Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav slackern » 2022-10-06 16:06:30

nescio skrev:
Skogkatt skrev:Bättre teknologi, bättre utnyttjande av elen, bättre varmvattenberedare.
Hur då bättre? Har du inga bättre förklaringar? All elektrisk energi som varmvattenberedaren använder måste ju bli till värme.


OK ponera på att du skaffar dig en luftvärmepump skulle din elförbrukning gå ner eller skulle den vara oförändrad? Dessutom är ditt hus välisolerat eller eldar du för kråkorna?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-06 16:15:25

nescio skrev:
Skogkatt skrev:Bättre teknologi, bättre utnyttjande av elen, bättre varmvattenberedare.
Hur då bättre? Har du inga bättre förklaringar? All elektrisk energi som varmvattenberedaren använder måste ju bli till värme.


Till exempel är en varmvattenberedare från 1995 inte lika effektiv som en från 2022 eftersom vi har gjort framsteg inom teknik, värmeelement och design. Men du behöver inte byta varmvattenberedare om du inte tror att det är sant. Jag försöker inte tvinga någon. Det var bara ett tips, gör vad du vill med det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Dagobert » 2022-10-06 18:27:20

Skogkatt skrev:
nescio skrev:
Skogkatt skrev:Bättre teknologi, bättre utnyttjande av elen, bättre varmvattenberedare.
Hur då bättre? Har du inga bättre förklaringar? All elektrisk energi som varmvattenberedaren använder måste ju bli till värme.


Till exempel är en varmvattenberedare från 1995 inte lika effektiv som en från 2022 eftersom vi har gjort framsteg inom teknik, värmeelement och design. Men du behöver inte byta varmvattenberedare om du inte tror att det är sant. Jag försöker inte tvinga någon. Det var bara ett tips, gör vad du vill med det.

Termodynamikens första sats säger att du har fel. Ingen teknik eller design kan ändra det faktum att all el-energi omvandlas till värmeenergi i en varmvattenberedare, ny eller gammal.

Isoleringen är nog bättre på nyare vv-beredare - på det viset är de effektivare. Men sitter den i ett uppvärmt rum spelar det ingen roll, som nescio säger.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-06 18:39:18

Dagobert skrev:Termodynamikens första sats säger att du har fel. Ingen teknik eller design kan ändra det faktum att all el-energi omvandlas till värmeenergi i en varmvattenberedare.

Vid en ev "kontrollpanel / platta" (sittandes på beredaren) som dessutom även är uppkopplad osv - räknas panelen då bort i (eget batteri?) "el-energi" => "värmeenergi"?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Dagobert » 2022-10-06 18:57:28

nomemorytoday skrev:Vid en ev "kontrollpanel / platta" (sittandes på beredaren) som dessutom även är uppkopplad osv - räknas panelen då bort i (eget batteri?) "el-energi" => "värmeenergi"?

Tramsfråga.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-06 19:45:53

Dagobert skrev:
nomemorytoday skrev:Vid en ev "kontrollpanel / platta" (sittandes på beredaren) som dessutom även är uppkopplad osv - räknas panelen då bort i (eget batteri?) "el-energi" => "värmeenergi"?

Tramsfråga.

Bara trams - smart arab. Eller vad?

Du brukar ge bättre feedback.

Haru de kallt?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav slackern » 2022-10-06 20:08:39

Dagobert skrev:
Skogkatt skrev:
nescio skrev:Hur då bättre? Har du inga bättre förklaringar? All elektrisk energi som varmvattenberedaren använder måste ju bli till värme.


Till exempel är en varmvattenberedare från 1995 inte lika effektiv som en från 2022 eftersom vi har gjort framsteg inom teknik, värmeelement och design. Men du behöver inte byta varmvattenberedare om du inte tror att det är sant. Jag försöker inte tvinga någon. Det var bara ett tips, gör vad du vill med det.

Termodynamikens första sats säger att du har fel. Ingen teknik eller design kan ändra det faktum att all el-energi omvandlas till värmeenergi i en varmvattenberedare, ny eller gammal.

Isoleringen är nog bättre på nyare vv-beredare - på det viset är de effektivare. Men sitter den i ett uppvärmt rum spelar det ingen roll, som nescio säger.


Om varmvattenberedaren har en värmepump då och du bor i ett passivhus?

Kan vi vara överens om att en värmepump drar mindre el vid uppvärmning oavsett vad den värmer upp?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Dagobert » 2022-10-06 20:37:18

slackern skrev:
Dagobert skrev:
Skogkatt skrev:
Till exempel är en varmvattenberedare från 1995 inte lika effektiv som en från 2022 eftersom vi har gjort framsteg inom teknik, värmeelement och design. Men du behöver inte byta varmvattenberedare om du inte tror att det är sant. Jag försöker inte tvinga någon. Det var bara ett tips, gör vad du vill med det.

Termodynamikens första sats säger att du har fel. Ingen teknik eller design kan ändra det faktum att all el-energi omvandlas till värmeenergi i en varmvattenberedare, ny eller gammal.

Isoleringen är nog bättre på nyare vv-beredare - på det viset är de effektivare. Men sitter den i ett uppvärmt rum spelar det ingen roll, som nescio säger.


Om varmvattenberedaren har en värmepump då och du bor i ett passivhus?

Kan vi vara överens om att en värmepump drar mindre el vid uppvärmning oavsett vad den värmer upp?

Tänkte inte så långt.

Men det förutsätter värmepump. En vanlig elektrisk varmvattenberedare kan knappast vara mer eller mindre effektiv, ny eller gammal. Förutom isoleringen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-06 20:37:57

Dagobert skrev:Termodynamikens första sats säger att du har fel. Ingen teknik eller design kan ändra det faktum att all el-energi omvandlas till värmeenergi i en varmvattenberedare, ny eller gammal.


Så en varmvattenberedare från 1960-talet är lika effektiv som en från 2022? :) Den är nog inte det. Man måste också komma ihåg att allt blir slitet. Efter att ha använts varje dag i 20 år är en varmvattenberedare inte lika effektiv som den var eftersom den används i stor utsträckning. Allt slits ut till slut och förlorar effekt

Om någon orkar läsa norska så står det lite om det här. Äldre varmvatten-beredare drar mer el än nya och man kan faktiskt spara upp till 50 procent på att byta till en ny modell. :shock: 50%!

https://viivilla.no/ovrig/energi/annet- ... en-byttes/
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Dagobert » 2022-10-06 21:00:06

Skogkatt skrev:
Dagobert skrev:Termodynamikens första sats säger att du har fel. Ingen teknik eller design kan ändra det faktum att all el-energi omvandlas till värmeenergi i en varmvattenberedare, ny eller gammal.


Så en varmvattenberedare från 1960-talet är lika effektiv som en från 2022? :) Den är nog inte det. Man måste också komma ihåg att allt blir slitet. Efter att ha använts varje dag i 20 år är en varmvattenberedare inte lika effektiv som den var eftersom den används i stor utsträckning. Allt slits ut till slut och förlorar effekt

Om någon orkar läsa norska så står det lite om det här. Äldre varmvatten-beredare drar mer el än nya och man kan faktiskt spara upp till 50 procent på att byta till en ny modell. :shock: 50%!

https://viivilla.no/ovrig/energi/annet- ... en-byttes/

Artikeln talar enbart om att isoleringen är bättre på nya vvb. Och skriver
– Helst bør man plassere berederen slik at varmen den avgir kommer huset til gode, skriver Sintef Byggforsk i anvisningen Varmtvannsforsyning.
Som sagt.

Och om vv-beredarens värmeelement slits så ökar dess effekt, inte minskar. Men det har ingenting med strömförbrukningen att göra.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Skogkatt » 2022-10-06 21:19:57

Dagobert skrev:Och om vv-beredarens värmeelement slits så ökar dess effekt, inte minskar. Men det har ingenting med strömförbrukningen att göra.


:-)006 Så när värmeelementet slits ut ökar effekten och det blir bättre? Jag vet inte vilken typ av varmvattenberedare du har men den är magisk. I värsta fall använder du mer el för att värma upp mindre vatten. Det är vad som händer när det blir gammalt.

Här står det på svenska också.

https://www.xn--stdningstockholm-wnb.ne ... e-en-guide

Allt jag har försökt säga är att man kan spara mycket pengar om man har en gammal varmvattenberedare och bytar ut den med en ny. Det var det som var poängen, ett spartips. Uppenbarligen är gamla värmeelement och elektronik inte lika effektiva och bra som nya. Det gäller nästan allt. Gamla kylskåp och varmvattenberedare är strömtjuvar. Så det är smart att byta ut dem nu när elen kostar 10 kronor kilowattimmen. :shock:
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Huggorm » 2022-10-06 21:22:11

Farligt att sätta varmvattenberedaren inne för att ta vara på spillvärme, som ändå är minimalt nuförtiden när VVB är ordentligt isolerade. Folk orkar ju inte byta offeranod och då äter galvaniska strömmar till slut upp plåten så att tanken börjar läcka, med vattenskador till följd. Om man nu inte betalat extra för att få en VVB av rostfritt stål men det är ganska ovanligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Dagobert » 2022-10-06 21:30:44

Dagobert skrev:Och om vv-beredarens värmeelement slits så ökar dess effekt, inte minskar.

Nej, där tänkte jag fel. Men
Dagobert skrev:det har ingenting med strömförbrukningen att göra.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Riksamiralen » 2022-10-06 21:39:27

Här är mina tips och som jag lever efter, jag är ytterst sparsam även i vanliga fall också:
Jag bodde i ett ''kallrum'' hela förra vintern, det var iskallt, men ni kan ta på er mycket kläder istället om inomhustemperaturen är låg, jag hade kavaj och rock, i små rum använd värmeljus, skaffa många det är billigt och värmer små rum.

Rengör er endast en gång i veckan, det gör jag hela året, ni kan ta en dag när ni högtidligt och i varmt vatten rengör er noga för att vara i en vecka. Efteråt använd mycket parfym varje dag, jag har väldigt många olika och fina parfymer som är starka och doftar gott. Om det är kallt inne blir ni inte varma och ni håller er rena längre.
Tänd inga onödvändiga lampor om ni verkligen inte måste, använd strömmen till annat istället.
:idea:
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Huggorm » 2022-10-06 21:50:10

Det där med värmeljus har jag aldrig förstått mig på. Förutom att de värmer minimalt så sotar de en del. Absolut inget jag skulle vilja värma mitt hem med.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Riksamiralen » 2022-10-06 21:53:21

Huggorm skrev:Det där med värmeljus har jag aldrig förstått mig på. Förutom att de värmer minimalt så sotar de en del. Absolut inget jag skulle vilja värma mitt hem med.

För mig har det fungerat jättebra, jag vet inte riktigt vad du menar med sotar? Sen görs värmeljus olika beroende på tillverkare, du kanske tog några som var dåliga och mycket olja i?
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Huggorm » 2022-10-06 21:59:18

Riksamiralen skrev:
Huggorm skrev:Det där med värmeljus har jag aldrig förstått mig på. Förutom att de värmer minimalt så sotar de en del. Absolut inget jag skulle vilja värma mitt hem med.

För mig har det fungerat jättebra, jag vet inte riktigt vad du menar med sotar? Sen görs värmeljus olika beroende på tillverkare, du kanske tog några som var dåliga och mycket olja i?
Det finns säkert bättre och sämre men inte är de några luftförbättrare i alla fall.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/sa ... vande-ljus
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav atoms » 2022-10-06 22:05:05

Någon skrev:Scooteroveraller som används norröver när man kör snöscooter är väldigt varma. Är det något liknande?


Jag skulle tro det.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Riksamiralen » 2022-10-06 22:05:54

I den artikeln står det ''använd batteridrivna ljus'' som alternativ, men jag skulle säga att det inte gör något alls för att värma, nu tror jag inte artikeln handlar om att värma upp huset, men ville ändå påpeka det, man kan bara få värme av förbränningen av ett äkta ljus.
Jag vet att en del är ytterst känsliga för ''luftföroreningar'' inomhus, jag har träffat personer som är det, men mig berör det inte. De säger sig få svårt att andas och hostar och harklar sig mycket om luften inte är perfekt, men jag har inte de här problemen så för mig fungerar det att elda inomhus utan problem. Jag gillar ju starka dofter, jag kan tända rökelse ibland och det luktar som man tänt en eldstad inomhus, det luktar starkt utav rök, jag tror många är känsliga för sånt. Så jag förstår om värmeljus inte är ideallösningen för precis alla.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-07 0:23:03

Jag vet inte om elementen är helt avstängda hos oss el inte. De känns svala men inte iskalla. Det är 20-21 grader inomhus. Vi fryser ändå. Jag har lovet maken att sätta på/öka värmen om det går under 20 grader. En morgon var det 18 grader. Jag sätter på efter frukosten, sade jag. Men efter frukost hade temperaturen stigit till 20 grader, solen värmde genom fönstret.

Önskar det fanns ett termostat i källaren. Det finns något vred i värmecentralen, men det står ingen temperatur på det och jag vågar inte röra det.

Vrider jag på värmekranen så långt motsols det går, så blir det varmare och varmare till det blir för varmt, då får man stänga av en tid. Vrider jag inte så långt det går, händer inget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Alien » 2022-10-07 0:27:46

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Jag ser inga grader i kylskåpet, bara en rund skiva som man kan vrida från min till max. Vi brukar aldrig ha på max. Men inte min heller, då en del saker möglat i kylskåpet.


Har du ett gammalt kylskåp? Nya kylskåp förbrukar mindre el, de är effektivare. Så du kanske borde byta kylskåp.

Kommer inte ihåg när vi köpte kylskåpet. Men så här säger elrådgivaren:

Hon råder emellertid ingen att gå och köpa en ny, utan låta de vitvaror man ha gå hela sin livscykel. Sedan kan man fundera på att skaffa en som är bevisat energieffektiv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav melly » 2022-10-07 1:20:16

Det här med värmeljus. Det är stor skillnad på de av paraffin (mycket sot, ohälsosamt) och de av stearin (mindre sot och mindre ohälsosamt).

Men de har ju också blivit dyrare nu. De billigaste jag har sett i stearin är Axfoods Eldorado, 91 kr för 100 stycken (53 kr för 100 av paraffin).
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-07 2:02:08

melly skrev:Det här med värmeljus. Det är stor skillnad på de av paraffin (mycket sot, ohälsosamt) och de av stearin (mindre sot och mindre ohälsosamt).

Men de har ju också blivit dyrare nu. De billigaste jag har sett i stearin är Axfoods Eldorado, 91 kr för 100 stycken (53 kr för 100 av paraffin).

Tja melly,

En fråga - öppen för andra med såklart - vad kostar en kubik björkved?

(Obs ej humor)
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Tips för att hålla nere energiförbrukningen

Inläggav Huggorm » 2022-10-07 6:41:37

nomemorytoday skrev:
melly skrev:Det här med värmeljus. Det är stor skillnad på de av paraffin (mycket sot, ohälsosamt) och de av stearin (mindre sot och mindre ohälsosamt).

Men de har ju också blivit dyrare nu. De billigaste jag har sett i stearin är Axfoods Eldorado, 91 kr för 100 stycken (53 kr för 100 av paraffin).

Tja melly,

En fråga - öppen för andra med såklart - vad kostar en kubik björkved?

(Obs ej humor)
Som det står i den andra tråden, över 2000kr nu. 300-500kr var det förut, kanske lite mer runt storstäderna.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in