Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav slackern » 2022-11-19 17:21:03

Alien skrev:
Kidzi skrev:
Alien skrev:Jag skulle inte vara tillräckligt snabb. Och cheferna är väl inte bättre där än annorstädes? Chefer som kräver jasägare går jag inte ihop med.


Klart att man inte ska arbeta över sin förmåga.

Men just det där med chefer. Många har dåliga chefer men de får dras med dem år efter år. Det är väl lite en del av livet. Det är ju inte en sjukdom att ha en dålig chef.

Men chefen gör sig av med den som inte uppfyller kraven. Vare sig det är att man är för långsam el för uppkäftig.


Det är väl rent juridiskt svårt att ge någon sparken i Sverige? Vi har väl turordningsregler och så i och för sig har dom kanske lättats lite under dom senaste åren?

OK för att man kan få sparken om man arbetesvägrar, stjäl och lever rövare på en arbetsplats.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Alien » 2022-11-19 18:28:44

Å, det finns alltid utvägar för att bli av med en anställd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-19 19:42:52

Telperion skrev:
Kidzi skrev:Fast då måste man vara sjuk på rätt sätt, att fredag är man alltid frisk. Inte så att man är sjuk feb-sept men frisk halva oktober.


Låt mig gissa att du aldrig har frilansat? Om du har jobb så pass regelbundet är det nog mer av ett undantag i den branschen.


Har gjort men bara med småsaker och inget som gick att leva på.

Grejen med aspergare eller det kanske snarare är ADD, är att man både behöver sin frihet och jobba bara när man orkar samtidigt som man har en wall of awful som gör att man skjuter upp. Jag tror ändå det borde funka om man tänkte över det.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-19 19:53:37

Chilehead skrev:
Telperion skrev:
Kidzi skrev:Fast då måste man vara sjuk på rätt sätt, att fredag är man alltid frisk. Inte så att man är sjuk feb-sept men frisk halva oktober.


Låt mig gissa att du aldrig har frilansat? Om du har jobb så pass regelbundet är det nog mer av ett undantag i den branschen.

Det är ju precis det Kidzi menar, att reglerna är så fyrkantiga, att det går inte att "nu finns energin jag kan ta ett gig"
Samma gäller ju mig också har 25% sjukersättning men jag kan inte jobba 32h ena veckan för att jobba 28h veckan efter och egentligen så skulle jag jobba 5x6h i veckan men så länge ingen säger nåt så jobbar jag 4x7,5h vilket är bättre med en vilodag under veckan.
Arbetsdagen är ju en förstörd dag oavsett om den är 5h eller 10h.
Men just det där att vara sjuk på rätt sätt är frustrerande för måendet går upp och ner och ibland skulle man vilja/kunna göra mer för att sen ta igen sig lite mer efteråt


Fattar inte att folk inte förstår. De vill gärna aspergare ska jobba deltid. Och de vill om det är halvtid att man ska jobba 4 timmar om dagen. Men Då måste man göra fem matlådor, göra sig iordning fem gånger, åka dit fem gånger och hem.

De säger att det är nyttig rutin.

När jag DV:ade näst sist var de jättearga att jag inte ville gå upp i tid, hade en dag. Men det var min maxgräns. Däremot hände det att jag stannade från vi öppnade till vi stängde, 12 timmar. Då blev de skitsura och tyckte jag skulle jobba tre dagar med 4 timmar.

Det hade jag aldrig orkat!

Säg att man har en riktigt usel dag. Då kanske man äter bara mackor, vilar och aldrig kommer ur pyjamasen. Men för att man får vila en dag gör att man orkar nästa dag.

Just nu är jag inne i en varannandagsgrej. En dag sover jag eller vilar jag, fixar lite mat. Nästa dag gör jag ärenden. (Är sjukpenchis.) Dagen därpå är jag helt slut och stannar hemma. Vissa kanske funkar så med jobb med.

Fattar inte hur rutiner som ökar arbetsbördan med 200 % ska göra en piggare. Det är ju inte aktiviteten som ger energi. Min kommuntant för DV sa att detta är ett bra jobb så det ger dig energiiiiiiii. Jag sa att jag gillar jobbet. Men det tar min energi. Hon var helt paff. Hon trodde att jobbar man hårt blir man pigg. Kanske sant för henne, men hon satt ju bara på ett kontor och vek papper och körde ut till klienter och krävde gratiskaffe.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Furienna » 2022-11-19 23:34:13

Kidzi skrev:
Chilehead skrev:
Telperion skrev:
Låt mig gissa att du aldrig har frilansat? Om du har jobb så pass regelbundet är det nog mer av ett undantag i den branschen.

Det är ju precis det Kidzi menar, att reglerna är så fyrkantiga, att det går inte att "nu finns energin jag kan ta ett gig"
Samma gäller ju mig också har 25% sjukersättning men jag kan inte jobba 32h ena veckan för att jobba 28h veckan efter och egentligen så skulle jag jobba 5x6h i veckan men så länge ingen säger nåt så jobbar jag 4x7,5h vilket är bättre med en vilodag under veckan.
Arbetsdagen är ju en förstörd dag oavsett om den är 5h eller 10h.
Men just det där att vara sjuk på rätt sätt är frustrerande för måendet går upp och ner och ibland skulle man vilja/kunna göra mer för att sen ta igen sig lite mer efteråt


Fattar inte att folk inte förstår. De vill gärna aspergare ska jobba deltid. Och de vill om det är halvtid att man ska jobba 4 timmar om dagen. Men Då måste man göra fem matlådor, göra sig iordning fem gånger, åka dit fem gånger och hem.

De säger att det är nyttig rutin.

När jag DV:ade näst sist var de jättearga att jag inte ville gå upp i tid, hade en dag. Men det var min maxgräns. Däremot hände det att jag stannade från vi öppnade till vi stängde, 12 timmar. Då blev de skitsura och tyckte jag skulle jobba tre dagar med 4 timmar.

Det hade jag aldrig orkat!

Säg att man har en riktigt usel dag. Då kanske man äter bara mackor, vilar och aldrig kommer ur pyjamasen. Men för att man får vila en dag gör att man orkar nästa dag.

Just nu är jag inne i en varannandagsgrej. En dag sover jag eller vilar jag, fixar lite mat. Nästa dag gör jag ärenden. (Är sjukpenchis.) Dagen därpå är jag helt slut och stannar hemma. Vissa kanske funkar så med jobb med.

Fattar inte hur rutiner som ökar arbetsbördan med 200 % ska göra en piggare. Det är ju inte aktiviteten som ger energi. Min kommuntant för DV sa att detta är ett bra jobb så det ger dig energiiiiiiii. Jag sa att jag gillar jobbet. Men det tar min energi. Hon var helt paff. Hon trodde att jobbar man hårt blir man pigg. Kanske sant för henne, men hon satt ju bara på ett kontor och vek papper och körde ut till klienter och krävde gratiskaffe.

Ja, man kan sannerligen träffa på oförstående typer.
Jag fick sluta på min DV för att jag hade värk och inte fick någon förståelse för det.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-20 0:35:03

Furienna skrev:
Kidzi skrev:
Chilehead skrev:Det är ju precis det Kidzi menar, att reglerna är så fyrkantiga, att det går inte att "nu finns energin jag kan ta ett gig"
Samma gäller ju mig också har 25% sjukersättning men jag kan inte jobba 32h ena veckan för att jobba 28h veckan efter och egentligen så skulle jag jobba 5x6h i veckan men så länge ingen säger nåt så jobbar jag 4x7,5h vilket är bättre med en vilodag under veckan.
Arbetsdagen är ju en förstörd dag oavsett om den är 5h eller 10h.
Men just det där att vara sjuk på rätt sätt är frustrerande för måendet går upp och ner och ibland skulle man vilja/kunna göra mer för att sen ta igen sig lite mer efteråt


Fattar inte att folk inte förstår. De vill gärna aspergare ska jobba deltid. Och de vill om det är halvtid att man ska jobba 4 timmar om dagen. Men Då måste man göra fem matlådor, göra sig iordning fem gånger, åka dit fem gånger och hem.

De säger att det är nyttig rutin.

När jag DV:ade näst sist var de jättearga att jag inte ville gå upp i tid, hade en dag. Men det var min maxgräns. Däremot hände det att jag stannade från vi öppnade till vi stängde, 12 timmar. Då blev de skitsura och tyckte jag skulle jobba tre dagar med 4 timmar.

Det hade jag aldrig orkat!

Säg att man har en riktigt usel dag. Då kanske man äter bara mackor, vilar och aldrig kommer ur pyjamasen. Men för att man får vila en dag gör att man orkar nästa dag.

Just nu är jag inne i en varannandagsgrej. En dag sover jag eller vilar jag, fixar lite mat. Nästa dag gör jag ärenden. (Är sjukpenchis.) Dagen därpå är jag helt slut och stannar hemma. Vissa kanske funkar så med jobb med.

Fattar inte hur rutiner som ökar arbetsbördan med 200 % ska göra en piggare. Det är ju inte aktiviteten som ger energi. Min kommuntant för DV sa att detta är ett bra jobb så det ger dig energiiiiiiii. Jag sa att jag gillar jobbet. Men det tar min energi. Hon var helt paff. Hon trodde att jobbar man hårt blir man pigg. Kanske sant för henne, men hon satt ju bara på ett kontor och vek papper och körde ut till klienter och krävde gratiskaffe.

Ja, man kan sannerligen träffa på oförstående typer.
Jag fick sluta på min DV för att jag hade värk och inte fick någon förståelse för det.


Knäppt att du inte fick vila. DV är ju inget jobb. Antingen behövde de din gratis arbetskraft eller också trodde de att man kan härdas och att man nog inte har det jobbigt. Jag vilade inte på min DV men hade fått det om jag velat.

Hur ser du på författande? När jag skrev mycket så tog den inte så mycket energi. Men vad gör man om någon vill ge ut en? Då har man ju arbetat.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Furienna » 2022-11-20 0:46:30

Kidzi skrev:
Furienna skrev:
Kidzi skrev:
Fattar inte att folk inte förstår. De vill gärna aspergare ska jobba deltid. Och de vill om det är halvtid att man ska jobba 4 timmar om dagen. Men Då måste man göra fem matlådor, göra sig iordning fem gånger, åka dit fem gånger och hem.

De säger att det är nyttig rutin.

När jag DV:ade näst sist var de jättearga att jag inte ville gå upp i tid, hade en dag. Men det var min maxgräns. Däremot hände det att jag stannade från vi öppnade till vi stängde, 12 timmar. Då blev de skitsura och tyckte jag skulle jobba tre dagar med 4 timmar.

Det hade jag aldrig orkat!

Säg att man har en riktigt usel dag. Då kanske man äter bara mackor, vilar och aldrig kommer ur pyjamasen. Men för att man får vila en dag gör att man orkar nästa dag.

Just nu är jag inne i en varannandagsgrej. En dag sover jag eller vilar jag, fixar lite mat. Nästa dag gör jag ärenden. (Är sjukpenchis.) Dagen därpå är jag helt slut och stannar hemma. Vissa kanske funkar så med jobb med.

Fattar inte hur rutiner som ökar arbetsbördan med 200 % ska göra en piggare. Det är ju inte aktiviteten som ger energi. Min kommuntant för DV sa att detta är ett bra jobb så det ger dig energiiiiiiii. Jag sa att jag gillar jobbet. Men det tar min energi. Hon var helt paff. Hon trodde att jobbar man hårt blir man pigg. Kanske sant för henne, men hon satt ju bara på ett kontor och vek papper och körde ut till klienter och krävde gratiskaffe.

Ja, man kan sannerligen träffa på oförstående typer.
Jag fick sluta på min DV för att jag hade värk och inte fick någon förståelse för det.

:-)063
Knäppt att du inte fick vila. DV är ju inget jobb. Antingen behövde de din gratis arbetskraft eller också trodde de att man kan härdas och att man nog inte har det jobbigt. Jag vilade inte på min DV men hade fått det om jag velat.

Hur ser du på författande? När jag skrev mycket så tog den inte så mycket energi. Men vad gör man om någon vill ge ut en? Då har man ju arbetat.

Vi tror ju att de tänkte att de andra också skulle vilja vila då.
Och jag fick jämt höra att det var en arbetsplats, där man skulle vara skötsam. :-)063

Författandet beror väl på hur mycket du tjänar.
Men det är svårt för många att försörja sig på att "bara" författa...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Chilehead » 2022-11-20 1:25:40

Telperion skrev:
RapeRegs skrev:Det handlar alltså om att försäkringskassan inte låter dig vara sjukskriven 75% ena månaden och 25% andra månaden för att slutligen gå helt på bidrag några månader, det finns ingen sådan flexibilitet.


Nej, men det är väl ganska självklart. Om du uppbär lön kan du ju inte komma och säga att du tjänade 25000 förra månaden och den här månaden tjänade du bara 5000 så då vill du att staten ska stå för mellanskillnaden. Det tycker jag faktiskt inte är något konstigt, man får använda lönen till att bygga upp en buffert för de månader då man inte jobbar. Återigen, precis som andra frilansarbetare.

Försäkringskassan får t ex alla löneuppgifter så om du har ena månaden jobbat mer för ett buffert för att jobba mindre den andra så kan dom ifrågasätta din sjukersättning eftersom du bevisligen klarar av att jobba mer.
Att frilansa kan fungera om månadsinkomsten är någorlunda jämn
Som i mitt fall att jag får jobba 30h/v och jag har en inkomst jag kan bevisa är NNNNN/126= xxx kr/h
t ex enkelt taget 200kr/h x 126 = 25200. Men har du då en inkomst ena månaden på 35000 och nästa 15000 så kan dom kräva att du redovisar vartenda faktura hur mycket du arbetat varenda vecka och ser dom då att du har jobbat 40h en vecka så kan dom dra in din sjukersättning eftersom du bevisligen kan jobba 40h/v. Sen bryr dom sig inte om att du legat i sängen helt färdig en vecka framåt.
Sen som egenanställd så går det ju självklart göra lite mer som man vill, dom följer ju inte det på arbetet.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Telperion » 2022-11-20 13:14:48

Chilehead skrev:Försäkringskassan får t ex alla löneuppgifter så om du har ena månaden jobbat mer för ett buffert för att jobba mindre den andra så kan dom ifrågasätta din sjukersättning eftersom du bevisligen klarar av att jobba mer.
Att frilansa kan fungera om månadsinkomsten är någorlunda jämn


Exemplet var naturligtvis baserat på att man inte kan räkna med att ha samma inkomst varje månad om man har ojämn arbetsförmåga. Jag är mest insatt i IT-jobb, så om du jobbar som webutvecklare kan du fakturera omkring 600 kr per timme, vilket är 26400 kr per månad om du jobbar 25%. Fast nästa månad kanske du bara kan jobba 8 timmar, men du kan fortfarande inte gå till Försäkringskassan och säga att de andra timmarna jobbade du inget och därför vill du ha mer pengar, så därför måste man lägga undan en buffert för att täcka sådana situationer.

Det är förstås sant att de kan kontrollera fakturor, men om du fakturerar för ett uppdrag på 60 timmar som tagit en och en halv månad är det ju ganska svårt att veta exakt när under den perioden du faktiskt har suttit och jobbat.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav RapeRegs » 2022-11-20 15:46:43

Telperion skrev:Exemplet var naturligtvis baserat på att man inte kan räkna med att ha samma inkomst varje månad om man har ojämn arbetsförmåga.


Det finns inget utrymme för ojämn arbetsförmåga i regelverket, det är liksom poängen. Om du bara kan jobba 25% men jobbar 75% under någon månad här och där samt 0% några andra månader bidragsfuskar du. Det spelar ingen roll att man över året eller i genomsnitt jobbar 25%.

Man måste också själv skapa en buffert för att klara utjämningen, samtidigt som man döljer sin ojämna arbetsförmåga. Det är stor risk att försäkringskassan fattar misstankar och begär in tidrapporter eller öppnar en undersökning.

Det är inte bara människor med fejkade kryckor som åker fast för bidragsfusk.

Tyvärr tror jag att rädslan att bli av med pension/bidrag gör att många delvis arbetsföra autister avstår från att ens försöka.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Telperion » 2022-11-20 19:02:29

RapeRegs skrev:Det finns inget utrymme för ojämn arbetsförmåga i regelverket, det är liksom poängen. Om du bara kan jobba 25% men jobbar 75% under någon månad här och där samt 0% några andra månader bidragsfuskar du. Det spelar ingen roll att man över året eller i genomsnitt jobbar 25%.


Vem har pratat om att jobba 75%? Jag pratade i alla fall om ifall man inte orkar jobba en månad. Tror du att de drar in sjukersättningen för att någon är för sjuk för att arbeta 25%, eller vad? Och ja, man behöver bygga upp en buffert, vilket är exakt vad jag sagt hela tiden. Vad är det som är så konstigt med det? Många människor som jobbar har någon form av buffert för oförutsedda utgifter.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-20 19:46:28

RapeRegs skrev:Tyvärr tror jag att rädslan att bli av med pension/bidrag gör att många delvis arbetsföra autister avstår från att ens försöka.


Oh ja. Så är det för alla med sjukpension. Man är livrädd för att visa arbetsförmåga. Man borde ju få pröva utan att bli straffad.

Konstigt nog ifrågasätts aldrig DV, det får man göra på heltid men det räknas inte. De tror väl att allt är internt DV, men många DV:ar ju på riktiga jobb.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Zima33 » 2022-11-21 21:44:21

Kidzi skrev:Jag skulle hoppas från covid att folk fattar att man kan jobba hemma och när man vill.

Skulle vilja ha ett annat system för sjukersättning där man faktiskt fick jobba lite frilans. Då kunde man jobba någon dag i veckan.

Jag har skrivit fem usla romaner så lite kan jag jobba.

Men det kanske inte finns ett arbete som motsvarar min förmåga.

Därför tycker jag att vi skulle få tjäna iallafall lite på vår hobby. Inte bara Du har kapacitet in i jobb.

Nu så är man antingen hipp eller ute och en loser. Gillar inte den uppdelningen.

Vet flera aspergare som jobbar med saker de inte får lön för. Det funkar för att det är på deras villkor.

Idag borde vi kunna anpassa jobb bättre än innan.

Men ingen vill det. Vi ska vara proletariatet och vi finns för att de ska se ner på oss.

Om man fått varaktig sjukersättning före sommaren(?) 2008 får man jobba och fk räknar av inkomsten från sjukersättningen.
För beslut efter det så får man jobba ideéllt eller för lön och tjäna max en åttondel av den normala inkomsten för yrket. Max 1 timme/dag (5 tim/v) får man då jobba. Man måste meddela fk innan man tar nåt jobb.
Har jag läst på fks hemsida.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-21 23:23:53

Zima33 skrev:Om man fått varaktig sjukersättning före sommaren(?) 2008 får man jobba och fk räknar av inkomsten från sjukersättningen.
För beslut efter det så får man jobba ideéllt eller för lön och tjäna max en åttondel av den normala inkomsten för yrket. Max 1 timme/dag (5 tim/v) får man då jobba. Man måste meddela fk innan man tar nåt jobb.
Har jag läst på fks hemsida.


Tror jag fick sjukersättning efter det.

Först fick jag två år i taget. Sedan slutade de med det. Och då fick jag ersättning som är varaktig. Kan inte minnas när detta hände.

På cafét har det funnits fler sjukpenchisar som jobbat och jag tror inte de frågat om lov. Antar att de inte vet om att de måste ha det. Jag är där ibland med, men jag arbetar inte, jag är gäst.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Richard » 2022-11-22 21:00:38

Jag har sjukersättning, men jag har inte gett upp hoppet helt om att bli så bra så jag kommer ut i arbetslivet igen. Det är alltså inte p.g.a. asperger jag har sjukersättning, det är andra psykiska problem.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Paladinen » 2022-11-25 8:19:52

Det är nog svårt att säga en exakt siffra.

Skall vi kolla på alla som har sjukersättning och inte endast utgå ifrån autister och aspisar så finns det troligtvis mängder med folk som har sjukersättning som troligtvis kan jobba iaf halvtid eller deltid .

Uppdagades det inte att det tex bland mc-gäng och kriminella fanns en uppsjö individer som gick på sjukersättning som dom fått på felaktiga grunder , genom att tex muta eller hota läkare.

Min far har berättat att under 80-talet var det väldigt lätt att bli såkallad förtidspensionär , du kunde mer eller mindre gå till läkaren och säga att du hade ont i ryggen eller led av konstant migrän så blev du förtidspensionär.

Min psykolog sa för många år sedan när jag var i sena 20års åldern att hen kunde förtidspensionera mig men hen avråde mig ifrån det.

Jag är arbetsför men kunde ändå få bli förtidspensionär om jag ville så att det är folk som kan jobba som ändå fått förtidspension är nog ett faktum.

Sedan är som sagt frågan hur många procent av dom som har sjukersättning som egentligen kan jobba och det är nog oerhört svårt att svara på.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Heidi79 » 2022-11-25 11:24:42

Tror är många
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav nallen » 2022-11-26 10:25:51

Telperion skrev:Vem har pratat om att jobba 75%?

Du själv, även om du inte nämnde exakt 75%:
Telperion skrev:[...] nästa månad kanske du bara kan jobba 8 timmar [...] därför måste man lägga undan en buffert för att täcka sådana situationer.

Att "lägga undan en buffert" torde innebära att man jobbar mer under den perioden.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav nallen » 2022-11-26 10:32:24

Jag skulle tro att de allra flesta fuskar, åtminstone vid enstaka tillfällen. Ibland sker fusket säkerligen utan uppsåt, det måste vara helt omöjligt att hålla rätt på alla snåriga regler, särskilt som det i många fall ska ske en "bedömning" - det vill säga att vad som är rätt är upp till någon handläggares godtycke.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Furienna » 2022-11-26 14:35:50

nallen skrev:Jag skulle tro att de allra flesta fuskar, åtminstone vid enstaka tillfällen. Ibland sker fusket säkerligen utan uppsåt, det måste vara helt omöjligt att hålla rätt på alla snåriga regler, särskilt som det i många fall ska ske en "bedömning" - det vill säga att vad som är rätt är upp till någon handläggares godtycke.

Fuskar?
Tror du att någon vill vara sjukpensionär och behöva höra på alla fördomar och allt skitsnack?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Telperion » 2022-11-26 15:34:52

nallen skrev:
Telperion skrev:Vem har pratat om att jobba 75%?

Du själv, även om du inte nämnde exakt 75%:
Telperion skrev:[...] nästa månad kanske du bara kan jobba 8 timmar [...] därför måste man lägga undan en buffert för att täcka sådana situationer.

Att "lägga undan en buffert" torde innebära att man jobbar mer under den perioden.


Vad? 8 timmar på en månad är cirka 4% av en heltid. Och det var en hypotetisk nedgång från 25%, vilket var vad det ursprungligen handlade om. Jag har aldrig nämnt något annat, det verkar inte ens rimligt att tro att någon som inte klarar av att jobba regelbundet skulle orka 30 timmar per vecka.

Och det är väl klart att man kan bygga upp en buffert även om man inte jobbar 75%. Räknat på en medianlön skulle 25% lönearbete en månad motsvara cirka 5-6000 kr efter skatt, vilket borde vara en betydande ökning jämfört med 25% av sjukersättningen.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Vildsvin » 2022-11-27 0:33:19

Bidragssamället började med varvskrisen. År 1972 startade Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och fackförbunden en kampanj där äldre industriarbetare erbjöds generösa bidrag fram tills ålderspensionen (67), så att unga skulle få chansen att arbeta. Och många farfäder tyckte det var bra att tonårssonsonen kunde ta deras plats och fortsätta familjetraditionen att jobba på varvet.

Men varven gick allt sämre och få unga blev kvar där.

Några år senare hände detsamma i stålindustrin. År 1977 sänktes ålderspensionen till 65 men det hjälpte inte.

I och med 90-talskrisen gick ännu fler industrier i konkurs. Många unga på bruksorter där skolan inte varit viktig för alla hade kunnat jobba på bruket stod utan försörjning. Allt fler långtidsarbetslösa blev förtidspensionärer tills det blev förbjudet att förtidspensionera friska av arbetsmarknadspolitiska skäl 1996.

Göran Persson höll tal efter att ha blivit omvald som statsminister 2002 och sa att antalet förtidspensionärer och långtidssjukskrivna skulle halveras. Reglerna blev allt hårdare under den mandatperioden men det blev många protester. Göran Persson förstod att han kunde riskera valet 2006 om han gick för hårt fram. Så han stannade och tillsatte en utredning som skulle bli offentlig efter valet. Men han förlorade ändå, så det blev Alliansregeringen som fick genomföra idéerna.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Paladinen » 2022-11-27 6:42:20

Furienna skrev:
nallen skrev:Jag skulle tro att de allra flesta fuskar, åtminstone vid enstaka tillfällen. Ibland sker fusket säkerligen utan uppsåt, det måste vara helt omöjligt att hålla rätt på alla snåriga regler, särskilt som det i många fall ska ske en "bedömning" - det vill säga att vad som är rätt är upp till någon handläggares godtycke.

Fuskar?
Tror du att någon vill vara sjukpensionär och behöva höra på alla fördomar och allt skitsnack?


Ja det tror jag . Jag tror att det finns folk som inte vill jobba (jag känner personligen till ett par stycken) och dessa tror jag fuskar och ser till att dom blir sjukpensionärer för att slippa jobba. Det är betydligt bekvämare att vara sjukpensionär än att gå på soc eller vara sjukskriven eller gå på a-kassa då du inte har samma krav på dig ifrån olika myndigheter om du är sjukpensionär så om en person bestämt sig för att inte jobba så är det bekvämaste alternativet för den personen att bli sjukpensionär , då får du gå hemma och skrota utan krav på praktik , arbetsträning , söka jobb mm mm .

Jag tror inte heller dessa personer bryr sig nått större om vad andra individer i samhället tycker om dom för som har gjort ett aktivt val att inte jobba och är nöjda med det valet.

Sedan tror jag absolut inte att alla fuskar men som sagt det uppdagades ju tex att det finns folk i mc-klubbar och kriminella gäng som är sjukpensionärer som fuskat sig till sjukpenning så ja det finns folk som fuskar, det är bevisat .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav LordNelson » 2022-11-27 7:40:55

Vildsvin skrev:I och med 90-talskrisen gick ännu fler industrier i konkurs. Många unga på bruksorter där skolan inte varit viktig för alla hade kunnat jobba på bruket stod utan försörjning. Allt fler långtidsarbetslösa blev förtidspensionärer

Vilka stora svenska industriföretag verksamma på våra bruksorter gick i konkurs under nittiotalet? Du behöver inte svara, jag vet: Typ inga. Nittiotalskrisen var bankerna, finansbolagen och fastighetsbolagens problem, som sen drabbade alla andra.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in