Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2021-08-25 21:16:29

antonius skrev:
antonius skrev:
Dagobert skrev:Tack,, men det har jag hört talas om. Jag menade en källa till det här:


Ska leta fram om det, kan inte hitta det nu var ngt jag läste för typ 20 år sedan, tror att det var pga Leopold hade affärer med araber/beduiner som var van med slavhandel, därigenom dessa hand stympningar, och att de var lämpliga som hantlangare för de var ovanligt grymma och obrydda... :-)004


Hittade lite om en av Leopolds hejdukar, ingen mysig typ han heller... :-)051

Den belgiska kungen Leopold, utsåg Tippu Tib till sin guvernör och gav honom kommando över öst som ett erkännande av hans militära och kommersiella prestationer...

"Tippu Tip, egentligen Hamed bin Mohammed el Marjebi, född 1837, död 1905 i Zanzibars stenstad i Sultanatet Zanzibar, var en handelsman, plantageägare och guvernör från Zanzibar. Han ledde flera handelsrutter i Östafrika, och är en av historiens mest kända slavhandlare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tippu_Tip

Han var tydligen arab, från Zanzibar:

"Tippu Tib, also called Muhammed Bin Hamid, (born 1837—died June 14, 1905, Zanzibar [now in Tanzania]), the most famous late 19th-century Arab trader in central and eastern Africa."
https://www.britannica.com/biography/Tippu-Tib


Det här tycker jag var rätt intressant angående den personen du nämnde och länkade till.

He was also the most well known slave trader in Africa, supplying much of the world with black slaves.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tippu_Tip
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2021-08-25 22:34:03

slackern skrev:Det här tycker jag var rätt intressant angående den personen du nämnde och länkade till.


Nu ska man tänka på att denne kung Leopold II, hade en hel stab av tjänstemän, över 1000 man i Kongo och det var inga ömsinta typer, denne Tippu tip var bara en i högen av lakejer... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2021-08-26 21:41:21

Julianus skrev:[Andra världs]Kriget spred sig till Afrika, tyvärr. Men det kan vi tacka den europeiska kolonialismen och imperialismen som dödade hundratals miljoner afrikaner.

Dagobert skrev:Hundratals miljoner?

Jag menar, Afrika hade 229 miljoner invånare 1950. https://en.wikipedia.org/wiki/Africa#Demographics
Är det möjligt att den europeiska kolonialismen och imperialismen dödade halva Afrikas befolkning under den tid deras dödande pågick?

Julianus, kom med en källa eller ta tillbaka. Jag tror inte att de dödade hundratals miljoner.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Zia1985 » 2021-08-26 21:42:42

Han har inga källor, annars hade du så klart redan fått ta del av dom.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2021-08-26 21:48:30

Zia1985 skrev:Han har inga källor, annars hade du så klart redan fått ta del av dom.

Då borde han erkänna att han hade fel. Att medvetet fara med osanning kallas lögn.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav atoms » 2021-08-26 22:10:20

Dagobert skrev:
Zia1985 skrev:Han har inga källor, annars hade du så klart redan fått ta del av dom.

Då borde han erkänna att han hade fel. Att medvetet fara med osanning kallas lögn.


Det behöver inte vara en medveten lögn, det kan handla om okunskap.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Afghanistan - ännu ett flyktingproducerande land

Inläggav slackern » 2021-08-27 22:50:37

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:
Talibanerna är ju bästa vännerna med Al-Qaeda typ pest eller kolera om du jämför Talibanerna, Al-Qaeda och IS med varandra värsta jihadister.


Talibanerna är fiender med IS så vitt jag vet.


Så vitt jag vet också, vad jag skrev så är dom bästisar med Al-Qaeda men alla tre är vidriga jihadister.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2022-07-15 2:01:20

En unik dom i Sverige för brott mot folkrätten.

TT/UNT 14 JULI 2022 skrev:Hamid Noury döms för inblandning i avrättningarna av politiska fångar i Iran 1988, då tusentals dödades på grund av sina politiska övertygelser. Efter en unik rättegång som för första gången prövat brott begångna under den iranska diktaturen döms han till livstids fängelse för grovt brott mot folkrätten och mord.

Det är bevisat, enligt Stockholms tingsrätt, att 61-årige iranska medborgaren Hamid Noury deltog i att tortera och avrätta politiska fångar vid Gohardashtfängelset utanför Teheran i Iran 1988.
---
Det rör sig om avrättningar av sympatisörer till politiska organisationen Folkets mujahedin och andra vänsteranhängare som avsagt sig sin islamiska tro.
https://unt.se/nyheter/inrikes/brott/ar ... n/r0gx8qdl

Myndigheterna har inte kunnat få någon hjälp av Iran. Men det har funnit många vittnen och målsägande (dvs anhöriga till avrättade) genom alla politiska flyktingar från Iran som bor i Sverige.

Dödsstraffen verkställdes utan att uppfylla grundläggande krav för en rättvis rättegång, och stod i strid med FN:s internationella konvention om medborgerliga och politiska rättigheter som Iran var bunden av 1988, motiverar rätten.

Krigsbrottslingar ska inte kunna tro sig trygga i Sverige (längre).

Fallet har kunnat prövas här, fastän Noury är en iransk medborgare och de misstänkta brotten begicks i Iran, eftersom Sverige tillämpar principen om universell jurisdiktion. Det ger en stat rätt att pröva en person från en annan del av världen när misstankarna gäller allvarliga internationella brott.

Domen kommer givetvis att överklagas. Hoppas den står sig.

Livstid brukar betyda ca 16 år. Efter det ska han utvisas till Iran.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in