Tropiska paradisöar?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tropiska paradisöar.?

Inläggav antonius » 2023-03-21 21:44:00

manne skrev:
nomemorytoday skrev:manne - tänk fall du är i paradiset, ja eller rent av lever i det idag. Lukta på regn och tjuvlyssna på fåglarna.


skulle jag inte vara psyksjuk så hade jag emigrerat utvandrat från Sverige för årtionden sedan.

skulle vilja leva i Söderhavet :-)049 :D :-)Happy

och utvandrat från Sverige för ca 20 år sedan. :-)049 :D :-)Happy


här kan du lyssna på ljud från paradiset, blunda och njut
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2023-03-21 21:47:18

antonius skrev:
manne skrev:
nomemorytoday skrev:manne - tänk fall du är paradiset, ja eller rent av lever i det idag. Lukta på regn och tjuvlyssna på fåglarna.


skulle jag inte vara psyksjuk så hade jag emigrerat utvandrat från Sverige för årtionden sedan.

skulle vilja leva i Söderhavet :-)049 :D :-)Happy

och utvandrat från Sverige för ca 20 år sedan. :-)049 :D :-)Happy


här kan du lyssna på ljud från paradiset, blunda och njut
http://www.youtube.com/watch?v=nZUMdnky ... oundscapes


Hittade denna där också :-)049 :D :-)Happy

https://www.fijiresor.se/resefoerslag/t ... sa-tahiti/
manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2023-03-21 23:51:44

aspismuppen skrev:Låter härligt, Manne!


JO jag bör nog spara undan lite pengar så att jag kan göra en söderhavsö resa på 14 dagar :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2023-03-26 16:29:47



skulle inte heller vara fel :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav slackern » 2023-03-26 19:14:54

manne Djävulsön är nog mysig att besöka eller vad tror du?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dj%C3%A4vuls%C3%B6n
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2023-09-22 17:05:59

https://www.soderhavsresor.se/resmal/fr ... olynesien/

denna resa skulle jag kunna tänka mig ju. :-)049 :-)Happy :D

det verkar väl trevligt det. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav antonius » 2023-09-22 18:59:20

Gråsjälören
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-22 21:00:33

Ni borde väl ha några paradisöar i Sverige, kanske inte tropiska men fina öar. :) Sverige är ju nummer 2 på listan över länder i världen som har flest öar. Över 220 000 tror jag det är.
Skogkatt
 
Inlägg: 6160
Anslöt: 2021-10-02

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2023-09-22 21:22:43

Skogkatt skrev:Ni borde väl ha några paradisöar i Sverige, kanske inte tropiska men fina öar. :) Sverige är ju nummer 2 på listan över länder i världen som har flest öar. Över 220 000 tror jag det är.


du tänker på sthlm skärgård då.?

tex Björkö Arholma. :o :-)063 :?:

min kusiner har sommar ställe i skärgården.
manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav antonius » 2023-09-23 8:55:42

antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tropiska paradisöar.?

Inläggav slackern » 2023-09-23 13:49:58



På sandön har jag varit på när jag låg i lumpen.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Solblomma » 2023-09-23 23:11:12

Min psykolog har mottagning på Hönö, det är väldigt fint, men den här sommaren/hösten har det regnat lite väl mycket för att jag skulle kalla det för paradisö. :wink:

När jag var ung reste jag en del. Jag var på Hawaii på träningsläger (simning) när jag var 17. Det var fint, men känslan var mer USA än paradisö.

När jag var 19 åkte jag runt en del i Indiska Oceanen med den kristna organisationen YWAM. Vi gjorde allt ifrån att måla om en sliten gammal kyrka till att sjunga på bröllop. Öarna vi besökte var Mauritius, Seychellerna (två olika öar), Mayotte och Reunion.

De var väldigt vackra, men som någon skrev tidigare så fanns det en polerad turistvärld och en sliten, mycket fattigare riktig värld. Vi såg mest den riktiga världen. Något jag fortfarande kan tänka på ibland är att många människor var väldigt rädda för häxdoktorerna, att de skulle bli förbannade av dem. Rädslan var väldigt stark, en kille jag pratade med hade mardrömmar varje natt.

På vår bröllopsresa åkte vi till Zanzibar, men jag märkte att jag inte trivdes med att vara turist. Jag tror att jag behöver ett syfte med att vara på en plats.

Min man blev kompis med en kille med fel på benen (han blir alltid kompis med alla). Han kunde gå, men fick inget jobb pga de konstiga benen, så han fick tigga för att få mat. Han drömde om att få flytta till Europa eftersom han hade hört att handikappade får jobba där. Jag tror inte att han hade fått gå i skolan ens, han trodde vi skämtade när vi sa att jorden var rund. Hur kom det sig då att vi, som bodde på andra sidan klotet inte ramlade av?!

Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.

Efter resan till Zanzibar slutade jag resa. Skönhet finns här i närheten, dessutom är det skönt att veta hur samhället fungerar och att kunna prata sitt modersmål. I somras reste vi till Norge, Sylan, i alla fall. Vackrare natur finns inte på någon paradisö jag har varit på!
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2023-09-25 17:52:54

Solblomma skrev:---
Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.

Efter resan till Zanzibar slutade jag resa. Skönhet finns här i närheten, dessutom är det skönt att veta hur samhället fungerar och att kunna prata sitt modersmål. I somras reste vi till Norge, Sylan, i alla fall. Vackrare natur finns inte på någon paradisö jag har varit på!


så vad tror du om Maldiverna då.?




Moderator: Kortade av långt citat.
manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2023-09-25 17:56:29

JA här verkar nice min mamma har varit där förut. :-)049 :-)Happy :D :wink:

manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav antonius » 2023-09-25 18:34:55

slackern skrev:


På sandön har jag varit på när jag låg i lumpen.


Ja där är det ett tropiskt paradis en het sommardag, speciellt vid Klubbviken, men vintrarna när det blåser ända från Finland får man hålla i hatten, lol
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Alien » 2023-09-25 19:04:17

Solblomma skrev:---
Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.


Ja, jag håller med och skrev det här post1634440.html#p1634440

Det är bara paradisiskt för turisterna som lever i sin semesterbubbla och slipper den skitiga vardagen.

Och i drömmarna hos västerlänningar. Så manne, fortsätta drömma men det skulle inte vara lika underbart i verkligheten som på film.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2023-09-25 19:39:07

Alien skrev:
Solblomma skrev:---
Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.


Ja, jag håller med och skrev det här post1634440.html#p1634440

Det är bara paradisiskt för turisterna som lever i sin semesterbubbla och slipper den skitiga vardagen.

Och i drömmarna hos västerlänningar. Så manne, fortsätta drömma men det skulle inte vara lika underbart i verkligheten som på film.


MEN har du läst boken Viller valle i Söderhavet.? :o :-)063 :?:

https://www.svtplay.se/villervalle-i-soderhavet
manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-25 20:58:48

Alien skrev:
Solblomma skrev:---
Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.


Ja, jag håller med och skrev det här post1634440.html#p1634440

Det är bara paradisiskt för turisterna som lever i sin semesterbubbla och slipper den skitiga vardagen.

Och i drömmarna hos västerlänningar. Så manne, fortsätta drömma men det skulle inte vara lika underbart i verkligheten som på film.


Ja, men sådana saker finns överallt där det finns folk. Så jag tror att man måste titta på själva ön, på naturen och sådant. Om man tittar på vad folk gör finns det inget paradis någonstans alls. Man kan inte fokusera på förtryck, fattigdom och diskriminering hela tiden, då blir man galen. Man ska leva sitt liv också, inte bara oroa sig för världen. Jag har en dröm om att bosätta mig på en ö i Norge eller Sverige. Leva i en semesterbubbla på en ö. :-)005 Vi har så otroligt många öar här och många av dem är mycket fina.
Skogkatt
 
Inlägg: 6160
Anslöt: 2021-10-02

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2023-09-26 11:40:09

Skogkatt skrev:
Alien skrev:
Solblomma skrev:---
Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.


Ja, jag håller med och skrev det här post1634440.html#p1634440

Det är bara paradisiskt för turisterna som lever i sin semesterbubbla och slipper den skitiga vardagen.

Och i drömmarna hos västerlänningar. Så manne, fortsätta drömma men det skulle inte vara lika underbart i verkligheten som på film.


Ja, men sådana saker finns överallt där det finns folk. Så jag tror att man måste titta på själva ön, på naturen och sådant. Om man tittar på vad folk gör finns det inget paradis någonstans alls. Man kan inte fokusera på förtryck, fattigdom och diskriminering hela tiden, då blir man galen. Man ska leva sitt liv också, inte bara oroa sig för världen. Jag har en dröm om att bosätta mig på en ö i Norge eller Sverige. Leva i en semesterbubbla på en ö. :-)005 Vi har så otroligt många öar här och många av dem är mycket fina.


precis håller med dig där åker man på semester så vill man inte hålla på att dokumentera fattigdom och förtryck hela tiden utan man vill kunna koppla av och njuta av sin semester och njuta av naturen och stranden och kolla in djur livet. :-)049 :-)Happy :D
Man kan ju inte hela tiden när man åker på semester hålla på att se fattigdom i vart ända kvarter och dokumentera förtryck och orättvisor hela tiden. :o :-)063 :?:
Gör man det hela tiden så blir man till slut sinnessjuk ju. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar?

Inläggav manne » 2023-09-26 11:50:41

manne skrev:MEN har du läst boken Viller valle i Söderhavet.? :o :-)063 :?:

https://www.svtplay.se/villervalle-i-soderhavet


skall kolla på denna tv serie när jag får tid min mamma läste boken för oss när vi var små. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18571
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar?

Inläggav Alien » 2023-09-26 14:06:19

manne skrev:
Alien skrev:
Solblomma skrev:---
Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.


Ja, jag håller med och skrev det här post1634440.html#p1634440

Det är bara paradisiskt för turisterna som lever i sin semesterbubbla och slipper den skitiga vardagen.

Och i drömmarna hos västerlänningar. Så manne, fortsätta drömma men det skulle inte vara lika underbart i verkligheten som på film.


MEN har du läst boken Viller valle i Söderhavet.? :o :-)063 :?:

https://www.svtplay.se/villervalle-i-soderhavet

Var det en bok också? Jag känner bara till teveserien. Hursomhelst, det är fiktion, inte dokumentärt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar?

Inläggav Alien » 2023-09-26 14:08:37

Skogkatt skrev:
Alien skrev:
Solblomma skrev:---
Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.


Ja, jag håller med och skrev det här post1634440.html#p1634440

Det är bara paradisiskt för turisterna som lever i sin semesterbubbla och slipper den skitiga vardagen.

Och i drömmarna hos västerlänningar. Så manne, fortsätta drömma men det skulle inte vara lika underbart i verkligheten som på film.


Ja, men sådana saker finns överallt där det finns folk. Så jag tror att man måste titta på själva ön, på naturen och sådant. Om man tittar på vad folk gör finns det inget paradis någonstans alls. Man kan inte fokusera på förtryck, fattigdom och diskriminering hela tiden, då blir man galen. Man ska leva sitt liv också, inte bara oroa sig för världen. Jag har en dröm om att bosätta mig på en ö i Norge eller Sverige. Leva i en semesterbubbla på en ö. :-)005 Vi har så otroligt många öar här och många av dem är mycket fina.

Det det finns fattigdom och förtryck, där finns det också våld och annan brottslighet. Så man behöver inte söka upp de mörka sidorna, de kan söka upp en själv, särskilt om man bor där hela tiden.

Klart det är tryggare at bo på en ö i Norge el Sverige, men då är det inte längre tal om tropiska öar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-26 15:26:54

Alien skrev:Det det finns fattigdom och förtryck, där finns det också våld och annan brottslighet. Så man behöver inte söka upp de mörka sidorna, de kan söka upp en själv, särskilt om man bor där hela tiden.


Ja, man måste skydda sig såklart. Så är det överallt nu. Tycker du att det är mindre våld och brottslighet i Sverige än på andra håll? En bomb exploderade i Sverige för bara några timmar sedan, en kvinna hamnade på sjukhus och de senaste två veckorna har 11 personer dödats.

Det är lite läskigt faktiskt att bo i Skandinavien, här är det ju inte lagligt att skydda sig själv. :shock: På de flesta platser som har tropiska öar är det inte olagligt att skydda sig själv, så på ett sätt är det säkrare där än här. Här hemma måste vi ringa polisen, också sitta tyst och hoppas att de kommer i tid och räddar oss. Något de väldigt sällan gör, de kommer när det är för sent.
Skogkatt
 
Inlägg: 6160
Anslöt: 2021-10-02

Tropiska paradisöar?

Inläggav antonius » 2023-09-26 15:50:35

Alien skrev: tropiska öar.


om jag inte missminner mig är en tropisk natt ett ställe där dygnstemperaturen inte understiger +20°C på dagen eller natten och det infaller ibland lite varstans även i Norrbotten där solen lyser nästan dygnet runt sommartid och allt känns lite tropikartat, himlen är blåare, vattnet varmare och människor känns vänligare, men är såklart jobbigt för de med tunga jobb och som inte är van med extrem värme, om det håller i sig flera veckor

"Tropiska nätter förekommer nästan varje år någonstans i Sverige, men variationen är stor från år till år. De tropiska nätterna inträffar främst i juli och augusti, särskilt längs Sveriges västkust och upp mot Södermanlandskusten, men förekommer även längs Norrlandskusten.[1]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tropisk_natt

hände sällan när jag var barn, men numera sker det nästan varje sommar men bara någon vecka eller ett par dar, dock inte i år, då det mest har regnat, men tyvärr vet man ju inte när tropisk natt ska ske, oftast blir det när man jobbar och då är det snarare plågsamt, då man hellre hade velat sitta i skuggan och ätit glass, lol
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in