Livet på landet.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-14 21:35:52

Skogkatt skrev:
manne skrev:https://lediganu.se/lagenheter/3-rums-lagenhet-pa-72m%C2%B2-i-tomelilla/

någon som vet om dessa bostäder har portkod på dörren. :o :-)063 :?:


Det borde de ha, men det finns en länk i annonsen som säger "kontakta hyresvärden". Så du kan ju skicka ett snabbt meddelande och fråga. Det är nog det enklaste.


undrade bara blev erbjuden en student bostad där när jag var 21 år gammal av folkhögskolan. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-28 16:02:56

någon som kan något om tomelilla och vill berätta mera om den små staden. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav antonius » 2023-08-28 23:32:12

manne skrev:någon som kan något om tomelilla och vill berätta mera om den små staden. :o :-)063 :?:


där spelade Hasse och Tage in många av sina filmer, och där finns också ett filmmuseum

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hasse_och_Tage-museet
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Livet på landet.

Inläggav Richard » 2023-08-29 6:59:01

Jag var i Tomelilla 1:a maj, träffade Björn Söder.

Jag med Björn Söder, l.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Livet på landet.

Inläggav antonius » 2023-08-29 8:41:42

Richard skrev:Jag var i Tomelilla 1:a maj, träffade Björn Söder.


tog ni en pilsner ihop och sådär, växlad mobilnr och mail?
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-29 9:59:25

frågan är det lugnare på landet är risken för psykiskt sjukdom mindre om man bor på landet.?

eller vad säger forskarna om det. :o :-)063 :?:

är psyk sjukdom mindre på landsbygden. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-29 10:35:09

frågan är om jag hade varit mindre psykisk sjuk om jag hade bott på Österlen landet. :o :-)063 :?:

tror att det är mindre stress där och trevligare folk lantisarna är trevliga och snäll och hälsar på alla.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav Alien » 2023-08-29 11:52:54

manne skrev:frågan är det lugnare på landet är risken för psykiskt sjukdom mindre om man bor på landet.?

eller vad säger forskarna om det. :o :-)063 :?:

är psyk sjukdom mindre på landsbygden. :o :-)063 :?:

Det beror på varför man drabbats av psykisk sjukdom. Beror det på genetiken så är det lika illa var man än bor.

Ensam, mobbad, utfrusen och deprimerad kan man bli var man än bor. Har man AS är det stor risk för detta, och sin AS bär man ju med sig.

Vet inte om det finns någon undersökning om skillnad i psykisk hälsa mellan att bo på landet el bo i stan.

Att bo i Stockholm tycks inte vara så hälsosamt, ändå är det dit många vill. En två år gammal rapport om tillståndet i Stockholm:

Läkartidningen 2021-08-04 skrev:Psykiska sjukdomar, beroendetillstånd och självskador bidrar till en stor del av den totala sjukdomsbördan i Stockholms län, enligt en färsk rapport från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin.
---
I en ny rapport tittar Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin närmare på den totala sjukdomsbördan – det vill säga effekt och utveckling över tid – av psykiska sjukdomar, beroendetillstånd och självskador i Stockholms län.

Rapporten bygger på data från den omfattande sjukdomsbördestudien Global Burden of Disease (GBD), med en sammanvägning av antal sjuka och begränsningar i livskvalitet och förlorade levnadsår på grund av för tidig död.

Och slutsatsen är alltså att psykiska sjukdomar, beroendetillstånd och självskador tillsammans bidrar till en betydande del av sjukdomsbördan i länet. För kvinnor kommer till exempel psykiska sjukdomar på andra plats efter cancersjukdomar. För män kommer de på tredje plats, efter cancersjukdomar och hjärt-kärlsjukdom.

Spoiler: visa
Enligt GBD står psykiska sjukdomar för närmare 10 procent av den totala sjukdomsbördan hos kvinnor och för nästan 8 procent hos män. Beroendetillstånd står för 5 procent av bördan hos män och för 2 procent av kvinnor, medan våld och självskador står för drygt 3 procent hos män och mer närmare 2 procent hos kvinnor.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... holms-lan/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Livet på landet.

Inläggav Skogkatt » 2023-08-29 11:54:11

manne skrev:frågan är det lugnare på landet är risken för psykiskt sjukdom mindre om man bor på landet.?


Om man trivs med livet i städer tror jag att risken för psykiskt sjukdom är större på landsbygden. Folk blir lite galna av tystnaden och allt gräs och djur. :-)006 Men om man trivs på landet har man förmodligen det bättre där. Jag bodde i en stad, nu bor jag på landet och tycker det är mycket bättre. :-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-29 11:57:45

Alien skrev:
manne skrev:frågan är det lugnare på landet är risken för psykiskt sjukdom mindre om man bor på landet.?

eller vad säger forskarna om det. :o :-)063 :?:

är psyk sjukdom mindre på landsbygden. :o :-)063 :?:

Det beror på varför man drabbats av psykisk sjukdom. Beror det på genetiken så är det lika illa var man än bor.

Ensam, mobbad, utfrusen och deprimerad kan man bli var man än bor. Har man AS är det stor risk för detta, och sin AS bär man ju med sig.

Vet inte om det finns någon undersökning om skillnad i psykisk hälsa mellan att bo på landet el bo i stan.

Att bo i Stockholm tycks inte vara så hälsosamt, ändå är det dit många vill. En två år gammal rapport om tillståndet i Stockholm:

Läkartidningen 2021-08-04 skrev:Psykiska sjukdomar, beroendetillstånd och självskador bidrar till en stor del av den totala sjukdomsbördan i Stockholms län, enligt en färsk rapport från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin.
---
I en ny rapport tittar Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin närmare på den totala sjukdomsbördan – det vill säga effekt och utveckling över tid – av psykiska sjukdomar, beroendetillstånd och självskador i Stockholms län.

Rapporten bygger på data från den omfattande sjukdomsbördestudien Global Burden of Disease (GBD), med en sammanvägning av antal sjuka och begränsningar i livskvalitet och förlorade levnadsår på grund av för tidig död.

Och slutsatsen är alltså att psykiska sjukdomar, beroendetillstånd och självskador tillsammans bidrar till en betydande del av sjukdomsbördan i länet. För kvinnor kommer till exempel psykiska sjukdomar på andra plats efter cancersjukdomar. För män kommer de på tredje plats, efter cancersjukdomar och hjärt-kärlsjukdom.

Spoiler: visa
Enligt GBD står psykiska sjukdomar för närmare 10 procent av den totala sjukdomsbördan hos kvinnor och för nästan 8 procent hos män. Beroendetillstånd står för 5 procent av bördan hos män och för 2 procent av kvinnor, medan våld och självskador står för drygt 3 procent hos män och mer närmare 2 procent hos kvinnor.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... holms-lan/


när jag bodde på Österlen landsbygden så blev jag aldrig stressad eller var inte ett nervrak .

det var så lunga miljöer där och så jag mådde nästan aldrig dåligt var inte sinnessjuks när jag bodde på folkhögskolan en gång i tiden. :-)049 :-)Happy
det var lugnt och tryggt där nere och jag mådde aldrig dåligt psykiskt där alls överhuvudtaget. :-)049 :-)Happy
tror att risken för psyk sjukdom är större i städerna eller i stor staden. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-29 12:04:23

Skogkatt skrev:
manne skrev:frågan är det lugnare på landet är risken för psykiskt sjukdom mindre om man bor på landet.?


Om man trivs med livet i städer tror jag att risken för psykiskt sjukdom är större på landsbygden. Folk blir lite galna av tystnaden och allt gräs och djur. :-)006 Men om man trivs på landet har man förmodligen det bättre där. Jag bodde i en stad, nu bor jag på landet och tycker det är mycket bättre. :-)005


det är lite för sent för mig nu det tåget har gått för många år tionden sedan var 20 år när jag studerade på folkhögskolan och blev erbjuden en egen bostad där i tomelilla vid 20 års ålder och jag är 42 år i dag.

och den tiden finns inte mera och kommer aldrig tillbaka igen på nytt. :cry:
det finns inga tidsmaskiner och det går inte att backa tiden tillbaka på nytt. :cry:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-29 12:07:51

Skogkatt skrev:
manne skrev:frågan är det lugnare på landet är risken för psykiskt sjukdom mindre om man bor på landet.?


Om man trivs med livet i städer tror jag att risken för psykiskt sjukdom är större på landsbygden. Folk blir lite galna av tystnaden och allt gräs och djur. :-)006 Men om man trivs på landet har man förmodligen det bättre där. Jag bodde i en stad, nu bor jag på landet och tycker det är mycket bättre. :-)005


tomelilla hade ju till och med ett varuhus där man kunde köpa kläder mm etc. :-)049 :-)Happy :D

https://bo-ohlsson.se/
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav Alien » 2023-08-29 14:13:56

manne skrev:frågan är om jag hade varit mindre psykisk sjuk om jag hade bott på Österlen landet. :o :-)063 :?:

tror att det är mindre stress där och trevligare folk lantisarna är trevliga och snäll och hälsar på alla.

Detta kan du aldrig veta så ingen idé att grubbla över det. Däremot kan du fundera på om du skulle trivas bättre om du flyttade nu. Men när du bodde på Österlen den gången hade du kamrater att umgås med. Nu skulle du vara helt ensam och inte känna någon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Livet på landet.

Inläggav Richard » 2023-08-29 15:06:36

antonius skrev:
Richard skrev:Jag var i Tomelilla 1:a maj, träffade Björn Söder.


tog ni en pilsner ihop och sådär, växlad mobilnr och mail?

Nädå, så väl känner jag inte honom. Jag bara frågade om jag fick ta en bild.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-29 15:17:41

Alien skrev:
manne skrev:frågan är om jag hade varit mindre psykisk sjuk om jag hade bott på Österlen landet. :o :-)063 :?:

tror att det är mindre stress där och trevligare folk lantisarna är trevliga och snäll och hälsar på alla.

Detta kan du aldrig veta så ingen idé att grubbla över det. Däremot kan du fundera på om du skulle trivas bättre om du flyttade nu. Men när du bodde på Österlen den gången hade du kamrater att umgås med. Nu skulle du vara helt ensam och inte känna någon.


precis det är tyvärr ett avslutat kapitel i historien det . :cry:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-29 15:35:36

Alien skrev:
manne skrev:frågan är om jag hade varit mindre psykisk sjuk om jag hade bott på Österlen landet. :o :-)063 :?:

tror att det är mindre stress där och trevligare folk lantisarna är trevliga och snäll och hälsar på alla.

Detta kan du aldrig veta så ingen idé att grubbla över det. Däremot kan du fundera på om du skulle trivas bättre om du flyttade nu. Men när du bodde på Österlen den gången hade du kamrater att umgås med. Nu skulle du vara helt ensam och inte känna någon.


jo precis jag hade en massa vänner från folkhögskolan där och dessa vänner har flyttat där ifrån för evigheter sedan. :cry:

jag hade vänner kvar där efter flytten till sthlm som stannade kvar ca 5 år efter att jag hade lämnat Österlen men alla dessa vänner flyttade till slut.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-08-29 18:48:14

Alien skrev:
manne skrev:frågan är om jag hade varit mindre psykisk sjuk om jag hade bott på Österlen landet. :o :-)063 :?:

tror att det är mindre stress där och trevligare folk lantisarna är trevliga och snäll och hälsar på alla.

Detta kan du aldrig veta så ingen idé att grubbla över det. Däremot kan du fundera på om du skulle trivas bättre om du flyttade nu. Men när du bodde på Österlen den gången hade du kamrater att umgås med. Nu skulle du vara helt ensam och inte känna någon.


jag undrar hur livet hade sätt ut om jag från staren 20 år hade fått en egen lägenhet från första början. :o :-)063 :?:

det var tanken med folkhögskolan att man skulle få en egen bostad då vid 20 års ålder. :-)049 :-)Happy
om jag hade tagit bostaden där så kanske jag aldrig skulle blivit sinnessjuk som senare i livet. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav Skogkatt » 2023-08-29 19:11:32

manne skrev:jag undrar hur livet hade sätt ut om jag från staren 20 år hade fått en egen lägenhet från första början.

det var tanken med folkhögskolan att man skulle få en egen bostad då vid 20 års ålder.
om jag hade tagit bostaden där så kanske jag aldrig skulle blivit sinnessjuk som senare i livet.


Du bör nog försöka se mer framåt och göra vad du kan för göra saker bättre nu. Det kan vara svårt, men att se tillbaka för mycket på vad som var tidigare, gör det bara svårare. Det enda vi kan göra är att försöka få det bättre i framtiden, det förflutna är hugget i sten så det kan inte ändras.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Livet på landet.

Inläggav Solblomma » 2023-08-29 20:20:44

manne skrev:
Alien skrev:
manne skrev:frågan är om jag hade varit mindre psykisk sjuk om jag hade bott på Österlen landet. :o :-)063 :?:

tror att det är mindre stress där och trevligare folk lantisarna är trevliga och snäll och hälsar på alla.

Detta kan du aldrig veta så ingen idé att grubbla över det. Däremot kan du fundera på om du skulle trivas bättre om du flyttade nu. Men när du bodde på Österlen den gången hade du kamrater att umgås med. Nu skulle du vara helt ensam och inte känna någon.


jag undrar hur livet hade sätt ut om jag från staren 20 år hade fått en egen lägenhet från första början. :o :-)063 :?:

det var tanken med folkhögskolan att man skulle få en egen bostad då vid 20 års ålder. :-)049 :-)Happy
om jag hade tagit bostaden där så kanske jag aldrig skulle blivit sinnessjuk som senare i livet. :o :-)063 :?:

Som sagt, det är ju ingen idé att fastna i grubblerier om hur det skulle kunna ha varit.
Jag trivs mycket bättre med att bo på landet än i stan, men ändå har jag haft mycket mer psykisk ohälsa under den period jag bott på landet. Det finns så många andra faktorer än var man bor som påverkar.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Livet på landet.

Inläggav antonius » 2023-08-30 8:08:39

Richard skrev:
antonius skrev:
Richard skrev:Jag var i Tomelilla 1:a maj, träffade Björn Söder.


tog ni en pilsner ihop och sådär, växlad mobilnr och mail?

Nädå, så väl känner jag inte honom. Jag bara frågade om jag fick ta en bild.


ok
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Livet på landet.

Inläggav manne » 2023-09-04 17:12:11

någon som kan något och vill berätta mera om landsbygden i landet.?

Skåne och Österlen är väl rikt bönderna där får väl eu stöd och ekonomiska bidrag av eu.? :o :-)063 :?:

delar inte EU ut bidrag och pengar till landsbygden. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav manne » 2024-02-20 21:41:59

någon som vet något hur livet är landsbygden tex Österlen är det lugnare där en i sthlm :o :-)063 :?:

är Österlen ett rikt landskap hur är livet tex i Lund då :o :-)063 :?:

Lund har väl allt och nära till Österlen också :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Livet på landet.

Inläggav Alien » 2024-02-21 3:27:24

Det är klart att det är lugnare på Österlen än i Stockholm och andra storstäder. Det är förstås lugnare i Lund också, men i Malmö är det som bekant inte lugnt och det är väl bara 20 min bilfärd mellan Lund och Malmö.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Livet på landet.

Inläggav slackern » 2024-02-21 18:16:55

Alien skrev:Det är klart att det är lugnare på Österlen än i Stockholm och andra storstäder. Det är förstås lugnare i Lund också, men i Malmö är det som bekant inte lugnt och det är väl bara 20 min bilfärd mellan Lund och Malmö.


Det går nog rätt hett till i Lund i och med att ett utav Sveriges populäraste universitet ligger där, studenter du vet och studentliv.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in