Faktaresistens/post-truth/egna filterbubblor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Faktaresistens/post-truth/egna filterbubblor

Inläggav BellaBelle » 2023-02-02 15:36:40

Alien skrev:Folk tror på vilka galenskaper som helst. Och det är farligt.

T ex spreds ett rykte att en pedofilring samlades på en pizeria i Washingtn och att Hillary Clinton var inblandad.

DN 2016-11-23 skrev:Pizzerian Comet Ping Pong i Washington DC hamnade i en hatstorm på sociala medier efter att ha pekats ut som ett pedofilnäste med kopplingar till Hillary Clinton. Det är ett exempel på hur fejkade nyheter, som kan ha spelat en roll i att Clinton förlorade presidentvalet, kan drabba nästan vem som helst.

Den påhittade pedofilskandalen #pizzagate har drabbat pizzeriaägaren James Alefantis och hans personal hårt. Efter att folk gått på nyheten om att restaurangen är ett näste för en pedofilkrets med kopplingar till Hillary Clinton och hennes kampanjchef John D Podesta – barn skulle ha utnyttjats i de bakre delarna av pizzerian – har han fått ta emot både mordhot och ovälkomna besök av personer som ska ”undersöka hur det ligger till”.

Bilder på personalens barn har lagts ut på olika sajter som ”bevis”.
---
Syftet med ”artiklarna”, som publicerades först på Facebook och alternativa hatsajter, var att misskreditera Hillary Clinton, men pizzerian åkte med av bara farten.
https://www.dn.se/nyheter/usa-valet/piz ... m-clinton/

Alltså många hatade demokrater i allmänhet och Hillary Clinton i synnerhet. De var beredda att tro allt negativt, ja de ville tro det för att riktigt kunna vältra sig i hatkänslor.

En man for dit med gevär och sköt. Det kunde ha kostat liv.

TT/DN 2017-06-23 skrev:Den 28-årige mannen från North Carolina körde i december till Washington för att själv undersöka saken. Han hade ett gevär och öppnade eld inne på restaurangen, men hann gripas innan någon skadades.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/fange ... pizzagate/


Här utgår du alltså från att DN är en ”sanningsbibel”? Var det inte DN som hade någon påhittad artikel om någon brandman i Norrland?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Faktaresistens/post-truth/egna filterbubblor

Inläggav Furienna » 2023-02-02 16:50:44

Alien skrev:
Skogkatt skrev:
Alien skrev:Ju mer Trump ljög, desto större sanningssägare ansågs han vara av sina anhängare. “Han säger som det är!” Dvs han sa som de tyckte.


Ja, det var bra att de fick Biden som president, tack vare han fick talibanerna militära utrustning för miljarder dollar, Kina fick full kontroll över USA och USA har aldrig fungerat sämre än nu. Arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, ekonomin, allt är kaos. Så det var bra ja. Biden är en sann hjälte, så mycket bättre än Trump.:) :lol: Folk sitter i sina egna filterbubblor ja. De har mycket faktaresistens.

Man kan säga mycket om Trump, men han fick åtminstone ekonomin och allt annat att fungera. Och det är det viktigaste, att det fungerar. Det gör det inte nu. Men jag är väl faktaresistent, jag vet inget, bara en dumskalle.

Är du i en Trumpbubbla?

Ekonomin fungerade inte så bra under Trumps sista tid. Detta berodde på pandemin, som Trump inte skötte så bra.
Trumpisterna vill inte vaccinera sig, trots att Trump nu har ändrat sig och vaccinerat sig. Men antivaxxarna lever i sin egen bubbla där det tydligen är förräderi att vaccinera sig.

Jag tror på traditionella media, iaf mer än på diverse konspirationssajter. Där skriver utbildade journalister och de har ansvariga utgivare. Lever jag i en "MSM-bubbla" då?

Men nu höll jag med Trump om mycket, men jag blev aldrig någon antivaxxare för det.
Jag tänkte i alla fall självständigt och förstår inte hur vaccinet kunde bli en politisk vattendelare.
Men jag borde i alla fall vara ett bevis på alla "trumpister" inte lever i en bubbla.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Faktaresistens/post-truth/egna filterbubblor

Inläggav Paladinen » 2023-02-03 10:38:51

Detta borde gälla hela den intersektionella vänstern då
den är totalt faktaresistent.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in