Cigarett- och tobaksindustrin

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Riksamiralen » 2023-10-14 21:18:19

Alien skrev:Varför börjar folk öht röka?

Det är säkert olika, men den där frågan frågar sig nog mest folk som aldrig testat en cigarett, jag minns att blossen smakade jättebra. Gott liksom. Men anledningen att jag inte fortsatte var för jag inte ville påverka min hälsa, men jag förstår absolut fenomenet ändå varför folk rökt i hundratals år. Har man aldrig testat förstår man nog inte förtjusningen eller vad det smakar.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Richard » 2023-10-15 6:36:44

Jag var nyligen uppe i 3 paket cigaretter om dagen, så jag hostade så mycket så jag fick halsproblem. Nu har jag dragit ner på cigaretterna, men det är fortfarande mer än ett paket om dagen. :(

Jag ser det som en omöjlighet att sluta, p.g.a. min rastlöshet. Jag är så extremt rastlös trots massvis med medicin mot det, varje cigarett känns som en avkopplingspaus, men det är väl mer vanan än nikotinet jag är beroende av.

Jag kommer säkert att få kol o lungcancer, men så har jag mycket svårt att "planera" framtiden, så jag ser det nu som en icke-grej... :(
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Huggorm » 2023-10-15 10:18:08

manne skrev:1. göra det impopulärt och icke trendigt att röka .
2. upplysa om rökningens skador på kroppen.
3. och chock höja skatten på cigaretter. Göra cigaretter dyrt som tusan
4. förbjud rökning på offentliga platser så som vid caféer och restauranger och vid pubar och krogar.
Allt det där har ju genomförts redan för flera år sedan och rökningen har minskat drastiskt. Kolla på vilka som röker nu, det är invandrare, gästarbetare samt svenskar ur socialgrupp 4. Medelsvenssons har i princip slutat röka, varav många gått över på snus.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-15 11:56:49

Richard skrev:Jag var nyligen uppe i 3 paket cigaretter om dagen, så jag hostade så mycket så jag fick halsproblem. Nu har jag dragit ner på cigaretterna, men det är fortfarande mer än ett paket om dagen. :(

Jag ser det som en omöjlighet att sluta, p.g.a. min rastlöshet. Jag är så extremt rastlös trots massvis med medicin mot det, varje cigarett känns som en avkopplingspaus, men det är väl mer vanan än nikotinet jag är beroende av.

Jag kommer säkert att få kol o lungcancer, men så har jag mycket svårt att "planera" framtiden, så jag ser det nu som en icke-grej... :(


när jag stor rökte så fick jag ont i halsen och problem att andas och jag hade dålig kondition också. :cry:
jag harklade mig hela tiden och kunde knappat andas ordentligt. :cry:

finns inget gott som kommer ur cigaretter alls. :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-15 12:18:03

Richard skrev:Jag var nyligen uppe i 3 paket cigaretter om dagen, så jag hostade så mycket så jag fick halsproblem. Nu har jag dragit ner på cigaretterna, men det är fortfarande mer än ett paket om dagen. :(

Jag ser det som en omöjlighet att sluta, p.g.a. min rastlöshet. Jag är så extremt rastlös trots massvis med medicin mot det, varje cigarett känns som en avkopplingspaus, men det är väl mer vanan än nikotinet jag är beroende av.

Jag kommer säkert att få kol o lungcancer, men så har jag mycket svårt att "planera" framtiden, så jag ser det nu som en icke-grej... :(


böja att snusa i stället :-)049 :wink:

att ha kol är som att andas igenom ett sugrör så berättade mormor för mig :cry:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Alien » 2023-10-15 12:57:30

Riksamiralen skrev:
Alien skrev:Varför börjar folk öht röka?

Det är säkert olika, men den där frågan frågar sig nog mest folk som aldrig testat en cigarett, jag minns att blossen smakade jättebra. Gott liksom. Men anledningen att jag inte fortsatte var för jag inte ville påverka min hälsa, men jag förstår absolut fenomenet ändå varför folk rökt i hundratals år. Har man aldrig testat förstår man nog inte förtjusningen eller vad det smakar.

Förr i tiden visste ju inte folk hur farligt det var men det vet man idag. Fast tonåringar tänker väl inte så långt framåt. Risken att dö när man närmar sig 60 år känns inte som ett hot, 60 år är ju urgammalt och en evighet bort.

Min far började röka tidigt. Det var ju "tofft" och vuxet och alla män gjorde det. Han rökte pipa. Många år senare visste han hälsoriskerna och lyckades sluta.

Sedan så gjorde ju tobaksindustrin reklam och reklamen påverkar känslorna. T ex tyckte man att för få kvinnor rökte så man ordnade en reklamkampanj som gick ut på att moderna kvinnor rökte, att det s a s var en rättighet kvinnor hade. På så sätt fick även kvinnor lungcancer. Och det visste man om redan under kampanjen men det kände inte vanligt folk till.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-15 13:09:23

Alien skrev:
Riksamiralen skrev:
Alien skrev:Varför börjar folk öht röka?

Det är säkert olika, men den där frågan frågar sig nog mest folk som aldrig testat en cigarett, jag minns att blossen smakade jättebra. Gott liksom. Men anledningen att jag inte fortsatte var för jag inte ville påverka min hälsa, men jag förstår absolut fenomenet ändå varför folk rökt i hundratals år. Har man aldrig testat förstår man nog inte förtjusningen eller vad det smakar.

Förr i tiden visste ju inte folk hur farligt det var men det vet man idag. Fast tonåringar tänker väl inte så långt framåt. Risken att dö när man närmar sig 60 år känns inte som ett hot, 60 år är ju urgammalt och en evighet bort.

Min far började röka tidigt. Det var ju "tofft" och vuxet och alla män gjorde det. Han rökte pipa. Många år senare visste han hälsoriskerna och lyckades sluta.

Sedan så gjorde ju tobaksindustrin reklam och reklamen påverkar känslorna. T ex tyckte man att för få kvinnor rökte så man ordnade en reklamkampanj som gick ut på att moderna kvinnor rökte, att det s a s var en rättighet kvinnor hade. På så sätt fick även kvinn och braor lungcancer. Och det visste man om redan under kampanjen men det kände inte vanligt folk till.


precis de marknadsförde cigg som en kultur och trendig livsstil.
alla moderna människor röker så marknadsförde tobaksbolagen ciggen :shock: :-)063 :?:
och att röka är än livsstil och en bra inne kultur :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Richard » 2023-10-16 6:33:54

manne skrev:
Richard skrev:Jag var nyligen uppe i 3 paket cigaretter om dagen, så jag hostade så mycket så jag fick halsproblem. Nu har jag dragit ner på cigaretterna, men det är fortfarande mer än ett paket om dagen. :(

Jag ser det som en omöjlighet att sluta, p.g.a. min rastlöshet. Jag är så extremt rastlös trots massvis med medicin mot det, varje cigarett känns som en avkopplingspaus, men det är väl mer vanan än nikotinet jag är beroende av.

Jag kommer säkert att få kol o lungcancer, men så har jag mycket svårt att "planera" framtiden, så jag ser det nu som en icke-grej... :(


när jag stor rökte så fick jag ont i halsen och problem att andas och jag hade dålig kondition också. :cry:
jag harklade mig hela tiden och kunde knappat andas ordentligt. :cry:

finns inget gott som kommer ur cigaretter alls. :shock: :-)063 :?:

Ja, du har helt rätt.

Min kondition är urusel, kan knappt springa 15 meter. Försöker träna boxning, o 5 min åt gången mot en säck är ganska jobbigt om man kör på hela tiden.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav melly » 2023-10-16 12:34:21

Richard skrev:Jag ser det som en omöjlighet att sluta, p.g.a. min rastlöshet. Jag är så extremt rastlös trots massvis med medicin mot det, varje cigarett känns som en avkopplingspaus, men det är väl mer vanan än nikotinet jag är beroende av.

Du har inte funderat på att testa att vejpa istället?

Det är som sagt oklart hur (o-)farliga e-cigaretter är, men de verkar i alla fall vara ofarligare än cigarettrökning, just på grund av avsaknaden av förbränning. Här i Sverige jämställs de ju ändå med tobaksrökning, kanske för att inte "normalisera" rökning, medan de är officiellt rekommenderade för rökavvänjning i Storbritannien.

Det gäller att läsa forskarrapporter med kritiskt sinne.
  • Tidigare försökte moralisterna framställa e-cigaretter som farligare än de är med hänvisning till en studie där det visade sig att e-vätskan hade upphettats till förbränning när de lät en maskin ta "bloss". Då bildas bl.a. formaldehyd: giftigt men också så illasmakande att ingen levande människa skulle hålla på och vejpa sådant.
  • Sen har vi larmen om vejpare som fick läggas in på sjukhus med allvarlig lungsjukdom (jag har glömt namnet). Det visade sig handla om folk som vejpat cannabisolja. Basen för e-cigarettvätska är annars vegetabiliskt glycerol och propylenglykol, dvs. alkoholer, som övergår till ånga när de upphettas.
  • Senast såg jag rubriker om att e-cigaretter minsann också påverkar blodkärlen. En forskare påstod sig vara förvånad över hur snabbt det gick att se förändringar. Som om det inte var sedan länge välkänt att nikotin verkar just så. :roll:

Som sagt, det är oklart hur det är med e-cigaretters hälsorisker, men självklart handlar det till stor del om vad man vejpar, och hur man gör det. Olja, oavsett vilka ämnen som lösts upp i den, är nog ingen bra idé. Nikotinhalten kan man påverka, och om man blandar själv rentav sänka steg för steg, om man vill minska nikotinberoende och nikotinets skadliga effekter.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Riksamiralen » 2023-10-17 20:29:05

Under dagens tupplur/siesta hade jag en dröm om att jag rökte en cigarett av märket ''camel'', dessa drömmar återkommer lite då och då några gånger om året att jag tar en eller flera cigaretter av märket ''camel'', trots detta har jag inte rökt en cigarett sedan 2015. I drömmen känns det äkta och smakar äkta tobak.
Tänker att drömmarna kanske kommer när man tänker på rökning och cigaretter, som när jag skrev i tråden för några dagar sedan.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2024-01-03 17:42:01



hur skall vi göra för att få kvinnor att sluta röka då :o :-)063 :?:

att röka är livsfarligt det :shock: :-)063 :?:

regeringen bör ta kraft tag för att få kvinnor att sluta röka

Moderator: Inlägget ändrat enligt önskemål.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2024-01-03 17:59:39



detta där är cigg :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2024-01-03 20:13:33

Riksamiralen skrev:Under dagens tupplur/siesta hade jag en dröm om att jag rökte en cigarett av märket ''camel'', dessa drömmar återkommer lite då och då några gånger om året att jag tar en eller flera cigaretter av märket ''camel'', trots detta har jag inte rökt en cigarett sedan 2015. I drömmen känns det äkta och smakar äkta tobak.
Tänker att drömmarna kanske kommer när man tänker på rökning och cigaretter, som när jag skrev i tråden för några dagar sedan.


jag är en stor snusare men röka cigg aldrig i livet vill inte ha kol eller cancer :cry:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2024-01-03 21:28:53

När jag jobbade på caféet under 90 talet i Märsta hade de ett rök rum och de hade också bord också utomhus vid serveringen där och jag blev utsatt för passive rökning från rummet när de dära de satt och kedje rökte :cry:

folk beställde stora glas kaffe latte och kedje rökte cigg i rök rummet :cry:
jag tömde blom krukor också med cigg hela tiden där de fimpade ciggen.

jag jobbade där i åldern 15-17 år ett par somrar dära.

Moderator: Tog bort felaktigt citat.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Leibniz » 2024-01-04 2:41:06

Richard skrev:Jag var nyligen uppe i 3 paket cigaretter om dagen, så jag hostade så mycket så jag fick halsproblem. Nu har jag dragit ner på cigaretterna, men det är fortfarande mer än ett paket om dagen. :(

Jag ser det som en omöjlighet att sluta, p.g.a. min rastlöshet. Jag är så extremt rastlös trots massvis med medicin mot det, varje cigarett känns som en avkopplingspaus, men det är väl mer vanan än nikotinet jag är beroende av.

Jag kommer säkert att få kol o lungcancer, men så har jag mycket svårt att "planera" framtiden, så jag ser det nu som en icke-grej... :(


Zyn har blivit väldigt populärt i USA bland rökare. Ändå mycket bättre för hälsan att gå från rökning till Zyn så det kan du ju testa.

https://youtu.be/U-Igd8zhsmE
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav RSD555 » 2024-01-04 4:18:12

Riksamiralen skrev:
Alien skrev:Varför börjar folk öht röka?

Det är säkert olika, men den där frågan frågar sig nog mest folk som aldrig testat en cigarett, jag minns att blossen smakade jättebra. Gott liksom. Men anledningen att jag inte fortsatte var för jag inte ville påverka min hälsa, men jag förstår absolut fenomenet ändå varför folk rökt i hundratals år. Har man aldrig testat förstår man nog inte förtjusningen eller vad det smakar.


Jag tyckte det smakade hemskt men jag ville vara lite vuxen, umgås med dom stora barnen.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2024-01-04 9:47:18

Leibniz skrev:
Richard skrev:Jag var nyligen uppe i 3 paket cigaretter om dagen, så jag hostade så mycket så jag fick halsproblem. Nu har jag dragit ner på cigaretterna, men det är fortfarande mer än ett paket om dagen. :(

Jag ser det som en omöjlighet att sluta, p.g.a. min rastlöshet. Jag är så extremt rastlös trots massvis med medicin mot det, varje cigarett känns som en avkopplingspaus, men det är väl mer vanan än nikotinet jag är beroende av.

Jag kommer säkert att få kol o lungcancer, men så har jag mycket svårt att "planera" framtiden, så jag ser det nu som en icke-grej... :(


Zyn har blivit väldigt populärt i USA bland rökare. Ändå mycket bättre för hälsan att gå från rökning till Zyn så det kan du ju testa.

https://youtu.be/U-Igd8zhsmE


JA många hantverkare och arbetare snusar ju :-)049 :-)Happy
när jag målade möbler för länge sedan så stor snusade jag :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2024-01-04 9:52:43

tror att många sjömän och arbetare och hantverkare snusar :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav antonius » 2024-01-04 16:59:55

manne skrev:tror att många sjömän och arbetare och hantverkare snusar :o :-)063 :?:


finns inga sjömän längre i egentlig mening, det är tekniker och sjöofficerare, sen några underbetalda Thai och Filipinos som får sköta städning och kök, dvs alla trista jobb som västerlänningar inte vill göra, och de snusar inte
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2024-01-06 14:15:28

Richard skrev:Jag var nyligen uppe i 3 paket cigaretter om dagen, så jag hostade så mycket så jag fick halsproblem. Nu har jag dragit ner på cigaretterna, men det är fortfarande mer än ett paket om dagen. :(

Jag ser det som en omöjlighet att sluta, p.g.a. min rastlöshet. Jag är så extremt rastlös trots massvis med medicin mot det, varje cigarett känns som en avkopplingspaus, men det är väl mer vanan än nikotinet jag är beroende av.

Jag kommer säkert att få kol o lungcancer, men så har jag mycket svårt att "planera" framtiden, så jag ser det nu som en icke-grej... :(


jag rökte ett cigg paket om dagen under åldern 20-26 år något var stor rökare och min kondition var nere i botten
och jag hade svårt för att andas och problem med halsen och harklade mig ständigt.
man hostar ständigt och man kan inte andas normalt när man röker :cry:

när jag bodde på gruppboendet i Täby så var jag stor rökare. :cry:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in