Aspergers och ECT (elbehandling)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

ECT-behandlingar

Inläggav Fabela » 2018-07-23 15:44:40

Har ingen egen erfarenhet, men en bekant har berättat ung. samma som du, RainyDay. Minns dock inte antal gånger, men det var också nåt hiskeligt högt iaf.
Hen har förresten inga neuropsykdiagnoser, ifall det spelar roll (bipolär, om jag minns rätt.)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

ECT-behandlingar

Inläggav RainyDay » 2018-07-23 15:53:43

Jag fick ju mina behandlingar med just den diagnosen som grund. Den tiden då jag sprang runt naken och dirigerade trafik, brukar jag säga. Men eftersom man kom på att detta inte hade inträffat så fick jag efter många om och men och fan och hans moster en NPF-utredning och då blev jag Aspergare. Hur jag fick bipolär-diagnosen är ju en historia i sig grundat på tjänstefel och liknande, men det är offtopic. Om du har läst Lina Limans bok, "Konsten att fejka arabiska", så är våra liv kompatibla med sisådär 95%, i runda slängor.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

ECT-behandlingar

Inläggav blitzen » 2018-07-24 23:28:00

Fått ect, det var ett lyckokast i mitt fall...när inget annat fungerade. En positiv upplevelse alltså, det gick bra för mig.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

ECT-behandlingar

Inläggav Fretshi » 2018-07-25 18:10:51

Vid djupa depressioner där medicin inte fungerat så är det nog ett bra alternativ.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

ECT-behandlingar

Inläggav DIProgan » 2018-07-25 19:05:10

När ECT var på uppdrag granskning för några år sedan främst i form som en ifrågasatt behandling var det någon med 100+ behandlingar som blev intervjuad men överlag kan sägas att folks upplevelser är väldigt olika. Allt från starkt positiva till starkt ifrågasatt. Antalet behandlingar samt hur de utförs (bilateralt/unilateralt) lär ha inverkan.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

ECT-behandlingar

Inläggav Fretshi » 2018-07-25 20:31:15

Det är nog som med mediciner alla har olika erfarenheter av det.
Men att rata den om läkaren föreslår det är nog inte bra för man vet ju inte innan man testat.

Depresssion är ju inte häller bra och kan man inte ta sig uppp ur den på annat sätt så har man nog inget val.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

ECT-behandlingar

Inläggav sussi83 » 2018-07-25 20:32:37

Men antar att de prövat alla andra alternativ innan?
När jag gjorde praktik inom psykiatrin var oatienterna i princip sängliggande när de kom in till behandlingsrummet på grund av mycket svår depression så de i princip inte kunde göra något alls själva. Jag kom ihåg att jag fick prata lite och lugna oroliga patienter och följa med in som stöd.
Har du snackat med någon om biverkningarna?
Du kanske kan få någon kompensation på någon försäkring eller nåt?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

ECT-behandlingar

Inläggav Richard » 2018-07-26 16:23:09

Har fått ca 35 st. Visst, de hjälper mot depression. Men märkte 10 år senare att de förstörde mitt minne.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

ECT-behandlingar

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-26 16:25:01

Det skulle nog vara fördelaktigt emot depression att glömma bort det mesta av livet.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

ECT-behandlingar

Inläggav antonius » 2018-07-26 23:58:25

Kanske vore lika bra, att få glömma all gammal skit... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

ECT-behandlingar

Inläggav BellaBelle » 2018-07-27 0:36:26

sussi83 skrev:Men antar att de prövat alla andra alternativ innan?
När jag gjorde praktik inom psykiatrin var oatienterna i princip sängliggande när de kom in till behandlingsrummet på grund av mycket svår depression så de i princip inte kunde göra något alls själva. Jag kom ihåg att jag fick prata lite och lugna oroliga patienter och följa med in som stöd.
Har du snackat med någon om biverkningarna?
Du kanske kan få någon kompensation på någon försäkring eller nåt?


Hm, det var väl att man då inte ens orkar läsa? Jag är väldigt oföretagsam men orkar läsa och göra kaffe åtminstone. :-)063
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

ECT-behandlingar

Inläggav RainyDay » 2018-07-27 1:18:21

sussi83 skrev:Men antar att de prövat alla andra alternativ innan?
När jag gjorde praktik inom psykiatrin var oatienterna i princip sängliggande när de kom in till behandlingsrummet på grund av mycket svår depression så de i princip inte kunde göra något alls själva. Jag kom ihåg att jag fick prata lite och lugna oroliga patienter och följa med in som stöd.
Har du snackat med någon om biverkningarna?
Du kanske kan få någon kompensation på någon försäkring eller nåt?


Jag vet inte om man kan kalla det för att ha prövat alla saker innan. Fick testa 1 anti-depressiv medicin i princip. Visst var jag deprimerad, men tycker att man borde (trots att mediciner aldrig har hjälpt mig) testat andra, samt åtminstone provat terapi. Bor i ett landsting där ECT är väldigt vanligt förekommande. Det är fler jag har pratat med som dom har satt in ECT på väldigt fort utan att ens utreda vad det beror på.

Ja... har pratat med många om dom, men har aldrig blivit någon åtgärd. Tror inte man kan få ut något på någon försäkring.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

ECT-behandlingar

Inläggav RainyDay » 2018-07-27 1:24:20

Pinghis Khan skrev:Det skulle nog vara fördelaktigt emot depression att glömma bort det mesta av livet.

antonius skrev:Kanske vore lika bra, att få glömma all gammal skit... :-)063


Problemet är att det är inte selektivt i den meningen. Känns mest som jag har glömt bort allt det positiva medans det negativa finns kvar. Jag har lyckats glömma bort ett förhållande. Träffade en tjej som jag umgicks med i 2 månader, när jag mötte henne något år senare så hade jag inget minne av det. Visste inte ens vem det var. Men jag fick reda på av en nära vän att det faktiskt var sant. Som tur var fick jag tag på henne och förklarade det här med ECT:n, men det var enormt jobbigt. Anledningen till att det inte höll var att jag just glömde bort en massa saker under den tiden, enligt henne. Hon visste inte vad det berodde på så hon blev osäker, vilket jag kan förstå.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

ECT behandling.?

Inläggav manne » 2022-07-19 11:20:39

måste säga att denna behandling är bra det rensar hjärnan och man mår bättre av det.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka. :-)049 :D :-)Happy

Man mår bättre av det och det rensar skall från tvångssyndrom och tvångs tankar och att älta det förflutna. :-)Happy :D

ECT är en väldigt bra behandling och många gånger bättre än antidepressiva. :-)049 :D :-)Happy

ECT är underskattat man mår bättre av det och det räcker med ca -7-8 behandlingar i livet sedan efter det så mår man bättre för resten av livet.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka och det rensar skallen på dåliga tankar.
Man får narkos också när man får den behandlingen. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

ECT

Inläggav Sharpshooter » 2022-07-19 11:21:51

Jag har hört att en del med asperger, autism och ADHD har behandlats med ECT. Och efter att ha sett gökboet så verkar det som en ganska drastisk åtgärd för människor som mår dåligt mm. Men jag har inte träffat någon som genomgått behandling och det skulle vara intressant att få veta hur folk mår efter detta.

Så om du genomgått ECT, berätta gärna hur du upplevde det, om du fick biverkningar och hur du mår idag.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav manne » 2022-07-19 13:38:19

Emmie skrev:Har någon erfarenhet av ect behandling för sin depression?

Jag har en långvarig depression som vi försökt behandla med läkemedel (sertralin,cymbalta och anafranil). Utöver det har jag fått antipsykotiska läkemedel som zyprexa och seroquel, jag har även fått abilify. Ingenting har hjälpt särskilt bra,några har jag fått delvis positiva effekter av. Jag räknas som djupt deprimerad då jag gjort tre självmordsförsök och fortfarande är suicidal. Jag har även problem med självskadebeteende.

I övrigt är jag en fullt frisk trettioåring. Jag har nu blivit erbjuden ect som behandling men är mycket tveksam. Är det någon som har erfarenhet av detta? Tack på förhand!


Med ECT så skadar man inte hjärnan fysiskt utan man botar om hjärnan från start precis som om man om formaterar en hårddisk.
Med ECT så skadas inte hjärnan fysiskt och med ECT så ger det inga bestående hjärnskador alls heller. :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav antonius » 2022-07-19 13:40:03

manne skrev:måste säga att denna behandling är bra det rensar hjärnan och man mår bättre av det.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka. :-)049 :D :-)Happy

Man mår bättre av det och det rensar skall från tvångssyndrom och tvångs tankar och att älta det förflutna. :-)Happy :D

ECT är en väldigt bra behandling och många gånger bättre än antidepressiva. :-)049 :D :-)Happy

ECT är underskattat man mår bättre av det och det räcker med ca -7-8 behandlingar i livet sedan efter det så mår man bättre för resten av livet.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka och det rensar skallen på dåliga tankar.
Man får narkos också när man får den behandlingen. :-)049 :D :-)Happy


Men kan man inte få en känsla av att något fattas, att det lixom är luckor i sinnet?
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav manne » 2022-07-19 13:45:57

antonius skrev:
manne skrev:måste säga att denna behandling är bra det rensar hjärnan och man mår bättre av det.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka. :-)049 :D :-)Happy

Man mår bättre av det och det rensar skall från tvångssyndrom och tvångs tankar och att älta det förflutna. :-)Happy :D

ECT är en väldigt bra behandling och många gånger bättre än antidepressiva. :-)049 :D :-)Happy

ECT är underskattat man mår bättre av det och det räcker med ca -7-8 behandlingar i livet sedan efter det så mår man bättre för resten av livet.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka och det rensar skallen på dåliga tankar.
Man får narkos också när man får den behandlingen. :-)049 :D :-)Happy


Men kan man inte få en känsla av att något fattas, att det lixom är luckor i sinnet?


NEj

https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstre ... sequence=1
Är inte samma sak man förstör inte hjärnan med ECT alls så som vid hjärnoperationer :!:

https://jamanetwork.com/journals/jamaps ... le/1890092

detta ECT och hjärnoperationer är inte samma sak man sabbar inte hjärnan vid ECT. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav antonius » 2022-07-19 13:53:14

Ok, tack för svar.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav Sharpshooter » 2022-07-19 13:56:13

Lite orolig blir man ju när man ser YT-klipp där folk fått minnesskador.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav manne » 2022-07-19 15:11:04

Sharpshooter skrev:Lite orolig blir man ju när man ser YT-klipp där folk fått minnesskador.


Man skadar inte hjärnan fysiskt när man ger ECT det kan de se på A computed tomography ct scan

där så ser de att hjärnan inte skadas fysiskt vida denna behandling. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=ct+scan& ... Smy52Z4hyM

https://www.google.se/search?q=ct+scan& ... ilBxG3a_SM

Läkarna ser att hjärnan är hel efter en sådan ECT behandling. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav Zima33 » 2022-07-21 20:14:43

manne skrev:
Sharpshooter skrev:Lite orolig blir man ju när man ser YT-klipp där folk fått minnesskador.


Man skadar inte hjärnan fysiskt när man ger ECT det kan de se på A computed tomography ct scan

där så ser de att hjärnan inte skadas fysiskt vida denna behandling. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=ct+scan& ... Smy52Z4hyM

https://www.google.se/search?q=ct+scan& ... ilBxG3a_SM

Läkarna ser att hjärnan är hel efter en sådan ECT behandling. :-)049 :D :-)Happy


ECT framkallar ju ett epileptiskt anfall. Så något gör det ju. Epileptiska anfall brukar inte vara hälsosamma annars. :-)063
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav manne » 2022-07-21 20:30:53

Zima33 skrev:
manne skrev:
Sharpshooter skrev:Lite orolig blir man ju när man ser YT-klipp där folk fått minnesskador.


Man skadar inte hjärnan fysiskt när man ger ECT det kan de se på A computed tomography ct scan

där så ser de att hjärnan inte skadas fysiskt vida denna behandling. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=ct+scan& ... Smy52Z4hyM

https://www.google.se/search?q=ct+scan& ... ilBxG3a_SM

Läkarna ser att hjärnan är hel efter en sådan ECT behandling. :-)049 :D :-)Happy


ECT framkallar ju ett epileptiskt anfall. Så något gör det ju. Epileptiska anfall brukar inte vara hälsosamma annars. :-)063


fast man får narkos ju också. :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav Richard » 2022-07-22 8:25:53

manne skrev:måste säga att denna behandling är bra det rensar hjärnan och man mår bättre av det.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka. :-)049 :D :-)Happy

Man mår bättre av det och det rensar skall från tvångssyndrom och tvångs tankar och att älta det förflutna. :-)Happy :D

ECT är en väldigt bra behandling och många gånger bättre än antidepressiva. :-)049 :D :-)Happy

ECT är underskattat man mår bättre av det och det räcker med ca -7-8 behandlingar i livet sedan efter det så mår man bättre för resten av livet.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka och det rensar skallen på dåliga tankar.
Man får narkos också när man får den behandlingen. :-)049 :D :-)Happy

Har du inte fått några problem med minnet?

Jag fick som sagt ca 35 behandlingar under åren 2003-2005. Nu är delar av 00-talet utsuddade ur mitt minne. Visst minns jag att jag t.ex. var på semester i Thailand o att jag arbetstränade i färgaffären, men detaljerna är borta. Detta märkte jag runt 10 år efter behandlingarna.

Har för mig att ECT-behandling håller på att ersättas av rTMS- och ketamin-behandling.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in