Artificiell intelligens (AI)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Artificiell intelligens

Inläggav ufo » 2018-08-02 23:49:15

rdos skrev:
Recursion skrev:En del tror på gud, en del tror inte på gud, men ingen vet, vi bara tror.


Jag vill nog ändra det till att en del tror på en ålderdomlig gud (t.ex. kristna, muslimer och judar), medan andra tror på en mer modern (Big Bang). För delar av naturvetenskapen har tagits över av folk som har behov av skapare och gudar. Det är aningen obehagligt att få se märkliga trosuppfattningar inom områden som klassiskt varit förskonade från sånt. Precis som inom sekter så kan man avslöja beteendet genom dogmatiska påstående, stora luckor i beviskedjorna och aggressivitet bland anhängare när man visar på bristerna. Just Big Bang och relativitetsteorin har klara sektlikheter, men även kvantmekaniken.
Amen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Artificiell intelligens

Inläggav Pinghis Khan » 2018-08-03 0:05:53

Halleluhja!
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Artificiell intelligens

Inläggav Recursion » 2018-08-03 11:13:47

Man får givetvis tro vad man vill när det gäller AI och dess utveckling. Det initiala inlägget är min egen tro om framtiden och den delar jag med mig för att väcka tänkvärda tankar och intresse. Tiden får helt enkelt berätta om det blir som original inlägget. Att ta rygg på Ray Kurzweil Child Prodigy med IQ 165 som barn, gissningsvis ligger han runt 200 i dag. Bör ha större sannolikhet än att gå mot hans förutsägelser.
Recursion
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-07-10
Ort: Långt in i djupa skogen

Artificiell intelligens

Inläggav AutisticArt » 2018-11-05 11:29:26

Hur påverkas bostadsmarknaden tror ni om vi ponerar att de flesta butiker i dag som har lokaler, om låt säga 20 år kommer vara virtuella?
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Artificiell intelligens

Inläggav AutisticArt » 2018-11-28 13:19:39

Här är en bra gjord vetenskaplig & science fiction dokumentärserie hos Svt, som berör dessa scenarion som tråden initialt beskriver. Rekommenderas! https://www.svtplay.se/video/20119480/ar-1-miljon--berattelsen-om-din-framtid/ar-1-miljon-berattelsen-om-din-framtid-sasong-1-sa-far-du-evigt-liv?start=auto
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Artificiell intelligens

Inläggav Trinus » 2019-01-06 14:12:57

Om jag får rekommendera dig som läsare, en tanke till ett blivande framtidsjobb. Så är det att kunna konstruera och tillhandahålla simulerade världar, som vi människor kan sammanfoga vårat medvetande med alla våra förstärka sinnen i. Exempelvis med inriktning mot kommunistiskt tänk. Där alla som vill leva i den världen har det riktigt bra, i ett klasslöst samhälle. I ett sagolikt vackert universum. För att kunna inträda, ställs hjärnan om så att även psykopater & narcissister får möjlighet att känna kärlek & empati. Så kan dom individer som söker annat tänk, välja andra världar som passar deras individuella tänk bättre.
Trinus
Inaktiv
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2018-12-12

Evolution och samhällsutvecklingen?

Inläggav manne » 2022-05-21 12:16:01

så vad tror ni kommer i framtiden att utvecklat samhället till ett topp modern civilisation med robotar mm.?

Artificiell intelligens (AI)

när kommer detta då.?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Artificiell_intelligens
Korn - Evolution (with lyrics)
https://www.youtube.com/watch?v=HCzUSA591CE

så vad kommer att utvecklas i framtiden går det att se framtiden eller förutspå framtiden. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Alien » 2022-12-13 3:42:57

Tycker AI verkar skrämmande. En dag tar AI över och vi människor behövs inte längre...

Först kom maskinerna som ersatte hästar, oxar och hårt kroppsarbete av människor. Sedan kom datorerna och ersatte skriv- och räknearbete och analysarbete. En dator kan bearbeta hisnande mängder data som en människa aldrig skulle klara av. Och nu kommer robotar/AI som klarar allt (?) som människor kan.

Robotar kan användes inom äldre- och sjukvården. Robotar bygger andra robotar.

AI kan ersätta musiker, konstnärer, journalister och författare också.

UNT 25 NOVEMBER 2022 skrev:AI kan beskrivas som en maskins förmåga att planera, resonera, lära sig och skapa på ett sätt som liknar människans. Eftersom AI:n lär sig helt på egen hand genom att betrakta enorma mängder data är det fantastiskt verktyg för att se saker vi tidigare inte sett. Idag kan vi alla bli konstnärer, författare eller musiker bara genom att skriva in ett ord, en fråga eller uppmaning i ett program.

I musikens värld har datorer spelat en viktig roll sedan många år – både i skapandet och framförandet. (Det var för övrigt datavetaren Alan Turing som stod för den första maskingenererade kompositionen 1951). Numera samlas årligen musiker från hela världen på "AI song contest" för att utse den bästa AI-genererade kompositionen. Inom bildbehandling har AI länge kunnat skapa nya bilder utifrån existerande. Det mest omtalade verktyget just nu är Dall-E2. Ge den ett ord eller en fras och en stil du gillar och den genererar ett konstverk. Den kan också skapa varianter av, eller bygga ut befintliga konstverk.

Textrobotar skriver idag nyheter baserat på väderprognoser, sportresultat eller årsredovisningar. Men om ett par månader lanseras Wordcraft, Googles AI-textverktyg som är det första i världen helt avsett för kreativt skrivande.

Än så länge används dessa olika verktyg kanske främst för idéarbete och inspiration. Men frågan är hur skickliga verktygen kommer att bli framöver. Hur det blir med etiken i att skapa ett program som utifrån en konstnärs speciella stil (förvärvat genom år av hårt arbete, skapande och utveckling) lär sig just den stilen. Och det som skapas, är det konst?
https://unt.se/kultur/kronika/artikel/v ... a/rmzgne6l

Det går väl an för mig att lyssna på ett musikstycke av AI el kolla på ett konstverk av AI. Men läsa en roman skapad av AI? Nej, det skulle jag inte vilja.

Men om AI kan utföra allt i framtiden, vad ska människorna göra? Om AI blir intelligentare än människan, kan människan kontrollera AI?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav antonius » 2022-12-13 5:32:01

Alien skrev:AI kan ersätta musiker, konstnärer, journalister och författare också.


Skådespelare lär ligga dåligt till
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Dagobert » 2022-12-13 12:17:51

Läs boken Liv 3.0: att vara människa i den artificiella intelligensens tid av den svensk-amerikanske fysikern Max Tegmark.
Finns som talbok.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Vildsvin » 2022-12-13 22:33:58

Jag tog Aliens ovanstående text (förutom citatet från UNT) och använde Open AI:s modell text-davinci-3 för att generera ett svar:

Kod: Markera allt
Nej, det är lite skrämmande. Vi måste lära oss att använda AI för att det ska bli till nytta för oss och inte en hot. Vi måste ta ansvar och lära oss mer om AI och se till att den används för att hjälpa oss att göra vår värld bättre och inte för att förstöra den. Vi måste också komma ihåg att AI inte kan ersätta människor, det är vi som är unika och det är våra känslor, intellekt, intuition och mänskliga egenskaper som gör att vår värld är så fantastisk.  AI kan komplettera och förbättra vår omvärld, men det kommer aldrig att ersätta människan.


Med artikeln i UNT som inmatning:

Kod: Markera allt
Vad som är ”riktig” konst är något som diskuterats och kontroverserats om i århundraden. Men det finns inget som säger att AI-genererade verk inte kan vara konst. Det är ett nytt sätt att skapa konst som är möjligt tack vare AI-teknologin. AI-konsten ger konstnärer möjlighet att expandera sina verk och skapa nya sätt att uttrycka sig. Även om AI-konsten är en ung disciplin, är det intressant att följa hur den utvecklas och får större och större utrymme.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Alien » 2023-05-26 18:16:24

AI kan genera nya verk som verkar vara gjorda av och med artister som inte varit med (el redan är döda). Som "Heart on my sleeve".

TT/UNT 21 april 2023 skrev:Låten verkade vara ett samarbete mellan Kanye West och The Weeknd där de turades om att sjunga om Selena Gomez.

Men det nya samarbetet var fejk. En person som kallar sig Ghostwriter och som laddat upp musikstycket, hävdar att den skapats av programvara som tränats på musikernas röster.

Spoiler: visa
Daniel Johansson tror att det här bara är början – och att vi snart kommer att svämmas över av AI-komponerade låtar med allt bättre röstimitation. Att vara ett The Weeknd-fan kan snart betyda att man skapar och sprider sina egna The Weeknd-låtar, som är i stort sett omöjliga att skilja från den äkta varan.

– Jag tror att vi kommer att få se jättemycket spännande. Både konflikter, men också nya låtar som blir virala. Som låter som band och artister, eller kanske till och med bättre, säger han.

https://unt.se/kultur/musik/artikel/exp ... n/rmk21k8l

Här är låten ifråga:


Så om någon beklagar att t ex Tina Turner avlidit och önskar höra flera låtar med henne, så är det bara att skapa nya låtar med hennes röst.

"Det vackra med livet"

Melanie Wehbe, artist och låtskrivare som bland annat har skrivit The Mamas vinnarlåt "Move" i Melodifestivalen 2020, är inte riktigt lika entusiastisk.

– Mitt mål med att göra musik är att människor ska komma närmare känslor.
Spoiler: visa
Musik är ju människors räddning. Det är ju terapi, det är nånting som får oss att må bra. Jag tycker mest att det blir lite obehagligt när datorer ska ta över sådant som handlar om känslor, säger hon.

– Det vackra med livet är ju att höra Paul McCartney berätta om när hans mamma precis gått bort och att han drömmer om henne och hon säger "Paul, just let it be". För mig som skapare blir det ju otroligt tråkig att bara "nej vi skrev in det i datorn bara."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav mjölken » 2023-05-27 16:18:36

Usch tycker det är obehagligt att allt ska bli så digitaliserat och det här AI, jag må vara gammelmodig men jag gillar det inte om jag ska vara ärlig.
mjölken
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2023-05-24

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Skogkatt » 2023-05-27 18:08:12

mjölken skrev:Usch tycker det är obehagligt att allt ska bli så digitaliserat och det här AI, jag må vara gammelmodig men jag gillar det inte om jag ska vara ärlig.


Jag gillar det inte heller. Läste en artikel där det står att Google nu ska använda ännu mer AI. På sökmotorer och allt möjligt .Och Windows 12 ska levereras med inbyggd AI, så alla som köper en ny dator med Windows 12 får AI på sin maskin. :shock: Jag vill ju inte ha det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Vildsvin » 2023-05-27 18:22:22

Ja, med AI blir ett konstnärligt verks bakgrundshistoria viktigare.

Angående det som står i Aliens spoiler tror jag inte Paul McCartney berättade om drömmen om sin mamma förrän långt efter att låten släpptes. John Lennon lär ha trott att ”Mother Mary” syftade på Jesu moder och var upprörd över att de skulle ha en kristen låt. Å andra sidan kanske det säger mer om deras personligheter än om något annat. För jag uppfattar Paul MCCartney som spontan i sitt skapande, medan John Lennon var mycket mer mån om ”vad ska folk tänka”.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav antonius » 2023-05-27 19:05:48

Skogkatt skrev:
mjölken skrev:Usch tycker det är obehagligt att allt ska bli så digitaliserat och det här AI, jag må vara gammelmodig men jag gillar det inte om jag ska vara ärlig.


Jag gillar det inte heller. Läste en artikel där det står att Google nu ska använda ännu mer AI. På sökmotorer och allt möjligt .Och Windows 12 ska levereras med inbyggd AI, så alla som köper en ny dator med Windows 12 får AI på sin maskin. :shock: Jag vill ju inte ha det.


om köper en ny pc, så kan du förhandla till dig att få den ominstalerad med "ren" programvara, eller mot en mindre ersättning, så slipper du reklam och add on som annars följer med
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Skogkatt » 2023-05-27 19:15:09

antonius skrev:om köper en ny pc, så kan du förhandla till dig att få den ominstalerad med "ren" programvara, eller mot en mindre ersättning, så slipper du reklam och add on som annars följer med


Det visste jag inte. Men när Windows 12 släpps kommer vi inte undan AI tror jag. Det är implementerat i operativsystemet säger de. :shock: Jag gillar inte det här AI-grejerna.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav mondo beyondo » 2023-06-13 16:24:33

Kan någon tipsa mig om en gratis AI tjänst?

Jag skulle vilja att den sammanställer bilder och kunskap/info från nätet om odling.

C'est possible?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav notwoodstock » 2023-06-15 10:29:44

Jag kör Appen Bing AI på min iPhone
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Någon » 2023-06-15 18:22:30

För många år sen gillade jag att kolla på TED-talks (inspelade föreläsningar om Technology Entertainment Design). Jag kände mig smart och tyckte jag lärde mig mycket genom det.
TED hade en sorts community - ett forum - där hängivna TED-entusiaster kunde diskutera allt möjligt.
Jag minns att jag hamnade i en lång diskussion om AI.

En del neurovetare och andra med mer biologisk bakgrund, hävdar (i mina ögon med all rätt) att biologiska system är så oerhört mer komplexa än de datornätverk vi kan bygga idag, i alla fall än så länge.
Vi kan inte ens, vad jag vet, skapa något så komplext och samtidigt enkelt som ett encelligt djur från scratch, utan att utgå från en annan levande cell.

Hur vet vi (eller en organell i en cell) vad som är meningsfullt?

Även om forskare lyckats koppla elektroder på insekters hjärnor och styrt ett enskilt beteende, vid ett enskilt tillfälle, är vi långt ifrån att kunna koppla upp ens en insekts hjärna digitalt.

Ett sidospår: Nervsystemet är väldigt komplext och består inte heller bara av hjärnan. Jag tror att allt fokus på hjärnan, utan att se den som ett enda organ i en hel varelse uppbyggd av olika organ och med ett livsviktigt perifert nervsystem, har varit väldigt dåligt för hälso-och sjukvården.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav manne » 2023-06-15 18:48:16

manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Chrilleb » 2023-06-15 18:48:48

Intressant tråd.

Jag har gällande AI hört om serveringsrobotar på restauranger, som tjänstgör. Tänker hur det är när det blir mer och mer förekommande.


Inom bilindustrin är ett annat område.,
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Vildsvin » 2023-06-16 1:09:59

mondo beyondo skrev:Kan någon tipsa mig om en gratis AI tjänst?

Jag skulle vilja att den sammanställer bilder och kunskap/info från nätet om odling.

C'est possible?


AI på gratis webbsidor har tämligen begränsat minne och det går inte att få dem att skriva längre texter självständigt utan att de repeterar samma saker (om än med ett annat ordval) eller går offtopic. Däremot går det att fråga ChatGPT om en specifik växt och Bing AI kan dessutom länka till bilder.


Det är möjligt att ladda ner olika AI-verktyg till sin dator och få dem att samverka på ett sätt så de söker information och sammanställer ett verk, men det är ett jättejobb. Det är betydligt lättare att kopiera information själv.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Richard » 2023-06-16 6:56:00

Vet ni nån sida där man gratis kan få nån AI att generera bilder på nått sett?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in