Restnoteringar av läkemedel

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2023-02-13 14:46:51

Hur kan man säga sluta hamstra till folk som dör utan sina mediciner? Borde hamstra min SSRI men har inte tänkt så långt. Fick fan panik när de var restnoterade. Men mitt apotek hade en kartong hemma. Det är riktigt grym abstinens på dem, sedan är det inte säkert att de funkar igen om man håller upp en månad. Då har man förstört en fungerande medicinering och får sedan istället försöka leva med depressionen. Hur kan de tycka att det är ok?
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2023-02-13 15:06:24

Problemet med all hamstring är att de som inte hamstrar blir utan. Och var det ingen brist innan, så blir det när folk hamstrar. Åas vill folk inte riskera att bli utan sina mediciner. Så det blir en ond cirkel.

Man kan möjligen tycka att Läkemedelsverket m fl myndigheter är väl yrvakna. Varför har inte dessa förslag genomförts förr? Att läkemedel skulle kunna ta slut fanns inte på kartan? Sedan måste det förhandlas, det är ju privata företag som tillverkar läkemedel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav antonius » 2023-02-13 19:52:55

Alien skrev:Läkemedelsverket


dessa verkar bestå av en samling akademiker med lite koll på realiteter och världslägen, och fokus har väl bara legat på substanser i medikamenten, och sånt är ju saker som de kan med att googla lite, resten av tiden har gått åt att åka omkring med tjänstebilen och fika hos övriga kollegor inom liknande skrån för att få dagen att gå
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav nescio » 2023-02-13 20:35:11

Alien skrev:"Sluta hamstra mediciner" står det som uppmaning till oss patienter och som rubrik i tidningen.
Har inte MSB rekommenderat just att man ska ha ett lager av sina mediciner hemma?
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav slackern » 2023-02-13 22:22:49

nescio skrev:
Alien skrev:"Sluta hamstra mediciner" står det som uppmaning till oss patienter och som rubrik i tidningen.
Har inte MSB rekommenderat just att man ska ha ett lager av sina mediciner hemma?


Det stämmer bra att dom har gjort.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2023-02-15 0:01:30

nallen skrev:Det kostar att ha lager. (Nästan) ingen tillverkar något utan att ha en beställning klar. Och ingen beställer tidigare än absolut nödvändigt.

Tid och naturlagar är inget som bekymrar bönräknarna.


Jag menar inte apotekens egna utan vad jag förstår beställer de från ett annat lager.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav slackern » 2023-02-15 1:06:23

Kidzi skrev:
nallen skrev:Det kostar att ha lager. (Nästan) ingen tillverkar något utan att ha en beställning klar. Och ingen beställer tidigare än absolut nödvändigt.

Tid och naturlagar är inget som bekymrar bönräknarna.


Jag menar inte apotekens egna utan vad jag förstår beställer de från ett annat lager.


Troligtvis från grossisten med det billigaste priset, därför dom byter märke och förpackning stup i kvarten, hatar när jag får jätteförpackningar när vissa tillverkare har små och nätta.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Richard » 2023-02-15 7:08:21

Jag var hos doktorn igår o sa att jag samlar på mig ett lager av mina mediciner, o han sa att dom skrivit att man inte ska hamstra, men jag sa till honom att MSB har uppmanat att man ska ha ett lager (eftersom jag läste det här igår).

Fick nya recept på allt, men jag sa att jag inte behöver mer Venlafaxin, har som sagt ca 1000 tabletter/kapslar av den o får jag mer hinner dom gå ut.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2023-02-15 16:59:12

Alien skrev:Problemet med all hamstring är att de som inte hamstrar blir utan. Och var det ingen brist innan, så blir det när folk hamstrar. Åas vill folk inte riskera att bli utan sina mediciner. Så det blir en ond cirkel.

Man kan möjligen tycka att Läkemedelsverket m fl myndigheter är väl yrvakna. Varför har inte dessa förslag genomförts förr? Att läkemedel skulle kunna ta slut fanns inte på kartan? Sedan måste det förhandlas, det är ju privata företag som tillverkar läkemedel.


Hellre än att jag blir utan.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-02-26 21:53:59

Senaste gången jag fick recept på Levaxin så fick jag 5 uttag á 100 tabletter. Tar en om dagen. Har tagit ut 4 gånger på det receptet, fler hinner jag inte innan det blir ogiltigt. Är ju konstigt att läkaren skrivit ut mer än jag kan ta ut.
Försöker ha ett lager enligt MSBs rekommendation på så många mediciner som möjligt. Tar ut så fort jag kan, man vet aldrig när det blir restsituation på någon medicin.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-02-26 22:01:55

Alien skrev:Problemet med all hamstring är att de som inte hamstrar blir utan. Och var det ingen brist innan, så blir det när folk hamstrar. Åas vill folk inte riskera att bli utan sina mediciner. Så det blir en ond cirkel.

Man kan möjligen tycka att Läkemedelsverket m fl myndigheter är väl yrvakna. Varför har inte dessa förslag genomförts förr? Att läkemedel skulle kunna ta slut fanns inte på kartan? Sedan måste det förhandlas, det är ju privata företag som tillverkar läkemedel.


Det skulle inte bli brist på läkemedel om tillverkarna tillverkade och levererade det som behövs. Restnoteringarna har ökat väldigt mycket under de senaste x åren. Är ju detta med ”just-in-time” som antagligen är problemet, de vill inte hålla lager som kostar utan bara tillverka precis så mycket som de beräknar att de kan sälja.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2023-02-26 22:17:02

Zima33 skrev:
Alien skrev:Problemet med all hamstring är att de som inte hamstrar blir utan. Och var det ingen brist innan, så blir det när folk hamstrar. Åas vill folk inte riskera att bli utan sina mediciner. Så det blir en ond cirkel.

Man kan möjligen tycka att Läkemedelsverket m fl myndigheter är väl yrvakna. Varför har inte dessa förslag genomförts förr? Att läkemedel skulle kunna ta slut fanns inte på kartan? Sedan måste det förhandlas, det är ju privata företag som tillverkar läkemedel.


Det skulle inte bli brist på läkemedel om tillverkarna tillverkade och levererade det som behövs. Restnoteringarna har ökat väldigt mycket under de senaste x åren. Är ju detta med ”just-in-time” som antagligen är problemet, de vill inte hålla lager som kostar utan bara tillverka precis så mycket som de beräknar att de kan sälja.


Det låter som strategin skolbokhandeln hade när jag gick på högskolan. Läraren rapporterade in att vi behövde 22 böcker, sedan köpte de in 18 böcker för att det inte skulle bli något svinn.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-03-15 16:45:14

Inolaxol skulle vara tillbaks 15/3, nu har restnoteringen förlängts till september. Tur att jag har ett alternativ (som dessutom funkar bättre …)
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2023-03-15 17:16:35

Myndigheten har sagt nu att man ska hamstra. Två månader tror jag de sa.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-03-17 8:32:43

Kidzi skrev:Myndigheten har sagt nu att man ska hamstra. Två månader tror jag de sa.

Mm, men svårt när det är uttagsintervall.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alyana » 2023-03-17 9:04:38

Precis, jag får inte hämta ut min livsviktiga SNRI medicinering förrän jag har bara några dagar kvar av tabletter och då gäller det att det finns på apoteket!
Är en av de värsta när det gäller utsättningssymtom och sist jag var utan trodde jag att jag var på väg att dö så hemskt var det, feber, frossa, yrsel, hemskt illamående, ont i hela kroppen med mera.
Verkligen inget att leka med och det är farligt faktiskt att plötsligt vara utan när kroppen är van sedan över tjugo år att ha detta i en viss mängd varje dag.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2023-03-17 11:07:34

Alyana skrev:Precis, jag får inte hämta ut min livsviktiga SNRI medicinering förrän jag har bara några dagar kvar av tabletter och då gäller det att det finns på apoteket!
Är en av de värsta när det gäller utsättningssymtom och sist jag var utan trodde jag att jag var på väg att dö så hemskt var det, feber, frossa, yrsel, hemskt illamående, ont i hela kroppen med mera.
Verkligen inget att leka med och det är farligt faktiskt att plötsligt vara utan när kroppen är van sedan över tjugo år att ha detta i en viss mängd varje dag.


Kan du inte få dem utan snävt intervall? Det där är ju terror. Vet en person som inte klarade abstinensen, sorgligt.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alyana » 2023-03-17 13:01:29

Kidzi skrev:
Alyana skrev:Precis, jag får inte hämta ut min livsviktiga SNRI medicinering förrän jag har bara några dagar kvar av tabletter och då gäller det att det finns på apoteket!
Är en av de värsta när det gäller utsättningssymtom och sist jag var utan trodde jag att jag var på väg att dö så hemskt var det, feber, frossa, yrsel, hemskt illamående, ont i hela kroppen med mera.
Verkligen inget att leka med och det är farligt faktiskt att plötsligt vara utan när kroppen är van sedan över tjugo år att ha detta i en viss mängd varje dag.


Kan du inte få dem utan snävt intervall? Det där är ju terror. Vet en person som inte klarade abstinensen, sorgligt.

Det är nog pga att en läkare var osäker på om jag skulle göra suicid. Tror det.

Senaste månaderna har det varit bara ca 2-3 dagars förbrukning kvar när jag hämtat ut nytt.
Är definitivt under en veckas förbrukning kvar när jag tidigast kan hämta ut nytt.
Orkar inte ens bry mig nu men är noggrann med att inte stå utan. Största risken är ju om jag glömmer att receptet är slut! Det hände för inte så länge sen.
Då står man där på apoteket som säger att "du behöver ett nytt recept kontakta läkare" (ha ja visst det är psykiatrin vi pratar om här...) med bara 3-4 tabletter kvar och jag ska ta två per dag! Då är man stressad och rädd kan jag säga.
Fick gå till närpsykiatrin senast och försöka förklara min akuta situation för en sur och grinig receptionist och stressa henne att jag behöver nytt recept NU.
Helt galet.

Nej vad hemskt. :(
Vad hände...?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-03-18 19:27:33

Alyana skrev:
Kidzi skrev:
Alyana skrev:Precis, jag får inte hämta ut min livsviktiga SNRI medicinering förrän jag har bara några dagar kvar av tabletter och då gäller det att det finns på apoteket!
Är en av de värsta när det gäller utsättningssymtom och sist jag var utan trodde jag att jag var på väg att dö så hemskt var det, feber, frossa, yrsel, hemskt illamående, ont i hela kroppen med mera.
Verkligen inget att leka med och det är farligt faktiskt att plötsligt vara utan när kroppen är van sedan över tjugo år att ha detta i en viss mängd varje dag.


Kan du inte få dem utan snävt intervall? Det där är ju terror. Vet en person som inte klarade abstinensen, sorgligt.

Det är nog pga att en läkare var osäker på om jag skulle göra suicid. Tror det.

Senaste månaderna har det varit bara ca 2-3 dagars förbrukning kvar när jag hämtat ut nytt.
Är definitivt under en veckas förbrukning kvar när jag tidigast kan hämta ut nytt.
Orkar inte ens bry mig nu men är noggrann med att inte stå utan. Största risken är ju om jag glömmer att receptet är slut! Det hände för inte så länge sen.
Då står man där på apoteket som säger att "du behöver ett nytt recept kontakta läkare" (ha ja visst det är psykiatrin vi pratar om här...) med bara 3-4 tabletter kvar och jag ska ta två per dag! Då är man stressad och rädd kan jag säga.
Fick gå till närpsykiatrin senast och försöka förklara min akuta situation för en sur och grinig receptionist och stressa henne att jag behöver nytt recept NU.
Helt galet.

Nej vad hemskt. :(
Vad hände...?


Du kan ju se dina recept på läkemedelskollen.se eller via e-tjänsterna på 1177.se.
Jag har hjärtats app och den påminner när ett recept är på väg att gå ut. Lätt också att logga in och se vilka recept man har. Man kan göra beställningar i den så jag gör beställning så snart jag får enligt intervallet och då kan man välja express och hämta på apotek inom två timmar om ens hjärtatapotek har medicinen inne. Så jag behöver inte gå dit och få veta att ”nä den finns inte på lager men vi kan beställa”.
Nån gång var jag vaken till efter midnatt natten mot det datum då jag fick göra nästa uttag så kl 00:03 (ca) gjorde jag en beställning i appen och vid kl 9 kom det sms om att jag kunde hämta medicinen. (Det apoteket öppnar kl 8 ).

Kan du sätta påminnelser i telefonen eller skriva upp i en kalender vilket datum medicinen tar slut? Jag har börjat göra så, skriva upp i min kalender alltså. Varenda medicin nästan.

På fass.se kan man se lagersaldo på alla läkemedel utom narkotikaklassade, på alla apotek (sidan använder platsinfo).
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav atoms » 2023-04-15 3:35:46

Problemet med restnoteringar tycks vara globalt -

Restnoteringar av läkemedel är ett växande problem. I motsats till vad många tror är det inte ett svenskt, utan ett globalt, fenomen. Enligt en årlig undersökning av Pharmaceutical group of the European union bedömer en majoritet av de tillfrågade farmaceuterna att situationen förvärrats jämfört med föregående år.

/---/

Bland de läkemedel som periodvis inte varit tillgängliga det senaste året finns en rad bensodiazepiner, flera antiepileptika som används som stämningsstabiliserande vid bipolär sjukdom och det antipsykotiska läkemedlet paliperidon.

Lagom till jul blev det plötsligt brist på naltrexon, som används vid alkoholbrukssyndrom...


https://www.lakemedelsvarlden.se/anna-k ... sykiatrin/

Markerade stycket - https://www.pgeu.eu/publications/pr-com ... shortages/
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Dagobert » 2023-04-15 4:37:50

Undrar vad som styr vilka mediciner tillverkarna producerar.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Zima33 » 2023-04-15 11:36:33

Dagobert skrev:Undrar vad som styr vilka mediciner tillverkarna producerar.

Pengar skulle jag tro.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Kidzi » 2023-04-16 0:28:22

Jag trodde det började ordna sig. Men inte. Min kompis får inte sin magmedicin och jag har gett henne min men nu är den slut.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Restnoteringar av läkemedel

Inläggav Alien » 2023-07-25 1:04:02

Inte flera läkemedel/färre restnoteringar men bolagen har iaf börjat varna i god tid för att slippa böter.

Läkartidningen 2023-07-05 skrev:Läkemedel mot diabetes, epilepsi och hjärt- och kärlsjukdomar. Det är några av de omkring 1 000 läkemedel som just nu är restnoterade, och som alltså saknas i landet för att täcka patienternas behov, enligt Läkemedelsverket.

En ny lag som trädde i kraft den 1 juli i år har satt press på läkemedelsbolagen att minst två månader i förväg rapportera in till myndigheten när läkemedel är slut eller håller på att ta slut. Annars kan Läkemedelsverket utfärda sanktionsavgifter från 25 000 kronor upp till 100 miljoner kronor till bolagen.

Något som tycks ha fått fart på bolagen.

Den senaste månaden har omkring 500 nya anmälningar, om läkemedel som är eller riskerar att ta slut, kommit in till Läkemedelsverket. Vanligtvis ligger den siffran kring 300 per månad, berättar Maria Wanrud, gruppchef vid enheten för läkemedel i användning på Läkemedelsverket.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyhe ... -som-slut/

Det är många som vill ha ett effektivt bantningsmedel, och läkare har fri förskrivningsrätt. Men inte så bra för diabetespatienter.

I de flesta fall finns utbytbara läkemedel att välja på. Ibland behöver läkaren dock göra en klinisk bedömning för att hitta andra behandlingsalternativ. I vissa fall kan de då behöva beställa läkemedel från andra länder. Det gäller exempelvis läkemedel med substansen isosorbidmononitrat, (som Imdur), som används mot kärlkramp.

Dessutom råder ännu brist på det omtalade läkemedlet Ozempic som används vid typ 2-diabetes, men på senare tid även marknadsförts som populärt bantningsmedel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in