Handla i obemannade butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2019-08-23 19:00:06

Fabela skrev:
antonius skrev:
Maggi skrev:Korrigering: Fabela skrev:

Men du har säkert delvis en poäng, det är säkert skillnad på Sthlm och landsbygden.


Ja vi får hänga av oss knivar och studsaren när vi är och gör bankärenden... :wink:

Haha, jag tänkte mer på att i stan är det mer koncentrerat med knäppskallar. :lol:


Jae, här är det mer mano a mano, som i vilda western, särskilt när sheriffen är borta... :-)003
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav LordNelson » 2019-08-23 20:00:16

Alla livrädda kvinnor skrev: Hjälp!

Tycker det är mer obehagligt med alla otäcka kvinnor i olika åldrar som finns överallt. Man vill ju inte direkt vara ensam med dom i en affär, ja inte nån annanstans heller.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2019-08-24 9:31:30

LordNelson skrev:
Alla livrädda kvinnor skrev: Hjälp!

Tycker det är mer obehagligt med alla otäcka kvinnor i olika åldrar som finns överallt. Man vill ju inte direkt vara ensam med dom i en affär, ja inte nån annanstans heller.


Ja tänk stackarna som är skitsnygga hunkar, får inte vara ifred någonstans... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav nescio » 2019-08-24 14:26:22

Alien skrev:Om det bara fanns en annan kund där (typ en man som såg skum ut) skulle det kännas ännu kusligare.
Jag skulle vara den skumme mannen.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Selma » 2019-08-24 14:33:51

Hur stor blir butiken?
– Cirka 25 kvadratmeter.

:shock: Hur mycket ryms det där? Inget ställe där man går in och köper en bal hushållspapper antar jag.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Huggorm » 2019-08-24 15:21:24

Selma skrev:
Hur stor blir butiken?
– Cirka 25 kvadratmeter.

:shock: Hur mycket ryms det där? Inget ställe där man går in och köper en bal hushållspapper antar jag.
Nej, men man kan panikköpa godis mitt i natten när andra butiker stängt och man plötsligt blir sugen. Annars blir det väl att folk storhandlar en gång i veckan någon annanstans och sedan köper färsk mjölk och bröd i dessa småbutiker.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2022-10-01 21:54:55

Jag läste att flera butiker i Sverige, jag tror det var ICA, nu stänger dessa självskanning kassor. Eftersom de förlorar för mycket pengar, folk stjäl mer än de köper. Jag försto aldrig det konseptet, det är klart att folk missbrukar det och stjäl. Det är synd men det var nog dömt att misslyckas.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav sebastiann » 2022-10-02 0:20:47

Skogkatt skrev:jag tror det var ICA, nu stänger dessa självskanning kassor


Nej. De stänger av möjligheten att självutchecka anonymt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... d-av-svinn

De tar bort funktionen att, utan att behöva ha ICA-kort, kunna checka ut själv. Problemet med den funktionen, är då att man inte kan styra avstämningarna baserat på vem det är som handlar (om kunden haft "fel" i avstämningen förut) eftersom kunden är anonym.
Ett annat problem är att man inte kan spåra en stöld i efterhand, om man ser i kamerorna att någon stulit.

självutcheckning/obemannad kassa + anonymitet är dömt att misslyckas.


Däremot behåller ICA den identifierade självscanningen, där man måste hämta ut en scanner med sitt BankID eller ICA-kort. Fuskar man i den scanningen kan man ju stängas av och det går även spåra vem som fuskat.

Även i framtiden kan kunder scanna sina varor med handtag som är kopplade till medlemskort i ICA – denna möjlighet finns kvar i samtliga butiker. Skillnaden är att kunden då saknar anonymitet.

– När de är anonyma är det större risk att människor blir oärliga, säger Pär Bygdeson.


Så jag tror detta med obemannade butiker kommer att stanna, bara det att självbetjäningskassor där man kan handla utan att identifiera sig, kommer så småningom försvinna.

Jag tror att IKEA, som nästan helt gått över till obemannade kassor, kommer ta dödsstöten och gå över helt till obemannat. Då tror jag att det så småningom kommer krävas IKEA-kort (IKEA family) för att handla, alternativt så gör man så man måste scanna BankID för att komma in i butiken.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2022-10-02 1:07:34

sebastiann skrev:Så jag tror detta med obemannade butiker kommer att stanna, bara det att självbetjäningskassor där man kan handla utan att identifiera sig, kommer så småningom försvinna.

Jag tror att IKEA, som nästan helt gått över till obemannade kassor, kommer ta dödsstöten och gå över helt till obemannat. Då tror jag att det så småningom kommer krävas IKEA-kort (IKEA family) för att handla, alternativt så gör man så man måste scanna BankID för att komma in i butiken.


Så man använder BankID i butik? Usch, jag gillar inte att de blandar ihop saker på det viset. Jag använder BankID för att logga in på min internetbank och betala räkningar. Vill inte att använda den för att köpa mjölk. :-)003



Moderator atoms - kortade ner citatet.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-02 4:09:30

LordNelson skrev:
Alla livrädda kvinnor skrev: Hjälp!

Tycker det är mer obehagligt med alla otäcka kvinnor i olika åldrar som finns överallt. Man vill ju inte direkt vara ensam med dom i en affär, ja inte nån annanstans heller.

Ett jävla gissel
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-27 1:59:50

Det tycks inte fungera med obemannade butiker, för mycket stölder. Och polisen gör inget, skriver en ägare. Om man måste identifiera sig med Bank-Id och det dessutom finns övervakningskameror så skulle det stävja stölder. Men det förutsätter att polisen agerar vid anmälningar.

UNT Debatt 18 augusti 2023 skrev:Sedan starten av våra obemannade butiker har vi på nära håll fått erfara utmaningar som hotar både vår verksamhet och våra kunder. Det är med stor frustration vi ser på Polisens nedprioritering av de brott som drabbar oss och liknande branscher runtom i landet. Trots uppenbara bevis, tydliga signalement och tillgänglig teknik verkar polisväsendet inte vilja agera i tillräcklig utsträckning för att sätta stopp för dessa problem.

Våra butiker är inte bara en plats för handel, utan också en plats där säkerhet och trygghet ska råda. För att besöka butikerna krävs legitimering med Bank-ID och vi har även kompletterande kameror som fångar varje händelse. Men trots detta har vi fortsatt att bli utsatta för stölder och inbrott av samma individer. Vi har gjort vårt bästa för att samarbeta med polisen genom att lämna in anmälningar och tillhandahålla omfattande bevismaterial, men resultatet har varit minst sagt nedslående.
---
https://unt.se/debatt/artikel/polisen-i ... r/lq89468l

Nej, polisen hinner inte med s k mängdbrott. De hinner bara med gängmorden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-27 2:11:52

Mera om stölderna i "självbetjäningsbutikerna".

UNT 26 augusti 2023 skrev:Nästan 200 000 kronor. Så mycket pengar förlorar självbetjäningskiosken Crazy Candy i Uppsala varje år som en följd av butiksstölder. Men trots att det finns både övervakningsfilm och personuppgifter på gärningspersonerna leder bara en bråkdel av anmälningarna till åtal.

– Det är frustrerande. Med tanke på hur bra bevis vi har borde det ju vara enkelt för polisen att göra något, säger Damoon Mortezaie, delägare på Crazy Candy.

De är inte ensamma med att känna så.

Fredrik Andersson är handlare på ICA Folkes. Sedan de i december 2022 började hålla nattöppet utan personal på plats har stölder varit ett återkommande inslag.

– Vi har skickat in hundratals polisanmälningar. Inte en enda utredning har inletts, säger han.

Nu känner Fredrik Andersson att det knappt är lönt att lägga ner tid på att göra en polisanmälan.

– Det är ett fåtal individer som står för de här brotten. Hade polisen arbetat mer effektivt hade vi snabbt sett resultat. Nu vet snattarna att inget händer och roffar åt sig helt obekymrat från hyllorna.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/j8d4p4pl

Vilka är tjuvarna? Ungdomsgäng?

Men Christer Axelsson, gruppchef på utredningsavdelningen i lokalpolisområde Uppsala/Knivsta, håller inte med om kritiken.

– Vi delar frustrationen men åt motsatt håll. Handlarna måste hitta bättre sätt för att säkerställa att ingen kommer in i butiken på ett oriktigt sätt, menar han.

Att brotten är svåra att reda ut beror ofta på att det är svårt att koppla personuppgifterna till den person som syns på övervakningskamerorna, vilket gör det svårt för polisen att veta vem som är gärningspersonen. Det är också svårt att få en bild av vad som egentligen tillgripits.

Om det är en persons ID och en person i butiken, då är det väl rätt klart vem som är tjuven. Men om de är flera som sprider sig i butiken? Alla är säkert med på det men det går ju inte att bevisa.

Så måste det vara tillräckligt dyrt också, annars räknas det som ringa stöld och sådant bryr sig polisen inte om.

– I framtiden kommer vi att kontakta snattarnas vårdnadshavare, deras skolor och socialstyrelsen. Rör det sig om myndiga snattare kommer vi kontakta deras eventuella arbetsplatser, säger Damoon Mortezaie.

Ja, det är säkert bra att kontakta vårdnadshavare. Men arbetsgivare? Räknas inte det som förtal? Och har de ens några arbetsgivare, de lever kanske helt på kriminalitet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2023-08-27 9:18:29

men de måste nog ha en liten sluss, vid ingången med två dörrar, som det är på obemannade gym där jag bor, då kan bara en och en komma in, men problemet blir väl då vid utgången istället, då smiter dom väl in där, är lite synd att det inte funkar, för de som bor på vischan skulle säker uppskatta en liten närlivs, och inte behöva åka iväg 5 mil för att handla 1 l mjölk
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2023-08-27 10:45:38

Alien skrev:Vad tycker ni andra om konceptet med personallösa butiker?


Jag tror att det kommer att pågå i ungefär en vecka. Sen har de personal där igen eftersom folk stal så mycket under den veckan att de förlorade 5 gånger mer pengar än de tjänade. Jag har ingen aning om varför de tror att det är möjligt att ha personallösa butiker. Man måste ju låsa in varorna i skåp i de butiker som har personal eftersom folk stjäl så mycket, så uppenbarligen kommer det inte att fungera.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Richard » 2023-08-27 11:27:01

På hotellet vi bodde på i Holland fanns en obemannad butik, men det var dyrt i den. Det fanns massvis med kameror i den.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2023-08-27 11:41:20

Richard skrev:På hotellet vi bodde på i Holland fanns en obemannad butik, men det var dyrt i den. Det fanns massvis med kameror i den.


Jag tror inte att det hjälper så mycket med kameror när allt du behöver göra är att lägga en näsduk över ansiktet, springa in i butiken, ta allt du klarar bära och springa ut.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-27 11:45:04

En handlare kallade det "självskanningsbutiker". Men vad är skillnaden mot "obemannade butiker" då? Det borde vara att det finns åtminstone en anställd där, som lägger upp varorna på hyllorna och som man kan fråga.

Om det finns gäng som stjäl så känns det ju ännu farligare för en vanlig människa att vara där.

Undrar om de kommer att övergå till "självskanningsbutiker" i England. När jag var där fanns det en Sainsburys inom gångavstånd. Den var jättestor. Massor med varor och många kassor. Men bara två av kassorna hade manuell betjäning. En gång var jag i en "pharmacy" där det visserligen fanns folk vid informationen men alla kassor var självskanningskassor. Jag gick därifrån utan att handla något.

I England är det väldigt vanligt med övervakningskameror. Men det är ju ingen mening med dem om ingen kollar dem och polisen är ointresserad. Kanske polisen är mer på alerten där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-27 11:47:22

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Vad tycker ni andra om konceptet med personallösa butiker?


Jag tror att det kommer att pågå i ungefär en vecka. Sen har de personal där igen eftersom folk stal så mycket under den veckan att de förlorade 5 gånger mer pengar än de tjänade. Jag har ingen aning om varför de tror att det är möjligt att ha personallösa butiker. Man måste ju låsa in varorna i skåp i de butiker som har personal eftersom folk stjäl så mycket, så uppenbarligen kommer det inte att fungera.


Det har pågått längre. Men förutsättngen är ju att man visar legitimation för att få komma in. Sedan trodde de att polisen skulle vara mer aktiv än de varit. Om inte polisen utreder och tjuvarna åtalas, så faller ju hela idén.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Skogkatt » 2023-08-27 11:54:22

Alien skrev: Om inte polisen utreder och tjuvarna åtalas, så faller ju hela idén.


Polisen har inte tid att hantera något så simpelt som butiksstöld. Butiksstöld, inbrott och bedrägeri avfärdas snabbare än du klarar säga "hjälp mig snälla".
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2023-08-27 13:02:30

Alien skrev:I England är det väldigt vanligt med övervakningskameror. Men det är ju ingen mening med dem om ingen kollar dem och polisen är ointresserad. Kanske polisen är mer på alerten där.


London är en av de mest kameraövervakade städerna i världen, men det började efter att IRA sprängde bomber i T-banan hela tiden, och det har minskat, men det beror väl på att IRA dragit ner på sina aktiviteter
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2023-08-27 13:07:49

Skogkatt skrev:
Alien skrev: Om inte polisen utreder och tjuvarna åtalas, så faller ju hela idén.


Polisen har inte tid att hantera något så simpelt som butiksstöld. Butiksstöld, inbrott och bedrägeri avfärdas snabbare än du klarar säga "hjälp mig snälla".


beror nog på var det är beläget åxå, här där jag bor tror jag ingen vill skäma ut sig med något så simpelt, här sysslar man med tjuvjakt, diselstölder, cannabis odling och hembränning, "det är bara fjollor som rånar kiosker" säger dom, lol
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-27 13:52:32

antonius skrev:
Alien skrev:I England är det väldigt vanligt med övervakningskameror. Men det är ju ingen mening med dem om ingen kollar dem och polisen är ointresserad. Kanske polisen är mer på alerten där.


London är en av de mest kameraövervakade städerna i världen, men det började efter att IRA sprängde bomber i T-banan hela tiden, och det har minskat, men det beror väl på att IRA dragit ner på sina aktiviteter

Men terroristdåd sker fortfarande i England, även om IRA inte längre är aktuellt. I början reagerade jag på alla skyltar om CCTV.

Spoiler: visa
Terrordåd på senare år: London mars 2027 (5 döda), London Bridge juni 2017 (7 döda), Manchester maj 2017 (22 döda)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2023-08-27 14:07:50

Nu läggs tre obemannade butiker ner, två i Uppsala och en i Knivsta.

UNT 18 augusti 2023 skrev:De tre obemannade Lifvs-butikerna i Ultuna, Ulleråker och Husby-Långhundra läggs ner. ”Oerhört tråkigt”, säger Långhundrabon Anders Hedlöf.

Roland Brimow, vice vd på butikskedjan Lifvs, säger till UNT att företaget tagit ett strategiskt beslut att inte längre driva sina livsmedelsbutiker i egen regi.
---
I Husby-Långhundra utanför Knivsta är besvikelsen stor efter det plötsliga beskedet att byns enda matbutik stänger bara tre år efter öppnandet.

– Det är naturligtvis oerhört tråkigt. Tyvärr försämras nu den lokala servicen för alla som bor här och vi måste återigen ta bilen långa sträckor för att kunna handla, säger Anders Hedlöf, ordförande för Långhundra fastighets AB, som tillsammans med andra Långhundrabor länge kämpat för bättre service på orten.
https://unt.se/nyheter/knivsta/artikel/ ... a/jop4mzyr

Detta har inget med stölderna att göra, säger Brimow.

– Nej, absolut inte. Det här är bara ett strategiskt beslut, säger han.

Fan tro't. Det där med "strategiskt" låter väldigt vagt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2023-08-27 14:14:36

Alien skrev:
antonius skrev:
Alien skrev:I England är det väldigt vanligt med övervakningskameror. Men det är ju ingen mening med dem om ingen kollar dem och polisen är ointresserad. Kanske polisen är mer på alerten där.


London är en av de mest kameraövervakade städerna i världen, men det började efter att IRA sprängde bomber i T-banan hela tiden, och det har minskat, men det beror väl på att IRA dragit ner på sina aktiviteter

Men terroristdåd sker fortfarande i England, även om IRA inte längre är aktuellt. I början reagerade jag på alla skyltar om CCTV.

Spoiler: visa
Terrordåd på senare år: London mars 2027 (5 döda), London Bridge juni 2017 (7 döda), Manchester maj 2017 (22 döda)


ja det är väl bara i T-banan det minskat, fast om det beror på kamerorna vet jag inte, men de har ansiktsigenkänning så de får ett larm om busarna rör sig i området, så de kan bura in fler, men då har de ju redan ställt till ngt
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in