Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Abskissa » 2021-05-21 15:36:19

Ursäkta på förhand om detta är en skitdum fråga. Får man bli medlem i PA om man inte besöker PA när man använder VPN? Eller blir det helt meningslöst för er? Jävligt omständligt att stänga av VPN varje gång man går in på forumet.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav sebastiann » 2021-05-22 10:38:22

Jag föreslår att den som använder VPN, borde kunna meritera sig för PA genom att vid ansökan visa upp legitimation/pass eller på annat sätt identifiera sig med sin riktiga identitet.

Varför?
Jo för att många (inkl mig) använder inte VPN för att göra mig anonym, utan för att kringgå blockeringar.

Exempelvis när man går in på det gemensamma trådlösa nätverk som tillhör boendet, försöker man då gå in på asbergerforum så får man en sida där det står "WebSense" och sedan står det "Your IT administrator has blocked this site because it falls into one of these categories: " sedan står det "Community Forum" bla bla bla

Det går då bypassa den spärren genom att använda VPN.

Ett alternativ är att man vid ansökan måste använda sin riktiga IP-adress.

Sedan föreslår jag att även mobila IP-nummer (dvs IP-nummer som ej tillhör fast bredband) bör innefattas i denna regel.
Anledningen är att mobila IP-nummer är precis lika svåra att spåra som ett VPN-IP - om inte svårare.
https://www.idg.se/2.1085/1.623055/bris ... mal-teknik
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav atoms » 2021-05-28 22:23:41

Abskissa skrev:Ursäkta på förhand om detta är en skitdum fråga. Får man bli medlem i PA om man inte besöker PA när man använder VPN? Eller blir det helt meningslöst för er? Jävligt omständligt att stänga av VPN varje gång man går in på forumet.


Moderator:

Angående det fetmarkerade stycket; Ja.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Abskissa » 2021-05-28 22:32:16

atoms skrev:
Abskissa skrev:Ursäkta på förhand om detta är en skitdum fråga. Får man bli medlem i PA om man inte besöker PA när man använder VPN? Eller blir det helt meningslöst för er? Jävligt omständligt att stänga av VPN varje gång man går in på forumet.


Moderator:

Angående det fetmarkerade stycket; Ja.


Righty, då rättar jag mig efter det o stänger av VPN:en varje gång jag går in på forumet
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav sebastiann » 2021-05-30 13:18:34

atoms skrev:Angående det fetmarkerade stycket; Ja.


Då blir det meningslöst återligen igen, eftersom när man blivit insläppt, så är man ju "meriterad" enligt er.

Om du istället menar att om man blir medlem i PA (efter förändringen) och sedan använder VPN, då kan bli utslängda:
Då borde man istället säga att VPN är helt förbjudet i PA, dvs även för befintliga medlemmar. Annars blir det ju olika regler baserat på om man blev medlem i PA innan förändringen eller efter förändringen.

(och en respitperiod på säg 1 vecka där man får chansen att stänga av VPN - och detta kan ekas ut via mass-PM till alla i medlemslistan).
Och då helt enkelt - går man in en enda gång i PA med VPN efter respitperioden så blir man utslängd på direkten.

(vill man logga in hos en kompis eller liknande så är det då medlemmens ansvar att kontrollera att det inte finns en VPN aktiv i t.ex. routern eller liknande).

Sedan bör samma regler enligt mig gälla de som har delad IP-adress hos Bahnhof (den är lika anonym som VPN), samt de som sitter på mobilt bredband också (många mobila uppkopplingar är delade IP-adresser PLUS att man kan sitta på anonymt kontantkort vilket är MER ospårbart än VPN som ändå kan spåras via betalningen vid ett ev brott).
Även samma regler bör gälla för offentliga nätverk (bibliotek, café och sådant) eftersom dessa också är lika anonyma som VPN.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in