Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Skogkatt » 2022-09-24 20:25:43

Micke skrev:Till tv-apparaterna skall man väl helst bryta strömmen av säkerhetsskäl, så till dessa använder jag en förgreningsdosa med elbrytare.


Ja det fungerar bra, jag användar också det på flera saker. Då behöver man inte dra ut sladden hela tiden.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Solblomma » 2022-09-27 22:32:46

Min 17-åring tipsade mig idag att
-inte ladda mobil/laptop på natten
-inte använda mobil/laptop med laddaren i

Dessutom har vi nu bara 17-18 grader hemma (värmer upp huset med luftvärmepump),
har slutat hänga tvätt i källaren eftersom luftavfuktaren måste vara på då.
Har också slutat använda torktumlaren, hänger tvätten på altanen istället.
Och försöker drilla 10-åringen att inte duscha så länge, med blandade resultat...
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Huggorm » 2022-09-28 0:48:17

melly skrev:Lufttorka tvätten - jag tycker att det går bra inomhus, med hopfällbar torkställning. Med fungerande ventilation blir det inte skadligt fuktigt i rummet på den tiden. I nödfall, när det redan är hög luftfuktighet, kör jag en avfuktare, som förstås drar el...
På vintern är det ofta väldigt låg luftfuktighet inomhus och då kan det vara bra att torka tvätten inne på grund av det. För låg luftfuktighet är ju inte bra för oss människor, även om det är bra för bostaden. På sommaren torkar jag på altanen som är delvis inglasad och blir riktigt varm när solen skiner. Har man inte altan kanske man har balkong man kan torka på istället. Torktumlare har jag aldrig haft, det är det första som folk borde spara in på.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Huggorm » 2022-09-28 0:51:13

Solblomma skrev:Min 17-åring tipsade mig idag att
-inte ladda mobil/laptop på natten
-inte använda mobil/laptop med laddaren i

Dessutom har vi nu bara 17-18 grader hemma (värmer upp huset med luftvärmepump),
har slutat hänga tvätt i källaren eftersom luftavfuktaren måste vara på då.
Har också slutat använda torktumlaren, hänger tvätten på altanen istället.
Och försöker drilla 10-åringen att inte duscha så länge, med blandade resultat...
Att inte ladda på natten är väl på grund av brandrisken?

Risken med låga inomhustemperaturer är att folk passar på att värma sig med en riktigt lång och varm dusch. Jag har löst det genom att varmvattenberedaren bara rymmer 30 liter, då hinner man duscha men inte så mycket mer. Nackdelen är att det inte finns något varmvatten kvar om någon annan vill duscha direkt efter, då måste man vänta en timme.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-09-28 1:37:34

Den som har sommarstuga kan vilja stänga av all värme. Men det är inte så bra.

TT/UNT 23 SEPTEMBER 2022 skrev:Hus behöver lite värme på för att må bra. Riskerna annars är frysskador och fuktproblem.
https://unt.se/ekonomi/artikel/bomma-ig ... a/l75dq3wj

Inte heller i villan bör man stänga av värmen helt i ett rum. Blir det minusgrader inne så bildas fukt.

– Om man inte har värmen på måste man tömma ledningar och antifrysbehandla exempelvis avlopp. Stäng av huvudkranen till vattnet och låt kranarna i kök och badrum stå öppna.

Tryckluft i ledningarna

Alla ledningar måste tömmas helt, det bästa är att ta hjälp av en rörmokare som blåser dem med tryckluft så att vatten inte står kvar i rörkrökar. Även varmvattenberedaren och olika slags pumpar måste tömmas, förklarar han. Även där kan det behövas proffshjälp, enligt Mats Svensson. Vattenlås i avloppen i kök, toalett och badrum behöver fyllas med antifrysvätska, helst miljövänlig sådan.
---
Om det skulle bli en frysskada kollar försäkringsbolagen om värmen varit på, eller om de förebyggande åtgärderna har vidtagits, berättar han.

– Om det inte gjorts så blir ersättningen begränsad.

Ja, det var mycket att tänka på. Tur att jag inte har något fritidshus. Men det gäller att tänka sig för i ett vanligt hus också, om man reser bort på vintern.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Huggorm » 2022-09-28 8:47:13

Jag sätter ner temperaturen till 5-10 grader i stugan på veckorna när jag är uppe i Norge och jobbar, har alltid gjort det. Men det tar ju tid innan man får upp temperaturen igen efteråt, det går fort att värma luften till behagliga 25 grader men så fort man slutar elda blir det kallt igen eftersom alla väggar och möbler och så vidare inte hunnit värma upp sig. Och speciellt nere vid golvet tar det riktigt lång tid innan det blir varmt igen.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Dagobert » 2022-09-28 13:20:20

Vi bör skilja mellan energiförbrukning och elförbrukning.

T.ex, elspisen bidrar till husets uppvärmning.

I ett eluppvärmt hus höjer därför spisen inte elräkningen vintertid.
Förutsatt att rumstermostaterna fungerar och spisfläkten är avstängd.

Elspisen i ett fjärruppvärmt hus höjer elräkningen men sänker fjärrvärmeräkningen vintertid.
Förutsatt att rumstermostaterna fungerar och spisfläkten är avstängd.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav nescio » 2022-09-28 15:29:52

Jag har 10° i köket och 7° i hallen och toaletten på vintern. Jag håller till i sovrummet, men där har jag 20-21°. Jag låter temperaturen sjunka ner till 16° när jag sover. Dörrarna mellan rummen måste förstås hållas stängda. Jag har direktverkande elvärme.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav antonius » 2022-09-28 16:47:11

Föritin hade man lucksängar, men de försvann med centralvärmens intåg, hela familjen packade in sig i dessa, för att hålla värmen på vintern och slippa att nattetid värma upp de stora kök man hade på den tiden, om man hade fler rum fick de stå ouppvärmda såklart, de behövde ju inte vara rädd för frys risken på VVS för de hade ingen

lucksäng.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-04 18:44:53

Solblomma skrev:Min 17-åring tipsade mig idag att
-inte ladda mobil/laptop på natten
-inte använda mobil/laptop med laddaren i

Dessutom har vi nu bara 17-18 grader hemma (värmer upp huset med luftvärmepump),
har slutat hänga tvätt i källaren eftersom luftavfuktaren måste vara på då.
Har också slutat använda torktumlaren, hänger tvätten på altanen istället.
Och försöker drilla 10-åringen att inte duscha så länge, med blandade resultat...

Varför ska man inte använda mobilen när den laddas? Ofta tycker jag att laddningen tar så lång tid. Dessutom kan den ju ringa under laddningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav LordNelson » 2022-10-05 14:35:36

LordNelson skrev:En dräkt som är eluppvärmd (typ rymddräkt) vore bra. Man kan ha kanske tio grader inomhus men betydligt varmare inne i dräkten.

Ingen förstår hur bra min idé är.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav atoms » 2022-10-05 15:59:35

LordNelson skrev:
LordNelson skrev:En dräkt som är eluppvärmd (typ rymddräkt) vore bra. Man kan ha kanske tio grader inomhus men betydligt varmare inne i dräkten.

Ingen förstår hur bra min idé är.


Jag har en dräkt som fungerar så där, men eluppvärmd är den inte. Det behövs inte, den är varm ändå. Den är dock ganska risig, hittade den i en sopcontainer för över tjugo år sedan - gratis är bra.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav slackern » 2022-10-05 16:13:39

atoms skrev:
LordNelson skrev:
LordNelson skrev:En dräkt som är eluppvärmd (typ rymddräkt) vore bra. Man kan ha kanske tio grader inomhus men betydligt varmare inne i dräkten.

Ingen förstår hur bra min idé är.


Jag har en dräkt som fungerar så där, men eluppvärmd är den inte. Det behövs inte, den är varm ändå. Den är dock ganska risig, hittade den i en sopcontainer för över tjugo år sedan - gratis är bra.


Typ en vandrande termos?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Någon » 2022-10-05 20:05:46

Scooteroveraller som används norröver när man kör snöscooter är väldigt varma. Är det något liknande?
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Någon » 2022-10-05 20:05:47

Sov i dunsovsäck.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Dagobert » 2022-10-05 20:42:11

Någon skrev:snöscooter

Snöskoter heter det :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-06 1:14:29

Kommunens elrådgivare interjuas. Det är många som ringer henne och ber om råd.

UNT 19 SEPTEMBER 2022 skrev:– Vi rekommenderar alltid att man börjar med att titta på tätningslister i fönster och dörrar. De måste vara hela, det är en enkel och billig investering. Sedan bör man undersöka isoleringen på vinden. Ungefär 35 procent av värmen försvinner från dörrar och fönster och omkring 20 procent via tak och golv.

Att sänka temperaturen hemma ger också en hel del.
---
– Varmvattnet kan man spara in på genom att ha en duschtimer och snålspolande munstycken. Det är en stor besparing.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/lz1kodgr

Man ska heller inte ha kallare än +4 grader i kylskåpet och -18 i frysen. Dessutom ska man dammsuga bakom dem.

Kanske det är tätningslisterna som blivit för gamla, tänkte jag, det drar ofta kallt från fönstren i vardagsrummet. Men "mågen" sa att det berodde på att dörren måste lyftas, det skulle han fixa nästa gång han hälsade på.

Jag ser inga grader i kylskåpet, bara en rund skiva som man kan vrida från min till max. Vi brukar aldrig ha på max. Men inte min heller, då en del saker möglat i kylskåpet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-06 9:12:04

Alien skrev:Jag ser inga grader i kylskåpet, bara en rund skiva som man kan vrida från min till max. Vi brukar aldrig ha på max. Men inte min heller, då en del saker möglat i kylskåpet.


Har du ett gammalt kylskåp? Nya kylskåp förbrukar mindre el, de är effektivare. Så du kanske borde byta kylskåp.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-06 12:19:25

Jag nämnde gamla kylskåp och kom på något annat. Om någon har en 20-30 årig varmvattenberedare i ett hörn någonstans, byt ut den. Nya varmvattenberedare använder mindre el.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav nescio » 2022-10-06 14:04:43

Skogkatt skrev: Nya varmvattenberedare använder mindre el.
Hur är det möjligt? Energi kan ju inte försvinna.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav slackern » 2022-10-06 14:10:04

nescio skrev:
Skogkatt skrev: Nya varmvattenberedare använder mindre el.
Hur är det möjligt? Energi kan ju inte försvinna.


Kanske har inbyggd luftvärme eller kanske heter värmepump? Och har bättre isolering så att värmeförlusterna blir mindre?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav nescio » 2022-10-06 14:39:43

slackern skrev: Och har bättre isolering så att värmeförlusterna blir mindre?
Mitt hus värms med el-element. Om det läcker värme från varmvattenberedaren så kommer ju elementen att dra motsvarande mindre energi.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-06 14:44:19

nescio skrev:
Skogkatt skrev: Nya varmvattenberedare använder mindre el.
Hur är det möjligt? Energi kan ju inte försvinna.


Bättre teknologi, bättre utnyttjande av elen, bättre varmvattenberedare.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav nescio » 2022-10-06 15:56:22

Skogkatt skrev:Bättre teknologi, bättre utnyttjande av elen, bättre varmvattenberedare.
Hur då bättre? Har du inga bättre förklaringar? All elektrisk energi som varmvattenberedaren använder måste ju bli till värme.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in