När läkaren inte kan svenska

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

rasism inom vården

Inläggav kattson » 2021-07-30 19:45:26

Marjatta skrev:Till skillnad från dig diskuterar Alien utifrån artikeln i DN. Vad du diskuterar utifrån förstår jag faktiskt inte.


Jag pratar inte om en enskild artikel.
Jag extrapolerade argumentationen...
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

rasism inom vården

Inläggav Marjatta » 2021-07-30 19:46:21

kattson skrev:
Marjatta skrev:Till skillnad från dig diskuterar Alien utifrån artikeln i DN. Vad du diskuterar utifrån förstår jag faktiskt inte.


Jag pratar inte om en enskild artikel.
Jag extrapolerade argumentationen...


Dvs du hittar på sådär lite lagom, om vad andra människor eventuellt kan tänkas anse. Och sen blir du upprörd över det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

rasism inom vården

Inläggav kattson » 2021-07-30 19:53:12

Marjatta skrev:Dvs du hittar på sådär lite lagom, om vad andra människor eventuellt kan tänkas anse. Och sen blir du upprörd över det.


Vänta va? Hur hamnade vi här?
Jag sa att jag ville ha en psykolog som förstår nyanserna av mitt språkbruk.
Ja, jag blir upprörd som i helvete fan av att bli kallad rasist för jag vill prata med någon som förstår vad i fan jag menar när jag använder flummiga ord.

So sue me.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

rasism inom vården

Inläggav Kidzi » 2021-07-30 21:19:40

Tror få medvetet väljer bort utländska läkare. Men flera jag valt bort har varit utländska. Den värsta var isländsk och den senaste var tysk. Sedan har jag varit glad att läkare roterats bort och många av dessa invandrade. Men å andra sidan har jag mest mörkhyade med språkproblem. Så då har jag omedvetet velat välja bort invandrade, men och, vad är problemet? Antingen har de haft ett hemskt sätt, dåliga kunskaper eller så förstod jag inte ett ord. Sådant ska man inte behöva stå ut med.

Jag använder mitt rätt ofria vårdval. Fick byta VC helt för att få bort tyskan, de vägrade byta.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

rasism inom vården

Inläggav Kentarou » 2021-07-30 21:40:51

Det är svårt att kommunicera med personer från utlandet. De har också en annan authoritesk tro. Den starke ledaren.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

rasism inom vården

Inläggav Kidzi » 2021-07-30 21:48:06

Jag har en bra utländsk läkare just nu och han är första generationens. Har dock väldigt bra svenska och väldigt bra vårdkunskaper. Han har dock svikit mig nu anser jag genom att skita i att skicka provresultat.

Jag har aldrig valt bort bara pga härkomst men de utländska är överrepresenterade i de jag inte gillat.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

rasism inom vården

Inläggav kattson » 2021-07-30 21:59:04

Kentarou skrev:Det är svårt att kommunicera med personer från utlandet. De har också en annan authoritesk tro. Den starke ledaren.


Inte ofta om de bott i svärje i 35 år... Då är de ofta lika sossifierade som vi är :)
Det var iaf min gamla psyk. Kunde fan prata om allt med honom... Förutom politik.
Då blev det känsligt.

Han eldade faktiskt upp mig allt som oftast, vi satt i våra 45må pratade 1h och bara diskuterade tillslut mänskliga rättigheter.
Han var skum faktiskt, han brukade alltid välja "andra sidan". Drev mig till argumentation.
Därför jag allt som oftast gör det här också.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

rasism inom vården

Inläggav kattson » 2021-07-30 22:06:40

Jag har kanske "turen" att bosatt mig på liding-jävla-ö?

Jag vet att i Husby där polaren bodde så fick han inte hjälp föränn hans kroppstemperatur var 13 grader.
Å då va han ju redan död. Med sprutan i armen..
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Språksvårigheter el rasism?

Inläggav Alien » 2021-07-31 3:21:18

kattson skrev:
Marjatta skrev:Eftersom reportaget ifråga handlade om personer som uttryckligen efterfrågade läkare med svensk etnicitet, oavsett födelseland och språkkunskaper, är dina kommentarer lite off topic vad gäller den artikeln kattson. Vilket är vad diskussionen handlar om.


Sant. Jag läste inte artikeln / artiklarna eftersom de är låsta, eftersom jag inte tycker jag ska behöva betala för nyheter som kommer från reuters-feed, även om denna kostar nyhetsbyrå att subscribea på, så tycker jag reklamintäkterna bör betala för denna. Annan diskussion antar jag.

Utan att känna läkaren i fråga hade jag OCKSÅ bett om en svenskfödd läkare, för att slippa det jag rantade om.
Vilken dag som helst.
Hade det varit prat om att välja, och "det finns Natascha whatever", och "svenne svensklåtande namn" att välja mellan, gissa vilken jag valt?
Baserat på namn såklart.
Sen hade jag ratat dom pga (in)kompetens.

OT, men vad yrar du om reuters-feed? Den här undersökningen har DN:s egna journalister gjort.

Det är inte heller frågan om att man inte får kräva att läkaren pratar bra svenska. Men du vill alltså ha rätten att välja bort dem med mörk hy el utländskt namn utan att ta reda på deras språkkunskaper.

När du väljer husläkare så kan du välja en med svenskt namn. Men inte när du sitter på akuten.

Det är ju också skillnad på om det gäller psykiska sjukdomar där just dialogen är viktig el om man kommer in med fysiska smärtor och kroppsliga undersökningar krävs.

Om det nu finns många utländska läkare på psyket så beror det förstås på att svenska läkare i hög grad väljer bort den specialiteten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Språksvårigheter el rasism?

Inläggav Paladinen » 2021-07-31 6:21:16

Jag väljer medvetet bort utländska läkare av utom europeiskt ursprung om jag kan av den enkla anledningen att om jag är i en behovsposition oavsett om det är inom läkarvården eller psykiatrin eller hos arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan så vill jag kunna kommunicera fullt ut med personen som jag står i behovsposition till, det skall inte finnas några skäl till att det det kan bli misskommunikation.

Jag kan inte ha Bubba ifrån Somalia som läkare och gå in och försöka förklara mina symptom för Bubba och tro att jag skall få rätt typ av vård när bubba för det första kommer ifrån ett land där dom har en snitt IQ på 70 och all form av kommunikation bubba är kapabel till på svenska är uggabugga uggabugga var du ont vite man.

Moderator Alien: Detta inlägg ingår i varningen här.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Språksvårigheter el rasism?

Inläggav Sheyen » 2021-07-31 10:11:07

Paladinen skrev:Jag väljer medvetet bort utländska läkare av utom europeiskt ursprung om jag kan av den enkla anledningen att om jag är i en behovsposition oavsett om det är inom läkarvården eller psykiatrin eller hos arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan så vill jag kunna kommunicera fullt ut med personen som jag står i behovsposition till, det skall inte finnas några skäl till att det det kan bli misskommunikation.

Jag kan inte ha Bubba ifrån Somalia som läkare och gå in och försöka förklara mina symptom för Bubba och tro att jag skall få rätt typ av vård när bubba för det första kommer ifrån ett land där dom har en snitt IQ på 70 och all form av kommunikation bubba är kapabel till på svenska är uggabugga uggabugga var du ont vite man.

:lol:


OnT: Jag har både goda och dåliga erfarenheter av utomeuropeiska läkare. Vad gäller psykiatri har jag nog haft rätt så bra läkare. När det gällde förlossning däremot har två utomeuropeiska läkare gjort mig besviken. En har sytt mig efterblivet och en annan gjorde mig nästan förlamad. Riktiga jävla stolpskott, helt enkelt. Han som grävde i snippan på mig var dock helt okej. Jävlades med Fenren efteråt och påminde honom om att den som fingrade mig senast var den läkaren. :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Språksvårigheter el rasism?

Inläggav Marjatta » 2021-07-31 10:59:07

De flesta fall där någon önskar slippa en specifik läkare är självklart inte rasism. Att välja Anna Svensson istället för nåt arabiskt namn är möjligen fördomsfullt men inte i sig självt rasism. Jag är ganska övertygad om att de flesta fall där folk undviker invandrade läkare handlar om att de är rädda att inte kunna kommunicera med hen. De flesta läkare med utländska namn är uppvuxna här och har svensk utbildning. Det finns nog bättre sätt att utvärdera sina läkare än efter namnet. TS har ju varit nöjd och missnöjd med både svenska och utländska läkare, och tja. Det är väl så det till största delen funkar.

Min erfarenhet från äldreomsorg är att när någon haft en dålig erfarenhet av någon av killarna som jobbade där sade de inte "Jag vill inte ha hjälp av Alfredo!" utan "inga män!" Det är väl rätt mänskligt men kanske ändå inte så rationellt. Tror många funkar likadant ang. läkare med invandrarnamn.

Bästa läkaren jag haft var invandrad från någon f.d. öststat, att döma av brytning och namn. Näst bästa var såvitt jag kan bedöma svensk. Tredje bästa invandrad från Finland, och superpoppis i det bostadsområdet pga många finska invandrare valde gärna en läkare som kunde prata finska (även om han själv var svenskspråkig). Sen hade han nog varit poppis ändå, för han var duktig, smidig och trevlig. Men iaf. Av AT-läkare jag råkat på har flera känts osäkra som att de inte har tillräcklig handledning, svenskar med och utan invandrarbakgrund lika.

Supersure och knepige läkaren där jag gjorde min utredning var svensk. Psykologen som gjorde utredningen hade invandrarnamn men brytningsfri, alltså i mina ögon svensk. Han var två ton smidigare att ha att göra med än läkaren, men det har säkert inget med etnicitet att göra.

Det där DN-reportaget med sina telefonsamtal till vårdcentraler var verkligen idiotiskt. Nu sitter massor av folk och tuggar fradga helt i onödan, och tror att folk tänker försöka styra deras val av läkare på vårdcentralen.

Den del av reportaget som Alien tog upp är däremot ett problem. Läkare på sjukhusavdelningar som vittnar om patienter som yttrar rastistiska saker som vittnar om att de pga läkarens hudfärg och utseende betraktar hen som smutsig eller inkompetent. Det kommer helt i skymundan jämfört med de dumma runtringningarna.

En annan läkare, 36-åriga Soliman Hoshmand, jobbar på en av Stockholms större akutavdelningar. I ett undersökningsrum har en patient med buksmärtor väntat i timmar på att få hjälp.

Redan i dörröppningen ser Soliman besvikelsen i patientens blick, berättar han. Likt fallet i Skåne tillåter inte patienten Soliman att undersöka honom och kräver en annan läkare. Förbryllad skickar Soliman i stället in sin kollega. Men även hon får lämna rummet utan att ha fått undersöka patienten.

Patienten kräver en läkare som ”förstår honom”, trots att båda läkarkollegorna fört en dialog med patienten på felfri svenska utan brytning, berättar Soliman.

Akutläkaren Jalal El Ali i Skåne berättar att han och läkarkollegan, som båda blev bortvalda av den manliga patienten, försöker lösa situationen. Men det slutar enligt honom med att sjukhuset ändå flyttar patienten till en annan del av akuten – där det finns etniskt svenska läkare.

– Det var det som var det värsta. Patienten fick aldrig förstå att det här var fel. Om inte ens sjukhuset kan stå upp för oss, vem ska då göra det, säger Jalal El Ali och fortsätter:

– Det tar på en riktigt mycket. Jag är född här och har gått igenom hela processen till att bli doktor, med en lång utbildning. Och det är inte tillräckligt för att patienten ens ska se mig i ögonen, säger han.

https://www.dn.se/sverige/patienter-til ... la-landet/

Ju fler invandrade läkare vi får - samt personer med icke-nordiska namn men som är födda här, alltså inte invandrare - desto mer omöjligt blir det att ta hänsyn till de som önskar inte ha att göra med icke-svenskar. Förmodligen är det bättre om sjukhusen redan nu sätter ner foten. De har inte tid med sånt här tjafs.

Om man på förhand bestämmer sig för att ingen invandrad läkare duger åt en, tja. Då skaffar man sig själv problem när man blir allvarligt sjuk. Den som väljer läkare enbart utifrån etnicitet - vilket är vad det handlar om är - är IMHO puckad. (OBS TS, du har tydligt beskrivit att det inte är vad du gör!)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Språksvårigheter el rasism?

Inläggav Kidzi » 2021-07-31 17:07:13

Alien skrev:Man får ju välja vilken husläkare man vill. Så vad klagar du på?

Men ska man verkligen ha rätt att bestämma vilken akutläkare som ska behandla en?


Där min morsa bodde fanns det bara två läkare. Den ena var alltid fullbokad och den andra talade inte svenska alls. Hon hamnade hela tiden hos den som inte talade svenska. Det gick inte att välja den andra. Hur mycket val är det?

Sedan handlar det väl inte om olika folkslags intelligens utan att sjukvården är så desperat att de anställer alla läkare som söker. Dvs även riktigt dåliga läkare får jobb. Det finns inga överblivna svenska läkare utan jobb. Men det finns massa invandrade. Därav problemet. Dessa har olika kunskapsnivå och ofta språkproblem.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in