Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav Wine » 2012-07-26 10:33:05

Artikel i DN om ny studie där man kommit fram till att orsaken till att jordens befolkning blir allt fetare har samband med framför allt maten vi äter, inte hur mycket vi tränar.

Forskarna har studerat en tanzanisk stam som levt på samma sätt i tiotusentals år och som fortfarande lever i ett jägar- och samlarsamhälle:


Hadza-stammen i Tanzania lever fortfarande i ett jägar- och samlarsamhälle; de fäller djur till fots med pilbåge och letar bär, rötter och frukter med hjälp av pinnar och små yxor, och de använder varken moderna verktyg eller vapen för att klara vardagen.
---
– Det här visar enligt mig att den stora anledningen till att västerlänningar blir feta är för att vi äter för mycket – inte för att vi tränar för lite, säger doktor Herman Pontzer vid institutet för antropologi vid Hunter College i New York, till BBC.
---
Studien, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften PloS ONE, testar teorin om att dagsbehovet av kalorier har minskat drastiskt sedan industrialiseringen, och att detta är en större riskfaktor än västvärldens förändrade matvanor.

Det stämmer inte, menar forskarna.

Man har kommit fram till att den fysiska aktiviteten hos stammens medlemmar är mycket större än snittet bland människor i USA och Europa. Men när man korrigerar för personernas längd och vikt så visar det sig att deras ämnesomsättning inte skiljer sig mot västerlänningars.

Alltså: andelen kalorier som en människa behöver är konstant.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:04:35

Behövdes det studie för att inse det?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav Fenren » 2012-07-26 11:05:50

Wine skrev:Artikel i DN om ny studie där man kommit fram till att orsaken till att jordens befolkning blir allt fetare har samband med framför allt maten vi äter, inte hur mycket vi tränar.


ja, vår mat har blivit enormt mycket mer energität samtidigt som våra magsäckar är lika stora...

dessutom finns det fett och socker i överflöd, vilket det aldrig tidigare funnits.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav Alien » 2022-07-27 22:21:11

Bump!

Herman Pontzer och hans medarbetare har tydigen fortsatt med samma forskning och det står om den igen nu tio år senare.

DN Insidan skrev:Evolutionsantropologen Herman Pontzer menar att den som vill gå ner i vikt i första hand bör hålla koll på kosten – inte träningen.

– Träning är livsviktigt för hälsan, men inte av det skäl vi tror. Du kan aldrig springa ifrån en dålig kosthållning.
https://www.dn.se/insidan/forskaren-dar ... -overvikt/

Alltså folk tror fortfarande att orsaken till att vi blivit fetare beror på vårt stillasittande liv. Bara vi tränar ordentligt så blir vi smalare. Så kan vi fortsätta att moffa i oss. Tyvärr...

[Herman Pontzer] har de senaste åren uppmärksammats för sin forskning om människans metabolism, det vill säga kroppens förbränning av energi, och har nu sammanfattat sina rön i den populärvetenskapliga boken ”Burn”. Vägen fram till Herman Pontzers upptäckt är nästan lika spännande som resultatet. Det var genom studier av Hadzafolket i Tanzania som han upptäckte att människan har ett övre tak för sin dagliga kaloriförbrukning.

Hadza är ett av jordens sista kvarvarande jägar- och samlarfolk.
Spoiler: visa
Varje morgon vaknar de med solen och ger sig ut på savannen för att leta mat. Männen jagar med pilbåge och kvinnorna kan lägga två till tre timmar per dag på att leta rotfrukter – ett krävande arbete där de använder en spetsad pinne för att gräva upp de fiberrika rötterna ur hård och stenig jord.

En person i Hadza ägnar i genomsnitt fem timmar per dag åt fysisk aktivitet. En till två av dessa timmar är vad Folkhälsomyndigheten kallar måttlig till hög intensitet.
Kvinnorna går i genomsnitt 13.000 steg per dag, männen 19.000.

På en enda dag får de därmed lika mycket motion som en västerlänning får på en hel vecka.

Alla trodde förstås att Hadzafolket brände fler kalorier än en stillsittande kontorsarbetare, men det gör de inte.

Kvinnor och män i Hadzafolket visade sig bränna lika mycket energi som kvinnor och män i USA, Ryssland, Japan, Storbritannien och Sverige.

Spoiler: visa
Sedan den första mätningen 2010 har Herman Pontzers forskarlag åkt tillbaka och tagit fler prover, och även mätt energiförbrukningen hos andra befolkningsgrupper, vars livsstil liknar Hadzas.

– Vi har gjort Hadzastudien två gånger nu och vi får samma resultat oavsett mätmetod. Det har även gjorts studier på barn i folkgruppen Shuar i Ecuador och på vuxna i Tsimané-folket i Bolivia som bekräftar resultaten, säger Herman Pontzer på telefon från Duke University i USA.

Så man bränner inte mycket extra kalorier på att börja träna.
En person som tränar måttligt (enligt WHO:s och Folkhälsomyndighetens rekommendationer) bränner enligt Pontzer i genomsnitt 200 kilokalorier mer än en soffpotatis. Det kan jämföras med människans genomsnittliga energiförbrukning på 2.500-3.000 kilokalorier.

Lika bra att fortsätta att vara en soffpotatis då?

Energiförbrukningen hos någon som börjar träna regelbundet går upp inledningsvis, men efter en tid anpassar sig kroppen till den nya aktivitetsnivån. Det är därför deltagare i realityprogrammet ”Biggest loser” oftast går upp i vikt igen när tv-programmet är slut.

Men de tränar väl inte bara utan lägger väl om sina matvanor också?

Men var sparar då kroppen in energi för att klara den utökade träningsmängden med samma kaloribudget? På inflammation, stressrespons, reproduktion och immunförsvar, svarar Herman Pontzer, som beskriver det hela som ett nollsummespel.

Försämrat immunförsvar låter inte bra men det kan det faktiskt vara.
– Vi vet att om du tränar mycket så har du lägre inflammationsnivåer i kroppen, vilket betyder mindre risk för hjärt- och kärlsjukdom och diabetes. Kronisk inflammation beror ofta på ett överaktivt immunsystem. Att träning skruvar ner volymen på immunsystemet är en viktig anledning till att vi bör träna mer än vad de flesta av oss gör.

Även sänkta nivåer av könshormoner är positivt, menar Pontzer, eftersom det minskar risken för bröst- och prostatacancer – sjukdomar som i likhet med fetma, diabetes typ 2 och hjärt- och kärlsjukdomar inte förekommer hos Hadza.

Slutsats: Vi kan alltså inte träna oss lättare och smalare. Men träning är trots det nyttigt för oss.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav verbatim » 2022-07-28 2:21:11

Alien skrev:Bump!

Herman Pontzer och hans medarbetare har tydigen fortsatt med samma forskning och det står om den igen nu tio år senare.

DN Insidan skrev:Evolutionsantropologen Herman Pontzer menar att den som vill gå ner i vikt i första hand bör hålla koll på kosten – inte träningen.

– Träning är livsviktigt för hälsan, men inte av det skäl vi tror. Du kan aldrig springa ifrån en dålig kosthållning.
https://www.dn.se/insidan/forskaren-dar ... -overvikt/

Alltså folk tror fortfarande att orsaken till att vi blivit fetare beror på vårt stillasittande liv. Bara vi tränar ordentligt så blir vi smalare. Så kan vi fortsätta att moffa i oss. Tyvärr...


Slutsats: Vi kan alltså inte träna oss lättare och smalare. Men träning är trots det nyttigt för oss.


Stämmer helt klart överens med min egen erfarenhet. Gick ner från 88,7 kg till 77,6 kg på ett halvår, gick ner 18 kg på ett år, enbart genom att ta mindre portioner och sluta äta ostbågar. Tränade inte något, gick knappt ens någon promenad. Rörde mig absolut inte mer än vad jag brukade, troligen mindre.

(Detta var 4 år sen när jag var på väg att fylla 30. Tittade i min viktbok, varför siffrorna är så exakta på decimalen. Senaste två åren har jag vägt mellan 68-70 kg och hållit den nivån)
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav Paladinen » 2022-07-28 5:11:36

Övervikt beror ju på en hel del olika parametrar.

Genetiskt anlag

Vad du äter för mat

Hur stillasittande du är


Sedan måste man självklart kombinera motion med god kosthållning.

Man kommer inte gå ned i vikt även om man springer 5 km om dan varje dag så länge man äter 2 pizzor om dagen och dricker 1 liter cola om dagen.

Det är heller inte bra att bara skita i att äta och inte träna då förlorar man muskelmassa
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav Richard » 2022-07-28 11:01:06

Jag la helt om mina matvanor för ca 1,5 år sen, rasade snabbt i vikt. Då vägde jag runt 106 kg.

Idag vägde jag mig; 77,9 kg! Så lite har jag inte vägt sedan 1999. Har i.o.f. börjat träna lite, men det måste bero på mina matvanor. Förr åt jag inget på hela dagen, men så proppade jag i mig främst hamburgare på kvällen innan jag skulle lägga mig.

Idag försöker jag hålla mig till vegetariskt (främst för djurens skull), o nu äter jag ungefär följande...
Morgon: En milkshake med banan, proteinpulver o chokladmjölk
Middag: Ett paket glass (inte det bästa, men det är inte alltid jag äter "middag")
Kväll: Två knäckebröd med två ägg o lite kaviar
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav RapeRegs » 2022-07-28 13:19:33

Tycker du ska låta någon dietist eller anhörig se över dina matvanor Richard.

Det låter inte nyttigt i längden att hålla på sådär.

Edit: förövrigt helt otroligt att ballerinan Herman Pontzer, 10 år senare, med regelbundna mellanrum, fortfarande lurar till sig uppmärksamhet i media med sin meningslösa clickbaitforskning. Jag fattar ju att han vill sälja sina newageböcker. Men att media går på det gång på gång är ju helt jävla otroligt.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav Någon » 2022-07-28 14:27:51

Edit: förövrigt helt otroligt att ballerinan Herman Pontzer, 10 år senare, med regelbundna mellanrum, fortfarande lurar till sig uppmärksamhet i media med sin meningslösa clickbaitforskning.


Vadå, ballerina? Vad vet du om Pontzer?
Googlade men hittade bara beskrivningar av hans forskning..
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav triggerhappyD » 2022-07-28 16:03:10

Richard skrev:Idag försöker jag hålla mig till vegetariskt (främst för djurens skull), o nu äter jag ungefär följande...
Morgon: En milkshake med banan, proteinpulver o chokladmjölk
Middag: Ett paket glass (inte det bästa, men det är inte alltid jag äter "middag")
Kväll: Två knäckebröd med två ägg o lite kaviar


Jag har varit vegetarian i över 20 år, skulle råda dig att kolla upp lite bättre vad du behöver få i dig.
Många nyblivna vegetarianer och veganer missar att få i sig en del av vad kroppen behöver, och då blir det inte en hållbar kost i längden.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav Mammaspojke » 2022-07-28 16:28:30

Genom att utesluta socker och snabba kolhydrater gick jag ner 25Kg på drygt ett halvår (Snitta runt 1Kg i veckan).
Ingen extra motion så maten gör i princip 90% av skillnaden.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav antonius » 2022-07-28 16:29:03

Korv och öl, är det människan behöver, korv är mannens grönsaker, lol
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav antonius » 2022-07-28 16:32:33

Mammaspojke skrev:Genom att utesluta socker och snabba kolhydrater gick jag ner 25Kg på drygt ett halvår (Snitta runt 1Kg i veckan).
Ingen extra motion så maten gör i princip 90% av skillnaden.


Dietister brukar tjata om att fördelningen är 80% vad man äter och 20% hur mycket man rör sig, men det är såklart hur man räknar, men att det är krubbet som gör viktuppgång är väl klart som korvspad.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav nescio » 2022-07-28 16:57:27

Richard skrev:Morgon: En milkshake med banan, proteinpulver o chokladmjölk
Middag: Ett paket glass (inte det bästa, men det är inte alltid jag äter "middag")
Kväll: Två knäckebröd med två ägg o lite kaviar
Inga grönsaker?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav Mammaspojke » 2022-07-28 17:45:30

antonius skrev:
Mammaspojke skrev:Genom att utesluta socker och snabba kolhydrater gick jag ner 25Kg på drygt ett halvår (Snitta runt 1Kg i veckan).
Ingen extra motion så maten gör i princip 90% av skillnaden.


Dietister brukar tjata om att fördelningen är 80% vad man äter och 20% hur mycket man rör sig, men det är såklart hur man räknar, men att det är krubbet som gör viktuppgång är väl klart som korvspad.


Mjo, svårt att säga exakt % för det beror på hur mycket man rör sig som du skrev. Springer man två mil om dagen lär det påverka mer än 30min promenad. Maten är betydligt enklare att ändra. Åt ändå lika stora portioner men grönsaker istället för pasta/ris/potatis m.m.. bytte ut vita limpan mot riktigt grovt fiberbröd osv.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav nomemorytoday » 2022-07-30 1:27:54

Wine. Bra att du kollat läget. Kommer skriva en dryg sak här - som dock fungerat på mig i decennium. Mobba ej mig nu eller så, bara för att det fungerar.

Stäng kakhålet.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav Richard » 2022-07-30 7:45:30

RapeRegs skrev:Tycker du ska låta någon dietist eller anhörig se över dina matvanor Richard.

Det låter inte nyttigt i längden att hålla på sådär.

Edit: förövrigt helt otroligt att ballerinan Herman Pontzer, 10 år senare, med regelbundna mellanrum, fortfarande lurar till sig uppmärksamhet i media med sin meningslösa clickbaitforskning. Jag fattar ju att han vill sälja sina newageböcker. Men att media går på det gång på gång är ju helt jävla otroligt.

Jo, jag tänkt gå till en dietist. Jag har haft ätstörningar sen 1996.

nescio skrev:
Richard skrev:Morgon: En milkshake med banan, proteinpulver o chokladmjölk
Middag: Ett paket glass (inte det bästa, men det är inte alltid jag äter "middag")
Kväll: Två knäckebröd med två ägg o lite kaviar
Inga grönsaker?

Nä, grönsaker blir det dåligt med. Jag äter förvisso kosttillskott o multivitamin, men det kan inte komplettera helt.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Övervikt beror på maten snarare än hur mycket vi tränar

Inläggav antonius » 2022-07-30 12:02:11

Richard skrev:Nä, grönsaker blir det dåligt med. Jag äter förvisso kosttillskott o multivitamin, men det kan inte komplettera helt.


Att komplettera med lite frukt och grönsaker är ju inte raketforskning. Finns ju mycket grönsaker som är färdiga, sköljda och klara att äta, minimorötter och sockerärtskidor t ex, perfekt som snacks. Till din glass, kan du ju byta hälften mot lite jordgubbar eller vad säsongen bjuder. På morgonen kan du ju slänga i ett halv äpple, med bananen i din shake, så blir det ju inget mer jobb, men ännu nyttigare. Ibland kokar jag broccoli buketter, och droppar på lite olivolja och svartpeppar, är gott som tillbehör eller enbart, tillsammans med lite grovt bröd och keso.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in