Är Aspergare hatade?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är Aspergare hatade?

Inläggav Karamell » 2022-09-15 13:46:50

NormBrytaren skrev:Det är vanligt att folk som har Asperger är med i mensa.

Och folk hatar ju intelligens. :(
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Är Aspergare hatade?

Inläggav antonius » 2022-09-15 15:07:29

Karamell skrev:
NormBrytaren skrev:Det är vanligt att folk som har Asperger är med i mensa.

Och folk hatar ju intelligens. :(


Folk tittar misstänksamt på en om man råkar nämna att man läst en bok
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är Aspergare hatade?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-15 21:00:07

antonius skrev:
Karamell skrev:
NormBrytaren skrev:Det är vanligt att folk som har Asperger är med i mensa.

Och folk hatar ju intelligens. :(


Folk tittar misstänksamt på en om man råkar nämna att man läst en bok


Kanske därför användaren "slackern" svarar lite negativt på mina inlägg.

Jag kände på mig att det inte är bra att skryta. Den känslan kom dock långt efter mitt inlägg.
Även om det var för att försvara oss aspergare.
Var det någon intressant bok du läste kanske? :-)Happy
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Är Aspergare hatade?

Inläggav antonius » 2022-09-15 21:09:37

"Fråga Inge & Sten"
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är Aspergare hatade?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-15 21:25:27

Hoppas att den var intressant.
Jag tycker om folk som har en hobby.
Synd om man blir hatad för något man
själv tycker om.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Är Aspergare hatade?

Inläggav manne » 2022-09-15 22:18:01

Karamell skrev:
NormBrytaren skrev:Det är vanligt att folk som har Asperger är med i mensa.

Och folk hatar ju intelligens. :(


Aspergare är tyvärr hatade och stämplade som dumskallar och folk tycker inte om psyk sjuka och vi är nästan som judarna i 30 talets Tyskland känns det som. :-)Crying

psyk sjuka har aldrig haft det lätt i livet.
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Är Aspergare hatade?

Inläggav slackern » 2022-09-15 23:10:29

NormBrytaren skrev:
antonius skrev:
Karamell skrev:
Och folk hatar ju intelligens. :(


Folk tittar misstänksamt på en om man råkar nämna att man läst en bok


Kanske därför användaren "slackern" svarar lite negativt på mina inlägg.

Jag kände på mig att det inte är bra att skryta. Den känslan kom dock långt efter mitt inlägg.
Även om det var för att försvara oss aspergare.
Var det någon intressant bok du läste kanske? :-)Happy


Men hallå det var ju du som svarade på mitt inlägg och inte tvärt om. Så dra inte in mig i någon konflikt.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är Aspergare hatade?

Inläggav RapeRegs » 2022-09-15 23:39:45

slackern skrev:Men hallå det var ju du som svarade på mitt inlägg och inte tvärt om. Så dra inte in mig i någon konflikt.


Men du rättade till åtminstone ett av hens felaktigheter och jag tror inte det föll i god jord :(
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Är Aspergare hatade?

Inläggav RapeRegs » 2022-09-15 23:41:08

Karamell skrev:Fan vad trött jag är på alla korkade jävla svin! Känner mig mer autistisk än någonsin denna vecka. :twisted:


Jag tror inte det är diagnosens fel att du uppför dig illa.
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Är Aspergare hatade?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-16 0:39:46

Sharpshooter skrev:När jag gick i 8:e klass så blev jag nerslagen av hockeykillarna i skolan. Är det någon fler med liknande erfarenheter?


Ja jag blev nedslagen några gånger under de första åren på högstadiet. Det var något med mig som gjorde att flera pojkar i skolan helt enkelt inte gillade mig. Varje fredag var det till exempel ett ungdomsdisco. Och jag ville gärna försöka vara med på det som hände och titta på tjejerna, så jag reste dit. Men 4 av 5 gånger var det inte kul för det var alltid någon som försökte ta mig. Det var väldigt tröttsamt. Och jag växte upp i en tid och på en plats där pojkar lärde att de skulle hantera sådana saker. Så första gången jag kom hem med ett blått öga och tyckte synd om mig själv blev min pappa så besviken. För jag hade inte försvarat mig. Det var värre än något annat, att se honom så besviken. :-)004 Så att klaga hjälpte inte. Men jag lärde mig att man måste försvara sig, man ska inte låta sig trampas på, så det var bra.

Jag hade ingen diagnos då, min läkare gjorde ett misstag och trodde att jag hade något annat. Så jag blev inte nedslagen på grund av AS, men jag vet hur det är att ha folk efter sig hela tiden. Det är bara så pojkar är, vi hävdar oss och mäter styrka. Man behöver inte göra misstag eller göra något fel för att bli jagad i högstadiet. Det bara händer.
Skogkatt
 
Inlägg: 6104
Anslöt: 2021-10-02

Är Aspergare hatade?

Inläggav Karamell » 2022-09-16 13:08:17

RapeRegs skrev:
Karamell skrev:Fan vad trött jag är på alla korkade jävla svin! Känner mig mer autistisk än någonsin denna vecka. :twisted:


Jag tror inte det är diagnosens fel att du uppför dig illa.

Du känner inte mig.
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Är Aspergare hatade?

Inläggav Tyngdkraft » 2022-10-02 1:32:42

Hatade vet jag inte. Men vi är inte populära.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 299
Anslöt: 2022-09-22

Är Aspergare hatade?

Inläggav Riksamiralen » 2022-10-02 18:12:48

''Hatade'' är ett väldigt starkt ord, men jag har ibland märkt att personer utan Aspergers helst inte vill samtala för länge med mig, de vill gärna få det överstökat och skyndar sig på för de verkar obekväma, de kanske inte vet hur de ska förhålla sig, inte vet jag? Men de borde bara vara sig själva så går det nog bra.

När jag gick i skolan gissade elaka elever till sig min diagnos, de antog det fast jag inte hade berättat det, det tyckte jag var jobbigt att de började använda Aspergern emot mig fast jag hade hållit det hemligt förutom till betrodda vänner och lärare.

Har verkligen haft bråk med min första chef på min första arbetsplats bara för jag hade för mycket Asperger-tendenser för det jobbet, behövde fråga mycket och behövde en hel del hjälp hela tiden, det gjorde chefen jättearg på mig, chefen ville nog säga upp mig men lät mig stanna tills kontraktet var fullgjort.

Jag tror tack vare sin problematik att man ofta råkar illa ut mycket, man hamnar i predikament man inte riktigt kan ta sig ur utan att göra någon förargad.

Jag skulle nog snarare säga att Aspergare är förargliga för majoriteten av NT som inte har tålamodet att på ett adekvat vis bemöta problematiken, de vill gärna ha att göra med någon som är problemfri. Aspergare har ofta problem med olika moment.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Är Aspergare hatade?

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-03 10:57:08

Karamell skrev:
NormBrytaren skrev:Det är vanligt att folk som har Asperger är med i mensa.

Och folk hatar ju intelligens. :(

Aa den där inte lligensen - är jobbig.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in