Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-07-22 12:47:36

sebastiann skrev:
Richard skrev:Det där borde du anmält


Det är inte ett brott.

LSS-boenden (i form av gruppboenden) räknas till det som kallas "särskilt boende", och när det är särskilt boende, så gäller inte jordabalken gällande hyra m.m.
Utan då sätter fastighetsägaren upp vilka regler dem vill, inkl krav på att jobba gratis eller t.ex. hjälpa till med disken i allrummet (även om man aldrig är där), eller att man inte får vara uppe efter 10, eller att alla besök måste förbokas en vecka innan.

Det är precis som studentboende, där får bara studenter vistas, och det finns begränsningar vad man får använda internet till, typ att internet hemma är bara till för studier, vill man nöjessurfa så får man betala för eget mobil-internet.

Passar det en inte, så är man fri att flytta därifrån.

LSS-boenden i form av satellitboenden är däremot att räkna som vanliga lägenheter som hyrs ut i andrahand.


på hemmet på landet så Jobbade jag 6 timmar per dag varje dag med trädgård och jordbruk.
hederligt gårds arbete under 2 somrar på det stället.
det var som ett arbetsläger det LSS behandlingshemmet. :cry: :x icon
Man jobbade där helt utan lön gratis där varje dag. :cry: :x icon
istället för att bo där och jobbad utan lön så kunde jag ha gått och gymmat i stället varje dag. :cry: :x icon
fast det är väldigt lång tid tillbaka i tiden bodde där när jag var 19-20 års ålder.
1 år bodde jag bara där och inte mera än det. :cry:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Yitactis » 2023-07-28 12:15:03

Hur många kronor får ni vanligtvis i timmen på dv?
Yitactis
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2023-02-14

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-07-28 12:45:42

Yitactis skrev:Hur många kronor får ni vanligtvis i timmen på dv?


7 kr i timmen tror jag att det är så det är helt ok det. :-)049 :-)Happy

habiliterings ersättning :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Richard » 2023-07-28 13:21:41

Jag vet inte vad vi får, nått liknande på 7 kr/tim men vi får en statlig bonus på ett par tusen nu i augusti.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-10-29 12:28:15

Richard skrev:Jag vet inte vad vi får, nått liknande på 7 kr/tim men vi får en statlig bonus på ett par tusen nu i augusti.


fy fan för att bo på ett ställe där en medeltida godsägare styr eller bo på ett arbetsläger vid 18 års ålder.

att inte kunna ha frihet och demokrati och inte ha självbestämmande och jobba på gård 6 timmar per dag utan betalning :shock: :-)063 :?:

säger bara det fy fan bara för att man mår dåligt psykiskt att behöva bo där :cry: :x icon

kvinnor fick man inte heller ta ditt och man fick inte ha vänner som sov över heller där :cry:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Richard » 2023-10-30 7:02:37

manne skrev:
Richard skrev:Jag vet inte vad vi får, nått liknande på 7 kr/tim men vi får en statlig bonus på ett par tusen nu i augusti.


fy fan för att bo på ett ställe där en medeltida godsägare styr eller bo på ett arbetsläger vid 18 års ålder.

att inte kunna ha frihet och demokrati och inte ha självbestämmande och jobba på gård 6 timmar per dag utan betalning :shock: :-)063 :?:

säger bara det fy fan bara för att man mår dåligt psykiskt att behöva bo där :cry: :x icon

kvinnor fick man inte heller ta ditt och man fick inte ha vänner som sov över heller där :cry:

Jag skulle ha "strejkat", arbetsvägrat om jag var sjukskriven. Annars har man inte så mycket var. Här där jag varit de två senaste åren, så ska de som går på ekonomiskt bistånd (socialbidrag) ut o arbetsträna. Vägrar man kan man bli av med bidraget. (Jag har dock varit där av annan anledning)

Men har man t.ex. aktivitetsersättning, sjukersättning eller någon annan sjukförsäkring, så kan de inte tvinga dig att jobba.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-10-30 10:42:02

Richard skrev:
manne skrev:
Richard skrev:Jag vet inte vad vi får, nått liknande på 7 kr/tim men vi får en statlig bonus på ett par tusen nu i augusti.


fy fan för att bo på ett ställe där en medeltida godsägare styr eller bo på ett arbetsläger vid 18 års ålder.

att inte kunna ha frihet och demokrati och inte ha självbestämmande och jobba på gård 6 timmar per dag utan betalning :shock: :-)063 :?:

säger bara det fy fan bara för att man mår dåligt psykiskt att behöva bo där :cry: :x icon

kvinnor fick man inte heller ta ditt och man fick inte ha vänner som sov över heller där :cry:

Jag skulle ha "strejkat", arbetsvägrat om jag var sjukskriven. Annars har man inte så mycket var. Här där jag varit de två senaste åren, så ska de som går på ekonomiskt bistånd (socialbidrag) ut o arbetsträna. Vägrar man kan man bli av med bidraget. (Jag har dock varit där av annan anledning)

Men har man t.ex. aktivitetsersättning, sjukersättning eller någon annan sjukförsäkring, så kan de inte tvinga dig att jobba.


Om man arbetsvägrade så blev man utan mat och han stängde av elen till lägenheten då också som straff :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Richard » 2023-11-01 5:45:10

manne skrev:
Richard skrev:
manne skrev:
fy fan för att bo på ett ställe där en medeltida godsägare styr eller bo på ett arbetsläger vid 18 års ålder.

att inte kunna ha frihet och demokrati och inte ha självbestämmande och jobba på gård 6 timmar per dag utan betalning :shock: :-)063 :?:

säger bara det fy fan bara för att man mår dåligt psykiskt att behöva bo där :cry: :x icon

kvinnor fick man inte heller ta ditt och man fick inte ha vänner som sov över heller där :cry:

Jag skulle ha "strejkat", arbetsvägrat om jag var sjukskriven. Annars har man inte så mycket var. Här där jag varit de två senaste åren, så ska de som går på ekonomiskt bistånd (socialbidrag) ut o arbetsträna. Vägrar man kan man bli av med bidraget. (Jag har dock varit där av annan anledning)

Men har man t.ex. aktivitetsersättning, sjukersättning eller någon annan sjukförsäkring, så kan de inte tvinga dig att jobba.


Om man arbetsvägrade så blev man utan mat och han stängde av elen till lägenheten då också som straff :cry: :x icon

Skulle anmält direkt! Sånt är inte lagligt!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-11-01 10:48:52

Richard skrev:
manne skrev:
Richard skrev:Jag skulle ha "strejkat", arbetsvägrat om jag var sjukskriven. Annars har man inte så mycket var. Här där jag varit de två senaste åren, så ska de som går på ekonomiskt bistånd (socialbidrag) ut o arbetsträna. Vägrar man kan man bli av med bidraget. (Jag har dock varit där av annan anledning)

Men har man t.ex. aktivitetsersättning, sjukersättning eller någon annan sjukförsäkring, så kan de inte tvinga dig att jobba.


Om man arbetsvägrade så blev man utan mat och han stängde av elen till lägenheten då också som straff :cry: :x icon

Skulle anmält direkt! Sånt är inte lagligt!


man fick också ofta där för lite käk där så man var konstant hungrig där :cry: :x icon
han snålade med maten och kvälls fikat och sparade in pengar där ja det var som ett fängelse :cry:
jag hade inte gjort något alls för att hamna där var bara psyk sjuk
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-11-01 10:54:18

jag blev en väldigt hatisk och arg person under ett par års tid efter att ha bott där då mina demokratiska rättigheter var hotade när jag bodde där och mitt privat liv och min personlig frihet var också indraget där :cry:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Re: Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Julianus » 2023-11-01 19:26:23

Och det är anledningen att man inte ska ha LSS-boende, det är bara problem.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2024-02-23 11:41:03

Julianus skrev:Och det är anledningen att man inte ska ha LSS-boende, det är bara problem.


LSS behandlingshem är som ett fängelse jag bodde där i åldern 19-20 års ålder under ett års tid var bara bråkig hemma så fick jag bo där på det stället under fängelse liknande förhållanden och tvångs arbeta på en gård under 1 års tid :cry: :x icon

säger bara det fy fan :cry: :P

jag vill ha demokratiska rättigheter och självbestämmande :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2024-02-23 11:46:33

att bo där med godsherren som styrde som en medeltida härskare var som Dantes infierno.

jag hatade att bo på det lss behandlingshemmet ute i skogen med andra psyk sjuka och med godsherren som styrde stället väldigt odemokratisk liv eget ställe utan demokrati där och för lite käk där :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2024-02-23 11:54:20

Julianus skrev:Och det är anledningen att man inte ska ha LSS-boende, det är bara problem.


jag kommer inte att skriva ut adressen till det stället för han fabrikören och gods ägaren dog i cancer för ett par år sedan och jag vill inte snacka skit om de döda :o :-)063 :?:

Den enfaldige mördaren


Men det var nästan som i denna filmen där ju :cry: :x icon

jag har hemska minnen där i från där personal hotade mig med stryk på stället utanför upplands Väsby på Bond landet. :cry: :P
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Heidi79 » 2024-02-23 12:02:49

manne skrev:att bo där med godsherren som styrde som en medeltida härskare var som Dantes i infierno.

jag hatade att bo på det lss behandlingshemmet ute i skogen med andra psyk sjuka och med godsherren som styrde stället väldigt odemokratisk liv eget ställe utan demokrati där och för lite käk där :cry: :x icon


Vet ej va e lss.. fast grupp boende hade förut va hemskt..

flytade hem mamma pappa..inte gick bo så där
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2024-02-23 12:06:50

Den enfaldige mördaren
https://www.youtube.com/watch?v=FVXe-VxTO9I

Må fan ta icke demokratiska godsägare som i denna filmen :cry: :x icon :P
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in