Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-11 21:13:35

fy tusan vad många olika nya smaker det har kommit när det gäller flingor :o :-)063 :?:

allt detta fanns inte under 90 talet :o :-)063 :?:

det finns kak flingor i dag som smakar godis och kakor :shock: :-)063 :?:

tex vilka tycker ni är godast då :o :-)063 :?:

https://www.citygross.se/matvaror/skaff ... 1345499_ST

https://www.willys.se/produkt/Lion-Flingor-101225329_ST

fan vad lyxigt och underbart :o :-)063 :?:

Moderator: Rubriken korrigerad.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 18:31:54

manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Alien » 2024-01-12 19:25:01

Jag tycker iofs inte om när det är för mycket att välja på, tar bara längre tid att fundera vad man ska välja. Så när jag väl hittat något jag gillar så kör jag på det i all evighet. Det är denna jag äter, tyvärr är den placerad allra högst upp så jag inte når dit. Måste ha maken med.

Näringsvärde
Energi (kcal) 370 kcal, Energi (kJ) 1550 kJ, Fett 6.7 g, Varav mättat fett 1.2 g, Kolhydrat 61 g, Varav socker 8.6 g, Fiber 8.7 g, Protein 11 g, Salt 0.47 g
https://handla.ica.se/produkt/1333461

Det finns säkert ännu nyttigare flingor men det ska ju smaka bra också.

Men när jag var i London på ett stort Sainsbury's så hittade jag ändå inte vad jag ville ha. Deras utbud såg ut att vara mest för barn (för mycket socker). Ingen riktig müsli! Men müsli är ju inte engelskt utan schweiziskt.

Denna variant av frukostflingor kommer från Schweiz.[1] Den spreds sedan läkaren Maximilian Bircher-Benner år 1900 lanserat den på sanatoriet på Zürichberg. Den ursprungliga varianten bestod av rivet äpple, havregryn, nötter, mjölk, samt citronsaft för att äpplet inte skulle missfärgas, och serverades som lätt kvällsmåltid.[2]

Ordet är bildat av tyskans ord Mus, som motsvarar svenskans ord mos (och används om fruktmos men även om kompott och gröt), med tillägg av den sydtyska diminutivändelsen -li, som också ger huvudordet omljud.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCsli

Jag har ett minne av att det stod "Bircher müsli" på paket förr men har inte sett det på senare år.

Det är nyttigare att äta havregröt än müsli men det går fortare med müsli, och så slipper man en kastrull att diska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 19:27:01

Alien skrev:Men när jag var i London på ett stort Sainsbury's så hittade jag ändå inte vad jag ville ha. Deras utbud såg ut att vara mest för barn (för mycket socker). Ingen riktig müsli! Men müsli är ju inte engelskt utan schweiziskt.


JA det finns i dag flingor som smakar godis och kakor det fanns inte förut det :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 19:42:25

Alien skrev:Jag tycker iofs inte om när det är för mycket att välja på, tar bara längre tid att fundera vad man ska välja. Så när jag väl hittat något jag gillar så kör jag på det i all evighet. Det är denna jag äter, tyvärr är den placerad allra högst upp så jag inte når dit. Måste ha maken med.

Näringsvärde
Energi (kcal) 370 kcal, Energi (kJ) 1550 kJ, Fett 6.7 g, Varav mättat fett 1.2 g, Kolhydrat 61 g, Varav socker 8.6 g, Fiber 8.7 g, Protein 11 g, Salt 0.47 g
https://handla.ica.se/produkt/1333461

Det finns säkert ännu nyttigare flingor men det ska ju smaka bra också.

Men när jag var i London på ett stort Sainsbury's så hittade jag ändå inte vad jag ville ha. Deras utbud såg ut att vara mest för barn (för mycket socker). Ingen riktig müsli! Men müsli är ju inte engelskt utan schweiziskt.

Denna variant av frukostflingor kommer från Schweiz.[1] Den spreds sedan läkaren Maximilian Bircher-Benner år 1900 lanserat den på sanatoriet på Zürichberg. Den ursprungliga varianten bestod av rivet äpple, havregryn, nötter, mjölk, samt citronsaft för att äpplet inte skulle missfärgas, och serverades som lätt kvällsmåltid.[2]

Ordet är bildat av tyskans ord Mus, som motsvarar svenskans ord mos (och används om fruktmos men även om kompott och gröt), med tillägg av den sydtyska diminutivändelsen -li, som också ger huvudordet omljud.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCsli

Jag har ett minne av att det stod "Bircher müsli" på paket förr men har inte sett det på senare år.

Det är nyttigare att äta havregröt än müsli men det går fortare med müsli, och så slipper man en kastrull att diska.


förstår vad du menar får också svårt att bestämma mig när det finns 100 tals olika sorter :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav atoms » 2024-01-12 20:18:24

Kalaspuffar, Havrefras och Frostflingor var min barndoms flingor. I övrigt vanliga Kellogg's Cornflakes i mjölk eller filmjölk med socker på.

Varför krångla till det?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 20:25:41

atoms skrev:Kalaspuffar, Havrefras och Frostflingor var min barndoms flingor. I övrigt vanliga Kellogg's Cornflakes i mjölk eller filmjölk med socker på.

Varför krångla till det?


det stämmer men i da så är utbudet 100 större finns med kakor i da.

denna vill ja testa

https://www.citygross.se/matvaror/skaff ... 1345499_ST
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav nescio » 2024-01-12 20:29:44

Müsli, billigaste sorten.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Riksamiralen » 2024-01-12 20:57:32

Jag har nästan aldrig ätit frukost i mitt liv, utan det bästa på morgonen är en enkel kopp svart kaffe utan någonting till. Men en gång provade jag flingorna ''Trésor'', de vill jag rekommendera om man letar efter godast men inte nyttigast, jag skulle kalla Trésor min favorit tror jag, men jag äter varken frukost eller mycket socker i vardagen.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 21:01:17

Riksamiralen skrev:Jag har nästan aldrig ätit frukost i mitt liv, utan det bästa på morgonen är en enkel kopp svart kaffe utan någonting till. Men en gång provade jag flingorna ''Trésor'', de vill jag rekommendera om man letar efter godast men inte nyttigast, jag skulle kalla Trésor min favorit tror jag, men jag äter varken frukost eller mycket socker i vardagen.


JA det är väl kakor i den kan det bli bättre :o :-)063 :?:

https://www.citygross.se/matvaror/skaff ... 1354932_ST
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav antonius » 2024-01-12 21:12:46

vanligast med fil i en så kallad "smola" med tunnbröd och lingonsylt, och en korvbit till på sidan (på klassiskt norrländskt vis), men ibland vill man ju lyxa till det och då blir det jågurt, kan aldrig lära mig stava till det
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav nallen » 2024-01-12 21:26:07

Alien skrev:Det är nyttigare att äta havregröt än müsli men det går fortare med müsli, och så slipper man en kastrull att diska.

:-)063 finns det alltså människor som fortfarande kokar gröt i kastrull... jag trodde min mamma var den sista

Gör man den i micron är det bara tallriken man behöver diska:
1 dl Havregryn
2 dl vatten
3 minuter i micron, en del vill ha den mindre ihop-kokt och kör den då 2 minuter, det beror ju på micron också.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Alien » 2024-01-12 21:37:50

Mikrovågsugn, har alla verkligen det? Inte ens min dotter har det, finns ingen plats helt enkelt. Hon har gasspis och vattenkokare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 21:43:55

nallen skrev:
Alien skrev:Det är nyttigare att äta havregröt än müsli men det går fortare med müsli, och så slipper man en kastrull att diska.

:-)063 finns det alltså människor som fortfarande kokar gröt i kastrull... jag trodde min mamma var den sista

Gör man den i micron är det bara tallriken man behöver diska:
1 dl Havregryn
2 dl vatten
3 minuter i micron, en del vill ha den mindre ihop-kokt och kör den då 2 minuter, det beror ju på micron också.


gröt vägrar jag att äta är fattigmans mat det vill bara äta fin och god mat :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav nallen » 2024-01-12 21:49:59

Jag tror inte jag känner till ett enda svenska hushåll som inte har mikrovågsugn. Självklart finns det en och annan här och där som inte har det och det är mycket möjligt att det ser helt annorlunda ut i till exempel Storbritannien än det gör här.

Jag skulle nog personligen hellre vara utan spisplattor än utan mikron.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Riksamiralen » 2024-01-12 21:56:20

Jag kom på att ''Froot Loops'' också tillhör favoriten ihop med Trésor, men Froot Loops är ofta de dyraste flingorna då de mest verkar säljas på import hyllan i matbutiken. Froot Loops gör en glad.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 22:00:07

Riksamiralen skrev:Jag kom på att ''Froot Loops'' också tillhör favoriten ihop med Trésor, men Froot Loops är ofta de dyraste flingorna då de mest verkar säljas på import hyllan i matbutiken. Froot Loops gör en glad.


JA de ser goda ut har aldrig testat dem :cry:

https://www.cooperscandy.com/froot-loop ... gL6nvD_BwE
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Alien » 2024-01-12 22:03:06

manne skrev:
nallen skrev:
Alien skrev:Det är nyttigare att äta havregröt än müsli men det går fortare med müsli, och så slipper man en kastrull att diska.

:-)063 finns det alltså människor som fortfarande kokar gröt i kastrull... jag trodde min mamma var den sista

Gör man den i micron är det bara tallriken man behöver diska:
1 dl Havregryn
2 dl vatten
3 minuter i micron, en del vill ha den mindre ihop-kokt och kör den då 2 minuter, det beror ju på micron också.


gröt vägrar jag att äta är fattigmans mat det vill bara äta fin och god mat :-)049 :-)Happy

Vilken snobb du är då, det kan vara så att "fattigmansmaten" är nyttigast.

Förr i tiden räknades risgrynsgröt som värsta lyxmaten, den var vad man bjöd på på bröllop och andra fester.

Det finns ett slags mellanting mellan gröt och müsli, overnight oats:
Overnight oats är en perfekt kall gröt att förbereda redan dagen innan . På morgonen kan du sedan toppa med valfri frukt, bör och nötter.
https://www.koket.se/grundrecept-pa-overnight-oats
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 22:07:35

Alien skrev:
manne skrev:
nallen skrev::-)063 finns det alltså människor som fortfarande kokar gröt i kastrull... jag trodde min mamma var den sista

Gör man den i micron är det bara tallriken man behöver diska:
1 dl Havregryn
2 dl vatten
3 minuter i micron, en del vill ha den mindre ihop-kokt och kör den då 2 minuter, det beror ju på micron också.


gröt vägrar jag att äta är fattigmans mat det vill bara äta fin och god mat :-)049 :-)Happy

Vilken snobb du är då, det kan vara så att "fattigmansmaten" är nyttigast.

Förr i tiden räknades risgrynsgröt som värsta lyxmaten, den var vad man bjöd på på bröllop och andra fester.

Det finns ett slags mellanting mellan gröt och müsli, overnight oats:
Overnight oats är en perfekt kall gröt att förbereda redan dagen innan. På morgonen kan du sedan toppa med valfri frukt, bör och nötter.
https://www.koket.se/grundrecept-pa-overnight-oats


jag skulle aldrig i livet äta blodpudding eller gröt eller något sådant alls.
tycker bara om god mat, inte mat för fattiga. :cry:
mamma brukar köpa delikates varor till mig från denna dära butiken.

https://urbandeli.se/
jag har fått en hel del mat från den butiken :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Riksamiralen » 2024-01-12 22:11:06

manne skrev:JA de ser goda ut har aldrig testat dem

https://www.cooperscandy.com/froot-loop ... gL6nvD_BwE

Ja, jag fann dem bara en gång på hyllan för flera år sedan, men glad att jag kunde testa dessa ikoniska Froot Loops frukostflingor åtminstone en gång, väldigt söta i smaken, smakar lite som Dextro fruktsocker fast i flingform. Vet inte om de säljs i norden längre? På internet är prisen skyhöga runt 200-250 kr för ett paket, jag tror det jag köpte i butik på import hyllan kostade mellan 30-40 kr?
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav Alien » 2024-01-12 22:13:24

manne skrev:jag skulle aldrig i livet äta blodpudding eller gröt eller något sådant alls.
tycker bara om god mat, inte mat för fattiga. :cry:
mamma brukar köpa delikates varor till mig


Ja, blodpudding är nog inte i allas smak. Men det åt jag i skolan. Jag fick aldrig några delikatesser, men i stället har jag ätit blodpudding, pölsa och isterband.

Men jag bryr mig inte om lyxvaror, det ska vara nyttigt och gott, och jag tycker faktiskt att gröt är gott. Jag tycker det låter snorkigt att säga att man aldrig vill äta mat som fattiga äter. Du låter faktiskt som Mrs Bucket ("det uttalas Bouquet!") i Skenet bedrar. :P
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 22:16:22

Alien skrev:Ja, blodpudding är nog inte i allas smak. Men det åt jag i skolan. Jag fick aldrig några delikatesser, men i stället har jag ätit blodpudding, pölsa och isterband.

Men jag bryr mig inte om lyxvaror, det ska vara nyttigt och gott, och jag tycker faktiskt att gröt är gott. Jag tycker det låter snorkigt att säga att man aldrig vill äta mat som fattiga äter.


Jo det är det nog men jag kan tänka mig att äta delikatess köttbullar :-)049 :-)Happy :D

https://www.felix.se/produkt/sma-delikatesskottbullar/

dessa tycker jag om :-)049 :-)Happy brukar äta dessa
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav manne » 2024-01-12 22:31:17

Alien skrev:
manne skrev:jag skulle aldrig i livet äta blodpudding eller gröt eller något sådant alls.
tycker bara om god mat, inte mat för fattiga. :cry:
mamma brukar köpa delikates varor till mig


Ja, blodpudding är nog inte i allas smak. Men det åt jag i skolan. Jag fick aldrig några delikatesser, men i stället har jag ätit blodpudding, pölsa och isterband.

Men jag bryr mig inte om lyxvaror, det ska vara nyttigt och gott, och jag tycker faktiskt att gröt är gott. Jag tycker det låter snorkigt att säga att man aldrig vill äta mat som fattiga äter. Du låter faktiskt som Mrs Bucket ("det uttalas Bouquet!") i Skenet bedrar. :P


falu korv och stuvade makaroner är väl enkel och billig mat det och ärtsoppa :o :-)063 :?:
det äter jag :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Favoritflingor till yoghurt eller fil?

Inläggav antonius » 2024-01-12 23:35:17

Alien skrev:Mikrovågsugn, har alla verkligen det? Inte ens min dotter har det, finns ingen plats helt enkelt. Hon har gasspis och vattenkokare.


utan den skulle man antagligen svälta ihjäl, lol
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in