinstans för sjuka medborgare till en affärsidé för investmentbolag medförde att samhällsservicen, det som en gång var huvudsyftet, hamnade i bakgrunden.

I stället kom vinstmaximering att styra verksamheten.
---
Marknadsmässig lönsamhet och medborgarnas behov är helt enkelt inte två kompatibla enheter.
https://arbetet.se/2022/09/07/krig-och- ... ngsfiasko/

Edit: Lade till länken till artikeln
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav slackern » 2023-08-25 13:50:22

Ja snart kommer folk säkert dö på löpandeband.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-08-25 18:37:05

Restnoteringar har ingenting med privatiseringarna att göra, det beror helt på läkemedelstillverkarna.

Jag är delägare i ett apoteksbolag, så jag vet.

Men visst, det är smink o sånt som ger vinst, apoteken tjänar knappt nått på receptbelagda mediciner. Men det är inte anledningen till restnoteringar, det beror på tillverkaren/importören.

EDIT: Länka gärna till den artikeln, jag vill veta vem som skrivit den!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav slackern » 2023-08-26 17:30:41

Richard skrev:Restnoteringar har ingenting med privatiseringarna att göra, det beror helt på läkemedelstillverkarna.

Jag är delägare i ett apoteksbolag, så jag vet.


Alltså har inte du sjukersättning? Får man ens vara egenföretagare om man har sjukersättning? Eller det kanske är ett AB och du äger aktier i bolaget? Då kan jag tänka mig att det funkar att ha sjukersättning.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2023-08-26 17:36:06

Richard skrev:Restnoteringar har ingenting med privatiseringarna att göra, det beror helt på läkemedelstillverkarna.

Jag är delägare i ett apoteksbolag, så jag vet.

Men visst, det är smink o sånt som ger vinst, apoteken tjänar knappt nått på receptbelagda mediciner. Men det är inte anledningen till restnoteringar, det beror på tillverkaren/importören.

EDIT: Länka gärna till den artikeln, jag vill veta vem som skrivit den!


Men är det inte lättare för ett statligt apoteksbolag att ta ansvar för lagerhållningen än för en massa olika privata apotek, som inte har något ansvar för lagerhållning, bara för vinst? Sen förstår jag att de inte kan göra något åt att tillverkarna slutar tillverka.

Det var en miss, jag har lagt till länken nu.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2023-08-26 18:35:37

Alien skrev:Men är det inte lättare för ett statligt apoteksbolag att ta ansvar för lagerhållningen


Tror du har missat att målet är att köra allt i bottnen.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav antonius » 2023-08-26 18:49:56

det enda som vart bättre av privatiseringen är näthandeln, man slipper sitta på ett apotek och vänta på sin tur, men nu får man sitta hemma och vänta på att det ska finnas medikamenter, OMG, ni unga sluta röka, äta fet mat och motionera, så ni inte blir sjuk, för man för ett tvåfrontskrig, sin egen sjuka kropp och ett samhälle som är emot en
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-08-26 18:52:57

Alien skrev:
Richard skrev:Restnoteringar har ingenting med privatiseringarna att göra, det beror helt på läkemedelstillverkarna.

Jag är delägare i ett apoteksbolag, så jag vet.

Men visst, det är smink o sånt som ger vinst, apoteken tjänar knappt nått på receptbelagda mediciner. Men det är inte anledningen till restnoteringar, det beror på tillverkaren/importören.

EDIT: Länka gärna till den artikeln, jag vill veta vem som skrivit den!


Men är det inte lättare för ett statligt apoteksbolag att ta ansvar för lagerhållningen än för en massa olika privata apotek, som inte har något ansvar för lagerhållning, bara för vinst? Sen förstår jag att de inte kan göra något åt att tillverkarna slutar tillverka.

Det var en miss, jag har lagt till länken nu.

Varför skulle det vara lättare för statligt apotek men inte privat? När något läkemedel är restnoterat så är det slut hos tillverkaren. Jämför med Apoteket AB, det är statligt.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2023-08-26 18:55:12

Ett stort statligt apotek borde haft råd med att köpa upp ett större lager?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-08-26 18:55:29

slackern skrev:
Richard skrev:Restnoteringar har ingenting med privatiseringarna att göra, det beror helt på läkemedelstillverkarna.

Jag är delägare i ett apoteksbolag, så jag vet.


Alltså har inte du sjukersättning? Får man ens vara egenföretagare om man har sjukersättning? Eller det kanske är ett AB och du äger aktier i bolaget? Då kan jag tänka mig att det funkar att ha sjukersättning.

Jo, det är som om jag hade aktier, jag tar naturligtvis inte ut någon lön eller får någon ersättning..
Senast redigerad av Richard 2023-08-26 18:58:54, redigerad totalt 1 gång.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-08-26 18:56:00

Alien skrev:Ett stort statligt apotek borde haft råd med att köpa upp ett större lager?

Så dom har gjort det?
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2023-08-26 19:27:24

Richard skrev:
Alien skrev:Ett stort statligt apotek borde haft råd med att köpa upp ett större lager?

Så dom har gjort det?


Det finns ju inte längre något stort statligt monopol.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-08-27 5:50:07

Alien skrev:
Richard skrev:
Alien skrev:Ett stort statligt apotek borde haft råd med att köpa upp ett större lager?

Så dom har gjort det?


Det finns ju inte längre något stort statligt monopol.

Men du tror dom hade det då? Innan 2006?

Men frågan är egentligen inte hur många de har på lager, medicin är en färskvara med kort lagerhållbarhet.

Nej, lita på mig, medicinbristen har inget med privatiseringarna att göra, det är helt o hållet upp till tillverkaren. Det kommer hela tiden nya mediciner, så det blir mer grejer det rör sig om. En maskin kan gå sönder, det kan vara brist på en råvarukemikalie eller annat problem hos tillverkaren.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2023-08-27 15:03:10

antonius skrev:det enda som vart bättre av privatiseringen är näthandeln, man slipper sitta på ett apotek och vänta på sin tur, men nu får man sitta hemma och vänta på att det ska finnas medikamenter, OMG, ni unga sluta röka, äta fet mat och motionera, så ni inte blir sjuk, för man för ett tvåfrontskrig, sin egen sjuka kropp och ett samhälle som är emot en


Skulle finnas näthandel med vanliga apoteket.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-09-02 11:38:31

Richard skrev:
Alien skrev:
Richard skrev:Så dom har gjort det?


Det finns ju inte längre något stort statligt monopol.

Men du tror dom hade det då? Innan 2006?

Men frågan är egentligen inte hur många de har på lager, medicin är en färskvara med kort lagerhållbarhet.

Nej, lita på mig, medicinbristen har inget med privatiseringarna att göra, det är helt o hållet upp till tillverkaren. Det kommer hela tiden nya mediciner, så det blir mer grejer det rör sig om. En maskin kan gå sönder, det kan vara brist på en råvarukemikalie eller annat problem hos tillverkaren.

Försvarsmakten hade beredskapslager som Apoteket AB ansvarade för och som de förnyade regelbundet. Alltså de tog förpackningarna med kortare hållbarhet och sålde på sina apotek och köpte in nyare förpackningar till lagren.
Har sett nåt reportage om det men minns inte vad det var för program.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Solblomma » 2023-09-02 15:20:28

Kidzi skrev:
antonius skrev:det enda som vart bättre av privatiseringen är näthandeln, man slipper sitta på ett apotek och vänta på sin tur, men nu får man sitta hemma och vänta på att det ska finnas medikamenter, OMG, ni unga sluta röka, äta fet mat och motionera, så ni inte blir sjuk, för man för ett tvåfrontskrig, sin egen sjuka kropp och ett samhälle som är emot en


Skulle finnas näthandel med vanliga apoteket.

Är inte apoteket.se "vanliga" apoteket? De har i alla fall samma symbol.
https://www.apoteket.se/
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-09-03 6:19:01

Solblomma skrev:
Kidzi skrev:
antonius skrev:det enda som vart bättre av privatiseringen är näthandeln, man slipper sitta på ett apotek och vänta på sin tur, men nu får man sitta hemma och vänta på att det ska finnas medikamenter, OMG, ni unga sluta röka, äta fet mat och motionera, så ni inte blir sjuk, för man för ett tvåfrontskrig, sin egen sjuka kropp och ett samhälle som är emot en


Skulle finnas näthandel med vanliga apoteket.

Är inte apoteket.se "vanliga" apoteket? De har i alla fall samma symbol.
https://www.apoteket.se/

Jo, det är samma, Apoteket AB, det ägs fortfarande helt av staten.
https://www.apoteket.se/tema/om-apoteke ... sstyrning/

De vanligaste konkurrenterna är Kronans Apotek, Apotek Hjärtat, Apoteksgruppen och Lloyds Apotek. Samt några mindre.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2023-09-03 11:17:42

Apoteksgruppen och Kronans Apotek har gått ihop, och alla apoteken ska heta Kronans Apotek. Kanske räcker inte kunderna till för så många olika ägare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav melly » 2023-09-20 19:31:29

Något jag har märkt är att olika apoteksbolag har olika policies för att erbjuda utbyte.

Jag har fått rejäl förskrivning, stora förpackningar, på ett läkemedel som jag kommer att behöva ta resten av livet i varierande doser. Läkaren ser avsiktligt till att jag ska ha mer än nog för tillfället, så att jag inte ska riskera att bli utan senare.

Men de stora förpackningarna blev raskt restnoterade.

Vanliga Apoteket vill inte byta till ungefär samma mängd läkemedel i mindre förpackningar, medan Apotek Hjärtat gör det utan problem. Alltså inte ens utbyte till generika, utan exakt samma, bara i mindre förpackningar.

Lite samma sak hände när en förpackning av ett annat av mina förskrivna läkemedel ersattes med en burk med ytterligare 10 tabletter: från 100 till 110 tabletter. Apoteket ville inte byta, medan Apoteksgruppen den gången var de som gjorde smidigt byte. Det blev ju ett uttag mindre eftersom det blev 10 tabletter för mycket i varje uttag, men det viktiga för mig var ju att få min medicin.

Jag hamstrar förstås numera, med ett öga på sista förbrukningsdag så att jag inte ska slösa bort läkemedel för att de blir för gamla. Jag passar på att säkerställa mitt behov medan mina mediciner finns tillgängliga. Jag vet hur det känns att jaga apotek där det förhoppningsvis finns något kvar av det man behöver...
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2024-03-08 2:44:26

Två adhd-medicner är restnoterade.

UNT 2024-03-05 skrev:Två stora adhd-läkemedel är restnoterade, vilket innebär att apoteken inte kan beställa dem från tillverkaren. Det är flera styrkor av läkemedlen Elvanse och Intuniv, vilka också är nästan helt slut på apoteken i Uppsala.

Enligt tillverkaren Takeda Pharma beror det på att efterfrågan i Sverige och Europa varit så hög att deras tillverkningstakt inte hängt med.
---
Eftersom flera av adhd-läkemedlen är centralstimulerande skrivs de bara ut en månad i taget och när det inte går att hämta ut nya är de enda alternativen att byta läkemedel eller vara utan.

– Adhd är en diagnos som innebär neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och man ska ha en stabilitet i behandlingen och inte behöva byta läkemedel, säger Samuel Silkestrand, utredare Läkemedelsverket.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/jnend38j

Alltfler barn och även vuxna har tydligen fått adhd-diagnos i Sverige och övriga Europa. Patienterna och patienters föräldrar är förstås oroliga. Det är inte alltid det finns någon lämplig ersättning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Solblomma » 2024-03-08 7:31:25

Alien skrev:Två adhd-medicner är restnoterade.

UNT 2024-03-05 skrev:Två stora adhd-läkemedel är restnoterade, vilket innebär att apoteken inte kan beställa dem från tillverkaren. Det är flera styrkor av läkemedlen Elvanse och Intuniv, vilka också är nästan helt slut på apoteken i Uppsala.

Enligt tillverkaren Takeda Pharma beror det på att efterfrågan i Sverige och Europa varit så hög att deras tillverkningstakt inte hängt med.
---
Eftersom flera av adhd-läkemedlen är centralstimulerande skrivs de bara ut en månad i taget och när det inte går att hämta ut nya är de enda alternativen att byta läkemedel eller vara utan.

– Adhd är en diagnos som innebär neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och man ska ha en stabilitet i behandlingen och inte behöva byta läkemedel, säger Samuel Silkestrand, utredare Läkemedelsverket.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/jnend38j

Alltfler barn och även vuxna har tydligen fått adhd-diagnos i Sverige och övriga Europa. Patienterna och patienters föräldrar är förstås oroliga. Det är inte alltid det finns någon lämplig ersättning.

Både jag och min son har Elvanse. Det är den enda centralstimulerande vi har kunnat ta utan för mycket biverkningar. Hoppas de kommer ikapp med tillverkningen snart, utan den havererar mitt liv!
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in