Handla i obemannade butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2023-08-27 14:20:55

Alien skrev:Nu läggs tre obemannade butiker ner, två i Uppsala och en i Knivsta.

UNT 18 augusti 2023 skrev:De tre obemannade Lifvs-butikerna i Ultuna, Ulleråker och Husby-Långhundra läggs ner. ”Oerhört tråkigt”, säger Långhundrabon Anders Hedlöf.

Roland Brimow, vice vd på butikskedjan Lifvs, säger till UNT att företaget tagit ett strategiskt beslut att inte längre driva sina livsmedelsbutiker i egen regi.
---
I Husby-Långhundra utanför Knivsta är besvikelsen stor efter det plötsliga beskedet att byns enda matbutik stänger bara tre år efter öppnandet.

– Det är naturligtvis oerhört tråkigt. Tyvärr försämras nu den lokala servicen för alla som bor här och vi måste återigen ta bilen långa sträckor för att kunna handla, säger Anders Hedlöf, ordförande för Långhundra fastighets AB, som tillsammans med andra Långhundrabor länge kämpat för bättre service på orten.
https://unt.se/nyheter/knivsta/artikel/ ... a/jop4mzyr

Detta har inget med stölderna att göra, säger Brimow.

– Nej, absolut inte. Det här är bara ett strategiskt beslut, säger han.

Fan tro't. Det där med "strategiskt" låter väldigt vagt.


Det där är verkligen synd, samhället blir värre och sen stänger en butik dörren. Det gör samhället ännu värre och fler butiker stänger dörren. Och plötsligt bor man i ett skithål. :shock:
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav slackern » 2023-08-27 14:42:19

Alien skrev:Nu läggs tre obemannade butiker ner, två i Uppsala och en i Knivsta.

UNT 18 augusti 2023 skrev:De tre obemannade Lifvs-butikerna i Ultuna, Ulleråker och Husby-Långhundra läggs ner. ”Oerhört tråkigt”, säger Långhundrabon Anders Hedlöf.

Roland Brimow, vice vd på butikskedjan Lifvs, säger till UNT att företaget tagit ett strategiskt beslut att inte längre driva sina livsmedelsbutiker i egen regi.
---
I Husby-Långhundra utanför Knivsta är besvikelsen stor efter det plötsliga beskedet att byns enda matbutik stänger bara tre år efter öppnandet.

– Det är naturligtvis oerhört tråkigt. Tyvärr försämras nu den lokala servicen för alla som bor här och vi måste återigen ta bilen långa sträckor för att kunna handla, säger Anders Hedlöf, ordförande för Långhundra fastighets AB, som tillsammans med andra Långhundrabor länge kämpat för bättre service på orten.
https://unt.se/nyheter/knivsta/artikel/ ... a/jop4mzyr

Detta har inget med stölderna att göra, säger Brimow.

– Nej, absolut inte. Det här är bara ett strategiskt beslut, säger han.

Fan tro't. Det där med "strategiskt" låter väldigt vagt.


Det där tycker jag mer låter som att försäljningen var för låg mot kostnaderna att driva, fatta att du behöver personal som fyller på varorna i butiken, hyran för lokalerna och elen för att driva kylarna och frysarna.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2023-08-27 15:07:45

slackern skrev:
Alien skrev:Nu läggs tre obemannade butiker ner, två i Uppsala och en i Knivsta.

UNT 18 augusti 2023 skrev:De tre obemannade Lifvs-butikerna i Ultuna, Ulleråker och Husby-Långhundra läggs ner. ”Oerhört tråkigt”, säger Långhundrabon Anders Hedlöf.

Roland Brimow, vice vd på butikskedjan Lifvs, säger till UNT att företaget tagit ett strategiskt beslut att inte längre driva sina livsmedelsbutiker i egen regi.
---
I Husby-Långhundra utanför Knivsta är besvikelsen stor efter det plötsliga beskedet att byns enda matbutik stänger bara tre år efter öppnandet.

– Det är naturligtvis oerhört tråkigt. Tyvärr försämras nu den lokala servicen för alla som bor här och vi måste återigen ta bilen långa sträckor för att kunna handla, säger Anders Hedlöf, ordförande för Långhundra fastighets AB, som tillsammans med andra Långhundrabor länge kämpat för bättre service på orten.
https://unt.se/nyheter/knivsta/artikel/ ... a/jop4mzyr

Detta har inget med stölderna att göra, säger Brimow.

– Nej, absolut inte. Det här är bara ett strategiskt beslut, säger han.

Fan tro't. Det där med "strategiskt" låter väldigt vagt.


Det där tycker jag mer låter som att försäljningen var för låg mot kostnaderna att driva, fatta att du behöver personal som fyller på varorna i butiken, hyran för lokalerna och elen för att driva kylarna och frysarna.


det där kan vara ett dilemma att folk helt enkelt inte utnyttjar ett försäljningsställe, utan brakar iväg tio mil till något lågprisvaruhus, och då får de såklart slå igen haket, sen har folk mage att klaga att de inte finns någon affär/bio/bensinmack/pizzeria what ever
antonius
 
Inlägg: 21872
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav slackern » 2023-08-27 15:18:45

antonius skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Nu läggs tre obemannade butiker ner, två i Uppsala och en i Knivsta.

https://unt.se/nyheter/knivsta/artikel/ ... a/jop4mzyr

Detta har inget med stölderna att göra, säger Brimow.


Fan tro't. Det där med "strategiskt" låter väldigt vagt.


Det där tycker jag mer låter som att försäljningen var för låg mot kostnaderna att driva, fatta att du behöver personal som fyller på varorna i butiken, hyran för lokalerna och elen för att driva kylarna och frysarna.


det där kan vara ett dilemma att folk helt enkelt inte utnyttjar ett försäljningsställe, utan brakar iväg tio mil till något lågprisvaruhus, och då får de såklart slå igen haket, sen har folk mage att klaga att de inte finns någon affär/bio/bensinmack/pizzeria what ever


Troligtvis handlar folk saker som dom har glömt att handla eller behöver akut som mjölk, ägg och bröd.

När jag växte upp hade dom 2 lanthandlare i "byn" där vi hade landställe varav en hade en bensinpump och det fanns även andra "butiker" och en bagare, nu har det mest stängt där dom hade ett matställe och en grill har dom stängt ner mat stället och eller där dom hade serveringen och säljer matvaror så det är pyttelitet och säljer typ konserver, minimum utav mejeri typ en sorts hårdost, fil och mjölk, någon sorts bröd och ägg. Dom hade även en känd Peugeot handlare har flyttat sin bilhandel till länshuvudstaden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bettna
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-30 23:25:47

Det är ju just för att vinsten blir för låg annars som butikerna är obemannade. Vinsten täcker inte de anställdas löner. Men om folk stjäl så försvinner också vinsten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Dagobert » 2023-08-30 23:30:03

Tycker det verkar som om butiksägarna vill ersätta personalen med poliser. :-)063
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2023-08-31 0:06:01

Dagobert skrev:Tycker det verkar som om butiksägarna vill ersätta personalen med poliser.


Som samhällsutvecklingen ser ut nu måste vi nog snart ha beväpnad militärpersonal med hundar i kassan i butikerna. :shock:
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Dagobert » 2023-08-31 4:33:04

Skogkatt skrev:
Dagobert skrev:Tycker det verkar som om butiksägarna vill ersätta personalen med poliser.


Som samhällsutvecklingen ser ut nu måste vi nog snart ha beväpnad militärpersonal med hundar i kassan i butikerna. :shock:

Inte fysiska poliser i butiken, utan gratis använda "automatiserade" polisanmälningar till att motverka stölder. Något den nu sparkade personalen alltid har tidigare skött med personkännedom etc. Och så blir butiksägarna förvånade när inte polisen spelar med.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Handla i obemannade butiker?

Inläggav slackern » 2023-08-31 14:14:12

Alien skrev:Det är ju just för att vinsten blir för låg annars som butikerna är obemannade. Vinsten täcker inte de anställdas löner. Men om folk stjäl så försvinner också vinsten.


Det var ju det jag förklarade för dig, du behöver fortfarande personal som fyller på varor i butiken, det kostnaden kommer du inte ifrån, troligtvis måste du även ha personal som städar också en kostnad du inte kan komma ifrån. Även fastän butiken är obemannad så är den inte till 100% obemannad.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-31 14:45:19

Nästan 200.000 kr/år förlorade en butik på stölderna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav slackern » 2023-08-31 15:26:46

Så det är fortfarande din egen åsikt och inte fakta.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2023-08-31 16:02:45

Alien skrev:Nästan 200.000 kr/år förlorade en butik på stölderna.


Jag hörde att svenska butiker nu under loppet av ett år förlorar flera miljarder på stölder. :shock: Miljarder låter ju som en vansinnig mängd pengar i ett litet land.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Dagobert » 2023-08-31 16:17:50

Alien skrev:Nästan 200.000 kr/år förlorade en butik på stölderna.

Hur räknas det ut? Är det 200 000 mindre än förväntad ökad vinst på att ha obebemannat?

Polisen borde ta betalt för att utreda stölder i obemannade butiker.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-31 17:24:37

slackern skrev:Så det är fortfarande din egen åsikt och inte fakta.

Vad menar du? Anser du att det ska vara förbjudet för mig att skriva mina egna slutsatser?

Vad de 200.000 kr betr så är det inget jag tagit ur luften.

Nästan 200 000 kronor. Så mycket pengar förlorar självbetjäningskiosken Crazy Candy i Uppsala varje år som en följd av butiksstölder. Men trots att det finns både övervakningsfilm och personuppgifter på gärningspersonerna leder bara en bråkdel av anmälningarna till åtal.

– Det är frustrerande. Med tanke på hur bra bevis vi har borde det ju vara enkelt för polisen att göra något, säger Damoon Mortezaie, delägare på Crazy Candy.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/j8d4p4pl
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-31 17:25:41

Dagobert skrev:
Alien skrev:Nästan 200.000 kr/år förlorade en butik på stölderna.

Hur räknas det ut? Är det 200 000 mindre än förväntad ökad vinst på att ha obebemannat?

Jag utgår från att det blivit förlust att ha fullt bemannat. Så valet står mellan obemannat el ingen butik alls. Och det är klart att alla butiksägare vill ha vinst. Blir vinsten 200.000 kr lägre än förväntat så kan de tycka att det inte är värt det.

Dagobert skrev:Polisen borde ta betalt för att utreda stölder i obemannade butiker.

Varför det? Det är polisens jobb att utreda stölder och här har de ju övervakningsbilder till hjälp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav slackern » 2023-08-31 19:59:09

Alien skrev:
Dagobert skrev:
Alien skrev:Nästan 200.000 kr/år förlorade en butik på stölderna.

Hur räknas det ut? Är det 200 000 mindre än förväntad ökad vinst på att ha obebemannat?

Jag utgår från att det blivit förlust att ha fullt bemannat. Så valet står mellan obemannat el ingen butik alls. Och det är klart att alla butiksägare vill ha vinst. Blir vinsten 200.000 kr lägre än förväntat så kan de tycka att det inte är värt det.


Nu kan det ju vara som så att kundunderlaget är för litet att det ska löna sig, jag kan tänka mig att folk storhandlar i butiker som är billigare, för stölderna har dom nog haft med i sin beräkning när dom har lagt sin budget.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Solblomma » 2023-08-31 22:35:39

På många bondgårdar där jag bor finns obemannade "butiker" där man kan köpa t ex morötter, potatis, ägg. Man betalar med swish. Jag har inte hört att folk skulle snatta där, men morötter för 7 kr/kg kanske inte är så stöldbegärligt...
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-01 0:02:15

Solblomma skrev:På många bondgårdar där jag bor finns obemannade "butiker" där man kan köpa t ex morötter, potatis, ägg. Man betalar med swish. Jag har inte hört att folk skulle snatta där, men morötter för 7 kr/kg kanske inte är så stöldbegärligt...


Jag undrar hur mycket morötter kostar på den svarta marknaden nu. Hur mycket gangsters tar för ett kilo morötter. :) Jag såg en sådan obemannad gårds'butik' vid sidan av vägen där jag bor för några dagar sedan, det var trevligt att se. Påminner mig om en annan tid. Jag hoppas bara att den lämnas ifred och att ingen förstör eller stjäl något.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav slackern » 2023-09-01 10:46:36

Skogkatt skrev:
Solblomma skrev:På många bondgårdar där jag bor finns obemannade "butiker" där man kan köpa t ex morötter, potatis, ägg. Man betalar med swish. Jag har inte hört att folk skulle snatta där, men morötter för 7 kr/kg kanske inte är så stöldbegärligt...


Jag undrar hur mycket morötter kostar på den svarta marknaden nu. Hur mycket gangsters tar för ett kilo morötter. :) Jag såg en sådan obemannad gårds'butik' vid sidan av vägen där jag bor för några dagar sedan, det var trevligt att se. Påminner mig om en annan tid. Jag hoppas bara att den lämnas ifred och att ingen förstör eller stjäl något.


Där vi hade vårat landställe förut så var det en äggbonde som sålde ägg på det sättet, men tyvärr slutade dom pga att folk var snåla och snodde ägg dom kanske även snodde pengar ur sparbössan där man betalade för äggen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-01 12:38:32

slackern skrev:Där vi hade vårat landställe förut så var det en äggbonde som sålde ägg på det sättet, men tyvärr slutade dom pga att folk var snåla och snodde ägg dom kanske även snodde pengar ur sparbössan där man betalade för äggen.


Ja, folk stjäl och förstör allt. :-)004
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Solblomma » 2023-09-01 17:22:13

slackern skrev:Där vi hade vårat landställe förut så var det en äggbonde som sålde ägg på det sättet, men tyvärr slutade dom pga att folk var snåla och snodde ägg dom kanske även snodde pengar ur sparbössan där man betalade för äggen.

Snodde ägg!?! :shock:
Det skulle kännas fruktansvärt pinsamt om nån kom på en!

Spoiler: visa
Helt off topic så gick min man under namnet Äggmackan när han var ung. :D
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2023-09-01 17:48:03

Solblomma skrev:
slackern skrev:Där vi hade vårat landställe förut så var det en äggbonde som sålde ägg på det sättet, men tyvärr slutade dom pga att folk var snåla och snodde ägg dom kanske även snodde pengar ur sparbössan där man betalade för äggen.

Snodde ägg!?! :shock:
Det skulle kännas fruktansvärt pinsamt om nån kom på en!

Spoiler: visa
Helt off topic så gick min man under namnet Äggmackan när han var ung. :D


ja gudars, men idag skulle man nog sätta upp en kamera, men i en by mellan Piteå och Älvsbyn hade de en affär där det var obemannat på helgerna, men det ligger så ensligt så det är knappast någon som handlar där annat än de kanske 200 innevånarna, där la de bara betalningen i en skål på disken, knappast ngt som skulle fungera idag i en större stad, lol
antonius
 
Inlägg: 21872
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Dagobert » 2023-12-08 10:40:17

Alien skrev:
Dagobert skrev:Polisen borde ta betalt för att utreda stölder i obemannade butiker.

Varför det? Det är polisens jobb att utreda stölder och här har de ju övervakningsbilder till hjälp.

Ägare av obemannade butiker befrämjar brott, enligt min åsikt. Klart de ska betala.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2023-12-08 15:15:59

Dagobert skrev:befrämjar brott


hur menar du då? är inte det ett cyniskt sätt att se det, så alla som t ex röker ska betala sin lungcancer behandling, super skrumplever, kör du av vägen på grund av potthål får du laga vägen, har kvinnor en kort kjol får de skylla sig själv om de blir våldtagna, osv osv, ett sådant samhälle blir nog asketiskt om vi ska leva som isolerade gråa munkar för att inte bejaka något, lol
antonius
 
Inlägg: 21872
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in