Artificiell intelligens (AI)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav mondo beyondo » 2023-06-16 13:46:34

Tack @notwoodstock och @Vildsvin!

Så då hade jag lite för stora förhoppningar på sammanställning av stor informationsmassa av AI. Men små informationer går bra :)

Jag är en infonörd, så kanske lika bra. Vi är redan överhopade med för mycket info som det är.

Bing har jag men jag tycker deras sökresultat är sämre än Googles, får ta och testa Bing AI.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav mondo beyondo » 2023-06-16 14:11:38

Det kändes verkligen artificiellt med den intelligensen på Bing AI. Jag bad den lista upp ett begärt sortiment av växter för mig, och alla namnen utom ett var dåligt översatta från originalspråket och omöjligt att gissa sig till rätt namn. Jag påpekade då detta och fick namnen med kyrilliska bokstäver, fastän jag bett om västerländska.

Jag fick gå in på Google och översätta de ryska namnen, så AIs 'Ryska snö', bytte Bing AI sen till 'Снежок', som Google sa betyder 'Snöboll'.

Men snabb var den, och den försökte.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Lynx-66 » 2023-06-16 14:30:16

mondo beyondo skrev:Det kändes verkligen artificiellt med den intelligensen på Bing AI. Jag bad den lista upp ett begärt sortiment av växter för mig, och alla namnen utom ett var dåligt översatta från originalspråket och omöjligt att gissa sig till rätt namn. Jag påpekade då detta och fick namnen med kyrilliska bokstäver, fastän jag bett om västerländska.

Jag fick gå in på Google och översätta de ryska namnen, så AIs 'Ryska snö', bytte Bing AI sen till 'Снежок', som Google sa betyder 'Snöboll'.

Men snabb var den, och den försökte.


Testa att låta Google översätta till engelska. Man fick bättre resultat förr åtminstone.
Hur det är idag vet jag inte, jag fortsätter till engelska av slentrian och har inte jämfört med svenska.
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Vildsvin » 2023-06-16 17:29:07

mondo beyondo skrev:Det kändes verkligen artificiellt med den intelligensen på Bing AI. Jag bad den lista upp ett begärt sortiment av växter för mig, och alla namnen utom ett var dåligt översatta från originalspråket och omöjligt att gissa sig till rätt namn. Jag påpekade då detta och fick namnen med kyrilliska bokstäver, fastän jag bett om västerländska.

Jag fick gå in på Google och översätta de ryska namnen, så AIs 'Ryska snö', bytte Bing AI sen till 'Снежок', som Google sa betyder 'Snöboll'.

Men snabb var den, och den försökte.

Språkmodeller bygger på att man hittar de vanligaste bokstavskombinationerna i ett språk och associerar varje bokstavskombination med en betydelse. Det kan leda till märkliga resultat då sammansatta ord inte alltid betyder något som har med de ingående orden att göra. En ”snödroppe” är inte en ”droppe av snö”. Växten heter ”подснежник” vilket översatt stavelse för stavelse blir ”undersnöare”.

Att den använde ryska namn gissar jag beror på att det främst är ryssar som pratar om snö med den. Växten finns också i Centraleuropa men det tyska ordet är ”Sneeglöckchen” alltså ”liten snöcklocka” och den gör inte associationen till ”snödroppe”.

Снежок betydde ursprungligen snöboll. Men det kan också syfta på en blandning av yoghurt och sirap:

IMG_0186.png


Så slutsatsen av detta är att AI har svårt att hantera ord med många betydelser. Speciellt sammansatta växt- och djurnamn som består av vanliga ord som verkar beskrivande, men där olika språk beskriver dem på olika sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Artificiell intelligens (AI)

Inläggav Dampkanin » 2024-02-27 13:26:44

Jag har lekt en del med fotor senaste månaderna... Har försökt skapa braiga illustrationer till mina webbsidor. Så här har några bilder blivit.
Workplace puzzle.jpg

spectrum unveiled.jpg



En del bättre än andra. Men ibland så undrar man vad AI:n egentligen håller på med.. har fått fram en hel del konstverk som är lika bizarra som Picasso i högform.
Jag frågade Chat GPT om den AIn kunde beskriva tydligt hur den ser ut. Klistrade in beskrivningen i Fotor och fick den här bilden:
AI.jpg

Så nu vet ni hur AI ser ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dampkanin
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2023-02-07
Ort: Sävast

Återgå till Intressanta intressen



Logga in