Couscous eller ris och vegorätter ?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2024-01-26 12:21:16

antonius skrev:
manne skrev:
RSD555 skrev:
Du kan koka ris som du kokar pasta. Det går fortare än den tid som står på paketet så du får a upp ris och provsmaka. Om det är gott är det klart.

En bra grej jag upptäckt på senare tid är att använda näsan för att avgöra när maten är klar. För mig fungerar det fantastiskt/osannolikt bra.

(Med näsan menar jag luktsinnet. Inte att man ska lägga näsan i blöt eller så.)


jag tycker att det är svårt att mäta mängden ris och mängden vatten :cry: :oops:
misslyckas alltid med att koka ris.


mehh, två deciliter vatten för varje deciliter ris, och koka på lägsta effekt med lock, hur länge står på förpackningen


överkurs och för svårt för mig :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav manne » 2024-01-26 12:32:55

antonius skrev:
manne skrev:
RSD555 skrev:
Du kan koka ris som du kokar pasta. Det går fortare än den tid som står på paketet så du får a upp ris och provsmaka. Om det är gott är det klart.

En bra grej jag upptäckt på senare tid är att använda näsan för att avgöra när maten är klar. För mig fungerar det fantastiskt/osannolikt bra.

(Med näsan menar jag luktsinnet. Inte att man ska lägga näsan i blöt eller så.)


jag tycker att det är svårt att mäta mängden ris och mängden vatten :cry: :oops:
misslyckas alltid med att koka ris.


mehh, två deciliter vatten för varje deciliter ris, och koka på lägsta effekt med lock, hur länge står på förpackningen


jag är värdelös när det kommer till matlagning kan bara steka och värma och koka mera än det kan jag inte :cry: :oops:

vill säga kan bara typ koka makaroner och steka köttbullar allt anat är överkurs för mig. :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav Alien » 2024-01-26 13:09:31

Det går alltid att bli bättre. Du verkar ju inte ens vilja försöka. Hur man ska koka ris står ju på risförpackningen.

Men själv kokar jag aldrig ris. Det blir kokt potatis i 9 fall av 10. I det tionde fallet pasta, soppa el omelett. Couscous blir det aldrig.

Omelett räknas väl inte till veganskt iom att ägg kommer från djurriket. Men man kan ju vara ovovegetarian.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Couscous eller ris och vegorätter ?

Inläggav RSD555 » 2024-01-26 14:21:49

manne skrev:
antonius skrev:
manne skrev:
jag tycker att det är svårt att mäta mängden ris och mängden vatten :cry: :oops:
misslyckas alltid med att koka ris.


mehh, två deciliter vatten för varje deciliter ris, och koka på lägsta effekt med lock, hur länge står på förpackningen


jag är värdelös när det kommer till matlagning kan bara steka och värma och koka mera än det kan jag inte :cry: :oops:

vill säga kan bara typ koka makaroner och steka köttbullar allt anat är överkurs för mig. :cry: :oops:


Koka ris som du kokar makaroner. Berätta sen här om problemet.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in