Högfungerande Autism

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-17 12:55:02

HellviHumle skrev:
Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:Och ändå är det VI som skälls för att inte se skogen för bara trän, det är spännande!

LOL - första gången jag läste kriterierna för AS, så tänkte jag att det stämmer på de flesta vanliga.
Ingen förstod min humor, min ironi. De kunde (och kan) inte förstå mina instruktioner och verkade ha svårt i kommunikationen.
Och folk verkar fixerade vid att vissa saker måste vara på ett visst sätt (trender, mode, uppförande m.m. m.m.).

Beskrivningar om hur aspergare upplevs, speciellt skrivna av aspergare själva, eller aspergare som beskrev hur de tänkte, kände jag igen mig i, men just kriterierna och vissa NT:s beskrivningar av aspergare, lät som de passade bättre på NT-folk.


Det beror nog på, på vilken sida om spegeln man står!

HellviHumle skrev:
Bror Duktig skrev:Hur menar du?


Kanske lite långsökt.
Du ser ingen skillnad på personerna, oavsett AS eller NT. Vem som än läser kriterierna kan lätt applicera dem på " den andra sidan".
När du tittar på dig själv i spegeln så byter höger och vänster plats. Om du antar att du är spegelbilden så skulle du antagligen uppleva samma sak, dvs att höger och vänster byter plats. Alltså, spegelbilden är "annorlunda" oavsett på vilken sida om spegeln du står.
*undrar om nå'n fattat nå't*

Jaha, jag fattar nog ungefär då.

Vad entisarna inte fattar, är att det handlar väldigt mycket om att vi är OLIKA, inte att det fattas något hos den ena och den andra har det på ett jättebra sätt.
Vad jag alltid undrar, är varför "de" kan säga att de har så hög ToM, när de har sååå svårt att förstå sig på oss. Så svårt att vi har lättare att förstå oss på dem.
Det tyder mer på inkompabilitet tycker jag, och på fenomenet tt majoriteten alltid verkar ha en ovilja att lära sig om, och intressera sig för minoriteter. Minoriteterna däremot, är tvingade att lära sig om majoriteten.

Men allt kan inte bara vändas i en spegel.
Entisarna har ju sina fördelar. De har nog lättare för många saker. Jag är inte så säker på att det hade fungerat särskilt smidigt om aspergarna hade varit i majoritet. För många viljor och individer då kanske? 7 miljarder myror som vill ha var sin myrstack som måste vara gjord på just det sätt varje individ har tänkt sig. Men jag vet inte.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav docfrasse » 2008-11-18 0:09:19

alfapetsmamma skrev:
Nilale skrev:
Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.

Vilket ju inte stämmer, med tanke på min äldstas diagnos, som är HFA fast hon var tidig med språket och fast jättemånga ungar med AS-diagnos de facto hade sen språkutveckling...

alfapetsmamma skrev:
Glimma skrev:Blev lite förvirrande. Tror Nilale har blandat ihop lite. De som får Asperger syndrom diagnosen brukar ju bl a karaktäriseras av att de har sen talutveckling. Står så i alla de böcker jag läst också samt att jag själv hade sen talutveckling och fick diagnosen Asperger syndrom flera år senare.


Nej, tvärtom brukar det vara, att skillnaden på AS och andra autistiska syndrom som HFA är att man INTE får ha varit sen med talet vid AS. Fast det blir lite kajko med diagnosgränserna, som vi nu pratat i spaltkilometrar om.

Skulle vilja påstå att ni refererar till olika kriteriesamlingar för AS-diagnostik. Enligt ICD-10 och DSM-IV är det strängt förbjudet med sen talutveckling (hur man nu definierar sådan). Enligt Gillberg och Gillberg är det däremot påbjudet, om inte rent av önskvärt, med sen talutveckling vid AS.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-18 16:50:50

docfrasse skrev:Skulle vilja påstå att ni refererar till olika kriteriesamlingar för AS-diagnostik. Enligt ICD-10 och DSM-IV är det strängt förbjudet med sen talutveckling (hur man nu definierar sådan). Enligt Gillberg och Gillberg är det däremot påbjudet, om inte rent av önskvärt, med sen talutveckling vid AS.


Aha. Det är jag för vimsig för att ha noterat, trots att jag läst dem gång efter annan. Undrar vad för diagnoskriterier som Überdoktorn använt när han satt autistiskt syndrom-diagnos på min allmäntidiga dottern... Det sa han aldrig.

Å andra sidan är jag ju vän av helhetsbedömningar och stor motståndare till muffinsreceptformen med kriterium 1 check kriterium 2 check kriterium 3 inget check därför att de tolkar kriterierna fel, för strängt, för slappt osv. Som bekant.

(Menar att jag tjatat och ältat detta. Mycket för att det stör mig så kolossalt att döttrarna inte kunde diagnosticeras av vanliga BUP fast det var så lätt för dem som gjorde ADOS och ADI. Det BORDE inte varit så svårt för BUP heller...)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav JtK27 » 2008-11-19 1:12:20

För att få tråden lite tillbaks på ämne så får gärna mer folk svara på mina frågor och som sagt gärna bidra med lite länkar där man kan läsa om detta.
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav Sam » 2008-11-19 10:14:04

JtK27 har du prövat att söka på www.autismforum.se.
När det gäller detta ämne så finns det nog ingen total sanning.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Milyc » 2008-11-19 11:37:39

weasley skrev:
Bror Duktig skrev:
weasley skrev:Jag har bägge! *wow*

Vaddå?
Har du fått diagnos autistiskt syndrom OCH AS? Av samma läkare?


I mina papper står det AS/HFA.

Det betyder nog snarare AS eller HFA än AS och HFA. Men jag känner en person som formellt fick diagnosen "drag av autism och Aspergers syndrom" Att ha Autism och AS samtidigt låter för mig som att inte kunna gå men samtidgt halta. :roll:

Denna person uppfyller för övrigt enligt min egen bedömmning bara ett enda diagnoskriterium för AS enligt DSM och det är "Bristande social ömsesidighet" och detta i form av att han ofta får för sig att relationer han har med olika människor är djupare än vad de är.

Hans stora mentala problem i vardagen kan omöjligen kopplas till något AS-kriterium men påminner enligt mig mest om beskrivningar av Borderline.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2008-11-19 11:48:14

Milyc skrev:Att ha Autism och AS samtidigt låter för mig som att inte kunna gå men samtidgt halta. :roll:

:lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav JtK27 » 2008-11-19 17:38:29

Sam skrev:JtK27 har du prövat att söka på http://www.autismforum.se.
När det gäller detta ämne så finns det nog ingen total sanning.


Tack så mycket. Men jag har redan kikat runt lite på den sidan (och säkert 50 andra :D).
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav JtK27 » 2008-11-19 17:39:42

Milyc skrev: Att ha Autism och AS samtidigt låter för mig som att inte kunna gå men samtidgt halta.


Exakt vad menar du då?
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:36:56, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav Milyc » 2008-11-19 19:02:25

Symptomen vid AS är lindrigare variant av symptomen vid Autistiskt syndrom så har man den gravare varianten autistiskt syndrom kan man inte ha den lindrigare AS varianten samtidigt. Precis som man inte kan ha det lindriga problemet i benen som det innebär att vara halt om man har det större problemet att man inte kan gå alls.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav JtK27 » 2008-11-19 19:47:07

Ahaa... Jag missuppfattade dig där lite. Av nån anledning tolkade jag det som att du ville särskilja 'aspergers' med autism helt och hållet. Men då fattar jag var du kom ifrån.

F ö varför verkar det finnas ett stort behov av folk att skilja aspergers från autism?
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:37:00, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav Milyc » 2008-11-19 20:23:24

JtK27 skrev:F ö varför verkar det finnas ett stort behov av folk att skilja aspergers från autism?

Därför att skillnaden mellan den klassiske infantile autisten och den genomsnittlige aspergaren i praktiken är så så pass stor.

Det stämmer bra att jämföra det med skillnaden mellan en vanlig NT och en typisk mongolid eller någon annan måttligt till gravt utvecklingsstörd utanför autismspektrum.

Men om man använder begreppet autism i vidare mening än bara "klassisk/infantil autism" så är också AS en form av autism liksom det ännu lindrigare "atypisk autism" och det är så jag ser på det.

Dessutom kallar jag ju utvecklingsstörda utan NPF också för "utvecklingsstörda NT" så på så vis blir deras spektrum lika brett.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav JtK27 » 2008-11-20 15:32:11

"Den klassiske infantile autisten" är det ju dock rätt självklart att man inte är om man har Aspergers/Högfungerande Autism. Tycker att det "goes without say" så att säga.

Det ligger ju dock i samma spektrum. Även fast det är olika saker. Sen om "oinsatta" misstar nån med t ex Aspergers för nån som är utveckligsstörd och har Autism, då kan väl jag tycka att det lite är deras problem.

Men, hur som helst så tror jag vi ser rätt lika på detta.
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:37:00, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav invicta » 2008-11-29 9:49:04

Milyc skrev:
weasley skrev:
Bror Duktig skrev:Vaddå?
Har du fått diagnos autistiskt syndrom OCH AS? Av samma läkare?


I mina papper står det AS/HFA.

Det betyder nog snarare AS eller HFA än AS och HFA. Men jag känner en person som formellt fick diagnosen "drag av autism och Aspergers syndrom". Att ha Autism och AS samtidigt låter för mig som att inte kunna gå men samtidgt halta. :roll:

Denna person uppfyller för övrigt enligt min egen bedömmning bara ett enda diagnoskriterium för AS enligt DSM och det är "Bristande social ömsesidighet" och detta i form av att han ofta får för sig att relationer han har med olika människor är djupare än vad de är.

Hans stora mentala problem i vardagen kan omöjligen kopplas till något AS-kriterium men påminner enligt mig mest om beskrivningar av Borderline.


Lite off-topic kanske, men exakt vad är det som gör att den här personens problem omöjligen kan kopplas till något AS-kriterium, trots att de kanske skulle vara tillräckliga för att uppfylla en BPS-diagnos?

Jag hade diagnosen Borderline när jag var yngre (tillsammans med 4 andra personlighetsstörningar), jag uppfyller fortfarande 7 av 9 kriterier när jag är deprimerad och man behöver ju bara 5 av 9 för en BPS-diagnos, så rent tekniskt sett har jag ju kvar den. Grejen är den att jag har AS och ADHD och hela min repetoar av s.k "Borderline-beteenden" kan kopplas direkt till mina NPF och depression.

Därför blev jag lite nyfiken på vilka symptom du uppfattat som "motsägelsefulla", om några. Jag kan köra lite info också, eller typ jämförelser (mest för att jag gillar psykiatri ;)).

Borderlinediagnosen används oftast för att beskriva destruktiva utagerande beteenden hos en - oftast ung - person (t.ex självskadebeteende eller ätstörningar, vilket inte alls är ovanligt bland ungdomar med AS) till följd av överväldigande känslor av tomhet, maktlöshet eller övergivenhet (hur många tonårs-Aspergare känner inte igen sig?).

Andra symptom kan bl.a vara att personen har ett svart-vitt synsätt (relativt utbrett bland Aspergers-befolkningen), att inte ha någon känsla av sammanhang i livet (vilket lika gärna skulle kunna vara bristen på central koherens hos någon med Aspergers), extrem impulsivitet (talar inte emot AS, definitivt inte i en stressad tillvaro där alla rutiner hindras), rädsla för sociala förändringar (precis som med andra förändringar när det gäller AS).

En person med BPS har en väldigt låg ångest-/frustrationströskel (som många med AS) och får lätt stora utbrott över "småsaker" (som en frustrerad Aspie?). Korta stunder av dissociation förekommer också hos en del med Borderline-diagnos (man verkar utåt sätt vara "frånvarande" = AS, någon?)

Just eftersom BPS är en extremt heterogen störning som kan manifestera sig på otroligt många sätt är det väl en tacksam diagnos för en icke-neuropsykiatriskt insatt läkare att ställa.

Jag tror det jag egentligen ville få fram med det här inlägget är att personlighetsstörningar mycket väl kan vara "förklädda" funktionshinder. Jag hoppas det iaf, för annars är jag en histrionisk, narcissistisk, passivt-aggressiv, omogen psykopat och då är jag nog inte den bästa informationskällan. :-)058


(Ok, det här blev ju inte alls specialintresse-ordbajseri... :wink: :oops:)
Senast redigerad av invicta 2011-05-04 16:37:00, redigerad totalt 1 gång.
invicta
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2008-11-01
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-29 12:13:09

Invicta, intressant inlägg. Tror man får gå på det som diffar mellan diagnoserna, som att ha kraftig separationsångest och göra allt för att slippa "verkliga och inbillade separationer" (eller vad det står i böckerna) eller t ex att antigen haussa eller dissa en person helt o annat som visst kunde förekomma hos aspisar, men kanske inte i samma form.

På samma sätt som man tittar på om det finns riktig tankeflykt, väldigt litet behov av sömn, grandiosa tankar osv för att åtskilja adhd från bipolaritet. Det underlättas ju inte av den höga samsjukligheten...

Sen kanske man får titta på om det ger med sig vid behandlingen som den där terapin som börjar på d och som jag inte hittar namnet på, eller när omständigheterna ändras? Borderline ska ju kunna vara tillfälligt, som en attack av nåt, medan AS är där från början till slut, om än i olika skepnad.

Känner att jag skriver svamligt, men kan inte göra annat för jag ska iväg och är stressad.. Vågar dock inte lämna det obesvarat, för mitt minne är allt annat än bra.

Hursomhelst, visst är det en spännande och hemskt läskig grej, hela det här med att tyda utifrån de glasögon man har och den kanske otillräckliga kunskap man har... Kan bara än en gång ta exemplet med min stora flicka som av barnpsykologutredningsansvariga (vilket ord!) psykologen fick domen att hennes problem uteslutande berodde på tidiga djupa relationella störningar, inga npf att utreda där inte. Av en landets experter i barnneuropsykiatri fick hon senare diagnoserna autistiskt syndrom och adhd... Det säger väl en del... :(
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:37:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2008-11-29 12:51:18

Förenklingarna står som spö i backen här ser jag. Ni får det att låta så väldigt enkelt. "Om man har Autistiskt Syndrom så kan man inte ha AS". Jojo, vilket knäppt resonemang. Jag skulle nog snarare vilja påstå att om man har dyslexi som komorbid, så ökar sannolikheten högst påtagligt dels för att man får lågt på verbala IQ-test och dels att man får stämpeln Autistiskt syndrom snarare än AS. Jag har själv en skillnad på minst 10-20 poäng mellan verbala och ickeverbala IQ tester. Vad ni i realiteten påstår är att om en medelbegåvad Aspie har dyslexi oxå, så är han/hon autist och inte Aspie.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:37:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Milyc » 2008-11-29 15:03:17

rdos

Jag har aldrig påstått att någon som är diagnocisticerad med Autistiskt syndrom inte snarare egentligen borde ha en AS-diagnos eller vice versa utan har tvärtom fått intrycket att sådant verkar vara vanligt förekommande.

Däremot kan man ju inte korrekt ha bägge två samtidigt just eftersom diagnoserna är olika steg på samma skala. Just därför är det en fråga om antingen eller. På samma sätt kan man tycka att någon som borde diagnociticerats med måttlig eller grav utvecklingsstörning egentligen borde ha diagnocsticerats med lindrig utvecklingsstörning då intelligenstestet var illa utformat för personen i fråga men det innebär ju inte att personens utvecklingsstörning kan vara lindrig och grav samtidigt.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-11-29 15:42:42

invicta

Den här personen uppfyller enligt mig som sagt inte mer än ett enda AS-kriterium. De saker du räknade upp om svart-vitt tänkande och överväldigande känslor må vara vanligt hos aspergare men de är inga diagnoskriterier så på så vis kan man inte ställa en AS-diagnos utifrån dessa symptom.

Den här personen är social och verkar snabbt kunna skaffa sig kompisar när han mår hyfsat bra. Han skiter blankt i rutiner, har inga specialintressen (annat än möjligen att försöka vara sin omgivning till lags) och uttrycker sig allt annat än konkret. Vad gäller icke verbal kommunikation tycker jag han rent av verkar läsa in mer än de flesta NT jag känner. Han uppfyller alltså inte kriterierna för AS utan känns snarare som en riktig karikatyr på motsatsen till en aspergare.

Däremot är han vansinnigt lättpåverkad och verkar mer eller mindre sakna egen identitet och personlighet utan anmammar de åsikter och intressen som finns i den umgängeskrets han har för tillfället. Detta gör naturligtvis att han inbjuder till att bli lurad och utnyttjad när han börjar apa efter och leva genom fel person och när han märker det blir han deprimerad och självdestruktiv. Till detta kommer att han regerarar känslomässigt väldigt starkt på både positiva och negativa upplevelser.

Vissa av de här sakerna må vara vanliga hos aspergare men inget av dem är diagnoskriterier så även om ett likartat beteende skulle kunna bero på AS så tror jag inte det det är det i detta fall. Den här personen beter sig inte så här för att han inte kan tolka sociala signaler för det kan han, utan i hans fall är det snarare sig själv han inte har koll på. Han har ingen egen personlighet och är emtionellt instabil men på intet sätt direkt socialt handikappad.

Därför känns en AST-diagnos irellevant vad gäller honom för mig.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2008-12-19 3:22:07

Nilale skrev:Känns lite ibland som om en del får HFA-diagnos när kriterierna inte riktigt uppfylls för en AS-diagnos, men nästan, och att HFA alltså är lite högre upp på autismskalan. Men jag har inget som backar upp detta påstående. Bara något jag fått för mig.


Jag fick HFA diagnosen för att läkarna tyckte att mina verbala kunskaper/goda allmänbildning, så att säga, "överkompenserade" för mina egentliga problem. Om jag har fattat det helt rätt (ska ringa och prata lite mer med dom). Tycker dock helt ärligt att jag funkar rätt mycket bättre än vad många jag läser om här gör.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in