Tropiska paradisöar?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tropiska paradisöar?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-26 16:04:14

antonius skrev:om jag inte missminner mig är en tropisk natt ett ställe där dygnstemperaturen inte understiger +20°C på dagen eller natten


Ja, jag vet inte om den regeln gäller överallt, men när det inte är under 20 grader på natten här i Norge, då är det en tropisk natt. Jag undrar om det betyder att till exempel öarna i Oslofjorden är tropiska öar när temperaturen är över 20 grader dygnet rundt? Då har vi ju faktiskt tropiska öar här då och då. :D
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Tropiska paradisöar?

Inläggav manne » 2023-09-26 17:07:03

Alien skrev:
manne skrev:
Alien skrev:
Ja, jag håller med och skrev det här post1634440.html#p1634440

Det är bara paradisiskt för turisterna som lever i sin semesterbubbla och slipper den skitiga vardagen.

Och i drömmarna hos västerlänningar. Så manne, fortsätta drömma men det skulle inte vara lika underbart i verkligheten som på film.


MEN har du läst boken Viller valle i Söderhavet.? :o :-)063 :?:

https://www.svtplay.se/villervalle-i-soderhavet

Var det en bok också? Jag känner bara till teveserien. Hursomhelst, det är fiktion, inte dokumentärt.


yes det var en bok också. :-)049 :-)Happy :wink:

https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... AGscNwZPgM

tv serien bygger på boken. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar?

Inläggav slackern » 2023-09-26 17:16:56

Alien skrev:
Solblomma skrev:---
Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.


Ja, jag håller med och skrev det här post1634440.html#p1634440

Det är bara paradisiskt för turisterna som lever i sin semesterbubbla och slipper den skitiga vardagen.

Och i drömmarna hos västerlänningar. Så manne, fortsätta drömma men det skulle inte vara lika underbart i verkligheten som på film.


Men du det finns ju en massa trevliga tropiska paradisöar som har civiliserade regeringar som tex Australien, Frankrike och Nya Zeeland.

Om du vill kan jag länka till vilka områden det handlar om men orkar inte för tillfället tror du kan Googla det själv men om du inte hittar dom jag tänker på kan du ju hojta till.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tropiska paradisöar?

Inläggav Alien » 2023-09-26 22:05:03

manne skrev:
Alien skrev:
manne skrev:
MEN har du läst boken Viller valle i Söderhavet.? :o :-)063 :?:

https://www.svtplay.se/villervalle-i-soderhavet

Var det en bok också? Jag känner bara till teveserien. Hursomhelst, det är fiktion, inte dokumentärt.


yes det var en bok också. :-)049 :-)Happy :wink:

https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... AGscNwZPgM

tv serien bygger på boken. :-)049 :-)Happy


Författaren var tydligen Bengt Danielsson. Hans första bok heter Den lyckliga ön (1951). Mot slutet skrev han en bok om hette Förgiftat paradis (1986). Hotas inte paradiset av kriminalitet och naturkatastrofer så hotas det av miljöförstörelse, t ex genom atomsprängningar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-26 23:49:29

Alien skrev:Författaren var tydligen Bengt Danielsson. Hans första bok heter Den lyckliga ön (1951). Mot slutet skrev han en bok om hette Förgiftat paradis (1986). Hotas inte paradiset av kriminalitet och naturkatastrofer så hotas det av miljöförstörelse, t ex genom atomsprängningar.


Det har blivit lite så nu att folk ska oroa sig hela tiden. Och skämmas och oroa sig för allt och alla. Men man måste leva också tycker jag. Jag vet att det finns kriminalitet och naturkatastrofer och miljöförstörelse, men det måste vara möjligt att få sitta på en paradisö och koppla av och inte oroa sig eller skämmas. :-)005 Leva livet, nu ska jag leva livet, som Lill-Babs sjöng.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Tropiska paradisöar?

Inläggav Alien » 2023-09-27 1:03:44

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Det det finns fattigdom och förtryck, där finns det också våld och annan brottslighet. Så man behöver inte söka upp de mörka sidorna, de kan söka upp en själv, särskilt om man bor där hela tiden.


Ja, man måste skydda sig såklart. Så är det överallt nu.
---

Men då är det ingen paradisö.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar?

Inläggav manne » 2023-09-27 9:27:25

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Författaren var tydligen Bengt Danielsson. Hans första bok heter Den lyckliga ön (1951). Mot slutet skrev han en bok om hette Förgiftat paradis (1986). Hotas inte paradiset av kriminalitet och naturkatastrofer så hotas det av miljöförstörelse, t ex genom atomsprängningar.


Det har blivit lite så nu att folk ska oroa sig hela tiden. Och skämmas och oroa sig för allt och alla. Men man måste leva också tycker jag. Jag vet att det finns kriminalitet och naturkatastrofer och miljöförstörelse, men det måste vara möjligt att få sitta på en paradisö och koppla av och inte oroa sig eller skämmas. :-)005 Leva livet, nu ska jag leva livet, som Lill-Babs sjöng.


precis är man på semester så kan man inte gå runt som värsta Jesus och hålla på att bokföra fattigdom i varje gatuhörn eller man är inte där för att göra en dokumentär om fattiga människor och hålla på att filma fattiga eller bokföra alla orättvisor och fattigdom .

man är där för att ha semester och njuta av sin semester inte för att göra någon dokumentär film om fattigdomen.
Men och andra sidan så är Hawaii inte fattigt utan ett rikt land och Hawaii är inget fattigt land. :-)056
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar?

Inläggav Alien » 2023-09-27 12:52:39

Även om landet USA är rikt så betyder det inte att alla invånare är rika. Och Hawaii är inget paradis. Det har stått mycket om hur många som dött i bränderna.

Omni 17 augusti skrev:Hawaii drabbas i allt större utsträckning av naturkatastrofer, enligt en analys som AP gjort. Det handlar exempelvis om jordskred och översvämningar, men det som ökar allra mest är skogsbränder – vilket vi nu fått bevittna.

Utvecklingen går stick i stäv med bilden av Hawaii som ett paradis. Snarare är det den mest riskfyllda delstaten i USA, skriver nyhetsbyråns reportrar.

Spoiler: visa
David R Baker och Mark Chediak skriver i The Washington Post att Hawaiis kraftledningar är en misstänkt bov i det pågående branddramat. Än så länge vet ingen säkert hur branden startade men elbolaget Hawaiian Electric har fått kritik för att man inte slog av strömmen trots varningar om brandrisk på grund av hårda vindar och torrt väder.

https://omni.se/analys-paradiset-hawaii ... a/a/76w609
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-27 13:15:53

Alien skrev:Men då är det ingen paradisö.


Nej, om du tänkar att en paradisö är en plats där alla lever i perfekt harmoni och ingen upplever något dåligt, så finns det inte en enda plats på jorden som kan kallas paradis. Skit finns överallt. Men om du slappnar av och njuter och skiter i vad folk håller på med, så finns det många ställen som kan kallas paradis. :-)005 Om jag till exempel reser till en ö i Söderhavet njuter jag av naturen och kopplar av. Man kan inte oroa sig för allt hela tiden. Jag åker inte dit för att studera fattigdom, våld eller problem. Det är inte mitt jobb.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Tropiska paradisöar?

Inläggav slackern » 2023-09-27 16:19:59

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Men då är det ingen paradisö.


Nej, om du tänkar att en paradisö är en plats där alla lever i perfekt harmoni och ingen upplever något dåligt, så finns det inte en enda plats på jorden som kan kallas paradis. Skit finns överallt. Men om du slappnar av och njuter och skiter i vad folk håller på med, så finns det många ställen som kan kallas paradis. :-)005 Om jag till exempel reser till en ö i Söderhavet njuter jag av naturen och kopplar av. Man kan inte oroa sig för allt hela tiden. Jag åker inte dit för att studera fattigdom, våld eller problem. Det är inte mitt jobb.


Svalbard måste vara erat paradis i Norge?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tropiska paradisöar?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-27 17:31:58

slackern skrev:Svalbard måste vara erat paradis i Norge?


Jag vet inte riktigt, på sommaren har du sol dygnet runt och på vintern ingen sol alls. Man blir lite förvirrad av det. Och isbjörnar. :shock: Man bör nog hitta en ö så långt söderut i Norge som man kan komma.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Tropiska paradisöar?

Inläggav Alien » 2023-09-27 18:41:48

slackern skrev:
Alien skrev:
Solblomma skrev:---
Jag tror inte att det finns några paradisöar. Visst finns det öär med fantastisk natur, men där det finns människor finns det alltid förtryck, fattigdom och diskriminering.


Ja, jag håller med och skrev det här post1634440.html#p1634440

Det är bara paradisiskt för turisterna som lever i sin semesterbubbla och slipper den skitiga vardagen.

Och i drömmarna hos västerlänningar. Så manne, fortsätta drömma men det skulle inte vara lika underbart i verkligheten som på film.


Men du det finns ju en massa trevliga tropiska paradisöar som har civiliserade regeringar som tex Australien, Frankrike och Nya Zeeland.

Om du vill kan jag länka till vilka områden det handlar om men orkar inte för tillfället tror du kan Googla det själv men om du inte hittar dom jag tänker på kan du ju hojta till.

Jag har ju redan föreslagit manne öar i Europa. Men det är han som absolut vill att ön ska vara i tropikerna. Jag har ingen längtan efter tropisk värme.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar?

Inläggav Alien » 2023-09-27 18:49:48

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Men då är det ingen paradisö.


Nej, om du tänkar att en paradisö är en plats där alla lever i perfekt harmoni och ingen upplever något dåligt, så finns det inte en enda plats på jorden som kan kallas paradis. Skit finns överallt. Men om du slappnar av och njuter och skiter i vad folk håller på med, så finns det många ställen som kan kallas paradis. :-)005 Om jag till exempel reser till en ö i Söderhavet njuter jag av naturen och kopplar av. Man kan inte oroa sig för allt hela tiden. Jag åker inte dit för att studera fattigdom, våld eller problem. Det är inte mitt jobb.

Men en paradisö ska vara fridfull, annars är det inget paradis.

Jag tror att det var så när Bangt Danielsson reste till Söderhavsöarna för länge sedan. Men det var då...

Atollen och den angränsande atollen Fangataufa etablerades som kärnvapenprovområde den 21 september 1962, och den första provsprängningen utfördes den 2 juli 1966. Från 1966 och till 1974 detonerades 41 atombomber (atmosfäriska) ovan jordytan och 147 atombomber under jordytan. Den sista provsprängningen utfördes den 27 januari 1996. Den 10 juli 1985 sänktes Greenpeaces fartyg Rainbow Warrior, som var på väg till Moruroa, i Aucklands hamn på Nya Zeeland.

1995 meddelade franske presidenten Jacques Chirac att Frankrike ämnade fortsätta provspränga kärnvapen i atollen. Det ledde dock till starka protester i hela världen med bland annat bojkott av franska varor. Efter genomförda provsprängningar avslutades de och har idag ersatts av datorsimuleringar. Atollen är än idag ett avspärrat område.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mururoa

Sådan är kolonialismen. Skulle Frankrike ha utfört provspräningar i havet utanför Frankrike? Nej, naturligtvis inte. Det var polynesierna som fick utstå hälsoproblemen.

NZ Herald 29 Oct, 2005 skrev:Unexpectedly high levels of radioactive contamination are being discovered in French Polynesia nearly a decade after nuclear testing ended on Mururoa Atoll.

Up to five people a day are being sent to private hospitals in Auckland for diagnosis and treatment for what may be radiation-related illnesses, officials say.

The territory's president Oscar Temaru has accused the French Government of a continuing, high-level cover-up over the health and environmental consequences of the testing.

"We have a lot of health problems," he said.
https://www.nzherald.co.nz/nz/high-leve ... HKOTVNHI4/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-27 19:35:06

Alien skrev:Men en paradisö ska vara fridfull, annars är det inget paradis.


Jag tror att det finns öar där man kan hitta en fridfull plats, sitt eget lilla paradis. Det är bara inte fridfullt överallt hela tiden.

Jag hoppas åtminstone att det finns. Så som världen har blivit så kanske finns det inte längre. :-)004
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Tropiska paradisöar?

Inläggav slackern » 2023-09-27 19:45:40

Alien skrev:
Skogkatt skrev:
Alien skrev:Men då är det ingen paradisö.


Nej, om du tänkar att en paradisö är en plats där alla lever i perfekt harmoni och ingen upplever något dåligt, så finns det inte en enda plats på jorden som kan kallas paradis. Skit finns överallt. Men om du slappnar av och njuter och skiter i vad folk håller på med, så finns det många ställen som kan kallas paradis. :-)005 Om jag till exempel reser till en ö i Söderhavet njuter jag av naturen och kopplar av. Man kan inte oroa sig för allt hela tiden. Jag åker inte dit för att studera fattigdom, våld eller problem. Det är inte mitt jobb.

Men en paradisö ska vara fridfull, annars är det inget paradis.

Jag tror att det var så när Bangt Danielsson reste till Söderhavsöarna för länge sedan. Men det var då...

Atollen och den angränsande atollen Fangataufa etablerades som kärnvapenprovområde den 21 september 1962, och den första provsprängningen utfördes den 2 juli 1966. Från 1966 och till 1974 detonerades 41 atombomber (atmosfäriska) ovan jordytan och 147 atombomber under jordytan. Den sista provsprängningen utfördes den 27 januari 1996. Den 10 juli 1985 sänktes Greenpeaces fartyg Rainbow Warrior, som var på väg till Moruroa, i Aucklands hamn på Nya Zeeland.

1995 meddelade franske presidenten Jacques Chirac att Frankrike ämnade fortsätta provspränga kärnvapen i atollen. Det ledde dock till starka protester i hela världen med bland annat bojkott av franska varor. Efter genomförda provsprängningar avslutades de och har idag ersatts av datorsimuleringar. Atollen är än idag ett avspärrat område.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mururoa

Sådan är kolonialismen. Skulle Frankrike ha utfört provspräningar i havet utanför Frankrike? Nej, naturligtvis inte. Det var polynesierna som fick utstå hälsoproblemen.

NZ Herald 29 Oct, 2005 skrev:Unexpectedly high levels of radioactive contamination are being discovered in French Polynesia nearly a decade after nuclear testing ended on Mururoa Atoll.

Up to five people a day are being sent to private hospitals in Auckland for diagnosis and treatment for what may be radiation-related illnesses, officials say.

The territory's president Oscar Temaru has accused the French Government of a continuing, high-level cover-up over the health and environmental consequences of the testing.

"We have a lot of health problems," he said.
https://www.nzherald.co.nz/nz/high-leve ... HKOTVNHI4/


Men du glöm inte bort Frankrikes provsprängningar i Algeriet.

France-Algeria relations: The lingering fallout from nuclear tests in the Sahara


https://www.bbc.com/news/world-africa-56799670

Rätt nära om vinden hade blåst i "felriktning".
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in