Vad beror detta på? (Om att förstå och berätta skämt)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Vad beror detta på? (Om att förstå och berätta skämt)

Inläggav Jossie94 » 2019-07-19 13:26:48

Jag har i sociala sammanhang försökt småprata med andra, skämtat osv. Men när jag har tex skämtat eller berättat om ett skämt så har folk då inte förstått skämtet eller det jag har berättat.
Ett exempel är ju att många skämt är ju samma koncept och då kan man köra olika versioner av skämten. Ett utav skämten är då att man berättar en story där fokuset ligger på en viss grej och då ska folk i slutet fråga vad var det i väskan eller liknande och det är det som är själva skämtet. Detta är då ett exempel av ett skämt som jag såg på youtube. Personen som berättar skämtet ska då svara på frågan lyssnaren ställer om tex den där väskan eller det kan vara vad som helst och säga då ”gör du det där så säger jag” nu använde jag inte exakt de orden från youtube klippet men jag tror ni förstår själva budskapet.

Jag undrar då, vad är det som gör att folk inte förstår sådana här typer av skämt? Är inte de rätt vanligt i unga åldrar? Eller är de bara ett kill skämt som måste sägas av en kille? Blir det fel då om en tjej drar samma skämt? Eller handlar de om tajming osv?

Moderator: Kompletterade rubriken för större tydlighet.
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Vad beror detta på?

Inläggav Micke » 2019-07-19 16:19:11

Nu vet inte jag vilket skämt det är frågan om så det är ju därför svårt för mig att svara på. Men jag tänker att även ansiktsmimik och tonläge kan spela in utöver tajmingen. Sen är det ju olika vilka skämt en viss person förstår eller uppskattar.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Vad beror detta på?

Inläggav Jossie94 » 2019-07-19 18:23:27

Jag skrev ju vilket typ av skämt det var?

Om jag säger såhär. De va en känd youtuber som berättade om en annans youtubers händelse. Där de va en man med en grå väska och han slog då på väskan och blev aggressiv. De ville då veta vad han hade i väskan och han svarade sug min... så säger jag. Det är just det som är skämtet, att man ska lura folk så de frågar vad var det i väskan? Då ska man svara samma sak som han killen med väskan gjorde. Det är ju det roliga för man lurade de som lyssnade på händelsen. De finns fler versioner på sådana här skämt men då är budskapet densamma men storyn kan vara annorlunda.
Jossie94

Vad beror detta på?

Inläggav jsmith » 2019-07-19 20:20:38

1. Vilken social status (enligt nuvarande grupp dynamik) har den som drar skämtet.
2. Är personens kroppsspråk i takt med skämtet.
3. Är skämtet en variation och inom ramarna för vanliga skämt.
jsmith

Anslöt: 2019-07-19

Vad beror detta på?

Inläggav Jossie94 » 2019-07-20 1:02:33

Detta är klipper, skämtet är i slutet. Hoppas ni förstår vad jag menar, för när jag har berättat om samma skämt fast med andra ord än det han säger, det är fortfarande samma taktik, att man ska lura sina lyssnare och få dem att fråga om vad det nu än är. Ni vet skämtet om att man ska härma någon och så säger man blå bil, gul bil osv, och så säger den som drar skämtet, "vilken bil sa jag först." Då ska man inte säga vilken bil, utan man ska säga "vilken bil sa jag först". Det är samma sak med detta skämtet, han kör samma grej bara att de var en riktig händelse han tog upp.

https://youtu.be/UIXtg_3A2I4
Jossie94

Vad beror detta på?

Inläggav Vildsvin » 2019-07-20 2:29:19

Den typen av skämt går ut på att en person med "tillräckligt bra" exekutiva funktioner spontant byter fokus när motparten säger något som i vanliga situationer bör få personen att byta fokus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Task%20sw ... chology%29

jsmith skrev:1. Vilken social status (enligt nuvarande grupp dynamik) har den som drar skämtet.
2. Är personens kroppsspråk i takt med skämtet.
3. Är skämtet en variation och inom ramarna för vanliga skämt.

Även att skämtet går i linje med skämtarens personlighetet i övrigt.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Vad beror detta på?

Inläggav Alien » 2019-07-20 2:40:31

Den där videon orkade jag inte se klart på. Tre personer som snackar något jag inte ens uppfattar. Jag ogillar i princip alla youtubevideor som inte är musikvideor.

När det gäller skämt så är det säkert olika vad man tycker är roligt. Ibland fattar jag öht inte poängen. Även när jag fattar det den så tycker jag ändå inte det är roligt. Jag avskyr verkligen "skoj" som innebär att man ska lura någon och få den att känna att den gjort bort sig.

Det verkar väl som jag är totalt humorlös, men jag kan skratta åt oavsiktlig humor, typ när det blir missförstånd.

Min poäng är alltså att folk har olika slags humor.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Vad beror detta på?

Inläggav Tallen91 » 2019-07-20 9:16:26

Jag kikade på klippet lite snabbt bara. Det enda jag kunde fokusera på var alla hål i kläderna? Var personerna i klippet hemlösa? Var det filmat ifrån något härbärge?

Till topic så kan jag relatera till det du skriver Jossie94; Skämt och skoj är enormt subjektivt. Det är inte lätt att veta vad som kommer att "fungera" och vad som faller platt. Mycket beror på vilken miljö man är i samt hur väl man känner personerna man konverserar med. Ett snabbt exempel är min storebror; Jag kan ordagrant säga till han att han är en idiot och vi båda börjar gapflabba då vi vet att det är ett skämt då man säger det på ett visst sätt. Hade jag sagt det till någon annan så hade man fått stryk.

Mycket beror även på HUR man säger det och inte nödvändigtvis orden i sig. Säger man någonting väldigt allvarligt och seriöst till exempel så är det svårt att få någon humoristisk reaktion på det. Även kroppshållning och ansiktsuttryck är av stor vikt. Om man är stel som en pinne med armarna rakt vid sidorna lär man inte heller få någon större reaktion på det.

Därför är det fruktansvärt svårt att säga vad du gjorde för fel när du berättade skämtet; Man behöver nästan vara där för att få en bättre inblick om vad som "gick fel". Det bästa du kan göra i en sådan situation är att prata med någon du litar på och be dom förklara varför skämtet inte gav den reaktion som du önskade.
Tallen91

Anslöt: 2019-03-27

Vad beror detta på?

Inläggav Jossie94 » 2019-07-21 18:53:51

Jag förstår ju nu att det kan bero på olika faktorer till varför det blir som det blir, men jag har lättare att förstå sådant här när inte jag är med i bilden. De är ju lättare att kunna se sådant här om man själv är utomstående och observerar två andra som kommunicerar.

Men mitt problem är att jag vill kunna göra rätt för en gångs skull utan att folk ger några påpekanden om hur jag gör det, att jag gör fel och listan kan bli lång. Jag gör ju ändå inga riktiga fel, så varför ska de överhuvudtaget ens bry sig? Jag vill bara kunna tex prata med en helt ny människa och slippa höra att jag är för på,intensiv och alla möjliga fel. Det kan sluta med att jag inte kan göra ett jäkla dugg, för oavsett hur jag än gör så kommer folk påpeka det. Jag tycker det är konstigt att de kan säga att jag gör massa fel men jag ska börja säga vad dem gör för fel också, så kan de få känna hur kul det är. Skit ska skit ha.
Jossie94

Vad beror detta på?

Inläggav Hemmy » 2019-07-22 19:36:22

Tycker själv det kan vara knepigt att dra ett skämt, ibland går det och andra gånger inte alls.
Det handlar nog 90% av gånger hur man utrycker något och vad man säger är skitsamma,det är så jag känner typ.

Inge kul att höra om man gör något fel hela tiden det är förståligt. För min del om någon säger att jag gör fel och inte ger mig en bra förklaring till varför, då anser jag att det är deras problem och inte mitt.
Hemmy

Anslöt: 2012-10-01

Vad beror detta på?

Inläggav Jossie94 » 2019-07-22 23:38:41

Ja men eller hur! Såklart man ifrågasätter om folk tycker man gör fel hela tiden. Även om de är situationer där man försöker lära känna andra, bara det känns ju mysko. När blev det fel att lära känna folk? herregud, det är liksom 2019, har folk inte växt upp?
Jossie94

Vad beror detta på?

Inläggav Eilen » 2019-07-26 1:07:10

Ett sådant skämt skulle jag bara dra inför folk som står mig nära, alltså inte inför bekanta och nya bekantskaper.
Eilen

Anslöt: 2017-10-21

Vad beror detta på?

Inläggav ShakeItOut » 2019-07-26 16:15:39

Såg just klippet men det är ju inte direkt roligt. Sånt var mer kul när man var typ 10 år även om vissa sådana skämt säkert kan fungera än idag. Tror att dessa skämt är väldigt svåra att dra för nya bekantskaper.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in