Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-09-24 0:45:25

Det finns ju en del tips men jag tycker de verkar svåra att tillämpa.

1) Sänk temperaturen
Men då fryser vi! Det hjälper inte att ta på en extra tröja, jag fryser ändå om den del av kroppen som inte täcks av tröjan.

2) Handdiska inte, diska bara i diskmaskinen
Men det finns porslin som inte tål handdisk. Dessutom har jag upptäckt att vissa kastruller och tallrikar inte blir riktigt rena i maskindisken, så jag får efterdiska.

3) Släck lampor i de rum du inte är i
Man ska alltså bara ha lyset på i ett enda rum, för övrigt är det mörkt. Men jag är van att allltid ha lampan på i hallen tills jag går och lägger mig. Ska jag treva mig fram i mörkret när jag ska gå och lägga mig? Får gå med ficklampa. Det kan också vara att man rör sig hela tiden mellan t ex köket och vardagsrummet.

4) Tvätta i fylld tvättmaskin och använd inte högre temperatur än nödvändigt
Men om jag behöver ett visst klädesplagg som är smutsigt men inte har tillräckligt mycket andra kläder att tvätta, vad gör jag då? Kör en halvfull tvättmaskin? Eller handtvättar plagget? Och vad är nödvändig temperatur? Jag tvättar allt i 60 grader om det inte står 30 el 40 grader (och ibland även då). Jag tycker inte det blir riktigt rent annars.

5) Häng tvätten utomhus istf att använda torktumlare
Hur många gånger har jag hängt tvätten ute och sedan har det börjat regna innan den blivit torr! Bökigt att ta in den halvvåta tvätten. På vintern kan man inte hänga ute tvätten.

6) Vädra kort tid och stäng av termostaten på elementen under tiden
Ja, om jag kom åt några termostat.

7) Duscha kortare
Men jag duschar så lång tid det behövs. Tvätta håret tar tid, först schampo, duscha ur det och sedan balsam och sedan duscha ur det mesta av det.

8) Skippa standby
Dra ur sladden på teven. Men hur ska jag komma ihåg det? Ska man dra ur sladden till datorn också?

Tillämpar ni redan alla dessa goda råd? Har ni andra goda råd?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-09-24 1:59:32

Alien skrev:1) Sänk temperaturen
Men då fryser vi! Det hjälper inte att ta på en extra tröja, jag fryser ändå om den del av kroppen som inte täcks av tröjan.

Bokstavstolkning. De menar långkalsonger, raggsockar, mössa, handledsvärmare etc - vad som behövs.

Alien skrev:På vintern kan man inte hänga ute tvätten.

Jo, det kan man. Den torkar även i minusgrader. Tar längre tid. Kan behöva kort torkning inne.

Alien skrev:3) Släck lampor i de rum du inte är i

Till natten är du i hall och sovrum och kan ha tänt i båda. Använd urskillning i tolkningen.

Alien skrev:7) Duscha kortare.

Stänger du av duschkranen medan du tvålar in dig?

Alien skrev:Skippa standby
Dra ur sladden på teven. Men hur ska jag komma ihåg det? Ska man dra ur sladden till datorn också?

Skippa standby - måste man dra ur sladden? Räcker det inte att stänga av strömbrytaren på tv:n o.d.?
Det där med datorn har sebastiann förklarat för dig, dvs skillnaden mellan strömsparläge och avstängt. Har du inte läst och tagit till dig av hans ansträngningar?

Har en känsla av att det inte är nån idé att ge dig några energispartips.

T.ex: Använd alltid lock på alla kastruller. Spisen är en energislukare och lock minskar åtgången.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Alien » 2022-09-24 2:05:04

Jo, jag har tagit till mig att stänga av på "Stäng av" istf att trycka på knappen. Men blev osäker när det stod att man skulle dra ut sladden på alla apparater.

Så du menar att jag aldrig tar till mig några tips? Det var rätt hårt sagt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Alien » 2022-09-24 2:14:43

Alltså om jag ska stå ute och hänga kall tvätt i kalla vintern så kommer jag att bli genomkyld och det kommer att ta lång tid innan jag blir varm igen.

Vissa saker kan man inte koka med lock på. T ex om jag kokar upp något med mjölk så kommer det garanterat att koka över då. Det gäller att stå och kolla hela tiden. Först när det kokat upp och sedan värmen stängts och det bara småkokar kan jag lägga locket på. Kokar jag potatis så har jag locket på från början.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-09-24 2:28:29

Ok, allt utom med mjölk i.

Alien skrev:Så du menar att jag aldrig tar till mig några tips? Det var rätt hårt sagt.

Fundera inte på vad jag menar - läs istället vad jag skrev.

Du kunde ju inte följa råden i listan i TS.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Richard » 2022-09-24 7:23:05

Min elräkning låg runt 1 000 kr denna månad. Jag började med att frosta av frysen. Ser det ut så här så drar det en massa onödig ström...

Frys, liten.jpg


Jag skulle kunna börja med att släcka lampor också, har tänt bl.a. på natten o när jag går hemifrån. Jag vet inte hur mycket man sparar på att släcka lågenergilampor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Skogkatt » 2022-09-24 10:09:07

Alien skrev: Skippa standby
Dra ur sladden på teven. Men hur ska jag komma ihåg det? Ska man dra ur sladden till datorn också?


Det finns något som kallas "fjärrströmbrytare", det är enkelt förklarad en stickkontakt med fjärrkontroll. Du sätter fjärrströmbrytare i elutaget du har på väggen. Så sätter du till exempel strömkabeln från tv:n i fjärrströmbrytaren. Så när du vill stänga av strömmen till tv:n är det bara att trycka "av" på fjärrkontrollen. Då behöver du inte dra ut sladden varje gång. En fjärrströmbrytare kostar ungefär 150 kronor tror jag.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav LordNelson » 2022-09-24 10:09:40

Richard skrev:Min elräkning låg runt 1 000 kr denna månad. Jag började med att frosta av frysen…

Sydpolen har flyttat in i ditt kök.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav LordNelson » 2022-09-24 10:21:16

En dräkt som är eluppvärmd (typ rymddräkt) vore bra. Man kan ha kanske tio grader inomhus men betydligt varmare inne i dräkten.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Chrilleb » 2022-09-24 11:22:01

* Frosta av frysen
* Släcka lampor i det rum man ej befinner sig i
* Använda lågenergilampor
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-09-24 12:18:15

Alien skrev:6) Vädra kort tid och stäng av termostaten på elementen under tiden
Ja, om jag kom åt några termostat.

Vädra kort tid med vidöppna fönster gäller ändå. Några minuter. Luften byts ut utan att allting i rummet hinner kylas ner. Har man inte stängt av termostaterna öppnar de sig visserligen, men återgår så fort den nya luften blivit varm.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Skogkatt » 2022-09-24 12:59:50

Jag vet inte om det fungerar, men jag har funderat på att sätta upp en takfläkt i vardagsrummet. Den förbrukar lite el, men värmen samlas upp högst upp ved taket. Värm luft stiger uppåt. Så en takfläkt kommer att cirkulera luften och få ner den varma luften från taket. Och då kanske man behöver lite mindre uppvärmning? Så man sparar el på det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Alien » 2022-09-24 13:03:03

Dagobert skrev:Ok, allt utom med mjölk i.

Alien skrev:Så du menar att jag aldrig tar tll mig några tips? Det var rätt hårt sagt.

Fundera inte på vad jag menar - läs istället vad jag skrev.

Du kunde ju inte följa råden i listan i TS.

Jag kan inte alltid följa råden. Jag brukar försöka tvätta med full maskin. Men när jag tvättar i 40 grader så gäller det små plagg, de fyller inte maskinen. Jag står då i valet mellan att köpa nya kläder, köra med halvfull maskin el handtvätta.

Det går åt för mycket el att handdiska sägs det, gäller samma sak att handtvätta?

Tidigare har jag läst att man inte tjänar så mycket på att sluta med stand-by. Men det gällde väl när elpriserna var lägre.

Länge trodde jag att den nya teven bara gick att stänga av via fjärrkontrollen (alltså stand-by) el att dra ut sladden. Det syntes ju ingen avstängningsknapp, varken på tevens framsida el baksida. Först när fjärrkontrollen började krångla hittade jag så småningom knappen. Fortfarande osynlig, dold på den smala undersidan av teven.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Micke » 2022-09-24 13:41:54

Till tv-apparaterna skall man väl helst bryta strömmen av säkerhetsskäl, så till dessa använder jag en förgreningsdosa med elbrytare. Det brukade jag ha till datorn också, men av någon märklig anledning så tappar jag mitt internet numera när jag bryter strömmen till den vilket är lite omständligt.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Micke » 2022-09-24 13:46:07

Här kan man få en uppfattning om hur länge man kan använda en elektrisk apparatur innan man har förbrukat en kWh:

Bild
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Alien » 2022-09-24 13:56:05

Golvvärmen borde man nog stänga av. Den har iofs varit avstängd hela sommaren. Men vi installerade det i december, känns onödigt nu.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav nescio » 2022-09-24 14:34:14

Alien skrev:3) Släck lampor i de rum du inte är i
De flesta lampor är väl LED nu? Släcka lampor sparar nog bara in tio kronor per månad.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav melly » 2022-09-24 14:45:45

Om man utgår från listan som Micke postade:

Stäng av golvvärme, om den finns. Har jag redan gjort. Onödigt bling, i mitt tycke.

Micromoppa istället för att dammsuga. Gör jag redan för det mesta, mest på grund av oljudet, men det är ju trevligt att det också minskar elförbrukningen.

Använd LED-lampor istället för glödlampor. Sen gammalt, som nescio påpekar.

Låt håret lufttorka efter tvätt. Undantaget är väl om det är kallt ute och man måste ut direkt efter hårtvätten.

Stryk kläder endast om det verkligen är nödvändigt. Jepp; att kläder klarar sig utan strykning är rentav ett av mina kriterier för "bra kläder".

Torktumla inte, eller mkt sällan. Jag torktumlar bara handdukar, och så kuddar vid det fåtal tillfällen då jag tvättar dem.

Lufttorka tvätten - jag tycker att det går bra inomhus, med hopfällbar torkställning. Med fungerande ventilation blir det inte skadligt fuktigt i rummet på den tiden. I nödfall, när det redan är hög luftfuktighet, kör jag en avfuktare, som förstås drar el...

Om ugnen ska användas, planera för serieanvändning (baka bröd, sedan ugnsteka en bit kött, och liknande); uppvärmingen tar ju en stund också.

Sen har jag alla element avstängda. Det blir ändå kring 20 grader i lägenheten, vilket jag tycker är lagom dagtid. Nattetid får jag vädra för att få ner temperaturen. Men, eftersom elementen alltså är avstängda blir det sannolikt ändå inte ökad energianvändning av det. Värmen kommer förmodligen med inluften (FTX), som inte påverkas/ändras av att enstaka lägenheter tar in lite svalare uteluft genom vädring.


Om man bor i hyreslägenhet där värme och vatten ingår i hyran, och bara tänker på plånboken (snarare än nationens energiförbrukning):

Handtvätta och använd sedan tvättmaskinen enbart för sköljning och centrifugering. (Givet att man har tvättmaskin i lägenheten. Med delad tvättstuga kvittar det ju.)

Handdiska istället för att använda eventuell diskmaskin. (Själv har jag ingen, mest för att jag vill ha det skåputrymmet kvar.)
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Richard » 2022-09-24 15:33:13

Jag köpte en tvättmaskin för några år sedan, men då bör jag börja använda den allmänna tvättstugan här i huset så dras de inte på min elräkning... Men hyrorna kommer säkert höjas p.g.a. det.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Zima33 » 2022-09-24 18:29:13

Skogkatt skrev:Jag vet inte om det fungerar, men jag har funderat på att sätta upp en takfläkt i vardagsrummet. Den förbrukar lite el, men värmen samlas upp högst upp ved taket. Värm luft stiger uppåt. Så en takfläkt kommer att cirkulera luften och få ner den varma luften från taket. Och då kanske man behöver lite mindre uppvärmning? Så man sparar el på det.

När den något varmare luften fläktas ner kommer den kännas kall. Som blåst, ungefär.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Skogkatt » 2022-09-24 18:35:01

Zima33 skrev:När den något varmare luften fläktas ner kommer den kännas kall. Som blåst, ungefär.


Jag har en eldstad i mitt vardagsrum och i det rummet på vintern kan det vara 20 grader längs golvet och 35 grader upp under taket. Så jag tror att en takfläkt kan göra skillnad, få den varma luften ner. Få blandad ihop luften lite och fick mer cirkulation i huset.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Zima33 » 2022-09-24 18:36:19

Skogkatt skrev:
Alien skrev: Skippa standby
Dra ur sladden på teven. Men hur ska jag komma ihåg det? Ska man dra ur sladden till datorn också?


Det finns något som kallas "fjärrströmbrytare", det är enkelt förklarad en stickkontakt med fjärrkontroll. Du sätter fjärrströmbrytare i elutaget du har på väggen. Så sätter du till exempel strömkabeln från tv:n i fjärrströmbrytaren. Så när du vill stänga av strömmen till tv:n är det bara att trycka "av" på fjärrkontrollen. Då behöver du inte dra ut sladden varje gång. En fjärrströmbrytare kostar ungefär 150 kronor tror jag.

Fjärrströmbrytare drar ström hela tiden eftersom den är på och väntar på signalen att slå på/av den anslutna apparaten.

Vet inte hur mycket ström en fjärrströmbrytare drar jämfört med en tv i standby, gissar att det borde vara ungefär lika. Tv i standby drar inte så mycket, inte de moderna tv-apparaterna iallafall.

Att dra ur stickproppar i onödan är inte bra heller, varje gång man sticker i den i uttaget så blir det en liten blixt, man kan t.o.m. se det ibland i en del uttag.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-09-24 19:12:21

Zima33 skrev:Att dra ur stickproppar i onödan är inte bra heller, varje gång man sticker i den i uttaget så blir det en liten blixt, man kan t.o.m. se det ibland i en del uttag.

Nja, varje gång man drar ur den. Men det är så lite när det gäller såna här apparater att det inte är nåt att bry sig om.
Om det är mörkt ute och jag drar ur kontakten till bilens kupévärmare, så ser jag ibland en blixt inuti dosan. Det är inte heller nåt att bry sig om - kontakterna är gjorda för det.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energikostnaden

Inläggav Skogkatt » 2022-09-24 20:07:47

Zima33 skrev:Fjärrströmbrytare drar ström hela tiden eftersom den är på och väntar på signalen att slå på/av den anslutna apparaten.


Då är det möjligt att jag använder fel ord, kanske heter det inte fjärrströmbrytare på svenska. Det jag pratar om använder inte el, det är bara en kontakt som stänger av elen så att du inte behöver dra ut ledningen hela tiden.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in