Högfungerande Autism

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Högfungerande Autism

Inläggav JtK27 » 2008-11-15 1:32:50

Vad är orsakerna att läkare/psykologer osv ger diagnosen 'högfungerande autism' istället för 'aspergers syndrom' och vise versa? Och vad säger folk som är utbildade/experter i ämnet om förhållandet mellan dessa diagnoser?

Kom gärna med konkreta exempel, personliga upplevelser/exempel ni har fått när ni pratat med nån utbildad i ämnet. Vill inte ha en hög "hemmakonstruerade" (dvs "chansningar" på vad ni tror osv) svar. (Om ni inte råkar vara läkare eller utbildad i detta själva :P)

Kom gärna med länkar och dylikt.
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:36:51, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav JtK27 » 2008-11-15 2:49:53

Undrar även om folk som fått diagnosen 'högfungerande autism' ofta säger aspergers för att undvika missförstånd och dylikt?
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:36:51, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav Pemer » 2008-11-15 4:05:28

Den enda jag fått kontakt med som hade diagnos HFA ville gå med i OA när namnet ännu var Organiserade Autister, men hörde av sig och ville gå ur efter informationen att namnet hade ändrats till Organiserade Aspergare, med underrubriken "Förening för aspergare och andra högfungerande autister".

Så där var det snarare tvärtom, h*n verkade inte vilja tas för aspergare...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:36:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Högfungerande Autism

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-15 12:35:37

JtK27 skrev:Vad är orsakerna att läkare/psykologer osv ger diagnosen 'högfungerande autism' istället för 'aspergers syndrom' och vise versa? Och vad säger folk som är utbildade/experter i ämnet om förhållandet mellan dessa diagnoser?

Kom gärna med konkreta exempel, personliga upplevelser/exempel ni har fått när ni pratat med nån utbildad i ämnet. Vill inte ha en hög "hemmakonstruerade" (dvs "chansningar" på vad ni tror osv) svar. (Om ni inte råkar vara läkare eller utbildad i detta själva:P)

Kom gärna med länkar och dylikt.


Jag vet inte om läkare allmänt ger diagnosen AS istället för HFA eller vice versa. Däremot vet jag att min stora flicka (femton år) fick diagnos Autistiskt syndrom och inte AS, som jag trodde hon skulle få, för att 1. hon har såna svårigheter att en tyngre diagnos var befogad. 2. hennes svårigheter började så tidigt.

Jag tyckte det var märkligt med tanke på att man brukar säga att skillnaden på högfungerande autism och Asperger bland annat är att det förekommit eller inte förekommit språkförsening och/eller språkstörningar. Min tös var tidig i talet, talade rent och med mycket vuxenvokabulär tidigt (alltså vad jag förknippar med AS).

Läkaren sa att han visste att man brukar säga så, men att han ändå ansåg att diagnosen autistiskt syndrom var mer rätt. Den andra läkaren sa att det hela var hårklyverier och att gränserna är långt mer flytande och/eller oviktiga än man vill ge sken av.

Nuförtiden kan jag känna igen henne mer i andras beskrivningar av HFA än AS, även om det som sagt flyter ihop och diagnosgivning verkar vara en osalig blandning. Man hör t ex om aspisar som är utvecklingsstörda, och det "ska" man ju heller inte kunna vara sägs det.

Och många aspisar jag läser om, bland annat här, är långt mkt mer handikappade och drabbade i sin vardag än vad min dotter är, trots sin tyngre diagnos.

Har jag nu svamlat om privata funderingar på ett sätt som var det du inte ville ha som svar så bortse bara ifrån inlägget. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:51, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav JtK27 » 2008-11-15 23:25:58

Pemer skrev:Den enda jag fått kontakt med som hade diagnos HFA ville gå med i OA när namnet ännu var Organiserade Autister, men hörde av sig och ville gå ur efter informationen att namnet hade ändrats till Organiserade Aspergare, med underrubriken "Förening för aspergare och andra högfungerande autister".

Så där var det snarare tvärtom, h*n verkade inte vilja tas för aspergare...


Hmmm. Intressant. Jag har ju själv läst flera olika orsaker varför man får det ena och inte det andra. Bla det där med att HFA utvecklas lite senare i tal (men även att detta inte är en "nödvändighet") och att HFA personer har svårare att kommunicera än Aspergare. Även fast jag själv förstått att detta är ett genomgående drag i båda diagnoserna. Sen är det ju det där om att det egentligen är 2 sidor av samma mynt. Fast det verkar man mest se folk skriva om i diverse forum osv.
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:36:51, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Re: Högfungerande Autism

Inläggav JtK27 » 2008-11-15 23:33:34

Svar till alfapetsmamma:

Det var kanske inte så konkret överlag men jag tycker att det var intressant läsning ändå.

Tyckte dock att det du sa om "språkförsening och/eller språkstörningar" var bra. Mest för att det motsäger rätt mycket om det man läser på nätet mellan skillnaderna av diagnoserna. Alltså det du beskrev.
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:36:51, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-15 23:42:28

Ja du, så icke-konkret är tillvaron, inte bara här utan på BUP och annorstädes också...

Allvarligt talat, det som kan konstateras är att folk inte har så mkt koll, varken proffs eller lekmän, men att ju osäkrare man är desto säkrare låter man gärna. ;)

Nu skiter jag i vilket och är glad att mina töser äntligen fått diagnos. Att det för den skull tyvärr inte innebär att de får ett diagnosadekvat bemötande, det är en annan femma. (Varje dag är ett jädra krig, som deras förälder...)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:51, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Nilale » 2008-11-16 1:38:41

Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:36:51, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 13:38:36

Nilale skrev:
Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.


Vilket ju inte stämmer, med tanke på min äldstas diagnos, som är HFA fast hon var tidig med språket och fast jättemånga ungar med AS-diagnos de facto hade sen språkutveckling...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:51, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sam » 2008-11-16 14:17:47

För det första tycker jag att det är olyckligt att det finns två olika namn för en snarlik problematik.
Vad jag vet är det vanligare att HFA i större utsträckning, används i de södra delarna av vårt land.
Jag skulle nog vilja säga att båda namnen HFA och AS, kan vara samma sak beroende på var på skalan man befinner sig.
Allt detta handlar i slutänden hur vi upplevs av den som ska sätta vår diagnos och hur denna värderar olika svårigheter. Väldigt lite om hur vi är som individer.

Sedan ska man komma ihåg att även vi utvecklas och vårt tillstånd är långt ifrån konstant.
Det som under en period i våra liv upplevs som en högre grad av svårigheter, kan med åren övergå till än lindrigare variant.
Men grund problematiken finns kvar livet igenom.
Hur vår funktionsnedsättning/brister märks i vardagslivet beror nog till stor del på vår egen förmåga och vilja att hitta och använda strategier.

Personligen tycker jag att det är olyckligt att HFA använd eftersom det finns en risk att det blandas ihop med att man har "klassisk" autism och är högfungerande.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav weasley » 2008-11-16 14:58:42

Jag har bägge! *wow*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-16 15:12:22

weasley skrev:Jag har bägge! *wow*

Vaddå?
Har du fått diagnos autistiskt syndrom OCH AS? Av samma läkare?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Nilale » 2008-11-16 15:21:21

alfapetsmamma skrev:
Nilale skrev:
Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.


Vilket ju inte stämmer, med tanke på min äldstas diagnos, som är HFA fast hon var tidig med språket och fast jättemånga ungar med AS-diagnos de facto hade sen språkutveckling...


Jag tror faktiskt inte ens att de som sätter diagnoserna har 100% koll på skillnaden alltid. Jag har egentligen ingen susning heller. Det jag citerade ovan är den enda skillnaden som jag sett när jag läst om det, men sen om det stämmer eller inte vet jag inte. :)
Känns lite ibland som om en del får HFA-diagnos när kriterierna inte riktigt uppfylls för en AS-diagnos, men nästan, och att HFA alltså är lite högre upp på autismskalan. Men jag har inget som backar upp detta påstående. Bara något jag fått för mig.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 15:24:44

Nilale skrev:
alfapetsmamma skrev:
Nilale skrev:[quote]Högfungerande autism skiljer sig från Asperger syndrom genom att de med HFA har försenad språkutveckling till skillnad från de med AS som inte har det.


Vilket ju inte stämmer, med tanke på min äldstas diagnos, som är HFA fast hon var tidig med språket och fast jättemånga ungar med AS-diagnos de facto hade sen språkutveckling...


Jag tror faktiskt inte ens att de som sätter diagnoserna har 100% koll på skillnaden alltid. Jag har egentligen ingen susning heller. Det jag citerade ovan är den enda skillnaden som jag sett när jag läst om det, men sen om det stämmer eller inte vet jag inte. :)

Känns lite ibland som om en del får HFA-diagnos när kriterierna inte riktigt uppfylls för en AS-diagnos, men nästan, och att HFA alltså är lite högre upp på autismskalan. Men jag har inget som backar upp detta påstående. Bara något jag fått för mig.[/quote]

Alltså, det kan säkert stämma att det SKULLE diagnosticeras så, men i verkligheten ser det inte ut så, som sagt. Tror det andra du säger stämmer bra, att man tar till det ena när man tycker det andra inte stämmer. Och om tillräckligt många läkare gör så kors och tvärs utifrån SIN uppfattning av vad diagnoskriterier betyder så blir det ju villervalla till slut.

Stod det nåt om vilka kriterier de ansåg du uppfyllde när du fick diagnos förresten? Det gjorde det nämligen inte i min utredning, bara ATT jag fick den (eller dem då, jag fick ju två).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-16 15:24:56

Nilale skrev:Känns lite ibland som om en del får HFA-diagnos när kriterierna inte riktigt uppfylls för en AS-diagnos, men nästan, och att HFA alltså är lite högre upp på autismskalan.

Nu fattar jag inte.
Om kriterierna för AS inte riktigt uppfylls, så borde man väl inte få en diagnos som är högre upp (mer?) på autismskalan? Tvärtom väl?

Nu undrar jag inte om det är som du säger eller ej, utan om jag fattade vad du menade eller ej.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 15:34:50

Bror Duktig skrev:
Nilale skrev:Känns lite ibland som om en del får HFA-diagnos när kriterierna inte riktigt uppfylls för en AS-diagnos, men nästan, och att HFA alltså är lite högre upp på autismskalan.

Nu fattar jag inte.
Om kriterierna för AS inte riktigt uppfylls, så borde man väl inte få en diagnos som är högre upp (mer?) på autismskalan? Tvärtom väl?

Nu undrar jag inte om det är som du säger eller ej, utan om jag fattade vad du menade eller ej.


Jo, för man kan ju ha svårigheter som är tyngre än en aspies svårigheter, med t ex det sociala, men t ex inte ha specialintressen.

Om den som diagnosticerar är sån som kör på muffinsreceptformen, så kan de tycka att om man saknar specialintressen, eller snarare har det fast i en annan form än de uppfattar som Det Rätta, så kan man få en annan autismspektrumdiagnos, som HFA.

Vidare kan de fastna på att man bevisligen har humor, fantasi, empati och inte se att man har det men på ett lite annat annat sätt än enter (hatar att generalisera så grovt, men gör det för tydlighetens skull) och då tycka att man inte kvalar in för AS-diagnos, för då FÅR man inte ha ditt och datt.

Så är det tyvärr väldigt ofta, det vet jag efter att ha läst om jag vet inte hur många fall med framförallt feldiagnosticerade barn (enligt mig och deras föräldrar, som vet mer om hur olika AS kan te sig, än de verkar veta på många BUP t ex.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-16 15:48:12

alfapetsmamma skrev:Jo, för man kan ju ha svårigheter som är tyngre än en aspies svårigheter, med t ex det sociala, men t ex inte ha specialintressen.

Jaha, då förstår jag nog precis vad som menades.

Det verkar väldigt stelbent att skilja på diagnoser på det klumpiga sättet, när det handlar om två diagnoser som är SÅ nära besläktade som AS och HFA.
Språkutvecklingen verkar mycket bättre att hålla på i så fall. Det övriga du tog upp (intressen, humor m.m.) är mycket mer individuellt och subtilt.

För att vissa läkare ska förstå, så borde manualerna skrivas om så de betonar ANNORLUNDA humor och fantasi...
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 15:55:44

Bror Duktig skrev:
För att vissa läkare ska förstå, så borde manualerna skrivas om så de betonar ANNORLUNDA humor och fantasi...


Överhuvudtaget verkar extremt många som diagnosticerar oförmögna att ha ett helhetsgrepp och se att man har lite av ditt lite av datt, diffar på många saker och säger sig känna sig som ett ufo bland "vanligt folk".

De fastnar, som det verkar, ofta i att bocka av kriterier och är då sååå dåliga på att TOLKA kriterierna utifrån verklighetens människa. Verkligt bibeltrogna kunde man säga.

Och ändå är det VI som skälls för att inte se skogen för bara trän, det är spännande!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-16 16:07:02

alfapetsmamma skrev:Och ändå är det VI som skälls för att inte se skogen för bara trän, det är spännande!

LOL - första gången jag läste kriterierna för AS, så tänkte jag att det stämmer på de flesta vanliga.
Ingen förstod min humor, min ironi. De kunde (och kan) inte förstå mina instruktioner och verkade ha svårt i kommunikationen.
Och folk verkar fixerade vid att vissa saker måste vara på ett visst sätt (trender, mode, uppförande m.m. m.m.).

Beskrivningar om hur aspergare upplevs, speciellt skrivna av aspergare själva, eller aspergare som beskrev hur de tänkte, kände jag igen mig i, men just kriterierna och vissa NT:s beskrivningar av aspergare, lät som de passade bättre på NT-folk.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 16:15:52

Bror Duktig skrev:
Beskrivningar om hur aspergare upplevs, speciellt skrivna av aspergare själva, eller aspergare som beskrev hur de tänkte, kände jag igen mig i, men just kriterierna och vissa NT:s beskrivningar av aspergare, lät som de passade bättre på NT-folk.


Kunde inte sagt det bättre själv! Ställer mig upp och applåderar i min ensamhet!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2008-11-16 16:29:33

Till råga på allt har vi sedan den atypiska diagnosen, PDD-NOS, också. Exakt samma person skulle kunna få AS, HFA eller PDD-NOS av tre olika bedömare. Eller dömas ut som fullt frisk av en fjärde... :roll:

Då är det verkligen inte bra... :?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 16:57:20

Pemer skrev:Till råga på allt har vi sedan den atypiska diagnosen, PDD-NOS, också. Exakt samma person skulle kunna få AS, HFA eller PDD-NOS av tre olika bedömare. Eller dömas ut som fullt frisk av en fjärde... :roll:

Då är det verkligen inte bra... :?


Jag trodde t ex inte jag skulle kvala in för en full AS-diagnos, vilket jag gjorde. Är lite förpaffad över att andra å andra sidan INTE fått den diagnosen, när den verkar så given.

Vad tyckte din utredare att du inte uppfyllde för kriterier för att få AS-diagnos? Om jag får fråga?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2008-11-16 17:19:26

Han gjorde inte ens det klart för mig, jag har gått sedan dess och mest utgått ifrån att det måste vara

"E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen."

utifrån att jag möjligen lärde mig cykla och simma sent.

Inget annat kriterium känns i närheten av kunna påstås vara ouppfyllt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-16 17:37:46

Pemer skrev:Han gjorde inte ens det klart för mig, jag har gått sedan dess och mest utgått ifrån att det måste vara

"E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen."

utifrån att jag möjligen lärde mig cykla och simma sent.

Inget annat kriterium känns i närheten av kunna påstås vara ouppfyllt.


Har du möjlighet att få veta? Vill du veta öht? JAG fixar inte ovisshet.... men alla behöver ju inte vara likadana - även om jag har proooobleeeeem med det... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:36:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in