Cigarett- och tobaksindustrin

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 9:32:58

så någon som har några föreslag som ni tycke för att få färre människor och få så lite människor som möjligt att sluta att röka.?

jag har en del förslag.

1. göra det impopulärt och icke trendigt att röka .
2. upplysa om rökningens skador på kroppen.
3. och chock höja skatten på cigaretter. Göra cigaretter dyrt som tusan
4. förbjud rökning på offentliga platser så som vid caféer och restauranger och vid pubar och krogar.

rökning skadar och dödar flera miljontals människor varje år ju.
man kan få cancer och kol av rökning konditionen blir också ur kass och man blir väldigt trött fysiskt i kroppen om man röker cigaretter.

min mormor rökte under ca 20 års tid och hon utvecklade kol, :cry:

vad är era förslag och punkter och program för att få bukt på rökningen då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigaretter och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 13:40:20


Thank you for smoking, Class room scene

här är bra Comedy som handlar om cigarett industrin. :lol: :lol: :o :-)063 :?:

så är tobaksindustrin ju eller de som säljer cigaretter.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigaretter och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 14:13:54

de som röker blir svaga och trötta fysiskt av ciggen de blir inte psykiskt trötta men fysiskt trötta blir de alla gånger om.

man orkar bara att gå ca 100 m sedan så måste man stanna och vila springa kan man inte heller göra.

utan de som röker blir väldigt trötta fysiskt och får svårt att andas också. :cry:

jag talar av egen erfarenhet.
har varit stor rökare under många års tid förut.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigaretter och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 14:16:11

att ha kol berättade mormor var som att andas igenom ett sugrör. :cry:

de får mycket svårt att andas och kunna gå längre promenader.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigaretter och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 14:31:20

tänk vad många tusenlappar jag kunde ha sparat på alla åren som jag har rökt cigg kunde ha köpt 100 tals tv och dator spel i stället. :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigaretter och tobaksindustrin

Inläggav Riksamiralen » 2023-10-14 16:48:54

Personligen har jag bara rökt cigarett/cigarr ett fåtal gånger i mitt liv.
Men gillar inte repressionen som pågått mot rökare ett tag nu med förbud på allmänna platser och en massa regler mot rökare, jag tycker man ska låta folk få bestämma själva, på samma vis är jag emot andra liknande repressioner som sockerskatt, allmänheten borde sköta sin hälsa själva utan en massa gnällande politiker, jag bryr mig inte om något vill röka i närheten där jag befinner mig, har absolut inget emot detta.
Ja cigaretter kan leda till lungcancer och hjärt och kärlsjukdomar, men det är inte det enda livsmedlet som gör det, ska man förbjuda allt annat livsnjutande efter det? Förbudsivrare vill alltid gå ett steg till när de fått igenom sitt första förbud.

Oroande utveckling i anglo-saxiska länder som Nya Zeeland och Storbritannien där klåfingriga politiker vill förbjuda rökning i den unga vuxna åldersgruppen framöver. Politikerna omyndigförklarar ju de yngre jämfört med de äldre. Sjukt konstigt att rättigheterna att röka ska vara olika för olika åldrar för att ''fasa ut'' rökning, totalitär klåfingrighet tycker jag.
Alla jag känt som rökt har faktiskt blivit extremt gamla, visst de kanske blev lite skröpliga på gamla dagar men rökarna jag träffat verkar alltid haft tur och levt långa liv. Kanske hållit sig ifrån allt det andra cancerframkallande som finns i dagens livsmedel?
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 17:32:07

Riksamiralen skrev:Personligen har jag bara rökt cigarett/cigarr ett fåtal gånger i mitt liv.
Men gillar inte repressionen som pågått mot rökare ett tag nu med förbud på allmänna platser och en massa regler mot rökare, jag tycker man ska låta folk få bestämma själva, på samma vis är jag emot andra liknande repressioner som sockerskatt, allmänheten borde sköta sin hälsa själva utan en massa gnällande politiker, jag bryr mig inte om något vill röka i närheten där jag befinner mig, har absolut inget emot detta.
Ja cigaretter kan leda till lungcancer och hjärt och kärlsjukdomar, men det är inte det enda livsmedlet som gör det, ska man förbjuda allt annat livsnjutande efter det? Förbudsivrare vill alltid gå ett steg till när de fått igenom sitt första förbud.

Oroande utveckling i anglo-saxiska länder som Nya Zeeland och Storbritannien där klåfingriga politiker vill förbjuda rökning i den unga vuxna åldersgruppen framöver. Politikerna omyndigförklarar ju de yngre jämfört med de äldre. Sjukt konstigt att rättigheterna att röka ska vara olika för olika åldrar för att ''fasa ut'' rökning, totalitär klåfingrighet tycker jag.
Alla jag känt som rökt har faktiskt blivit extremt gamla, visst de kanske blev lite skröpliga på gamla dagar men rökarna jag träffat verkar alltid haft tur och levt långa liv. Kanske hållit sig ifrån allt det andra cancerframkallande som finns i dagens livsmedel?


Man kan snusat i stället. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav atoms » 2023-10-14 18:17:02

manne skrev:Man kan snusat i stället. :o :-)063 :?:


Snus är förbjudet i många (?) länder.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav melly » 2023-10-14 18:28:17

Jag håller med Riksamiralen här. Jag har själv rökt, men slutade för bra många år sedan, så tror inte att jag heller är jävig.

Helt OK att det blev förbjudet att utsätta andra för passiv rökning, dvs. rökning inomhus. Men i nuläget verkar det dra mot att det ska vara förbjudet att röka i stort sett överallt, fast det inte är förbjudet att röka och det lär röra sig om mycket begränsad skaderisk för andra utomhus. Det är inte "passiv rökning" att känna svag röklukt från 10 meters håll.

Jag tror att det till stor del handlar om moralism. Rökning kan ju inte påstås vara bra för något annat än det egna njutandet. Sånt måste man förbjuda!

Och därmed förbjuds e-cigaretter utomhus i samma svep som tobaksrökning. Låt vara att det inte är helt klart hur (o-)farligt det är (för vejparen) att vejpa - ångspridning utomhus kan ändå inte medföra faktiska problem, utöver moralisk upprördhet, hos andra.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 18:40:21

atoms skrev:
manne skrev:Man kan snusat i stället. :o :-)063 :?:


Snus är förbjudet i många (?) länder.


snus är 100 miljarder mindre farligt än cigaretter. :-)049 :-)Happy :D

att snusa portion snus är i princip ofarligt.

det ända nackdelen med det är att det är beroendeframkallandes men det är kaffe och så och sötsaker också.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Skogkatt » 2023-10-14 19:01:09

manne skrev:snus är 100 miljarder mindre farligt än cigaretter.

att snusa portion snus är i princip ofarligt.


Varför är det olagligt överallt utom i Sverige, Norge och Schweiz då? Jag har inget emot snus, folk kan snusa så mycket de vill, bara undrar varför det är olagligt överallt om det inte är farligt alls.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Skogkatt » 2023-10-14 19:07:22

manne skrev:så någon som har några föreslag som ni tycke för att få färre människor och få så lite människor som möjligt att sluta att röka.?

jag har en del förslag.

1. göra det impopulärt och icke trendigt att röka .
2. upplysa om rökningens skador på kroppen.
3. och chock höja skatten på cigaretter. Göra cigaretter dyrt som tusan
4. förbjud rökning på offentliga platser så som vid caféer och restauranger och vid pubar och krogar.

rökning skadar och dödar flera miljontals människor varje år ju.
man kan få cancer och kol av rökning konditionen blir också ur kass och man blir väldigt trött fysiskt i kroppen om man röker cigaretter.

min mormor rökte under ca 20 års tid och hon utvecklade kol, :cry:

vad är era förslag och punkter och program för att få bukt på rökningen då.? :o :-)063 :?:


Kan inte vuxna folk bara få leva sina liv och själva bestämma vad de äter och har i sig. Denna barnpassningsmentalitet vi lever med i Skandinavien är otroligt tröttsam. Om någon vill äta ett kilo socker till middag och ha en rök till efterrätt, låt dem göra det. Utan frihet, vad är meningen med att leva? :-|
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 19:07:46

Skogkatt skrev:
manne skrev:snus är 100 miljarder mindre farligt än cigaretter.

att snusa portion snus är i princip ofarligt.


Varför är det olagligt överallt utom i Sverige, Norge och Schweiz då? Jag har inget emot snus, folk kan snusa så mycket de vill, bara undrar varför det är olagligt överallt om det inte är farligt alls.


portion snus är beroendeframkallande men det är också Coca cola med socker eller andra läsk sorter eller choklad mm. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 19:15:31

Riksamiralen skrev:Personligen har jag bara rökt cigarett/cigarr ett fåtal gånger i mitt liv.
Men gillar inte repressionen som pågått mot rökare ett tag nu med förbud på allmänna platser och en massa regler mot rökare, jag tycker man ska låta folk få bestämma själva, på samma vis är jag emot andra liknande repressioner som sockerskatt, allmänheten borde sköta sin hälsa själva utan en massa gnällande politiker, jag bryr mig inte om något vill röka i närheten där jag befinner mig, har absolut inget emot detta.
Ja cigaretter kan leda till lungcancer och hjärt och kärlsjukdomar, men det är inte det enda livsmedlet som gör det, ska man förbjuda allt annat livsnjutande efter det? Förbudsivrare vill alltid gå ett steg till när de fått igenom sitt första förbud.

Oroande utveckling i anglo-saxiska länder som Nya Zeeland och Storbritannien där klåfingriga politiker vill förbjuda rökning i den unga vuxna åldersgruppen framöver. Politikerna omyndigförklarar ju de yngre jämfört med de äldre. Sjukt konstigt att rättigheterna att röka ska vara olika för olika åldrar för att ''fasa ut'' rökning, totalitär klåfingrighet tycker jag.
Alla jag känt som rökt har faktiskt blivit extremt gamla, visst de kanske blev lite skröpliga på gamla dagar men rökarna jag träffat verkar alltid haft tur och levt långa liv. Kanske hållit sig ifrån allt det andra cancerframkallande som finns i dagens livsmedel?


nackdelen men att folk röker på offentliga platser så som sjukhus mm och krogar och pubar och caféer är att de bjuder andra och sedan så blir man utsatt för passive rökning när andra röker nära en.
det är bra om länderna gör det svårt att röka cigaretter man kan även höja skatten mycket på cigg men det har de väl redan gjort.

cigg funkar så att folk bjuder andra så var det på högstadiet och gymnasiet där också så ju. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 19:36:37

Skogkatt skrev:
manne skrev:snus är 100 miljarder mindre farligt än cigaretter.

att snusa portion snus är i princip ofarligt.


Varför är det olagligt överallt utom i Sverige, Norge och Schweiz då? Jag har inget emot snus, folk kan snusa så mycket de vill, bara undrar varför det är olagligt överallt om det inte är farligt alls.


JA du kanske har rätt där vet faktiskt inte :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 19:46:28

Skogkatt skrev:
manne skrev:så någon som har några föreslag som ni tycke för att få färre människor och få så lite människor som möjligt att sluta att röka.?

jag har en del förslag.

1. göra det impopulärt och icke trendigt att röka .
2. upplysa om rökningens skador på kroppen.
3. och chock höja skatten på cigaretter. Göra cigaretter dyrt som tusan
4. förbjud rökning på offentliga platser så som vid caféer och restauranger och vid pubar och krogar.

rökning skadar och dödar flera miljontals människor varje år ju.
man kan få cancer och kol av rökning konditionen blir också ur kass och man blir väldigt trött fysiskt i kroppen om man röker cigaretter.

min mormor rökte under ca 20 års tid och hon utvecklade kol, :cry:

vad är era förslag och punkter och program för att få bukt på rökningen då.? :o :-)063 :?:


Kan inte vuxna folk bara få leva sina liv och själva bestämma vad de äter och har i sig. Denna barnpassningsmentalitet vi lever med i Skandinavien är otroligt tröttsam. Om någon vill äta ett kilo socker till middag och ha en rök till efterrätt, låt dem göra det. Utan frihet, vad är meningen med att leva? :-|


med den retoriken så skall väl folk kunna få ta droger också låt folk knarka helt fritt :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 20:11:06

Skogkatt skrev:
manne skrev:så någon som har några föreslag som ni tycke för att få färre människor och få så lite människor som möjligt att sluta att röka.?

jag har en del förslag.

1. göra det impopulärt och icke trendigt att röka .
2. upplysa om rökningens skador på kroppen.
3. och chock höja skatten på cigaretter. Göra cigaretter dyrt som tusan
4. förbjud rökning på offentliga platser så som vid caféer och restauranger och vid pubar och krogar.

rökning skadar och dödar flera miljontals människor varje år ju.
man kan få cancer och kol av rökning konditionen blir också ur kass och man blir väldigt trött fysiskt i kroppen om man röker cigaretter.

min mormor rökte under ca 20 års tid och hon utvecklade kol, :cry:

vad är era förslag och punkter och program för att få bukt på rökningen då.? :o :-)063 :?:


Kan inte vuxna folk bara få leva sina liv och själva bestämma vad de äter och har i sig. Denna barnpassningsmentalitet vi lever med i Skandinavien är otroligt tröttsam. Om någon vill äta ett kilo socker till middag och ha en rök till efterrätt, låt dem göra det. Utan frihet, vad är meningen med att leva? :-|


myndigheter här i landet måste tänka på folkhälsan tänk vad det kostar om vi har flera miljoner människor här i landet som har kol eller svåra cancer skador :o :-)063 :?:

vad tror du inte att det kostar sjukvården här i landet med miljontals sjuka människor med cancer eller kol :o :-)063 :?:
dessa människor kan knappast inte arbeta mera i livet :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 20:26:47

Skogkatt skrev:Kan inte vuxna folk bara få leva sina liv och själva bestämma vad de äter och har i sig. Denna barnpassningsmentalitet vi lever med i Skandinavien är otroligt tröttsam. Om någon vill äta ett kilo socker till middag och ha en rök till efterrätt, låt dem göra det. Utan frihet, vad är meningen med att leva? :-|


jag kan ge dig ett skräck exe när jag var i Spanien år 2003 något så kunde man se reklam där för cigaretter på skyltar vid busshållplatser mm och de marknadsförde där propaganda och reklam för rökning att det är trendigt att röka precis som att röka skulle vara en häftig och sund livs stil och sexigt eller att det är att dricka en kall Coca cola. :o :-)063 :?:

jag hälsade då under den tiden på min familj som bodde där på spanska sol kusten.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Alien » 2023-10-14 20:29:16

manne skrev:så någon som har några föreslag som ni tycke för att få färre människor och få så lite människor som möjligt att sluta att röka.?

jag har en del förslag.

1. göra det impopulärt och icke trendigt att röka .
2. upplysa om rökningens skador på kroppen.
3. och chock höja skatten på cigaretter. Göra cigaretter dyrt som tusan
4. förbjud rökning på offentliga platser så som vid caféer och restauranger och vid pubar och krogar.

rökning skadar och dödar flera miljontals människor varje år ju.
man kan få cancer och kol av rökning konditionen blir också ur kass och man blir väldigt trött fysiskt i kroppen om man röker cigaretter.

min mormor rökte under ca 20 års tid och hon utvecklade kol, :cry:

vad är era förslag och punkter och program för att få bukt på rökningen då.? :o :-)063 :?:


Men nr 2 och 4 är ju redan genomförda.

Och hur gör man det icke trendigt att röka? Varför börjar folk öht röka?

Rökningen har f ö redan blivit mindre trendig.

Vejpkollen skrev:I de länder där rökningen minskar allra snabbast är det varken skatter, förbud eller restriktioner som driver nedgången. Allt fler rapporter pekar nu på att det är övergången till alternativa nikotinprodukter som är den gemensamma nämnaren, även om det sker i takt med andra mer officiella åtgärder. Det märks inte minst i Storbritannien, Nya Zeeland, USA men även i Norge, där ungdomarna väljer snus och e-cigaretter, på bekostnad av cigaretter.
”Vi ser snart den första rökfria generationen i Norge” konstaterar tobaksforskaren Karl Erik Lund.
https://www.vejpkollen.se/2023/02/forsk ... erationen/

Är det dags att oroa sig för vejpningen i stället?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 20:50:12

Alien skrev:
manne skrev:så någon som har några föreslag som ni tycke för att få färre människor och få så lite människor som möjligt att sluta att röka.?

jag har en del förslag.

1. göra det impopulärt och icke trendigt att röka .
2. upplysa om rökningens skador på kroppen.
3. och chock höja skatten på cigaretter. Göra cigaretter dyrt som tusan
4. förbjud rökning på offentliga platser så som vid caféer och restauranger och vid pubar och krogar.

rökning skadar och dödar flera miljontals människor varje år ju.
man kan få cancer och kol av rökning konditionen blir också ur kass och man blir väldigt trött fysiskt i kroppen om man röker cigaretter.

min mormor rökte under ca 20 års tid och hon utvecklade kol, :cry:

vad är era förslag och punkter och program för att få bukt på rökningen då.? :o :-)063 :?:


Men nr 2 och 4 är ju redan genomförda.

Och hur gör man det icke trendigt att röka? Varför börjar folk öht röka?

Rökningen har f ö redan blivit mindre trendig.

Vejpkollen skrev:I de länder där rökningen minskar allra snabbast är det varken skatter, förbud eller restriktioner som driver nedgången. Allt fler rapporter pekar nu på att det är övergången till alternativa nikotinprodukter som är den gemensamma nämnaren, även om det sker i takt med andra mer officiella åtgärder. Det märks inte minst i Storbritannien, Nya Zeeland, USA men även i Norge, där ungdomarna väljer snus och e-cigaretter, på bekostnad av cigaretter.
”Vi ser snart den första rökfria generationen i Norge” konstaterar tobaksforskaren Karl Erik Lund.
https://www.vejpkollen.se/2023/02/forsk ... erationen/

Är det dags att oroa sig för vejpningen i stället?


ja det är bra det för några decennier här i landet sedan så kunde man se reklam överallt där tobaksbolagen satsade sten hårt på promota cigg som en ungdomskultur och som en sund livsstil :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Skogkatt » 2023-10-14 20:59:50

manne skrev:jag kan ge dig ett skräck exe när jag var i Spanien år 2003 något så kunde man se reklam där för cigaretter på skyltar vid busshållplatser mm och de marknadsförde där propaganda och reklam för rökning att det är trendigt att röka precis som att röka skulle vara en häftig och sund livs stil och sexigt eller att det är att dricka en kall Coca cola.

jag hälsade då under den tiden på min familj som bodde där på spanska sol kusten.


Om du inte vill röka eller vejpa, behöver du inte göra det. Slappna av, ingen försöker tvinga dig att röka, du bestämmer själv. Vuxna folk måste få ta en cigarett om de vill, och dricka coca cola, utan att andra lägger sig i det. Nu ska staten i Skandnavien tvinga alla att sluta röka. :shock: Det är något sjukligt med denna tvångsregim. Vi behandlas som barn hela livet.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav Skogkatt » 2023-10-14 21:04:19

Alien skrev:Är det dags att oroa sig för vejpningen i stället?


Värför ska vi oroa oss? Blir du orolig för att andra människor röker eller vejpar?
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 21:11:29

Skogkatt skrev:Om du inte vill röka eller vejpa, behöver du inte göra det. Slappna av, ingen försöker tvinga dig att röka, du bestämmer själv. Vuxna folk måste få ta en cigarett om de vill, och dricka coca cola, utan att andra lägger sig i det. Nu ska staten i Skandnavien tvinga alla att sluta röka. :shock: Det är något sjukligt med denna tvångsregim. Vi behandlas som barn hela livet.


tänk om det vore så enkelt då så kan man låta psyk patienterna få sluta att ta sina mediciner eller att psykiatrin bara bygger på frivillighet och att gamla eller psykpatienter skall inte behöva ta sina mediciner :o :-)063 :?:

det är farligt med alldeles för mycket frihet folk måste ta sina mediciner tänk att ha flera hundratusentals psykos patienter som inte tar sina mediciner :shock: :-)063 :?:
inget land i världen klarar maximal frihet.
Är därför som vi har lagar och regler och samhällen och moral och hederskodex att följa :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Cigarett- och tobaksindustrin

Inläggav manne » 2023-10-14 21:14:09

jag snusar och älskar snus och det kommer jag att fortsätta med. :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in