Att veta när det är rätt läge/tajming

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Jossie94 » 2022-03-28 22:21:00

Moderatorer eller admin får lägga detta vid rätt kategori.

Men många säger ju att man bara vet eller det där märker man osv. Men vi som har svårt med dessa saker inom det sociala, hur ska man hjälpa oss att förstå när det är rätt oavsett situation?

Tex att veta rätt läge /timing när man ska göra vissa saker såsom nu är det dags att skaffa barn eller rätt timing när man samtalar med andra, nu kan man lägga ett skämt. När det känns som att folk inte tänker på dessa saker och bara kör på. Eller att veta den inre klockan, när man har dålig tidsuppfattning.

Hur hanterar ni dessa saker? För ALLA har ju ändå varit på noll, så att folk ska sitta och bara "det är bara göra såhär" har nog glömt bort att de också varit nybörjare.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Alien » 2022-03-29 15:06:52

Men det går ju inte att svara på.

När är det dags att skaffa barn? Ja, det bestämmer ju de blivande föräldrarna själva. Visst, man kan säga att det är bra att förhållandet är stabilt, att paret har jobb, bostad och bra ekonomi. Men det finns ju de som råkat bli med barn, förhållandena är inte alls, perfekta men de/mamman låtar barnet födas och det går bra ändå.

Betr att skämta, så har du ju redan fått svar i denna tråd: vad-beror-detta-pa-om-att-forsta-och-beratta-skamt-t55417.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Skogkatt » 2022-03-29 15:11:28

Jag tror att det är dags att skaffa barn när man har allt man behöver för att ta hand om barnet. Stabilt liv, arbete/inkomst, hem. Men de andra sakerna vet jag inte. Jag antar att man måste försöka och misslyckas och hoppas att man lär sig något.
Skogkatt
 
Inlägg: 6104
Anslöt: 2021-10-02

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Jossie94 » 2022-03-29 16:42:42

Jag menar inte när det är dags at skaffa barn, jag menar mer hur man känner det instinktivt för att folk säger ju till andra att man märker sådant men när man ska förklara något man gör per automatik eller bara gör så går det inte att förklara, men man måste ju kunna förklara något om folk undrar. Behöver inte va just skaffa barn men allt är ju som sagt inte självklart. Vissa saker behöver man inte tänka på att göra utan man bara gör det. Men det finns ju folk därute som inte vet.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav slackern » 2022-03-29 16:48:20

Jossie94 skrev:Jag menar inte när det är dags at skaffa barn, jag menar mer hur man känner det instinktivt för att folk säger ju till andra att man märker sådant men när man ska förklara något man gör per automatik eller bara gör så går det inte att förklara, men man måste ju kunna förklara något om folk undrar. Behöver inte va just skaffa barn men allt är ju som sagt inte självklart. Vissa saker behöver man inte tänka på att göra utan man bara gör det. Men det finns ju folk därute som inte vet.


Om du är kvinna bör du skaffa barn innan 35 för att minimera risken att ungen får downssyndrom, efter du fyller 30 blir det svårare att få barn så det är nog bra riktvärden att sikta in dig på att senast skaffa barn.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Toblerone » 2022-03-30 9:58:03

Jossie94 skrev:Jag menar inte när det är dags at skaffa barn, jag menar mer hur man känner det instinktivt för att folk säger ju till andra att man märker sådant men när man ska förklara något man gör per automatik eller bara gör så går det inte att förklara, men man måste ju kunna förklara något om folk undrar. Behöver inte va just skaffa barn men allt är ju som sagt inte självklart. Vissa saker behöver man inte tänka på att göra utan man bara gör det. Men det finns ju folk därute som inte vet.


Du menar det där med att skaffa barn var ett exempel?

Men det är ju, som flera också var lite inne på, olika beroende på vad det gäller. Dvs. man måste avgöra det i varje enskilt fall vad som är rätt läge. Det finns ingen gemensam faktor så att man skulle kunna avgöra det för olika saker.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Toblerone » 2022-03-30 10:05:29

Kanske är du inne på sociala koder igen? Hur vet man att man inte säger något som är olämpligt eller som är fel tajmat? Det är ju ett problem som vi alla har, att vi just inte vet. Om man nu inte vet det så bra, medans folk utan autism vet det bättre, så kan man väl tänka sig att det kan finnas strategier. Men inga generella heller som skulle passa alla situationer.

Det man kan lära sig är att undvika dem värsta misstagen så att säga. T.ex. att inte skämta just när andra är ledsna eller upprörda. Eller att undvika att fortsätta med samma ämne när andra har gått vidare och börjar prata om annat. Du kan kanske få tips om vad folk själva har märkt som man kan tänka på.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Paradox77 » 2022-03-30 18:13:54

haha.. min spontana tanke när jag började läsa den här tråden var: "en blind leder en blind..." ;)

Men som tidigare nämnts, så handlar det mycket om att chansa och misslyckas, analysera vad som gick snett, sedan testa igen. Detta fungerar såklart inte klockrent, men jag upplever att man blir lite smidigare för varje år. Jag trampar betydligt mer sällan i klaveret numer, jämfört med när jag var i 20-års åldern.

När det kommer till intuitiva saker, som att när det är "rätt" att skaffa barn, bli sambos, säga "jag älskar dig" första gången och liknande så är det lite knepigt och tror att det är en fälla att söka svar på något så abstrakt och subjektivt, då det saknar all logik i sin helhet.

Jag skulle säga i fall där det gäller relationer (både romantiska och platoniska) så handlar det nog inte så mycket om tajming utan mer om det faktum att vi är annorlunda. För att finna en bra relation, behöver man inte hitta en specifik typ eller lära sig att läsa av andra, utan snarare att hitta personer som ser förbi att man kan vara lite klumpig. Som värdesätter en för den man är. Som står ut med hur vi kan bete oss. Om jag säger "jag älskar dig" för tidigt eller i fel sammanhang så kommer "den rätta" inte att skrämmas bort av det. För inte helt oväntat, så kommer liknande situation uppstå många gånger där man missar helt, och "rätt" partner låter inte det vara ett problem. Fel partner kommer försöka lära dig (eller ännu värre, kräva) att göra rätt.

Mitt råd är alltså att bara vara dig själv, precis som du är. Rätt personer klarar av dig. Fel personer undviker dig. Det naturliga urvalet går sin gilla gång och får effekt och du får en social grupp/partner som passar just dig.

Eller så är jag ute och cyklar.. jag bara gissar och talar från hjärtat. Antingen så svarade jag rätt för just dig, eller fel ;)
Paradox77
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2022-02-27

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Skogkatt » 2022-03-30 19:09:12

Jossie94 skrev:Jag menar inte när det är dags at skaffa barn, jag menar mer hur man känner det instinktivt för att folk säger ju till andra att man märker sådant men när man ska förklara något man gör per automatik eller bara gör så går det inte att förklara, men man måste ju kunna förklara något om folk undrar. Behöver inte va just skaffa barn men allt är ju som sagt inte självklart. Vissa saker behöver man inte tänka på att göra utan man bara gör det. Men det finns ju folk därute som inte vet.


Från vad jag har hört, börjar folk tänka "Jag vill så gärna ha ett barn!". De vet det i sina själar att de vill ha barn, det råder ingen tvekan. :-)005 Och de tänker mycket på det.
Skogkatt
 
Inlägg: 6104
Anslöt: 2021-10-02

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Jossie94 » 2022-04-22 14:56:28

Sedan är det ju mycket som är både fel och rätt gällande det mesta dvs att de går in i varandra. Oavsett om det handlar om när man ska skaffa barn eller när det gäller mer sociala grejer såsom att man skulle ha ensam rätt för något som man köpt på typ stadium. För ensamrätt har man ju inte på kläder eller prylar för folk har ju det mesta idag om det inte är att man sytt sina egna kläder så härmar gör ju många numera.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav alixha » 2022-04-22 22:39:01

Jossie94 skrev:Hur hanterar ni dessa saker?


Gör som du vill när du vill. Ibland blir det rätt och ibland blir det fel.
Bry dig inte så mycket om hur andra tycker/tänker/gör.
Blir det fel, släpp det och gå vidare.
Blir det rätt, lägg det på minnet och gå vidare.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav slackern » 2022-04-23 14:39:50

alixha skrev:
Jossie94 skrev:Hur hanterar ni dessa saker?


Gör som du vill när du vill. Ibland blir det rätt och ibland blir det fel.
Bry dig inte så mycket om hur andra tycker/tänker/gör.
Blir det fel, släpp det och gå vidare.
Blir det rätt, lägg det på minnet och gå vidare.


Bra strategier och råd tycker jag.
Skönt att mogna och inse dom har sakerna tycker jag.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Jossie94 » 2022-07-05 2:29:04

Jag har ju märkt att det ibland funkar och ibland funkar inte, men har inte förstått att det finns spelregler eller hur man ska säga, för att det finns inget facit så att säga, men tydligen så ska man förstå reglerna utan att förstå dem. Och då sa en person jag känner till mig "Du försöker att lösa koden eller lösa gåtan men det finns ingenting att förstå" Vilket innebär att det finns inga rätt eller fel inom sociala koder för att det handlar om precis som någon sa, att göra fel och göra rätt, analysera och så, testa sig fram helt enkelt.


En sak som jag tycker är ett bra exempel på detta är att tex för massa år sedan så test rökte jag, alla andra jag var med rökte så det bara blev så. Testade kanske 7 gånger men var ingenting för mig så rekommenderar ingen att börja, man har ju vart ung och dum någon gång.
Och då sa dessa tjejer att man inte skulle köra munbloss, utan det var halsbloss som gällde. Här skulle man ha generaliserat situationen och gjort som alla andra, men hur skulle jag veta det?
Det är ju ingen som berättar "nu ska alla köra halsbloss, för kör man munbloss så gör man fel. Detta ska man alltså bara fatta. Så jag fick ju höra att man inte skulle köra munbloss, för då kunde man inte röka.

Alltså va? Man röker väl inte med ciggen i öronen heller.. (skämtåsido) Det behöver inte va just att röka, det kan lika gärna va hur man äter eller liknande, för vissa maträtter kan man äta med bestick och andra med händerna osv. Ska man då säga till någon som äter hamburgare med bestick att den gör fel? Enligt vem? Eller den som äter sushi med bestick, för alla kan inte äta med pinnar... Jag tycker det är svårt.

Man säger ju att alla veta vad som ska göras när man släpper ner en fotboll, då fattar alla hur man spelar fotboll. Men om folk inte vet hur man spelar fotboll då? Eller har man den förmågan automatiskt i en viss ålder och då bara vips så kan man spela fotboll?


Sen har jag också märkt att mycket är ju inte ens rätt, utan mycket är ju faktiskt bara folks åsikter, det innebär ju inte att det som folk säger måste vara rätt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav antonius » 2022-07-05 12:46:14

Var en tid jag hela tiden försökte tima allt, och hela tiden försökte vara "först på bollen", som de brukar säga. Det sprack i stort sett alltid, tror inte det är något för aspisar. Jag blev bara uppstressad, fick dålig mage, och svårt att sova. Absolut klarar en del sådant, t ex de flesta NT och yngre människor, men vi andra ska nog försöka vara lite mer relaxade och skita i att folk tror att man bara latar sig. De som har den inställningen att vi "vilar oss i form", är ju ändå sådana som tycker att AS är något vi bara har hittat på för att slippa arbeta.
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Marjatta » 2022-07-07 18:01:48

Jossie94 skrev:Sen har jag också märkt att mycket är ju inte ens rätt, utan mycket är ju faktiskt bara folks åsikter, det innebär ju inte att det som folk säger måste vara rätt.


Finns absolut rätt och fel?
eller är mycket av "rätt" och "fel" faktiskt just åsikter?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Marjatta » 2022-07-07 18:03:16

Somliga sociala regler gäller nästan överallt. Andra skiljer sig från ett sällskap och sammanhang till ett annat.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Jossie94 » 2022-07-08 2:09:16

Alltså det finns rätt och fel ja, tex det är fel att mobba osv. Men det jag syftade på var väl mer att inom det sociala så kan vissa personer tycka att det är rätt och fel med tex hur man gör saker, kan vara att de tycker det är fel att ha en speciell jacka eller så. Det innebär ju inte att det är fel. Bara för att de säger /tycker så, det är ju bara deras åsikter, de bestämmer ju inte att det är fel eller rätt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Marjatta » 2022-07-08 7:40:42

Vad jag frågar är, om det faktiskt finns fel och rätt vad gäller exv. jackor. Eller om alltihop enbart handlar om vad folk tycker.

Vem bestämmer vad som är fel och rätt jacka?

Jag vet vad jag anser. Är nyfiken på hur du tänker.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav RapeRegs » 2022-07-08 10:30:51

Jossie94 skrev:Alltså va? Man röker väl inte med ciggen i öronen heller.. (skämtåsido) Det behöver inte va just att röka, det kan lika gärna va hur man äter eller liknande


Om du bara drar munbloss ger nikotinet ingen, eller mycket liten, effekt.

Det vore som att dricka öl genom genom att ta en munfull, gurgla och sedan spotta ut.

Konstigt sätt att dricka, konstigt sätt att röka.
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav antonius » 2022-07-08 12:28:09

RapeRegs skrev:
Jossie94 skrev:Alltså va? Man röker väl inte med ciggen i öronen heller.. (skämtåsido) Det behöver inte va just att röka, det kan lika gärna va hur man äter eller liknande


Om du bara drar munbloss ger nikotinet ingen, eller mycket liten, effekt.

Det vore som att dricka öl genom genom att ta en munfull, gurgla och sedan spotta ut.

Konstigt sätt att dricka, konstigt sätt att röka.


men cigarrer och cigariller, puffar man ju bara på, och drar inte halsbloss. Samt bättre vinprovningar spottar de ju ut vinet, annars skulle de ju hinna bli plakat innan hela sortimentet är provat.
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav RapeRegs » 2022-07-08 13:09:09

antonius skrev:vinprovningar spottar de ju ut vinet, annars skulle de ju hinna bli plakat innan hela sortimentet är provat.


Nej vet du vad. Om du kom hem till mig och uppförde dig så skulle jag kasta ut dig. Hemma hos mig dricker man vin, man spottar inte ut det och äcklar sig!
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav slackern » 2022-07-08 13:45:28

antonius skrev:
RapeRegs skrev:
Jossie94 skrev:Alltså va? Man röker väl inte med ciggen i öronen heller.. (skämtåsido) Det behöver inte va just att röka, det kan lika gärna va hur man äter eller liknande


Om du bara drar munbloss ger nikotinet ingen, eller mycket liten, effekt.

Det vore som att dricka öl genom genom att ta en munfull, gurgla och sedan spotta ut.

Konstigt sätt att dricka, konstigt sätt att röka.


men cigarrer och cigariller, puffar man ju bara på, och drar inte halsbloss. Samt bättre vinprovningar spottar de ju ut vinet, annars skulle de ju hinna bli plakat innan hela sortimentet är provat.


Jag kan lova dig att vid "finare" vinprovning så tar folk en klunk mellan att spotta ut. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav RapeRegs » 2022-07-08 13:47:22

slackern skrev:Jag kan lova dig att vid "finare" vinprovning så tar folk en klunk mellan att spotta ut. :lol:


Nej fyfan! Inte hemma hos mig.

Usch!
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Att veta när det är rätt läge/tajming

Inläggav Marjatta » 2022-07-08 14:00:46

RapeRegs skrev:
slackern skrev:Jag kan lova dig att vid "finare" vinprovning så tar folk en klunk mellan att spotta ut. :lol:


Nej fyfan! Inte hemma hos mig.

Usch!


Summering.

På vinprovning: rätt att spotta ut vinet. Fel att inte göra det.
Hemma hos RR: fel att spotta ut vinet. Rätt att inte göra det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in