Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav atoms » 2021-05-14 22:16:38

Förändring, personer som gömmer sig bakom anonymiseringstjänster - Proxy, VPN, TOR etc - kommer inte längre att släppas in i PA. Om någon av dem som redan är medlem använder sig av dessa tjänster innebär förändringen inte att de blir uteslutna, då de redan har meriterat sig.

Vi har ett ansvar gentemot dem som redan är medlemmar i avdelningen att det inte kommer in personer som varken vi eller någon annan riktigt har lärt känna genom vad de skrivit på forumet, så att ha varit medlem i minst tre månader och att ha skrivit minst 32 inlägg är inte detsamma som att vara betrodd, om det någonsin har varit så, utan bara ett minimum.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny regel för medlemskap i PA

Inläggav melly » 2021-05-15 1:31:08

Happ, ajöss då.

Ni har naturligtvis all frihet att hitta på vilka regler ni vill, men det vore ju klädsamt om ni åtminstone hittade ett bättre sätt att uttrycka det hela än att påstå att människor som skyddar sin integritet så gott det går genom VPN "gömmer sig".

Som skydd mot övervakningskapitalismen så gott det går, ja (tillsammans med lite andra åtgärder). Men det betyder inte att man är en skum figur.

Och det komiska är ju att ni knappast har tillgång till persondata för "riktiga" IP-adresser, så det här ökar ju inte säkerheten alls.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Ny regel för medlemskap i PA

Inläggav 420NoScope » 2021-05-15 3:06:47

Fins inte en jävla chans att jag slutar använda VPN.
Om det gör mig ovärdig för detta forum får det väl vara så...
Synd.
420NoScope
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2018-06-05
Ort: Linköping

Ny regel för medlemskap i PA

Inläggav Huggorm » 2021-05-15 6:19:45

Det gäller alltså enbart PA, den privata avdelningen.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav ShakeItOut » 2021-05-15 13:21:22

Är det samhälle, religion och politik eller något annat som jag totalmissat?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Abskissa » 2021-05-15 13:28:40

Kan inte nån smart pigg mänska komma på nån workaround? Någon?
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav HGJ » 2021-05-15 13:30:33

ShakeItOut skrev:Är det samhälle, religion och politik eller något annat som jag totalmissat?

SRP och PA är olika avdelningar. Klistrad tråd om PA:

http://www.aspergerforum.se/privata-avdelningen-t6418.html
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav ShakeItOut » 2021-05-15 14:50:14

HGJ skrev:
ShakeItOut skrev:Är det samhälle, religion och politik eller något annat som jag totalmissat?

SRP och PA är olika avdelningar. Klistrad tråd om PA:

http://www.aspergerforum.se/privata-avdelningen-t6418.html

Intressant. Är det en aktiv forumdel?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav DIProgan » 2021-05-15 15:18:33

Låter som en väldigt bra deal. Att bli upprörd av det känns bara tramsigt. Tramsa på i övriga forumet som vanligt liksom...
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Showtime » 2021-05-15 16:25:36

Får väl stänga av proxyn om man vill bli medlem där då.
Showtime
Bannad
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2021-04-19

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav melly » 2021-05-15 17:17:24

Huggorm skrev:Det gäller alltså enbart PA, den privata avdelningen.

Jag vet, se post1641419.html#p1641419

Det som står här är att den som bryr sig om personlig integritet förpassas till ett B-lag på Aspergerforum. Återigen, folk har rätt att hitta på vilka regler som helst på sina forum.

Men det vore alltså klädsamt att medge att det handlar om samma dumheter som när folk tycker att det är problemfritt med övervakningskameror i varje gatuhörn (och varför inte i hemmet?), och sparade kommunikationsuppgifter samt hemlig data-avläsning även för människor som inte är misstänkta för brott. "Om man rent mjöl i påsen har man inget att frukta".

(Gissar f.ö. också att samma människor använder Google (helst medan de är inloggade i gmail, men Google kan nog kartlägga ändå) och Facebook, betalar med Klarna, och absolut inte vill höra talas om alla kartläggningsscript som dessa och många andra företag använder för att fullständigt profilera människor. Eller diverse mobilappar som spårar och plockar information, etc, etc.)

Så den som motsätter sig kartläggning blir per dum-definition en misstänkt person. Kör man VPN på Aspergerforum så "gömmer" man sig. Man ska "meritera" sig till att blir betrodd genom att inte bry sig om integritet... Och så tillkommer samma luddiga argument om att integritet ska offras för att det ger oklara skyddseffekter i samhället (respektive för andra forummedlemmar).

Och, som sagt, Aspergerforum har all rätt att stifta dum-regler. Se till att skriva in dem på regelsidan också, dock, så att folk inte behöver rota igenom foruminlägg för att se att de hör till B-laget om de försöker motverka övervakningskapitalismen genom att använda VPN.

---

OBS: ett inlägg om sakskäl ^ . Lågt att försöka avfärda kritik som "upprördhet" (dvs. bara irrationella känslor) och kalla det trams, DIProgan. Och väldigt ironiskt att därmed själv skriva tramsinlägg.

---

Och, jodå, det här är skäl att lämna helt. I vanliga samhället är man utanför som aspie. Här stängs man ute från tydligen mer respektfull diskussion av ovanstående dum-regel. Att diskutera känsliga frågor på allmänna forumet är helt klart ingen bra idé. Det är oftast väldigt tråkiga påhopp i de trådarna. Så, ajöss, som sagt.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav nescio » 2021-05-15 19:26:52

melly skrev:Man ska "meritera" sig till att blir betrodd genom att inte bry sig om integritet... Och så tillkommer samma luddiga argument om att integritet ska offras för att det ger oklara skyddseffekter i samhället
Vad betyder "integritet"? Vad spelar det för roll vad företag vet om mig? Det är väl bara till för att de ska räkna ut vilken reklam de ska visa för mig.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav StickaOspela » 2021-05-15 21:10:09

melly skrev: Så, ajöss, som sagt.


Är det så att du inte tillhör de som redan är meriterade att vara i PA? Du verkar iaf uppfylla kraven både på tid och inlägg verkar det som. Det är ju inte så att du blir utsparkad. Regeln är till för att slippa drama med personer som återkommer med nya nick och ställer till massa oreda här, tänker jag. Att i det läget gömma sig bakom en VPN för att undgå detektion och kunna fortsätta trakassera folk här inne tycker jag är något som behöver stoppas, för vår skull.

Om det är så att du faktiskt uppfyller kraven för att få vara kvar i PA, men väljer att dra pga hur den nya regeln är utformad (trots att den faktiskt inte påverkar dig) av princip så får det stå för dig. Jag är benägen att tycka det är rätt tramsigt med, eftersom den enda som förlorar på det är du. Men lycka till och ha det gött iaf! :-D
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Odal_ » 2021-05-15 21:31:50

ShakeItOut skrev:
HGJ skrev:
ShakeItOut skrev:Är det samhälle, religion och politik eller något annat som jag totalmissat?

SRP och PA är olika avdelningar. Klistrad tråd om PA:

http://www.aspergerforum.se/privata-avdelningen-t6418.html

Intressant. Är det en aktiv forumdel?

Det yttre forumet är knappt aktivt då kan man ju ta och approximera att aktiviteten i ett forum för den lilla minoritet av användarna som Atoms och Alien gillar är tämligen obefintlig.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav atoms » 2021-05-16 14:09:40

melly skrev:/---/

Och, jodå, det här är skäl att lämna helt. I vanliga samhället är man utanför som aspie. Här stängs man ute från tydligen mer respektfull diskussion av ovanstående dum-regel. Att diskutera känsliga frågor på allmänna forumet är helt klart ingen bra idé. Det är oftast väldigt tråkiga påhopp i de trådarna. Så, ajöss, som sagt.


Moderator:

Det är så vi vill skydda medlemmarna i PA. Det handlar om PA-medlemmarnas integritet. Kan du komma på ett bättre sätt? Vi har ju redan Aspergare off Google för dem som vill skriva saker som inte är googlingsbara.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Telperion » 2021-05-16 14:40:43

atoms skrev:
melly skrev:/---/

Och, jodå, det här är skäl att lämna helt. I vanliga samhället är man utanför som aspie. Här stängs man ute från tydligen mer respektfull diskussion av ovanstående dum-regel. Att diskutera känsliga frågor på allmänna forumet är helt klart ingen bra idé. Det är oftast väldigt tråkiga påhopp i de trådarna. Så, ajöss, som sagt.


Moderator:

Det är så vi vill skydda medlemmarna i PA. Det handlar om PA-medlemmarnas integritet. Kan du komma på ett bättre sätt? Vi har ju redan Aspergare off Google för dem som vill skriva saker som inte är googlingsbara.


Det störande är ju att ni sätter upp en massa specialregler för de ni inte gillar så att det bara ska vara öppet för era utvalda små älsklingar. Även om man med råge uppfyller kraven så heter det plötsligt att man måste ha varit visst aktiv inom en viss tid, och det accepteras tydligen inte under några som helst villkor att man är mera aktiv på chatten därför att forumet är fullkomligt nedlusat med troll.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav RapeRegs » 2021-05-16 21:03:27

Lite oväntat måste jag här rycka ut till moderatorernas försvar och påpeka att det inte bara är älsklingar som har tillgång till PA.

Sen kan (och bör) man diskutera på vilka grunder bedömningarna görs i övrigt. Men att PA bara skulle bestå av "den lilla minoritet av användarna som Atoms och Alien gillar" är helt felaktigt.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Telperion » 2021-05-16 21:44:34

RapeRegs skrev:Lite oväntat måste jag här rycka ut till moderatorernas försvar och påpeka att det inte bara är älsklingar som har tillgång till PA.

Sen kan (och bör) man diskutera på vilka grunder bedömningarna görs i övrigt. Men att PA bara skulle bestå av "den lilla minoritet av användarna som Atoms och Alien gillar" är helt felaktigt.


Visst, för det är ju förbannat stor skillnad om det bara sätts upp speciella hinder för de som moderatorerna av någon anledning inte gillar.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Odal_ » 2021-05-16 22:25:00

RapeRegs skrev:Lite oväntat måste jag här rycka ut till moderatorernas försvar och påpeka att det inte bara är älsklingar som har tillgång till PA.

Sen kan (och bör) man diskutera på vilka grunder bedömningarna görs i övrigt. Men att PA bara skulle bestå av "den lilla minoritet av användarna som Atoms och Alien gillar" är helt felaktigt.

Hur vet du det?
Påstår du att PA är mer aktivt än övriga forumet?
Tillåt mig att tvivla.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav DIProgan » 2021-05-19 8:38:48

melly skrev:OBS: ett inlägg om sakskäl ^ . Lågt att försöka avfärda kritik som "upprördhet" (dvs. bara irrationella känslor) och kalla det trams, DIProgan. Och väldigt ironiskt att därmed själv skriva tramsinlägg.
Du har 45 inlägg på sidan. Vad fan har du för grund att va upprörd i hur forumet håller sina medlemmar trygga. Jag har aldrig varit medlem i PA och känner mig inte som något B-lag för det. Då är jag ändå en förespråkare för internet-integritet, tycker piratpartiet är ett av de bästa partierna osv. Vad du tycker att forumet måste göra för att passa in i dina principer är däremot absurt. Antingen lever du i en bubbla långt frånkopplad verkligheten där minsta data-spår du lämnar efter dig är en skandal och du borde då kolla upp det i form av fobi men mer troligt är att du använder dina anonymiseringstjänster till just det som forumet vill ha bort. Det första du gjorde var att börja diskutera i "Alla vill oss inte väl" tråden, så jag skulle bli 0 förvånad om det visade sig att du är Pikachu själv.

Alien
Med tanke på vad som hänt på forumet i form av ständigt nya konton skapade av samma bannade medlem så är det förståeligt att vara misstänksam. Men det är för den skull inte rätt att antyda öppet på forumet att en ny medlem är det. Kom ihåg denna forumregel:

• anklaga aldrig andra för att vara troll eller gammal medlem med nytt konto, anmäl till moderatorerna i stället.


Detta är ett påpekande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Showtime » 2021-05-19 15:50:32

DIProgan skrev:
melly skrev:OBS: ett inlägg om sakskäl ^ . Lågt att försöka avfärda kritik som "upprördhet" (dvs. bara irrationella känslor) och kalla det trams, DIProgan. Och väldigt ironiskt att därmed själv skriva tramsinlägg.
Du har 45 inlägg på sidan. Vad fan har du för grund att va upprörd i hur forumet håller sina medlemmar trygga. Jag har aldrig varit medlem i PA och känner mig inte som något B-lag för det. Då är jag ändå en förespråkare för internet-integritet, tycker piratpartiet är ett av de bästa partierna osv. Vad du tycker att forumet måste göra för att passa in i dina principer är däremot absurt. Antingen lever du i en bubbla långt frånkopplad verkligheten där minsta data-spår du lämnar efter dig är en skandal och du borde då kolla upp det i form av fobi men mer troligt är att du använder dina anonymiseringstjänster till just det som forumet vill ha bort. Det första du gjorde var att börja diskutera i "Alla vill oss inte väl" tråden, så jag skulle bli 0 förvånad om det visade sig att du är Pikachu själv.


Pikachu är väl bara ett utav trollen? Men håller med om att utläggningen melly gör, sannerligen verkar suspekt.
Showtime
Bannad
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2021-04-19

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Micke » 2021-05-19 16:15:25

Jag tycker att melly har en poäng här, även om jag samtidigt förstår varför man inför den här nya regeln.

Sedan är jag väl lite orolig över DIProgan som tycks se Pikachu lite överallt. :wink:
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav ShakeItOut » 2021-05-19 17:54:36

Tja... Under flera månader var i princip varenda ny person som skrev( inte enbart blev medlem utan aktiva) på forumet Pikachu så är inte direkt konstigt att tro det. Många gick direkt in i nämnd tråd eller trådar som var nedsättande mot AS.

Jag kan tycka att detta är en rimlig regel och även om den kan ställa till det så är den inte grundlös får jag anta. Man måste inte in i denna del, den är inte väsentlig för att kunna vara på forumet.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Ny regel för medlemskap i PA (Privata avdelningen)

Inläggav Micke » 2021-05-19 18:20:46

Pikachu brukar leverera trams och inte sådana här insiktsfulla inlägg. Det handlade nog mer om att DIProgan störde sig på den här personen och ville få utlopp för sina antipatier misstänker jag.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in