Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Skogkatt » 2024-01-12 23:41:28

Alien skrev:Du låter faktiskt som Mrs Bucket ("det uttalas Bouquet!") i Skenet bedrar. :P


:lol: Bouquet. Det är en rolig serie.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav antonius » 2024-01-13 0:11:16

nallen skrev: finns det alltså människor som fortfarande kokar gröt i kastrull... jag trodde min mamma var den sista


+1
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav RSD555 » 2024-01-13 0:55:51

antonius skrev:
Alien skrev:Mikrovågsugn, har alla verkligen det? Inte ens min dotter har det, finns ingen plats helt enkelt. Hon har gasspis och vattenkokare.


utan den skulle man antagligen svälta ihjäl, lol


Micro är bra till att värma kaffe eller te.

Cornflakes med socker är godast men äter inte sånt vanligtvis. Kan inte ha socker hemma, har ingen karaktär.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav antonius » 2024-01-13 1:17:16

RSD555 skrev: Kan inte ha socker hemma, har ingen karaktär.


samma här, slickade för ett tag sedan botten på en gammal sockerskål, som det satt fast några korn i, är som en socker-heroinist
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Alien » 2024-01-13 1:21:54

nallen skrev:Jag tror inte jag känner till ett enda svenska hushåll som inte har mikrovågsugn. Självklart finns det en och annan här och där som inte har det och det är mycket möjligt att det ser helt annorlunda ut i till exempel Storbritannien än det gör här.

Jag skulle nog personligen hellre vara utan spisplattor än utan mikron.

Har aldrig hört henne klaga över brist på mikrovågsugn. Däremot om brist på diskmaskin.

Det går väl an att värma kaffe och gröt i mikron men att laga riktig mat i mikron?

Den kalla "müsligröten" behöver man varken mikrougn el spisplatta till.

Spoiler: visa
Hon har ingen tid att koka gröt på morgonen (hon brukar äta frukost stående) och definitivt inte att diska kastrullen (allt måste diskas direkt, annars hoppar katten upp och slickar allt).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Skogkatt » 2024-01-13 1:41:53

Alien skrev:Det går väl an att värma kaffe och gröt i mikron men att laga riktig mat i mikron?


Lite svårt att laga riktig mat i mikrovågsugn tycker jag. Men mikro är trevligt att ha när man till exempel gör hamburgare och vill tina hamburgarbröd.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav antonius » 2024-01-13 9:40:31

Alien skrev:
nallen skrev:Jag tror inte jag känner till ett enda svenska hushåll som inte har mikrovågsugn. Självklart finns det en och annan här och där som inte har det och det är mycket möjligt att det ser helt annorlunda ut i till exempel Storbritannien än det gör här.

Jag skulle nog personligen hellre vara utan spisplattor än utan mikron.

Har aldrig hört henne klaga över brist på mikrovågsugn. Däremot om brist på diskmaskin.

Det går väl an att värma kaffe och gröt i mikron men att laga riktig mat i mikron?

Den kalla "müsligröten" behöver man varken mikrougn el spisplatta till.

Spoiler: visa
Hon har ingen tid att koka gröt på morgonen (hon brukar äta frukost stående) och definitivt inte att diska kastrullen (allt måste diskas direkt, annars hoppar katten upp och slickar allt).


har du provat göra gröt i micron, om inte gör det, så kommer du aldrig göra det i kastrull efteråt, går dubbelt så fort och dubbelt så enkelt, följ bara nallens enkla recept, jag brukar riva ett äpple medan micron går och sätta i gröten istället för sylt och lite kanel på, blir mättande och god frukost som dessutom alla dietister skulle applodera åt
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav nescio » 2024-01-13 15:01:27

nallen skrev:Jag tror inte jag känner till ett enda svenska hushåll som inte har mikrovågsugn.
Jag har ingen mikrovågsugn.

manne skrev:jag skulle aldrig i livet äta blodpudding eller gröt eller något sådant alls.
tycker bara om god mat, inte mat för fattiga.
mamma brukar köpa delikates varor till mig från denna dära butiken.
Är dina föräldrar rika?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Riksamiralen » 2024-01-13 15:13:08

Jag tycker bättre om havregrynsgröt än risgrynsgröt, någon som håller med om det?
Men jag äter helst inte gröt om jag inte måste, håller med manne om att när man är klar med gröten lämnas mycket att önska. Gillar inte mat som smakar för lite, därför brukar jag överdriva med väldigt mycket kanel på min gröt. Hört att det är farligt/giftigt att ta för mycket kanel, men vad ska man göra när gröt inte smakar någonting?
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav nescio » 2024-01-13 15:22:04

Riksamiralen skrev:Jag tycker bättre om havregrynsgröt än risgrynsgröt, någon som håller med om det?
Nej, risgrynsgröt är den godaste gröten. Havregrynsgröt är ganska äckligt.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-13 16:31:09

nescio skrev:
nallen skrev:Jag tror inte jag känner till ett enda svenska hushåll som inte har mikrovågsugn.
Jag har ingen mikrovågsugn.

manne skrev:jag skulle aldrig i livet äta blodpudding eller gröt eller något sådant alls.
tycker bara om god mat, inte mat för fattiga.
mamma brukar köpa delikates varor till mig från denna dära butiken.
Är dina föräldrar rika?


Nej de är inte rika :-)056 :-)Happy

vanliga människor :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Solblomma » 2024-01-13 20:47:54

nescio skrev:
Riksamiralen skrev:Jag tycker bättre om havregrynsgröt än risgrynsgröt, någon som håller med om det?
Nej, risgrynsgröt är den godaste gröten. Havregrynsgröt är ganska äckligt.


Jag tycker om havregrynsgröt. Hemmagjord risgrynsgröt är gott, men inte den färdiga man köper i plastkorvar.

De enda flingor jag äter är Eldorados havrekuddar och Eldorados fruktmüsli. Min man och mina barn gillar olika "sockerflingor", men om jag ska äta sötsaker vill jag hellre ha en kanelbulle eller en chokladmuffins.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav nallen » 2024-01-14 13:06:17

Alien skrev:Det går väl an att värma kaffe och gröt i mikron men att laga riktig mat i mikron?

Fisk kan man med fördel koka i mikron, jag tycker det är mycket lättare att få ett förutsägbart bra resultat så.

Mycket annat går att koka i mikron, men för det mesta föredrar jag att steka proteinet, jag har inte jättemycket erfarenhet av att koka annat i mikron. Bakpotatis brukar gå bra och givetvis kokta grönsaker, typ broccoli och blomkål.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in