Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Fretshi » 2022-03-12 13:58:28

sussi83 skrev:
Alien skrev:Det är inte slavarbete bara för att man inte får betalt. Jag har också jobbat på DV och inte fått betalt. Man får aldrig betalt för DV, man har ju sin aktivitets- el sjukersättning.

Problemet är alltså inte att du inte fick betalt utan att du kände dig tvingad. DV är helt frivilligt.

Det beror nog på hur arbetsliknande en DV är, på vissa gör man ju i princip ett jobb, ska jag sitta i en keramikstuga spelar det kanske mindre roll det verkar ju dessutom trevligt.
Har fått erbjudande om OSA och då får man ju lite mer i inkomst och det känns ju mer rimligt då jag fungerar för bra för att ha sjukersättning.
Fick ju för sjutton beröm på senaste jobbet och det var jag nog den enda som fick, varför ska jag jobba på ett DV och leva i fattigdom när jag kan arbeta för att få betalt?
Det enda jag bryr mig om är att få in en bra inkomst, jag skiter för övrigt i vad jag gör, iaf tills jag får en chans att tänka på annat.
Jag säger nej till nåt jäkla DV om de bara ska suga ur en krafterna utan att tillföra något, jag struntar blanka fn i om jag får sitta och fikar eller inte på en dag. Folk som förbarmar sig över en stackare och ger några kex. Nix.


Ja, jag håller med om att man ska komma ur sjukersättning så snabbt som möjligt för det gynnar inte ens egen hälsa heller att gå med den för länge, bara det kan göra en mer deprimerad.
Att få beröm på jobbet är bra och tyder väl ofta på en bra arbetsplats eller att man passar för jobbet.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Fretshi » 2022-03-12 14:09:50

Mammaspojke skrev:
sussi83 skrev:
Mammaspojke skrev:
Håller med, det är ett alternativ istället för att sitta hemma (om man tycker det börjar bli tradigt).
En som jag träffa på en DV sa att om inte han hade börjat kanske han hade tagit livet av sig för han var så ensam i sin lägenhet hela dagarna utan att träffa någon.

Det finns väl träffar av olika slag att gå på?
Fattar inte varför DV skulle vara något märkvärdigt, beror om man tycker det är kul så klart, fastna i något DV-träsk vill man inte.


Det kanske känns tryggt att börja på ett ställe där folk (förhoppningsvis) förstår en. Att det inte gör något om man är lite "annorlunda". Man får rutiner igen efter att ha varit hemma i åratal utan sociala kontakter. Studiecirkel ser jag som något som kommer efter det man fått ordning på det mer grundläggande, lika som kanske praktik osv. Vissa har stora svårigheter att komma igång och göra saker själv och behöver hjälp med det.

Jag hade DV på två olika ställen och det var väldigt givande och roligt. Eftersom jag inte hade pratat med folk utanför hemmet på åratal fick jag träna på det sociala vilket skulle vara jobbigt om inte alla förstod varför. Många roliga aktiviteter och projekt. Vill inte skriva vad vi gjorde då jag inte vill outa mig men sen när jag var redo och helt på eget initiativ fick jag prova på praktik, några som ledde till anställningar. Sen kraschade jag iof mentalt då jobben inte passa mig i slutändan men har nu praktik på ett ställe jag gillar som är lugn och ro. Utan DV skulle jag aldrig kommit så långt på egen hand. Hade suttit hemma utan några externa sociala kontakter alls. Visst kan man syssla med egna hobbys osv. men det kan bli trist utan någon som helst kontrast till livet utanför.

Har man inga problem är inte DV stället man ska till liksom. Då kan man jue fixa saker på egen hand.


Ja DV är ofta ett bra stöd och en trygghet för en. Man kan försöka komma ifrån en del av sin stress man upplever.
Beror också ofta på vilket ställe man hamnar på (så i den aspekten är det lite som ett jobb iom att man kanske inte passar på vilken DV som helst).
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Fretshi » 2022-03-12 14:14:07

sussi83 skrev:
Alien skrev:
sussi83 skrev:


Om man blir utfrysen från sin familj så beror det inte på sjukersättning utan på att ens familj inte är bra eller har feta problem själva :?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Fretshi » 2022-03-12 14:16:29

Flinta skrev:Hur upplevde ni som har eller har haft DV personals ev (eller handläggares) krav på social interaktion?


Nej varken personalen på dv eller handläggaren har inte haft så stora krav på social interaktion.
Det är mera att man får prövning i detta på sin DV, då DV kan vara rätt socialt.

Men det fanns egentligen inga krav från personalen eller handläggaren.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Flinta » 2022-03-12 22:57:43

Fretshi skrev:
Flinta skrev:Hur upplevde ni som har eller har haft DV personals ev (eller handläggares) krav på social interaktion?


Nej varken personalen på dv eller handläggaren har inte haft så stora krav på social interaktion.
Det är mera att man får prövning i detta på sin DV, då DV kan vara rätt socialt.

Men det fanns egentligen inga krav från personalen eller handläggaren.


Jag skrev krav men menade nog förväntningar när jag tänker efter.

Många autister är sociala bara dom får vara det på sina egna villkor :-)063

Många autister förställer sig/skådespelar också för att behaga andra. Fundersam över hur förberedda Dagliga Verksamheter är på att hantera sånt? Något säger mig att de inte alls är förberedda då autister med normal begåvning eller över det fortfarande är en minoritetsgrupp inom DV även om fler tillkommer hela tiden. Undantagna kanske vissa verksamheter som riktar sig speciellt till autister utan intellektuell funktionsnedsättning kam vara? Även på en DV behöver ju interaktion vara hållbar om man ska orka gå kvar.

Tänk om de kunde börja ge stöd på riktigt, så att man även fick möjlighet att hitta sig själv utifrån sin autism. Inte utifrån samhällets ideal om hur man bör fungera, vad man bör behärska, vad rätt/positiv utveckling är..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Flinta » 2022-03-12 23:09:00

Ska en DV uppmuntra autister att bejaka sin autism, autistiska egenheter, behov etc tycker ni?
Det måste väl gå att kombinera sån stöttning med DVns inriktning/deltagarens plan oavsett om den handlar om habilitering/habiliterande verksamhet eller arbetsinriktad verksamhet? De som går vidare till jobb från DV går väl sällan vidare till en vanlig anställning ändå utan ofta behöver man olika anpassningar t ex lönebidrag för att man fungerar som man gör? Eller?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Fretshi » 2022-03-18 16:59:50

Jag vet inte, att stötta kan vara svårt, men när man lärt känna en person efter en längre tid så kommer ju personalen automatiskt få reda på hur hen fungerar.

Men egentligen kan ingen veta helt säkert när det är dags att ta steget ut i arbete, så om man misslyckas med att arbeta så finns ju alltid möjligheten att gå tillbaka till dv igen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2022-03-18 17:56:34

Fretshi skrev:Jag vet inte, att stötta kan vara svårt, men när man lärt känna en person efter en längre tid så kommer ju personalen automatiskt få reda på hur hen fungerar.

Men egentligen kan ingen veta helt säkert när det är dags att ta steget ut i arbete, så om man misslyckas med att arbeta så finns ju alltid möjligheten att gå tillbaka till dv igen.


jag har jobbat så mycket förut på DV att jag i dag avskyr att jobba blev tvungen förut att umgås med en massa människor varje dag jobbigt som tusan. :cry: :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2022-12-18 21:56:52

Alien skrev:
sussi83 skrev:
Mammaspojke skrev:
Håller med, det är ett alternativ istället för att sitta hemma (om man tycker det börjar bli tradigt).
En som jag träffa på en DV sa att om inte han hade börjat kanske han hade tagit livet av sig för han var så ensam i sin lägenhet hela dagarna utan att träffa någon.

Det finns väl träffar av olika slag att gå på?
Fattar inte varför DV skulle vara något märkvärdigt, beror om man tycker det är kul så klart, fastna i något DV-träsk vill man inte.

Vad menar du med "DV-träsk", det låter väldigt nedvärderande mot dem som går på DV.

Vill man få ett vanligt lönearbete så är det förstås inte DV man vill ha. Men DV är för dem som inte klarar av att arbeta och inte heller klarar av att hitta folk att umgås med på en lagom nivå.

Känner man sig ensam/behöver struktur så räcker inte träffar en gång i månaden.


här är del av de jobben jag hade när jag inte fick något betalt slav yrken hatade att vara där.

nytidasmedjan/

nytidabruket/

frosunda_slussen/

fanns en del andra jobb också men alla tar jag inte upp jobbade utan lön där under ett par års tid.
borde sagt i från bytt jobb när jag bodde i täby. :cry: :x icon
detta var alltså när jag bodde i Täby jobbade för noll kr varje dag men fick lunch men det var allt. :cry:
skulle ha försökt att få jobb på någon matvaro butik typ konsum eller något när jag bodde i Täby men det är lätt det i efterhand det. :cry: :x icon
detta är långt tillbaka i tiden blir bara bitter när jag tänker på det. :cry: :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Richard » 2022-12-29 10:00:57

manne skrev:här är del av de jobben jag hade när jag inte fick något betalt slav yrken hatade att vara där.

nytidasmedjan/


Jag kollade på den där; https://nytida.se/verksamheter/smedjan/ Det står ju att den tillämpar lag LSS 9§10, o hela lagen finns här; https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1993-387

Man kan inte bli tvingad till något sånt, det står att man har rättigheter...

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
   1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,


Verksamhetens mål och allmänna inriktning

5 § Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.


Alltså att man får möjlighet att leva som andra? Du måste väl ha fått någon form av sjukersättning, eller nått försörjningsstöd när du jobbade där? Kanske om du bor hos dina föräldrar, då får man knappt nått, men du kan inte bli tvingad till att vara på den där Smedjan.

Men jag vet att de som behandlar en ibland säger typ; -Här ska du vara! o placerar en på något sånt där låtsasjobb, men de kan inte tvinga dig till det. Du kunde ha sagt att du inte ville gå dit, dessutom kan dom ju inte göra nått då det inte finns någon lön som dom kan dra in!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2022-12-29 11:52:16

Richard skrev:
manne skrev:här är del av de jobben jag hade när jag inte fick något betalt slav yrken hatade att vara där.

nytidasmedjan/


Jag kollade på den där; https://nytida.se/verksamheter/smedjan/ Det står ju att den tillämpar lag LSS 9§10, o hela lagen finns här; https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1993-387

Man kan inte bli tvingad till något sånt, det står att man har rättigheter...

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,


Verksamhetens mål och allmänna inriktning

5 § Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.


Alltså att man får möjlighet att leva som andra? Du måste väl ha fått någon form av sjukersättning, eller nått försörjningsstöd när du jobbade där? Kanske om du bor hos dina föräldrar, då får man knappt nått, men du kan inte bli tvingad till att vara på den där Smedjan.

Men jag vet att de som behandlar en ibland säger typ; -Här ska du vara! o placerar en på något sånt där låtsasjobb, men de kan inte tvinga dig till det. Du kunde ha sagt att du inte ville gå dit, dessutom kan dom ju inte göra nått då det inte finns någon lön som dom kan dra in!


tack för att du kollade upp fakta till mig. :-)049 :-)Happy :D

ja de var de på mitt boende som såg till att jag blev tvingad att gå ditt.

detta var för många år sedan när jag bodde i Täby det. :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2022-12-29 12:42:56

DE har ett instagram konto också där.

https://www.instagram.com/nytidasmedjan/

https://www.instagram.com/nytidabruket/

jag har jobbat 2 ställen till men alla listar jag inte här.

Moderator: Tog bort långt citat.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2022-12-29 13:32:24

Jag har även bott på ett hem på landet för en jävla massa år sedan och det var som ett arbetsläger.
Man arbetade utan lön på gården tidigt på morgonen till eftermiddagen bodde bara 1 års tid där på det stället.

MEN det tillhör historien nu som tur var. :-)063 :cry: :!:

Moderator: Tog bort långt citat.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-01-07 11:09:27

NÄR jag var 19 år gammal och bodde på det där hemmet PÅ LANDET det var som ett arbetsläger det.

och han som ägde hemmet styrde som en medeltida förste och som en godsägare eller som en stor bonde.
DET var ingen som helst demokrati där och man hade inget att säga till om där alls.
Man hade ingen egen talan där.

jobbade varje dag på gården från tidigt på morgonen till eftermiddagen varje dag där.

demokratiskt var stället knappast utan mera som ett fång och arbetsläger. :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-01-07 12:17:47

det förekom också en massa bestraffningar där också.

arbetsvägrade man på det stället så blev man utan mat och jobbade man inte så stängde han av elen till lägenheten.

lägg tid varje kväll och man fick inte vara uppe efter 10 på kvällen.
brudar fick man inte heller ta ditt eller ha vänner som sov över.

hårda regler precis som i ett fängelse fast det var ett lss hem det. :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Richard » 2023-01-09 8:14:39

manne skrev:det förekom också en massa bestraffningar där också.

arbetsvägrade man på det stället så blev man utan mat och jobbade man inte så stängde han av elen till lägenheten.

lägg tid varje kväll och man fick inte vara uppe efter 10 på kvällen.
brudar fick man inte heller ta ditt eller ha vänner som sov över.

hårda regler precis som i ett fängelse fast det var ett lss hem det. :cry: :x icon

Det där borde du anmält.

Att de stänger av elen om man arbetsvägrar, helt klart ett brott att göra så!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Heidi79 » 2023-01-09 12:34:21

.

(Raderad däför inte off google)
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-01-09 16:35:44

Richard skrev:
manne skrev:det förekom också en massa bestraffningar där också.

arbetsvägrade man på det stället så blev man utan mat och jobbade man inte så stängde han av elen till lägenheten.

lägg tid varje kväll och man fick inte vara uppe efter 10 på kvällen.
brudar fick man inte heller ta ditt eller ha vänner som sov över.

hårda regler precis som i ett fängelse fast det var ett lss hem det. :cry: :x icon

Det där borde du anmält.

Att de stänger av elen om man arbetsvägrar, helt klart ett brott att göra så!


ja behandlings hem skall man bara bo på om man är en brottsling ju.?
är man psyk sjuk så skall det inte vara skäll nog att bo där.?
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Richard » 2023-01-09 19:52:27

manne skrev:
Richard skrev:
manne skrev:det förekom också en massa bestraffningar där också.

arbetsvägrade man på det stället så blev man utan mat och jobbade man inte så stängde han av elen till lägenheten.

lägg tid varje kväll och man fick inte vara uppe efter 10 på kvällen.
brudar fick man inte heller ta ditt eller ha vänner som sov över.

hårda regler precis som i ett fängelse fast det var ett lss hem det. :cry: :x icon

Det där borde du anmält.

Att de stänger av elen om man arbetsvägrar, helt klart ett brott att göra så!


ja behandlings hem skall man bara bo på om man är en brottsling ju.?
är man psyk sjuk så skall det inte vara skäll nog att bo där.?

Precis!

Är man sjuk ska man bli erbjuden frivillig sysselsättning, inte tvångsarbete.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-01-14 15:07:50

Richard skrev:
manne skrev:
Richard skrev:Det där borde du anmält.

Att de stänger av elen om man arbetsvägrar, helt klart ett brott att göra så!


ja behandlings hem skall man bara bo på om man är en brottsling ju.?
är man psyk sjuk så skall det inte vara skäll nog att bo där.?

Precis!

Är man sjuk ska man bli erbjuden frivillig sysselsättning, inte tvångsarbete.


precis livegenskap och gamla statar samhället tillhör historien ju :o :-)063 :?:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statare

att jobba för någon stor bonde utan lön är väl slaveri det :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-03-19 12:08:11

Richard skrev:
manne skrev:
Richard skrev:Det där borde du anmält.

Att de stänger av elen om man arbetsvägrar, helt klart ett brott att göra så!


ja behandlings hem skall man bara bo på om man är en brottsling ju.?
är man psyk sjuk så skall det inte vara skäll nog att bo där.?

Precis!

Är man sjuk ska man bli erbjuden frivillig sysselsättning, inte tvångsarbete.


Här är mina slavarbeten utan lön :cry: :x icon

https://www.instagram.com/nytidasmedjan/

https://www.instagram.com/nytidabruket/

https://www.instagram.com/frosunda_slussen/
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-04-23 13:44:32

Richard skrev:
manne skrev:
Richard skrev:Det där borde du anmält.

Att de stänger av elen om man arbetsvägrar, helt klart ett brott att göra så!


ja behandlings hem skall man bara bo på om man är en brottsling ju.?
är man psyk sjuk så skall det inte vara skäll nog att bo där.?

Precis!

Är man sjuk ska man bli erbjuden frivillig sysselsättning, inte tvångsarbete.


detta där stället var som en medeltida diktatur jag bodde på det stället och detta var som ett feodalt arbetsläger :x icon :cry:
Man var som en livegen dräng när man bodde där :cry: :P

han föreståndaren där styrde som en medeltida härskare med järnhand: :x icon

behandlingshem är till för kriminella eller missbrukare inte för psyk sjuka :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2023-07-22 10:43:05

JAG är bara arg över att jag blev tvingad att jobba så mycket kunde ha tränat i stället på gymmet. :cry: :x icon

I stället för att kropps arbeta varje dag så kunde jag ha gått på gymmet i stället under den tiden jag bodde i Täby.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav sebastiann » 2023-07-22 11:54:40

Richard skrev:Det där borde du anmält


Det är inte ett brott.

LSS-boenden (i form av gruppboenden) räknas till det som kallas "särskilt boende", och när det är särskilt boende, så gäller inte jordabalken gällande hyra m.m.
Utan då sätter fastighetsägaren upp vilka regler dem vill, inkl krav på att jobba gratis eller t.ex. hjälpa till med disken i allrummet (även om man aldrig är där), eller att man inte får vara uppe efter 10, eller att alla besök måste förbokas en vecka innan.

Det är precis som studentboende, där får bara studenter vistas, och det finns begränsningar vad man får använda internet till, typ att internet hemma är bara till för studier, vill man nöjessurfa så får man betala för eget mobil-internet.

Passar det en inte, så är man fri att flytta därifrån.

LSS-boenden i form av satellitboenden är däremot att räkna som vanliga lägenheter som hyrs ut i andrahand.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in