Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-15 21:39:22

Vill inte att detta ska vara politik, mer sådana personer ni vet och hur sjukskrivningen har gått till. Går man till forum med folk som hatar bidrag så är det klart att de överdriver fuskare. På dem låter det som alla fuskar och alla bara sitter hemma och myser.

För mig är det ganska lätt att se om en person är arbetsför. Har personen tur räcker kraften till att ta hand om sig själv men inte jobb. Men de flesta har ju problem hemma med. Orkar inte laga mat eller städa så mycket som behövs. Det säger mig att det inte finns marginaler för jobb om man knappt orkar bara leva.

Jag känner inte en enda fuskare. En del funkar i sin vardag om den inte rubbas. En del orkar inte ens med vardag.

Sedan tror en del att man har råd med allt, att det är som en lön. Om man arbetat länge har man mer pengar, annars har man inte mycket. Finns folk som tror att staten betalar bilar åt alla för man "måste ju ha bil". På lägsta ersättningen kanske man har råd med cykel. Självklart äter man tydligen ute alla dagar med om man inte orkar laga mat. Va? Har vi så mycket pengar.

Sedan ska vi alla oberoende av sjukdom kunna jobba halvtid enligt dessa fientliga åsikterna eftersom halvtid är ingenting. Va fan, jag DV:ade en dag i veckan och det var lagom.

Tycker det blivit fler och fler t o m IRL som säger saker i ansiktet att Haha snart tar de bort ditt bidrag då får du jobba som alla andra.

Min brors fru sa till sin dotter att jag har semester och kan ha fritid och åka på resor så mycket som jag vill. Jag pratade lite med dottern och frågade om hon hellre skulle gå i skolan och vara frisk och ha fritid varje sommarlov, eller om hon ville vara hemma och ha ont hela tiden och aldrig få fritid från det. Hon fattade. Då var hon 8. Och smartare än en vuxen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Furienna » 2022-11-17 18:41:34

Jag har också stött på en hel del sådana personer på forum, som inte har fattat något.
Det är nog bäst att försöka ignorera dem, fast man blir rosenrasande på dem.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-17 18:52:43

Furienna skrev:Jag har också stött på en hel del sådana personer på forum, som inte har fattat något.
Det är nog bäst att försöka ignorera dem, fast man blir rosenrasande på dem.


En del tror att alla fuskar.

Andra tror att det är ledighet att vara sjuk.

De flesta tror att man har ca 35 000 ut.

Känns som folk borde gå någon kurs.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Alien » 2022-11-18 1:52:05

Det kan säkert finnas sådana. Det finns ju kriminella som dessutom får bidrag.

Men jag känner ingen sådan personligen.

Själv hör jag till dem som skulle kunnat jobba. Jag har ju jobbat i många år. Men sedan blev kraven övermäktga.

Så visst kan jag jobba om jag hade en flexibel arbetsgivare.

- Som inte krävde heltid

- Som inte krävde att jag var ständigt snabb och effektiv och kunde "hålla många bollar i luften"

- Som inte krävde att jag var flexibel

- Som inte krävde att jag var ständigt medgörlig och "socialt kompetent" = inte ställer krav och protesterar

Så vad menas egentligen med "jobba"? Alla kanske kan jobba om bara jobbet anpassas till en. Men när det finns många som klarar kraven arbetsgivarna ställer, varför skulle de anställa några andra - ens om de får lönebidrag för dem?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav slackern » 2022-11-18 2:03:42

Alien skrev:Det kan säkert finnas sådana. Det finns ju kriminella som dessutom får bidrag.

Men jag känner ingen sådan personligen.

Själv hör jag till dem som skulle kunnat jobba. Jag har ju jobbat i många år. Men sedan blev kraven övermäktga.

Så visst kan jag jobba om jag hade en flexibel arbetsgivare.

- Som inte krävde heltid

- Som inte krävde att jag var ständigt snabb och effektiv och kunde "hålla många bollar i luften"

- Som inte krävde att jag var flexibel

- Som inte krävde att jag var ständigt medgörlig och "socialt kompetent" = inte ställer krav och protesterar

Så vad menas egentligen med "jobba"? Alla kanske kan jobba om bara jobbet anpassas till en. Men när det finns många som klarar kraven arbetsgivarna ställer, varför skulle de anställa några andra - ens om de får lönebidrag för dem?


Samhall kanske skulle passa dig som handsken?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Furienna » 2022-11-18 2:06:56

slackern skrev:
Alien skrev:Det kan säkert finnas sådana. Det finns ju kriminella som dessutom får bidrag.

Men jag känner ingen sådan personligen.

Själv hör jag till dem som skulle kunnat jobba. Jag har ju jobbat i många år. Men sedan blev kraven övermäktga.

Så visst kan jag jobba om jag hade en flexibel arbetsgivare.

- Som inte krävde heltid

- Som inte krävde att jag var ständigt snabb och effektiv och kunde "hålla många bollar i luften"

- Som inte krävde att jag var flexibel

- Som inte krävde att jag var ständigt medgörlig och "socialt kompetent" = inte ställer krav och protesterar

Så vad menas egentligen med "jobba"? Alla kanske kan jobba om bara jobbet anpassas till en. Men när det finns många som klarar kraven arbetsgivarna ställer, varför skulle de anställa några andra - ens om de får lönebidrag för dem?


Samhall kanske skulle passa dig som handsken?

Kanske, fast jag upptäckte ju till sist att jag inte ens klarade av DV.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav slackern » 2022-11-18 3:59:05

Furienna skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Det kan säkert finnas sådana. Det finns ju kriminella som dessutom får bidrag.

Men jag känner ingen sådan personligen.

Själv hör jag till dem som skulle kunnat jobba. Jag har ju jobbat i många år. Men sedan blev kraven övermäktga.

Så visst kan jag jobba om jag hade en flexibel arbetsgivare.

- Som inte krävde heltid

- Som inte krävde att jag var ständigt snabb och effektiv och kunde "hålla många bollar i luften"

- Som inte krävde att jag var flexibel

- Som inte krävde att jag var ständigt medgörlig och "socialt kompetent" = inte ställer krav och protesterar

Så vad menas egentligen med "jobba"? Alla kanske kan jobba om bara jobbet anpassas till en. Men när det finns många som klarar kraven arbetsgivarna ställer, varför skulle de anställa några andra - ens om de får lönebidrag för dem?


Samhall kanske skulle passa dig som handsken?

Kanske, fast jag upptäckte ju till sist att jag inte ens klarade av DV.


Det var väl inte till dig jag skrev?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav nescio » 2022-11-18 15:29:42

slackern skrev:Samhall kanske skulle passa dig som handsken?
Har inte de bara enkla jobb för obegåvade? Alien är väl akademiker?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav slackern » 2022-11-18 16:36:32

nescio skrev:
slackern skrev:Samhall kanske skulle passa dig som handsken?
Har inte de bara enkla jobb för obegåvade? Alien är väl akademiker?


Dom har enkla jobb som står långt från arbetsmarknadens förfogande. Du ska ju prövas mot alla jobb förekommande på arbetsmarknaden så om Alien är akademiker saknar betydelse kan hon ta ett jobb för Samhall så saknar det betydelse att hon är överkvalificerad.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-18 17:18:38

Samhall kräver 100 % friskhet på fysiken. Inte för att vara taskig för jag är en gammal tanta med. Men kan inte tro att Alien med sin ålder kan konkurrera med städarna på Samhall som ska bära lyfta städa snabbt och på heltid.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-18 17:22:58

Jag skulle hoppas från covid att folk fattar att man kan jobba hemma och när man vill.

Skulle vilja ha ett annat system för sjukersättning där man faktiskt fick jobba lite frilans. Då kunde man jobba någon dag i veckan.

Jag har skrivit fem usla romaner så lite kan jag jobba.

Men det kanske inte finns ett arbete som motsvarar min förmåga.

Därför tycker jag att vi skulle få tjäna iallafall lite på vår hobby. Inte bara Du har kapacitet in i jobb.

Nu så är man antingen hipp eller ute och en loser. Gillar inte den uppdelningen.

Vet flera aspergare som jobbar med saker de inte får lön för. Det funkar för att det är på deras villkor.

Idag borde vi kunna anpassa jobb bättre än innan.

Men ingen vill det. Vi ska vara proletariatet och vi finns för att de ska se ner på oss.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Alien » 2022-11-18 17:35:49

slackern skrev:
Alien skrev:Det kan säkert finnas sådana. Det finns ju kriminella som dessutom får bidrag.

Men jag känner ingen sådan personligen.

Själv hör jag till dem som skulle kunnat jobba. Jag har ju jobbat i många år. Men sedan blev kraven övermäktga.

Så visst kan jag jobba om jag hade en flexibel arbetsgivare.

- Som inte krävde heltid

- Som inte krävde att jag var ständigt snabb och effektiv och kunde "hålla många bollar i luften"

- Som inte krävde att jag var flexibel

- Som inte krävde att jag var ständigt medgörlig och "socialt kompetent" = inte ställer krav och protesterar

Så vad menas egentligen med "jobba"? Alla kanske kan jobba om bara jobbet anpassas till en. Men när det finns många som klarar kraven arbetsgivarna ställer, varför skulle de anställa några andra - ens om de får lönebidrag för dem?


Samhall kanske skulle passa dig som handsken?

Jag skulle inte vara tillräckligt snabb. Och cheferna är väl inte bättre där än annorstädes? Chefer som kräver jasägare går jag inte ihop med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Telperion » 2022-11-18 17:57:54

Kidzi skrev:Jag skulle hoppas från covid att folk fattar att man kan jobba hemma och när man vill.

Skulle vilja ha ett annat system för sjukersättning där man faktiskt fick jobba lite frilans. Då kunde man jobba någon dag i veckan.


Det finns ju redan? Ifall du lönejobbar en dag i veckan eller motsvarande kan du ta ut 75% sjukersättning. Det verkar ju faktiskt rätt rimligt att man inte får ut sjukersättning för arbetstid.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-18 22:04:26

Telperion skrev:
Kidzi skrev:Jag skulle hoppas från covid att folk fattar att man kan jobba hemma och när man vill.

Skulle vilja ha ett annat system för sjukersättning där man faktiskt fick jobba lite frilans. Då kunde man jobba någon dag i veckan.


Det finns ju redan? Ifall du lönejobbar en dag i veckan eller motsvarande kan du ta ut 75% sjukersättning. Det verkar ju faktiskt rätt rimligt att man inte får ut sjukersättning för arbetstid.


Fast då måste man vara sjuk på rätt sätt, att fredag är man alltid frisk. Inte så att man är sjuk feb-sept men frisk halva oktober.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Kidzi » 2022-11-18 22:07:14

Alien skrev:Jag skulle inte vara tillräckligt snabb. Och cheferna är väl inte bättre där än annorstädes? Chefer som kräver jasägare går jag inte ihop med.


Klart att man inte ska arbeta över sin förmåga.

Men just det där med chefer. Många har dåliga chefer men de får dras med dem år efter år. Det är väl lite en del av livet. Det är ju inte en sjukdom att ha en dålig chef.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Telperion » 2022-11-18 22:49:47

Kidzi skrev:Fast då måste man vara sjuk på rätt sätt, att fredag är man alltid frisk. Inte så att man är sjuk feb-sept men frisk halva oktober.


Låt mig gissa att du aldrig har frilansat? Om du har jobb så pass regelbundet är det nog mer av ett undantag i den branschen.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Chilehead » 2022-11-19 0:29:31

Telperion skrev:
Kidzi skrev:Fast då måste man vara sjuk på rätt sätt, att fredag är man alltid frisk. Inte så att man är sjuk feb-sept men frisk halva oktober.


Låt mig gissa att du aldrig har frilansat? Om du har jobb så pass regelbundet är det nog mer av ett undantag i den branschen.

Det är ju precis det Kidzi menar, att reglerna är så fyrkantiga, att det går inte att "nu finns energin jag kan ta ett gig"
Samma gäller ju mig också har 25% sjukersättning men jag kan inte jobba 32h ena veckan för att jobba 28h veckan efter och egentligen så skulle jag jobba 5x6h i veckan men så länge ingen säger nåt så jobbar jag 4x7,5h vilket är bättre med en vilodag under veckan.
Arbetsdagen är ju en förstörd dag oavsett om den är 5h eller 10h.
Men just det där att vara sjuk på rätt sätt är frustrerande för måendet går upp och ner och ibland skulle man vilja/kunna göra mer för att sen ta igen sig lite mer efteråt
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Telperion » 2022-11-19 0:55:52

Chilehead skrev:Men just det där att vara sjuk på rätt sätt är frustrerande för måendet går upp och ner och ibland skulle man vilja/kunna göra mer för att sen ta igen sig lite mer efteråt


Ja? Det är ju lite det som är poängen med frilansjobb, du kan slita så mycket du bara orkar ena veckan och kanske ta det lugnare veckan efter, eller jobba mellan midnatt och klockan åtta på morgonen om det är vad som passar dig bäst, det är ingen som lägger sig i det så länge som du kan leverera på deadline. Det verkar helt bisarrt att tro att man alltid ska ha frilansjobb på fredagar, eller vad det nu är ni svamlar om. Det är mera troligt att man kanske får tre uppdrag ena veckan och eventuellt ingenting alls nästa vecka. Vilket förstås inte heller är så idealiskt, men det är så gig-ekonomin ser ut för väldigt många.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav RapeRegs » 2022-11-19 2:13:42

Telperion skrev: det är ingen som lägger sig i det så länge som du kan leverera på deadline. Det verkar helt bisarrt att tro att man alltid ska ha frilansjobb på fredagar, eller vad det nu är ni svamlar om.


Jag tror de försöker förklara för dig att regelverket för olika ersättningar inte tillåter att man frilansar på det sätt du beskriver. Då blir du av med ersättningen.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Telperion » 2022-11-19 2:29:58

RapeRegs skrev:Jag tror de försöker förklara för dig att regelverket för olika ersättningar inte tillåter att man frilansar på det sätt du beskriver. Då blir du av med ersättningen.


Det tror jag knappast. Det finns inget som helst krav på att man måste jobba vissa timmar eller dagar, villkoret är att man inte jobbar mer än den tid man har avtalat och det går att följa genom faktureringen. Tror du att de går hem till människor för att kontrollera att de jobbar exakt på minuten tio timmar per arbetsvecka, eller vad? Och omvänt måste man ju inte jobba alla timmar man kan, så man kan ta ledigt även om man frilansar, det är bara att man behöver täcka upp bortfallet från det man tjänat när man jobbat, men så är det för alla frilansare.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Alien » 2022-11-19 2:38:51

Kidzi skrev:
Alien skrev:Jag skulle inte vara tillräckligt snabb. Och cheferna är väl inte bättre där än annorstädes? Chefer som kräver jasägare går jag inte ihop med.


Klart att man inte ska arbeta över sin förmåga.

Men just det där med chefer. Många har dåliga chefer men de får dras med dem år efter år. Det är väl lite en del av livet. Det är ju inte en sjukdom att ha en dålig chef.

Men chefen gör sig av med den som inte uppfyller kraven. Vare sig det är att man är för långsam el för uppkäftig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Karamell » 2022-11-19 4:44:48

Dom flesta kan nog jobba lite.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav RapeRegs » 2022-11-19 4:51:02

Telperion skrev:Det tror jag knappast. Det finns inget som helst krav på att man måste jobba vissa timmar eller dagar


Det handlar alltså om att försäkringskassan inte låter dig vara sjukskriven 75% ena månaden och 25% andra månaden för att slutligen gå helt på bidrag några månader, det finns ingen sådan flexibilitet.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur många tror ni har sjukersättning som kan jobba?

Inläggav Telperion » 2022-11-19 12:57:51

RapeRegs skrev:Det handlar alltså om att försäkringskassan inte låter dig vara sjukskriven 75% ena månaden och 25% andra månaden för att slutligen gå helt på bidrag några månader, det finns ingen sådan flexibilitet.


Nej, men det är väl ganska självklart. Om du uppbär lön kan du ju inte komma och säga att du tjänade 25000 förra månaden och den här månaden tjänade du bara 5000 så då vill du att staten ska stå för mellanskillnaden. Det tycker jag faktiskt inte är något konstigt, man får använda lönen till att bygga upp en buffert för de månader då man inte jobbar. Återigen, precis som andra frilansarbetare.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in