Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Zima33 » 2022-11-27 16:09:32

Paladinen skrev:Det är nog svårt att säga en exakt siffra.

Skall vi kolla på alla som har sjukersättning och inte endast utgå ifrån autister och aspisar så finns det troligtvis mängder med folk som har sjukersättning som troligtvis kan jobba iaf halvtid eller deltid .

Uppdagades det inte att det tex bland mc-gäng och kriminella fanns en uppsjö individer som gick på sjukersättning som dom fått på felaktiga grunder , genom att tex muta eller hota läkare.

Min far har berättat att under 80-talet var det väldigt lätt att bli såkallad förtidspensionär , du kunde mer eller mindre gå till läkaren och säga att du hade ont i ryggen eller led av konstant migrän så blev du förtidspensionär.

Min psykolog sa för många år sedan när jag var i sena 20års åldern att hen kunde förtidspensionera mig men hen avråde mig ifrån det.

Jag är arbetsför men kunde ändå få bli förtidspensionär om jag ville så att det är folk som kan jobba som ändå fått förtidspension är nog ett faktum.

Sedan är som sagt frågan hur många procent av dom som har sjukersättning som egentligen kan jobba och det är nog oerhört svårt att svara på.

Förtidspension och sjukersättning är inte samma sak.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Paladinen » 2022-11-27 17:04:49

Zima33 skrev:
Paladinen skrev:Det är nog svårt att säga en exakt siffra.

Skall vi kolla på alla som har sjukersättning och inte endast utgå ifrån autister och aspisar så finns det troligtvis mängder med folk som har sjukersättning som troligtvis kan jobba iaf halvtid eller deltid .

Uppdagades det inte att det tex bland mc-gäng och kriminella fanns en uppsjö individer som gick på sjukersättning som dom fått på felaktiga grunder , genom att tex muta eller hota läkare.

Min far har berättat att under 80-talet var det väldigt lätt att bli såkallad förtidspensionär , du kunde mer eller mindre gå till läkaren och säga att du hade ont i ryggen eller led av konstant migrän så blev du förtidspensionär.

Min psykolog sa för många år sedan när jag var i sena 20års åldern att hen kunde förtidspensionera mig men hen avråde mig ifrån det.

Jag är arbetsför men kunde ändå få bli förtidspensionär om jag ville så att det är folk som kan jobba som ändå fått förtidspension är nog ett faktum.

Sedan är som sagt frågan hur många procent av dom som har sjukersättning som egentligen kan jobba och det är nog oerhört svårt att svara på.

Förtidspension och sjukersättning är inte samma sak.


Är det inte ?

Saxat direkt ifrån försäkringskassans hemsida

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning-

Om du har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att du aldrig kommer att kunna arbeta heltid kan du ha rätt till sjukersättning. Reglerna är olika beroende på hur gammal du är.


Det låter ganska mycket som förtidspension eller iofs kanske sjukpensionär är mer en korrekt term än förtidspensionär men iom att du kan få det ifrån 19 års ålder så och är du under 65 och mer eller mindre pensionerad för att du aldrig mer kan jobba så är du förtidspensionär.

Jag skulle säga att sjukersättning är en förtidspensionärs inkomstkälla .

Ist för lön eller soc har en förtidspensionär sjukersättning

Moderator: Lade till länken.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav nallen » 2022-11-27 18:33:06

Furienna skrev:Tror du att någon vill vara sjukpensionär och behöva höra på alla fördomar och allt skitsnack?

Jag är fullständigt övertygad om att det finns ett anal personer som gör det valet, ja.
Fast det var egentligen inte det jag skrev om.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Zima33 » 2022-11-29 22:28:11

Paladinen skrev:
Zima33 skrev:
Paladinen skrev:Det är nog svårt att säga en exakt siffra.

Skall vi kolla på alla som har sjukersättning och inte endast utgå ifrån autister och aspisar så finns det troligtvis mängder med folk som har sjukersättning som troligtvis kan jobba iaf halvtid eller deltid .

Uppdagades det inte att det tex bland mc-gäng och kriminella fanns en uppsjö individer som gick på sjukersättning som dom fått på felaktiga grunder , genom att tex muta eller hota läkare.

Min far har berättat att under 80-talet var det väldigt lätt att bli såkallad förtidspensionär , du kunde mer eller mindre gå till läkaren och säga att du hade ont i ryggen eller led av konstant migrän så blev du förtidspensionär.

Min psykolog sa för många år sedan när jag var i sena 20års åldern att hen kunde förtidspensionera mig men hen avråde mig ifrån det.

Jag är arbetsför men kunde ändå få bli förtidspensionär om jag ville så att det är folk som kan jobba som ändå fått förtidspension är nog ett faktum.

Sedan är som sagt frågan hur många procent av dom som har sjukersättning som egentligen kan jobba och det är nog oerhört svårt att svara på.

Förtidspension och sjukersättning är inte samma sak.


Är det inte ?

Saxat direkt ifrån försäkringskassans hemsida

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning-

Om du har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att du aldrig kommer att kunna arbeta heltid kan du ha rätt till sjukersättning. Reglerna är olika beroende på hur gammal du är.


Det låter ganska mycket som förtidspension eller iofs kanske sjukpensionär är mer en korrekt term än förtidspensionär men iom att du kan få det ifrån 19 års ålder så och är du under 65 och mer eller mindre pensionerad för att du aldrig mer kan jobba så är du förtidspensionär.

Jag skulle säga att sjukersättning är en förtidspensionärs inkomstkälla .

Ist för lön eller soc har en förtidspensionär sjukersättning

Moderator: Lade till länken.

Förtidspension är när man börjar ta ut sin ålderspension innan man fyllt 65.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-29 23:07:14

Tror inte det finns något som heter förtidspension längre.

Sjukpension heter sjukersättning om man är över en viss ålder.

Känns konstigt att vissa tror att man är arbetsför bara för att man kan sitta vid en dator. Det är ju ofta så att man klarar vissa uppgifter men det finns inga sådana jobb.

Kanske känner jag bara ordentligt folk, men de jag vet som har sjukersättning behöver det verkligen. Som inte ens klarar sin vardag med städning, diskning och matlagning.

Sedan när en frisk människa säger att alla kan jobba halvtid. Vad vet de om det? Och säger att Tar de bort din pension skulle det bli fart på dig. Eh... vad säger man?

Skulle vilja ha medborgarlön så man kunde "jobba" när man kunde och det skulle anses fint om man t ex hjälper till lite någonstans. Men man får ju bara stoltsera med en sysselsättning om man får pengar. Och vi andra hamnar i utanförskap.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Furienna » 2022-11-30 0:17:27

Kidzi skrev:Tror inte det finns något som heter förtidspension längre.

Sjukpension heter sjukersättning om man är över en viss ålder.

Känns konstigt att vissa tror att man är arbetsför bara för att man kan sitta vid en dator. Det är ju ofta så att man klarar vissa uppgifter men det finns inga sådana jobb.

Kanske känner jag bara ordentligt folk, men de jag vet som har sjukersättning behöver det verkligen. Som inte ens klarar sin vardag med städning, diskning och matlagning.

Sedan när en frisk människa säger att alla kan jobba halvtid. Vad vet de om det? Och säger att Tar de bort din pension skulle det bli fart på dig. Eh... vad säger man?

Skulle vilja ha medborgarlön så man kunde "jobba" när man kunde och det skulle anses fint om man t ex hjälper till lite någonstans. Men man får ju bara stoltsera med en sysselsättning om man får pengar. Och vi andra hamnar i utanförskap.

Jag kan ju inte ens sitta vid en dator särskilt länge utan att få ont i ryggen eller nacken.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav BellaBelle » 2022-11-30 16:42:52

Jag skulle hellre ha fortsatt arbeta. Hade det varit möjligt om än ”bara” på deltid så hade jag föredragit det. Har försökt, men det har inte gått. :(

Något jag tycker är tungt är när folk frågar ”vad arbetar du med?”. Då känner jag mig udda och utanför gemenskapen. Mindre värd, liksom.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav BellaBelle » 2022-11-30 17:14:12

Furienna skrev:
Kidzi skrev:Tror inte det finns något som heter förtidspension längre.

Sjukpension heter sjukersättning om man är över en viss ålder.

Känns konstigt att vissa tror att man är arbetsför bara för att man kan sitta vid en dator. Det är ju ofta så att man klarar vissa uppgifter men det finns inga sådana jobb.

Kanske känner jag bara ordentligt folk, men de jag vet som har sjukersättning behöver det verkligen. Som inte ens klarar sin vardag med städning, diskning och matlagning.

Sedan när en frisk människa säger att alla kan jobba halvtid. Vad vet de om det? Och säger att Tar de bort din pension skulle det bli fart på dig. Eh... vad säger man?

Skulle vilja ha medborgarlön så man kunde "jobba" när man kunde och det skulle anses fint om man t ex hjälper till lite någonstans. Men man får ju bara stoltsera med en sysselsättning om man får pengar. Och vi andra hamnar i utanförskap.

Jag kan ju inte ens sitta vid en dator särskilt länge utan att få ont i ryggen eller nacken.


Nä, Furienna, det står ju klart att du inte kan yrkesarbeta. Roligt om du kan skriva på din roman när du orkar, för det tror jag är en bra sysselsättning. Nåt vill man ju gärna göra även om man inte klarar förvärvsarbete.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Furienna » 2022-12-01 1:00:32

BellaBelle skrev:
Furienna skrev:
Kidzi skrev:Tror inte det finns något som heter förtidspension längre.

Sjukpension heter sjukersättning om man är över en viss ålder.

Känns konstigt att vissa tror att man är arbetsför bara för att man kan sitta vid en dator. Det är ju ofta så att man klarar vissa uppgifter men det finns inga sådana jobb.

Kanske känner jag bara ordentligt folk, men de jag vet som har sjukersättning behöver det verkligen. Som inte ens klarar sin vardag med städning, diskning och matlagning.

Sedan när en frisk människa säger att alla kan jobba halvtid. Vad vet de om det? Och säger att Tar de bort din pension skulle det bli fart på dig. Eh... vad säger man?

Skulle vilja ha medborgarlön så man kunde "jobba" när man kunde och det skulle anses fint om man t ex hjälper till lite någonstans. Men man får ju bara stoltsera med en sysselsättning om man får pengar. Och vi andra hamnar i utanförskap.

Jag kan ju inte ens sitta vid en dator särskilt länge utan att få ont i ryggen eller nacken.


Nä, Furienna, det står ju klart att du inte kan yrkesarbeta. Roligt om du kan skriva på din roman när du orkar, för det tror jag är en bra sysselsättning. Nåt vill man ju gärna göra även om man inte klarar förvärvsarbete.

Men det finns lyckligtvis surfplattor idag, vilket gör att jag kan ligga ner och skriva.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav slackern » 2022-12-01 16:39:36

Furienna skrev:
BellaBelle skrev:
Furienna skrev:Jag kan ju inte ens sitta vid en dator särskilt länge utan att få ont i ryggen eller nacken.


Nä, Furienna, det står ju klart att du inte kan yrkesarbeta. Roligt om du kan skriva på din roman när du orkar, för det tror jag är en bra sysselsättning. Nåt vill man ju gärna göra även om man inte klarar förvärvsarbete.

Men det finns lyckligtvis surfplattor idag, vilket gör att jag kan ligga ner och skriva.


Är inte det en grymt oskön arbetsställning? Måste ju slita på ryggen och andra kroppsdelar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Furienna » 2022-12-01 20:34:01

slackern skrev:
Furienna skrev:
BellaBelle skrev:
Nä, Furienna, det står ju klart att du inte kan yrkesarbeta. Roligt om du kan skriva på din roman när du orkar, för det tror jag är en bra sysselsättning. Nåt vill man ju gärna göra även om man inte klarar förvärvsarbete.

Men det finns lyckligtvis surfplattor idag, vilket gör att jag kan ligga ner och skriva.


Är inte det en grymt oskön arbetsställning? Måste ju slita på ryggen och andra kroppsdelar.

Hur kan det slita på ryggen om man vilar den? :-)063

Jag kan ju sitta upp också vissa stunder för att vila armarna och byta arbetsställning.
Det fiffiga med surfplattor är ju att de går att förflytta så lätt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Liljan » 2023-03-25 16:23:00

Får jag gissa skulle jag säga runt hälften. Det betyder inte att folk fuskar utan att systemet är upplagt så att man antigen ska jobba 100% eller inte alls. Man får inte lägga upp arbetstiden hur som helst vid sjukersättning och för många är resan till jobbet lika energikrävande som själva arbetet. Och var hittar man ett jobb som är 2 timmar/dag 5 dagar i veckan? Rehabansvaret är för stort för arbetsgivarna också de har inte råd att chansa och anställa någon som har sjukersättning på deltid.

Klarar man inte av en intervju situation och saknar erfarenhet är det också kört. De flesta arbetsgivare är bara ute efter gratis arbetskraft och går vidare till nästa så fort de ska börja betala. Jag vet många som inget hellre vill än att jobba som har sjukersättning på 100% men det är inte möjligt med dagens regler.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Hallonsaft » 2023-04-05 16:27:34

I teorin kan nästan alla jobba, oavsett om man är blind, har Downs syndrom eller liknande. Problemet är att arbetsmarknaden exkluderar de flesta, och även de med "rätt" social kompetens är i kamp med andra jobbsökande, vilket gör det väldigt svårt för någon med till exempel autism att få ett jobb. Med tanke på arbetsmarknaden bör antingen sjukersättning ges eller jobb av stat och kommun.
Hallonsaft
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2014-12-05

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Lynx-66 » 2024-02-12 20:55:16

Jag pallar inte mer nu och känner mig som 70, så har precis skickat in min ansökan till FK.
Hade jag varit 60 eller äldre, så är det mildare regler.
Har inget läkarutlåtande än, men ska be om ett. Och en ryggröntgen ska jag ringa om också.
Byter antidepp-medicinen nu, för varken Sertralin eller magnethokuspokus fungerade.
Boendestöd beviljat i alla fall.
:-)006
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in