Ätstörningar

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-07 19:59:00

docfrasse skrev:Om samsjuklighet med ätstörningar: jag är övertygad om att en stor del av dem med AN har AS/autism - även om personer under pågående ätstörning (av det slaget) blir allt mer tvångiga och ritualbundna av sjukdomen.

Ja, detta är något som verkar förträngas i ätstörningskretsar. Att det beteendet kan bero på annat än själva ätstörningen, och att om man är född med sådana tendenser, så utbryter ätstörning och liknande sjukdomar lättare.

Är du hanne eller hona?

Inte hane.

Restriktiva ätstörningar hos män är mycket ovanliga utanför autismsfären.

Vad är restriktiva ätstörningar? Jag misstänker att det syftar på att avhålla sig från mat, men mer exakt vilka diagnoser eller typer av ätstörningar?

Jag remitterade iväg flera yngre män för utredning för AS och flera tjejer med bulimi/hetsätning som jag starkt misstänkte AD/HD hos.

Jag kommer här att tänka på att jag har hört att bulimi hör ihop med AD/HD och anorexi med AS.
Värt att tänka på att det kan vara tvärtom, och att det finns många med dubbeldiagnoser.
Den mest aspiga och ätstörda personen jag har träffat, var klassisk bulimiker.

Håller även med om den (oerhört) viktiga distinktionen mellan obehagliga tvång och trygghetsskapande ritualer (love of sameness). Även här är det lite si och så med kunskaperna om detta inom psykiatrin.

I teorin kan det låta rätt enkelt att skilja tvång från ritualer från specialintressen, men i verkligheten kan det ena övergå i det andra, och kan vara svårt att tolka när det passerar gränsen.
I alla fall jag själv kan ha specialintressen som övergår i tvång i samband med att jag tröttnar eller hittar ett nytt intresse. Eller övergår i fixering och tvång ändå.
Ibland när jag mår dåligt kan det bli mer tvångsaktigt medan samma sak blir mer intresse och kul om jag mår bra.
Och för utomstående är detta säkert jättesvårt att avgöra. För dem kan ju ett intresse se ut som det inverkar negativt på vardagen (och kanske gör det) utan att det är ett obehagligt tvång för personen själv.

Just därför är det så oerhört viktigt att man blir mer individuellt inriktag inom psykiatrin.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav invicta » 2008-12-07 20:12:50

Nu talar jag bara utifrån egna erfarenheter, men det känns som att personer med NPF + ätstörningar inte blir lika... påverkade av dem? I längden, alltså. Självklart blir man ju det just då och kanske även efteråt, men jag har aldrig mött någon med t.ex AS som blivit sådär grundligt förändrad av sin ätstörning (om man jämför före och efter) eller som blivit riktigt "ärrad" av den.

Nu kanske det här inte är ett dugg representativt för den övriga NPF-populationen, det är bara en reflektion.

Det kan väl iofs bero på att man har en del av de drag som förknippas med just AS, att man inte är lika flyktig "personlighetssmässigt", genom att vara lite mer åt det rigida hållet blir man ju också mer motståndskraftig för påverkan utifrån. Men nu spinner jag iväg helt känner jag...


love of sameness


Åh, jag älskar det uttrycket! Det är något med ordkombinationen. <3
Senast redigerad av invicta 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
invicta
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2008-11-01
Ort: Stockholm

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-12-07 20:20:10

invicta skrev:
love of sameness

Åh, jag älskar det uttrycket! Det är något med ordkombinationen. <3


Det gör jag med! :-)149 of sameness

Kan instämma att för utomstående kan gränsen mellan tvång och love of sameness vara svårt att dra.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-07 20:48:18

TheBoxSaysNo skrev:
Bror duktig
: får jag fråga vilken internetgrupp du var med??? Var det "vi finns"? Jag skrev aldrig där, men läste mycket. (Du behöver såklart inte säga om du inte vill).

Ja, jag var med där.
Mina tankar om detta tystades bort där.
När jag började skriva om socker, fick jag tillsägelser.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-12-07 20:56:15

invicta skrev:Nu talar jag bara utifrån egna erfarenheter, men det känns som att personer med NPF + ätstörningar inte blir lika... påverkade av dem? I längden, alltså. Självklart blir man ju det just då och kanske även efteråt, men jag har aldrig mött någon med t.ex AS som blivit sådär grundligt förändrad av sin ätstörning (om man jämför före och efter) eller som blivit riktigt "ärrad" av den.

Nu kanske det här inte är ett dugg representativt för den övriga NPF-populationen, det är bara en reflektion.

Det kan väl iofs bero på att man har en del av de drag som förknippas med just AS, att man inte är lika flyktig "personlighetssmässigt", genom att vara lite mer åt det rigida hållet blir man ju också mer motståndskraftig för påverkan utifrån. Men nu spinner jag iväg helt känner jag...


love of sameness


Åh, jag älskar det uttrycket! Det är något med ordkombinationen. <3


Det du säger går väl ihop med nåt annat som sägs om npf, nämligen att många med det har lättare att bryta eller komma ur missbruk. Kan man se ätstörningar som ett slags missbruk (kontrollmissbruk?) så går ekvationen fint ihop.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-12-07 20:57:56

Bror Duktig skrev:
TheBoxSaysNo skrev:
Bror duktig
: får jag fråga vilken internetgrupp du var med??? Var det "vi finns"? Jag skrev aldrig där, men läste mycket. (Du behöver såklart inte säga om du inte vill).

Ja, jag var med där.
Mina tankar om detta tystades bort där.
När jag började skriva om socker, fick jag tillsägelser.


Tack för svaret!
Mmm okej. Kan såklart inte veta vem du var (kommer ihåg få användarnamn därifrån), men jag minns tydligt att socker-prat inte föll bra samt att en tjej med aspergers blev utskälld (så upplevde jag det) för att hon inte tog ansvar över sin ätstörning. För mig var det både bra och dåligt att läsa där, fick klart mycket positivt (mer än äs-gruppen jag gick i verkligheten den perioden), samtidigt som jag kände att mycket desperatprat var förbjudet (typ: hjälp jag kan inte sluta hetsäta) och jag kände mig så oduglig för att alla verkade kunna hantera sina äs-impulser medan det kunde inte jag. Det kändes också förbjudet att misslyckas, att inte klara stå emot sina impulser, att följa sina negativa tankar.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-07 21:03:38

invicta skrev:Nu talar jag bara utifrån egna erfarenheter, men det känns som att personer med NPF + ätstörningar inte blir lika... påverkade av dem? I längden, alltså. Självklart blir man ju det just då och kanske även efteråt, men jag har aldrig mött någon med t.ex AS som blivit sådär grundligt förändrad av sin ätstörning (om man jämför före och efter) eller som blivit riktigt "ärrad" av den.

En sak som jag har reagerat mycket på, är att jag aldrig tappade kontrollen helt under en viss viktgräns.
Det sägs ju att under en viss gräns, så försvinner allt vett. För mig var det snarare tvärtom.
Jag drog mig inte heller undan som andra verkar göra när de är i sin ätstörning (jämfört med hur jag är normalt).
Inte heller hade jag lika förvriden självbild av min fysik.
Mitt räknande av kalorier var mycket mer pedantiskt än andras, göra tabeller och diagram. Jag hade läst att det var så vanligt att räkna så där noga, så jag trodde att alla gjorde så och att jag var "normalt ätstörd" med detta, men så verkade det inte alls vara. Andra ätstörda reagerade på mitt räknande ^_^ och inte lika detaljfokuserade.
Jag kunde också känna samma känsla av glädje och tillfredställelse som av specialintressen eller när jag sorterar saker, på ett sätt som jag inte hört andra berätta eller säga sig känna igen.

Vissa saker var lika, men jag tänkte hela tiden att något i grunden skiljer mig från många.

Jag var med i en terapigrupp ett tag, men jag förstod mig inte alls på de övriga, och de inte på mig. Det verkade vara mest NT där.

Jag har läst några självbiografiska texter och böcker om ätstörningar, framförallt anorexi. Nu när jag känner till asperger, så ser jag att en del av dessa verkade aspiga i grunden. Faktiskt fler av bokskrivarna verkar ha AS, än de jag har träffat IRL.
Jag vet inte om det beror på att det är lättare att förstå folk via text, eller om aspergare är mer benägna att skriva en bok.

När jag tar mig ur en svacka av ÄS (inte haft på rekordlång tid nu) så gör jag det bäst själv, och blir mycket störd av om folk lägger sig i.
Jag tänker då mycket på ett "kognitivt sätt", bearbetar olika saker, värderingar som jag har, vad jag vill offra för det ena eller det andra.
Både vad gäller utseendeideal, men också äckliga ingredienser och hur jag ska klara att inte fixera mig vid ätande, men ändå inte tappa kontrollen och glömma att äta (som jag gör när jag är frisk).
Jag har som många aspergare svårt att planera mat, matlagning, komma ihåg att äta när jag gör annat o.s.v.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-07 21:09:17

TheBoxSaysNo skrev:Tack för svaret!
Mmm okej. Kan såklart inte veta vem du var (kommer ihåg få användarnamn därifrån), men jag minns tydligt att socker-prat inte föll bra samt att en tjej med aspergers blev utskälld (så upplevde jag det) för att hon inte tog ansvar över sin ätstörning. För mig var det både bra och dåligt att läsa där, fick klart mycket positivt (mer än äs-gruppen jag gick i verkligheten den perioden), samtidigt som jag kände att mycket desperatprat var förbjudet (typ: hjälp jag kan inte sluta hetsäta) och jag kände mig så oduglig för att alla verkade kunna hantera sina äs-impulser medan det kunde inte jag. Det kändes också förbjudet att misslyckas, att inte klara stå emot sina impulser, att följa sina negativa tankar.

Jag reagerade på att man i gruppen uteslöt de som inte "på riktigt" hade bestämt sig för att bli friska. Fick någon ett återfall, kunde de kastas ut ur gruppen.
Den aspergare du skrev om, var nog inte jag, jag fick inte läsa något sådant om mig, som att jag inte tog ansvar.

Gruppen hade ju i och för sig inriktning på att stödja de som bestämt sig för att bli friska, men det kan man ju faktiskt ha bestämt sig för och ändå få återfall eller ha svårt att släppa vissa saker.

För mig är det en stor skillnad på att äta lågkolhydratkost eller åtminstone lågt GI, mot att "inte vara rädd för någon mat och se socker som vilken energi som helst" och därmed äta "vad jag vill".
Jag har svajig blodsockerkänsla och mår bättre utan socker och mjöl.
Jag har också problem med hungers- och mättnadskänslor, och saknar liksom "stopp" när jag äter, eller så kan jag glömma att äta. Har alltid haft det så. Alltså ingen bra idé att släppa kontrollen helt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-07 21:11:30

alfapetsmamma skrev:
invicta skrev:Nu talar jag bara utifrån egna erfarenheter, men det känns som att personer med NPF + ätstörningar inte blir lika... påverkade av dem? I längden, alltså. Självklart blir man ju det just då och kanske även efteråt, men jag har aldrig mött någon med t.ex AS som blivit sådär grundligt förändrad av sin ätstörning (om man jämför före och efter) eller som blivit riktigt "ärrad" av den.

Nu kanske det här inte är ett dugg representativt för den övriga NPF-populationen, det är bara en reflektion.

Det kan väl iofs bero på att man har en del av de drag som förknippas med just AS, att man inte är lika flyktig "personlighetssmässigt", genom att vara lite mer åt det rigida hållet blir man ju också mer motståndskraftig för påverkan utifrån. Men nu spinner jag iväg helt känner jag...


love of sameness


Åh, jag älskar det uttrycket! Det är något med ordkombinationen. <3


Det du säger går väl ihop med nåt annat som sägs om npf, nämligen att många med det har lättare att bryta eller komma ur missbruk. Kan man se ätstörningar som ett slags missbruk (kontrollmissbruk?) så går ekvationen fint ihop.

Jag tror att motsatsen kan finnas också, och att det kan bero på samma sak.
Att man har svårt att bryta med missbruk, eftersom de blivit en vana och rutin/ritual.
Det svåraste för mig när jag skulle sluta röka, var att inte tända en cigarett när jag startade bilen. Nikotinet kunde jag gärna vara utan. Men att tända en cigarett vid vissa tillfällen verkade ha blivit starkt ritualiserade eller hur man ska säga.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-12-07 21:13:09

Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:
invicta skrev:Nu talar jag bara utifrån egna erfarenheter, men det känns som att personer med NPF + ätstörningar inte blir lika... påverkade av dem? I längden, alltså. Självklart blir man ju det just då och kanske även efteråt, men jag har aldrig mött någon med t.ex AS som blivit sådär grundligt förändrad av sin ätstörning (om man jämför före och efter) eller som blivit riktigt "ärrad" av den.

Nu kanske det här inte är ett dugg representativt för den övriga NPF-populationen, det är bara en reflektion.

Det kan väl iofs bero på att man har en del av de drag som förknippas med just AS, att man inte är lika flyktig "personlighetssmässigt", genom att vara lite mer åt det rigida hållet blir man ju också mer motståndskraftig för påverkan utifrån. Men nu spinner jag iväg helt känner jag...


[quote]love of sameness


Åh, jag älskar det uttrycket! Det är något med ordkombinationen. <3


Det du säger går väl ihop med nåt annat som sägs om npf, nämligen att många med det har lättare att bryta eller komma ur missbruk. Kan man se ätstörningar som ett slags missbruk (kontrollmissbruk?) så går ekvationen fint ihop.

Jag tror att motsatsen kan finnas också, och att det kan bero på samma sak.
Att man har svårt att bryta med missbruk, eftersom de blivit en vana och rutin/ritual.
Det svåraste för mig när jag skulle sluta röka, var att inte tända en cigarett när jag startade bilen. Nikotinet kunde jag gärna vara utan. Men att tända en cigarett vid vissa tillfällen verkade ha blivit starkt ritualiserade eller hur man ska säga.[/quote]

Jo, så är det säkert också. Har skrivit om just det faktiskt, om att organisera sig kring nånting, och då hellre en dålig vana än ingenting. Du har helt rätt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-12-07 21:22:21

Bror Duktig skrev:Jag reagerade på att man i gruppen uteslöt de som inte "på riktigt" hade bestämt sig för att bli friska.
Fick någon ett återfall, kunde de kastas ut ur gruppen.
Den aspergare du skrev om, var nog inte jag, jag fick inte läsa något sådan om mig, som att jag inte tog ansvar.

Gruppen hade ju i och för sig inriktning på att stödja de som bestämt sig för att bli friska, men det kan man ju faktiskt ha bestämt sig för och ändå få återfall eller ha svårt att släppa vissa saker.

För mig är det en stor skillnad på att äta lågkolhydratkost eller åtminstone lågt GI, mot att "inte vara rädd för någon mat och se socker som vilken energi som helst" och därmed äta "vad jag vill".
Jag har svajig blodsockerkänsla och mår bättre utan socker och mjöl.
Jag har också problem med hungers- och mättnadskänslor, och saknar liksom "stopp" när jag äter, eller så kan jag glömma att äta. Har alltid haft det så. Alltså ingen bra idé att släppa kontrollen helt.

Håller med dig! Man kan självklart ha bestämt sig för att bli frisk och ändå få återfall.
Liknande tankesätt var på också på min vanliga IRL äs-grupp. Känner mig upprörd nu när jag tänker på dem :( Ibland önskar jag att jag skulle kunna gå tillbaka dit och visa dem fingret :twisted: (mest av andra anledningar, inte bara av det där med tankesättet).
Håller med även om det med låg GI och "äta vad som helst". Det finns hälsosam och icke-hälsosam mat punkt slut. Mat som mättar bättre och mat som inte gör det. Och mat som framkallar mer sug hos mig (socker) och mat som inte gör det.
Jag förstår precis hur du menar!
Har också svårt med hunger & mättnad och det kan variera åt olika håll från period till period, varför jag kan inte äta "intuitivt". Har aldrig lyckats, kommer aldrig att göra det. Det blir bara kaos av det. Varför jag kan inte heller släppa kontrollen helt. Även nu när jag är icke-ätstörd (dvs. har inte samma kroppsfixering eller kalorifixering som tidigare) äter jag efter viss struktur. Blir det inte så, så blir det förvirrande och jag vet inte hur mycket eller lite jag ätit.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-07 21:45:19

TheBoxSaysNo skrev:Håller med även om det med låg GI och "äta vad som helst". Det finns hälsosam och icke-hälsosam mat punkt slut. Mat som mättar bättre och mat som inte gör det. Och mat som framkallar mer sug hos mig (socker) och mat som inte gör det.

När man tänker på hur mat påverkar en, och ÄS, speciellt bulimi, så verkar det egentligen mest smart att faktiskt strukturera upp en bra kost. Åtminstone i början (om det nu är en "NT" som kan släppa kontrollen helt senare).
På så sätt borde man få en bättre signalbalans fortare i kroppen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Gryningsflickan » 2008-12-08 13:31:02

Väldigt intressant tråd!

Nu vet jag då inte om jag har AS men lite funderingar på det har jag. Men mer eller mindre problem med mat har jag haft i många år.

För mig började ätstörningen helt omedvetet. Jag har alltid varit smal och ofta åt jag nog ganska ofta lite även innan det blev ett problem. Har minnen av att jag struntade i sådana saker som mellanmål när jag var yngre för att det var för "jobbigt", krävde mer energi att plocka fram och äta än vad jag tyckte att jag fick ut av det. Om tex mamma var hemma och gjorde iordning åt jag däremot utan tankar. Minns också att jag ganska ofta egentligen var lite hungrig när jag skulle sova på kvällarna men struntade i det. Har varit lite kinkig när det gäller vad för mat jag äter (hade tex jätteproblem med kolsyra när jag var liten och gillade inte mat med stora lökbitar) men inte extremt och numera har jag lärt mig att äta och tycka om det mesta.

Under högstadiet började min ätstörning med att jag hade så otroligt mycket fritidsaktiviteter att jag helt enkelt inte hann äta ofta och var stressad så jag förmodligen åt lite när jag åt. Dessutom mådde jag dåligt för att jag kände mig "utanför". Jag tappade många kilo och blev rädd, försökte gå upp i vikt men det var svårt att äta och när jag började lyckas skrämde det mig att gå upp i vikt, van som jag var att vara smal då. Det blev en tävling med mig själv om hur lite jag kunde äta och förmodligen ett sätt att söka uppmärksamhet i och med att jag inte mådde bra. Det var inte så att jag räknade kalorier (har aldrig gjort) utan jag såg/ser mer mängder av det jag åt och hur vikten förändrades vilket blev väldigt viktigt. Var alltid väldigt medveten och ärlig om vad jag gjorde (med undantag av mot familjen), om vuxna jag kände frågade var jag ärlig och sökte stöd hos flera lärare och scoutledare. När de drog med mig till bup däremot släppte jag inte in dem alls, jag bara sa sådant som jag trodde jag "borde" och "jag vet inte", de kom aldrig inanför mig mur och efter kanske 2 år när min vikt inte var alarmerande längre och jag intalat dem att det var bra slutade jag där och sen dess tror min familj att allt är bra.

Numera handlar mitt problem med maten nog mest om rutiner. När jag har lediga dagar utan hållpunkter blir det lätt så att jag börjar med att vakna och läsa lite i en bok (eller sitta vid datorn), vilket ofta kan bli flera timmar. Kanske att jag tar någon frukt eller annat enkelt som inte behöver något arbete men något ordentligt är svårt om jag inte tvingar mig själv. Om jag väl kommer igång och gör något kan jag vara jätteseriös och göra all möjlig mat men det är svårt att komma igång. Det är lättare om jag ska till jobbet för då har jag en anledning att äta frukost, om jag bara är ledig hela dagen finns det ju ingen anledning med att äta...

Det finns även någon konstig tanke jag har att jag ofta "köpslår" i mig själv om mat, kanske att jag missade tåget så tänker jag att då struntar jag i att äta lunch så har jag inte förlorat något. Och när jag överhuvudtaget struntar i måltider ser jag det som en vinst i pengar (fruktansvärt onödigt då jag inte har SÅ ont om dem) och att jag kan göra något annat för dem, köpa ett par nya fina skidor till slut eller något sånt.

Sen har jag lite svårt med hunger/mättnadskänslor. Ibland fungarar det bra men i perioder försvinner de nästan helt och jag struntar i att äta för att jag helt enkelt inte är hungrig...eller sitter och läser en bok och inte kommer mig för att börja laga mat för att det blir ett sånt projekt. Ofta är det nog också så att jag har svårt att njuta av maten och inte äter tills jag blir helt mätt utan bara tills jag inte är hungrig längre, att det blir svårt att svälja och äta fast jag egentligen inte riktigt är mätt.

Hmm...ja, vad det nu kan tillföra i diskussionen vet jag inte...men jag tror nog det kan finnas ett samband mellan ätstörningar och AS, oavsett om jag nu har det eller inte...
Senast redigerad av Gryningsflickan 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Inläggav docfrasse » 2008-12-08 15:19:31

Gryningsflickan skrev:Hmm...ja, vad det nu kan tillföra i diskussionen vet jag inte...men jag tror nog det kan finnas ett samband mellan ätstörningar och AS, oavsett om jag nu har det eller inte...

Det är klart att enskilda vittnesmål har mycket att tillföra, säkert både för de som har och de som inte har ÄS.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-10 22:23:45

invicta skrev:
Aspkvinna skrev:Kan tänka mig att man avvaktar med att ge en diagnos till för att det KAN bli för tungt att bära när man redan är skör och att det kan vara svårt att ställa en helt säker diagnos om personen är för sjuk och/eller medecinerad.


Förlåt om det låter plumpt, men vad är det som skulle vara så otroligt tungt med att få en AS-diagnos? Anorektiker och andra ätstörda är ju inte direkt "svagare" än någon annan (psykiskt), snarare tvärtom.

Och för det andra så brukar man väl ändå aldrig medicinera bort anorexia? :?
Blev lite förvirrad där...


Ok, jag uttryckte mig kanske lite kryptiskt. Jag menar att om som en person jag träffat har matmissbruk, äter mycket mediciner mot depression och annat och förmodligen har liknande AS men inte mentalt är mottaglig för varken utredning eller diagnos så avstår man så länge tills det lugnat sig inom denne tills kraft finns att gå vidare i processen att få en diagnos till. Blev det lättare att förstå nu hur jag menade?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav aliasFrollo » 2009-02-03 17:48:44

Jag har också problemet att jag inte känner hunger när jag borde göra det. Innan jag riktigt hade lärt mig det hände det att jag blev undernärd för att jag helt enkelt inte förstod att äta ordentligt.

Ett annat matproblem som jag har och som ledde till enorma problem under min uppväxt är att jag har jättesvårt att äta vissa sorters mat för att jag upplever dem som extremt äckliga. Jag vet att det kanske låter bara fåningt och dumt, men jag mår så dåligt av att tvinga i mig sådan mat att det känns nästan som en allergi. Jag har läst om någonting liknande i en bok som handlar om Aspergers syndrom, så då skulle det väl kunna vara ett aspergerdrag? Men då borde det väl finnas fler som har det problemet?

Eller borde är väl inget bra ord i sammanhanget, men ni förstår väl förhoppningsvis vad jag menar?
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav Lnovgo » 2009-02-03 18:31:58

Jag har också problemet att uppleva mat som jag inte gillar som så äcklig att jag inte kan tvinga i mig den, och jag har också fått för mig att det är ett aspergerdrag.

Jag kan inte heller svälja tabletter hela utom tillsammans med vätska, men det upplever jag som ett ytterst bagatellartat problem eftersom jag kan inta vitamin- och mineraltabletterna med en klunk juice.

Dessutom är jag urusel på att laga mat så mina matvanor är väl lite si och så.

Förvirrande att sväljsvårigheter och matproblem utan närmare specifikation behandlas under rubriken ätstörningar. Det är ju inte precis vad man brukar tänka på när man hör ordet.
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Inläggav imperativ » 2009-02-03 18:51:07

Jag var fanatiskt kräsen med maten tills jag började växa riktigt ordentligt. Jag fann då att min kropp behövde massor med mat helt plötsligt. Ända sättet att bota hunger var ju att äta.
I lumpen lärde jag mig att "äta det som finns att tillgå, kroppen behöver allt den kan få ute i skogen". Vara petig med maten i det militära funkar inte alls. Alternativet är att svälta. Så ja, har lärt mig blockera smaksinnet rent mentalt och kan äta nästan vad som helst utan problem.

Jag tycker mig ha vissa problem att äta regelbundet. Blir hungrig, men känner att jag aldrig måste äta.
På vardagarna strukturerar allt upp sig helt automatiskt med fasta regelbundna tider för frukost, fika, lunch, fika, middag, mellanmål och kvällsmat.
Helgmaträkningen brukar vara mycket snålt tilltagen... :shock:
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav DIProgan » 2009-02-03 19:32:39

Inget nej alternativ?
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-03 20:08:28

DIProgan skrev:Inget nej alternativ?

Och inget "blandat/olika"-alternativ.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav MsTibbs » 2009-02-03 21:18:28

Jag kryssade i "andra matproblem". Jag äter för lite eller för mycket och oregelbundet, fel saker och inte tillräckligt varierat.

Mediciner som inte "löser upp sig" i munnen har jag inga problem med, men tex vitamintabletter och Imovane/Zopiclone måste jag lyckas svälja snabbt, för att inte få kräkkänslor när de avger smak. Theralendroppar smakar starkt/obahagligt så jag "ryser/fryser" till, detta klarar jag genom att spruta under tungan och sedan svälja snabbt och eventuellt skölja munnen med vatten efteråt (bättre för tänderna inte minst).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

frijwfopij

Inläggav sanny » 2009-02-04 1:16:19

Har haft anorexia och bulimi. Anorexia hade jag i flera år i tonåren och kan fortfarande drabbas av de tankarna och det beteendet som det innebär. Jag blir extrem hård mot mig själv och köpslår med mig själv. Men bara jag kan få i mig lite mat så försvinner de tankarna. jag är rädd att bli sjuk igen och förstöra mig. men jag är inte ur det , det bara flyttas över till andra saker är jag rädd för.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

"Ätstörningar går i arv"

Inläggav Inger » 2009-11-06 1:44:21

http://www.aftonbladet.se/wendela/article5988278.ab

Aftonbladet skrev:Ny undersökning visar hur vi ärver ätbeteenden
Akademikerbarn löper större risk att drabbas av ätstörningar.


Särskilt stor risk löper flickor med höga betyg – och en välutbildad mormor.

– Det finns en hög ärftlighet. Kanske är det så att man ärver ätbeteende från sin mamma som ärver det från sin mamma, säger forskaren Jennie Ahrén-Moonga.

Det finns ett tydligt samband mellan föräldrarnas inkomst och utbildning – och barn som får ätstörningar. Och allra störst risk att drabbas löper flickor som själva är högpresterande och har höga betyg.

– Det handlar troligen om upplevda krav både inifrån och utifrån. Väldigt kännetecknande för anorexia är ju den här perfektionismen, säger Jennie Ahrén-Moonga, doktor i medicinsk vetenskap vid Karolinska Institutet.


Studerat tre generationer

I sin doktorsavhandling har hon studerat tre generationer från den så kallade Uppsalastudien. Det ligger när till hands att tro att det är en större press som gör att ätstörningarna visar sig i akademikerfamiljerna. Men Jennie Ahrén-Moonga menar att det också kan vara de som ser till att få vård.

– Eller så kan det vara så att de lättare FÅR vård åt sina döttrar, säger hon.

Förutom det tydliga sambandet med egna och föräldrarnas prestationer, visade det sig att mormor spelar en viktig roll. Samma samband fanns inte med farmödrarna.

– Vi vet inte varför det är så. Men när det gäller ätbeteende tittar man kanske på sin mamma som i sin tur tittar på sin mamma. Och det är ju logiskt, med tanke på att det är mammorna som tidigare stått för maten i en familj, säger Jennie Ahrén-Moonga.

Hög grad av ärftlighet

Både anorexia och bulimi har hög ärftlighet, det har tidigare kunnat ses i bland annat tvillingstudier.

– Det kan vara att det finns ett stört ätbeteende i familjen. Men med största sannolikhet finns det en gentisk förklaring också, en underliggande sårbarhet som under fel omständigheter bryter ut.

Jennie Ahrén-Moonga är noga med att påpeka att ätstörningar oftast inte är någon liten åkomma som beror på en ung människas fåfänga. Anorexia och bulimi är förknippat med många andra svåra symptom som stark ångest, självskade- och självmordsbeteende.

– Det är viktigt att veta att det går att bli helt frisk. Men då måste man få hjälp i god tid. De som är sjuka länge, de blir ofta kroniskt sjuka.

Hur förebygger man då att en ung människa drabbas av ätstörningar?

– Helst skulle man ju vilja vaccinera ungdomarna mot dålig självkänsla så att de tycker om sig själva som de är. De som blivit hjälpta har ofta haft någon som fångat upp dem i tid. Det behöver inte vara en förälder, det kan vara en vän, skolsyster eller lärare. Så jag tror att det viktigaste är det sociala nätverket. Och att vi uppmuntrar våra barn att stötta sina vänner.

Men det är som vuxen svårt att komma runt att man är välutbildad?

– Jo, och det kan vara svårt för en förälder att acceptera att familjen inte fungerar så väl. Men det är därför skolan är så enormt viktig, det är där det börjar synas tydligt.

Ett råd ger ändå Jennie Ahrén-Moonga till föräldrarna:

– Kravbilden på ungdomar är väldigt hög idag. Det gäller som förälder att ställa rimliga krav som ungdomarna kan leva upp till. Och inte lägga sina egna val på barnen.

Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2010-01-02 20:43:01

*bump*

alfapetsmamma skrev:Däremot vet jag att kopplingen är så stark så man nästan börjat screena för ADHD när folk söker för bulimi! Det läste jag i nån läkartidning på nätet, men jag har ingen länk, som sagt.

Hittade en blogg som överskådligt beskriver det viktiga ur vad som kanske är den studien: http://adhd-treatment-options.blogspot. ... ction.html
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in