Erfarenheter av MISA

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenheter av MISA

Inläggav at1981 » 2008-11-13 9:34:28

Hej!

Jag har ju Aspergers Syndrom så jag skulle få hjälp ut av "MISA" ut på arbetsmarknaden och de fick mina handlingar med CV och betyg och så.

Men ändå så blev jag indirekt idiotförklarad av dem på "MISA" när jag fick frågeformulär med de mest sjuka frågorna man någonsin kan skåda.

Exempel på frågor var 5+3 och 18 / 6 och hur lång tid det tar att se på en bio film eller hur lång tid det tar för mig att klä på mig.

De sa att de ingick i kartläggningsfasen, en annan som jag känner som var inskriven på en annan "MISA"-avdelningen fick aldrig sådana där sjuka frågor.

Kartläggningen skall individualiseras lite så människor inte behöver känna sig som idioter, det gör man när man får sådana frågor som småbarn till och med kan svara på.

Sedan fick jag ändå ingen större hjälp utan de bara skulle gå på museum och så, det skapar inga arbeten det heller. Den killen jag nämnde nyss som också är inskriven hos "MISA" har gått där i mer än ett år utan att de har hittat jobb åt honom.

Jag sa upp "MISA" efter några veckor och så var det så otroligt snålt med bara 4,5 SEK/h för att gå hos dem.


Om "MISA" ska bli en bra plats för funktionshindrade som söker arbete skall de anstränga sig att leta jobb och läsa papper från sina klienter innan de börjar sin kartläggning så den läggs på rätt nivå från första början.


MVH at1981 !!
at1981
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-11-12

Inläggav Pemer » 2008-11-13 12:00:03

Aha... så de jobbar SÅ taffligt? :?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-13 12:26:15

Man får ju en annan uppfattning av deras hemsida.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2008-11-13 13:26:14

Bara för att förtydliga för de som liksom jag inte vet vad MISA står för.

MISA = Metodutveckling, Individuellt stöd, Samhällsdeltagande och Arbetsdeltagande

Misas hemsida: misa - metoder för individuellt stöd i arbete/verksamhet

Edit: Riksförbundet Attentions MISA-projekt
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alien » 2008-11-13 13:47:04

Misa är tydligen ett privat företag. Men visst låter det bra det man ser på hemsidan. T ex "Daglig verksamhet - ett verktyg till anställning":

Ett jobb med riktig lön, i stället för inlåsning. Misa hjälper
personer med funktionsnedsättning till daglig verksamhet
i arbetslivet – med mål att få anställning.

1994 infördes LSS, Lagen om Stöd och
Service för personer med vissa funktionsnedsätt-
ningar.
– LSS är en bra lag, men många kommuner
glömmer att jobba individuellt. Risken
är stor, som jag ser det, att det blir ett slags
vuxendagis med inlåsningseffekt, säger
Stefan Lahti, vd på Misa, vars verksamhet
bygger på funktionshindrades rätt att leva i
arbetslivet – inte utanför.

10 procent av de 25 000 personer som
har daglig verksamhet skulle kunna få en
anställning i stället, enligt en rapport från
Socialstyrelsen. På Misa tror man att andelen
är större.
– Vi tror att 20–30 procent skulle kunna
få anställning om de fick rätt hjälp. Vi vet att
det fungerar och vi är på god väg att lyckas!

Ur ett nationalekonomiskt perspektiv tjänar
samhället på att personer med funktionsnedsätt-
ning lönearbetar. Men i dag är
systemet utformat så att kommunerna förlorar
på att investera i åtgärder som riktar sig
till anställning. Perspektivet är kortsiktigt.

Tyvärr verkar inte praktiken lika bra som teorin.

I Uppsala finns något liknande fast på arbetsförmedlingen, SAMS:
Ett uppdrag på tre år till 2010, för Unga Vuxna mellan 16 och 30 år:

med neuropsykiatrisk funktionshinder
med intellektuella funktionshinder
med psykisk ohälsa
med psykiska funktionshinder
Uppdraget består i att planera insatser samt vägledning, coachning och annat stöd. Målet är arbete och/eller studier.
Uppdraget ska utföras tillsammans med våra samarbetspartners.

Hur arbetar vi?

Vi arbetar med personligt stöd genom vägledning, coachning mm. Möjlighet finns att prova på arbetslivet genom praktik på en arbetsplats.
Vi har brett kontaktnät med många arbetsgivare.
Möjlighet finns till stöd att genomföra studier. Feriearbete kan erbjudas elever i gymnasieskolan som tillhör målgruppen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-11-13 19:26:56

Behandlingshem ploppar upp som svampar nuförtiden, alla tjänar de grova stålars. Men du som klient får ingenting, bara negativ särbehandling och vackra tomma fraser.

Skit i dem, skit i coacherna. Vill du veta något om arbetsmarknaden, snacka med folk i din umgängeskrets som har jobb.

Ett CV som berättar att du varit på dagcenter, eller haft med de där MISA-filurerna att göra är INTE ett plus i kanten, vad än tanter på arbetsförmedling säger.
En sak till: alla reklamannonser överdriver sin varas/tjänsts förträfflighet. Det ligger liksom inbakat i begreppet reklam.

En föreläsare sade en gång att han hade frågat ut nämnda företag, MISA, om de själva anställt någon aspergare. Det hade ju varit det enklaste sättet att få in oss på arbetsmarknaden, eller hur?
Gissa vad svaret blev... :roll:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-13 19:39:40

Jaha ja, samma svar på frågan om det fanns någon anställd på http://www.frosunda.se/templates/Page.aspx?id=28897.

Inga anställda där heller med AS, ingen hade kvalificerat...

Vi kanske ska göra en kartläggningstråd där vi kan lägga in det vi uppfattar om olika platser för AS-personer så det blir lätt att läsa hur vi uppfattar dom?
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-11-13 19:48:10

Definitivt! Bra förslag!

Detta vore rentav något för Aschberg eller Josefsson att bita i!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-13 19:53:11

Var börjar man, Sveriges kommuner och Landstings hemsida för där borde finnas hänvisningar till boenden.....
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2008-11-13 22:50:06

KrigarSjäl skrev:Definitivt! Bra förslag!

Detta vore rentav något för Aschberg eller Josefsson att bita i!

Instämmer.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ragnevi » 2008-11-18 20:10:57

Jag frågade Microsoft samma sak, då Attention har ett samarbetsavtal med dem. Och deras representant började skruva på sig och sa att de kartlägger inte personer med diagnoser, men att de kanske hade några på Irland som arbetade med programmering.
Då 9 av 10 funktionshindrade i yrkeslivet har lönebidrag, så omformulerade jag frågan:
- Hur många arbetar hos er med lönebidrag?
Det visade sig att det fanns inte några.

Jag tycker det är viktigt att man i alla sådana här sammanhang ställer dessa frågor.

Jag har träffat på MISA ett par gånger och känner till det projektet som de deltog i. Vad jag förstått det som så har ingen som varit med fått ett arbete, en var kanske på gång enligt dem.
Men det har varit praktikplatser som det handlat om, därför borde projektet heta att praktisera i arbetslivet med stöd och inte som nu att delta i arbetslivet med stöd.
Deltar du i arbetslivet så har du lön, punkt.

Jag har frågat dem varför de inte var hårdare gentemot arbetsgivare att ta in personerna med lönebidrag eller med nystartsjobb under projektets gång, men jag fick inget tillräckligt bra svar på det.
Den fackliga kampen när det kommer till funktionshinder har flyttat tillbaks 100 år i tiden.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav KrigarSjäl » 2008-11-18 21:14:07

Tack för att du postar insiktsfullt & kunnigt, Ragnevi.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kristofer » 2008-11-18 22:15:34

OT:

Lönebidrag kan ur vissa aspekter vara en fälla. En person som uppbär lönebidrag räknas inte som fullt arbetsför enligt försäkringsbolaget Salusansvar. Därmed nekas personer med lönebidrag att teckna de sjukförsäkringar som vissa fackförbund erbjuder sina medlemmar. Detta är sjukförsäkringar som ger extra skydd vid inkomstbortfall till följd av sjukdom och som fackförbund förhandlat fram med försäkringsbolag. Försäkringsbolag och även villkor skiljer nog beroende på vilket fackförbund det är.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-19 15:47:20

ragnevi, ett mycket bra inlägg och det är det jag har förundrats över mest och önskar att vi skulle kunna få mer på fötterna hur det verkligen ser ut.

Att göra en röst hörd i samhällsdebatten med oss själva som samtalspartner. Efter 16 år i yrkeslivet skulle jag ju ALDRIG komma på tanken att ens tillåta mig att utnyttjas på ett nedlåtande sätt för jag VET mitt värde i normal lön, må vara att jag inte gör det jag gjort tidigare, men iden att bli lönebidragsanställd på heltid är helt främmande.

Som en tillfällig vidare i arbetslivetlösning, absolut, men aldrig en foreverlösning och det bör det inte vara för majoriteten utan ytterst få.

Det känns inte ens som om någon samtalar om det ens utan bara accepterar att det finns någon lösning alls! Och sen struntar i hur det känns i det långa loppet.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Sam » 2008-11-19 16:16:03

Aspkvinna skrev
Att göra en röst hörd i samhällsdebatten med oss själva som samtalspartner. Efter 16 år i yrkeslivet skulle jag ju ALDRIG komma på tanken att ens tillåta mig att utnyttjas på ett nedlåtande sätt för jag VET mitt värde i normal lön, må vara att jag inte gör det jag gjort tidigare, men iden att bli lönebidragsanställd på heltid är helt främmande.


Kan bara instämma.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Milyc » 2008-11-20 12:32:10

Sam skrev:
Aspkvinna skrev
Att göra en röst hörd i samhällsdebatten med oss själva som samtalspartner. Efter 16 år i yrkeslivet skulle jag ju ALDRIG komma på tanken att ens tillåta mig att utnyttjas på ett nedlåtande sätt för jag VET mitt värde i normal lön, må vara att jag inte gör det jag gjort tidigare, men iden att bli lönebidragsanställd på heltid är helt främmande.


Kan bara instämma.

Lönebidragsanställning på ett arbete i linje med ens kompetens med marknadsmässig storlek på lönen måste ju i alla fall vara bättre än daglig verksamhet enligt LSS eller ingen sysselsättning alls.

Jag känner för övrigt en kille som misstänktes ha AS och länge hade praktiserat hos en mindre bemedlad arbetsgivare som ville anställa honom men inte hade råd. Men sedan min kompis "varit hos en hjärnskrynklare och fått det till att han var aspergare" kunde arbetsgivaren få lönebidrag och min kompis sin anställning.

Jag skulle gärna gå med på motsvarande lösning efter avslutad utbildning även om jag principiellt anser mig vara minst lika kompetent som många NT och kompetentare än somliga. Att låta arbetsförmedlingen laborera med några papper där det står "funktionsnedsättning" och mitt namn och sedan hålla käft om det mot att jag får riktiga arbetsuppgifter och en inkomstökning är en god affär.

Vansinnigt mycket bättre än alla "fantastiska" erbjudanden jag fått av FA, habiliteringen, biståndshandläggare och liknande som bara inneburit att jag skall inrätta mitt liv efter deras fixa idéer samtidigt som de ska få tjata om min "funktionsnedsättning" varje gång de nämner mig och till råga på allt ska jag uppfatta det som någon sorts bonus om jag inte ska betala dem för det.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Kristofer » 2008-11-20 12:36:59

Milyc skrev:...alla "fantastiska" erbjudanden jag fått av FA, habiliteringen, biståndshandläggare och liknande som bara inneburit att jag skall inrätta mitt liv efter deras fixa idéer samtidigt som de ska få tjata om min "funktionsnedsättning" varje gång de nämner mig och till råga på allt ska jag uppfatta det som någon sorts bonus om jag inte ska betala dem för det.


Nu har du verkligen sammanfattat det som jag försökt uttrycka i otaliga inlägg men inte lyckats nå fram med.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Milyc » 2008-11-20 12:48:15

Jag tycker det verkar som om vi är en del här på forumet som känner just så.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-20 13:42:18

Milyc skrev:Lönebidragsanställning på ett arbete i linje med ens kompetens med marknadsmässig storlek på lönen måste ju i alla fall vara bättre än daglig verksamhet enligt LSS eller ingen sysselsättning alls.

Jag känner för övrigt en kille som misstänktes ha AS och länge hade praktiserat hos en mindre bemedlad arbetsgivare som ville anställa honom men inte hade råd. Men sedan min kompis "varit hos en hjärnskrynklare och fått det till att han var aspergare" kunde arbetsgivaren få lönebidrag och min kompis sin anställning.

Jag skulle gärna gå med på motsvarande lösning efter avslutad utbildning även om jag principiellt anser mig vara minst lika kompetent som många NT och kompetentare än somliga. Att låta arbetsförmedlingen laborera med några papper där det står "funktionsnedsättning" och mitt namn och sedan hålla käft om det mot att jag får riktiga arbetsuppgifter och en inkomstökning är en god affär.

Vansinnigt mycket bättre än alla "fantastiska" erbjudanden jag fått av FA, habiliteringen, biståndshandläggare och liknande som bara inneburit att jag skall inrätta mitt liv efter deras fixa idéer samtidigt som de ska få tjata om min "funktionsnedsättning" varje gång de nämner mig och till råga på allt ska jag uppfatta det som någon sorts bonus om jag inte ska betala dem för det.


Känner helt och hållet att det visst är en del i ett skede att komma in och vidare i sitt arbetsliv när man har handikapp MEN det jag känner är att det bör finnas en fortsättning och för att en ökning av acceptans och förståelse i samhället totalt måste man ha en vidare syn på vad en arbetsför människa är och jag ser det som en mänsklig rättighet.

Eller tycker ni jag är helt fel ute?
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Sam » 2008-11-21 1:08:00

Aspkvinna skrev:Känner helt och hållet att det visst är en del i ett skede att komma in och vidare i sitt arbetsliv när man har handikapp MEN det jag känner är att det bör finnas en fortsättning och för att en ökning av acceptans och förståelse i samhället totalt måste man ha en vidare syn på vad en arbetsför människa är och jag ser det som en mänsklig rättighet.


Jag instämmer även i detta.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Zombie » 2008-11-21 2:17:25

Sam skrev:
Aspkvinna skrev:Känner helt och hållet att det visst är en del i ett skede att komma in och vidare i sitt arbetsliv när man har handikapp MEN det jag känner är att det bör finnas en fortsättning och för att en ökning av acceptans och förståelse i samhället totalt måste man ha en vidare syn på vad en arbetsför människa är och jag ser det som en mänsklig rättighet.


Jag instämmer även i detta.

Jag med.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-21 12:38:18

Zombie skrev:
Sam skrev:
Aspkvinna skrev:Känner helt och hållet att det visst är en del i ett skede att komma in och vidare i sitt arbetsliv när man har handikapp MEN det jag känner är att det bör finnas en fortsättning och för att en ökning av acceptans och förståelse i samhället totalt måste man ha en vidare syn på vad en arbetsför människa är och jag ser det som en mänsklig rättighet.


Jag instämmer även i detta.

Jag med.

Och jag.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

MISA

Inläggav milve » 2008-11-21 12:57:11

Även jag skall till MISA om några veckor.

Försäkringskassan har förmodligen gjort ett avtal med dom. Undrar om det är lägst pris som gäller i upphandlingar eller om det är bästa resultat?
Skall jag förbereda mig? Gå dit och bara vara jag? eller gå dit och visa hur fint jag kan uppföra mig i ca en timme? Eller bara göra som dom säger. Det känns som att jag skall gå till min egen avrättning och begravning.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: MISA

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-21 13:00:36

milve skrev:Även jag skall till MISA om några veckor.

Försäkringskassan har förmodligen gjort ett avtal med dom. Undrar om det är lägst pris som gäller i upphandlingar eller om det är bästa resultat?
Skall jag förbereda mig? Gå dit och bara vara jag? eller gå dit och visa hur fint jag kan uppföra mig i ca en timme? Eller bara göra som dom säger. Det känns som att jag skall gå till min egen avrättning och begravning.


Det gör mig ont att höra. Lycka till!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in