Förstår ni poesi?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förstår ni poesi?

Ja
13
29%
Nej
10
22%
Ibland
22
49%
 
Antal röster : 45

Förstår ni poesi?

Inläggav Ignatius » 2021-05-13 13:54:00

Förr i tiden, för riktigt länge sedan, skrev man poesi när man ville säga något viktigt. Tänk Iliaden, Aeniden, Dantes Inferno, Hymnen an die Nacht etc med flera. Lärdomsdikter. När man skrev något mindre viktigt skrev man prosa.
I sen tid, 1800-talet och framåt, blev det tvärtom. Poesi blev "överflödig" utsmyckning och prosa blev det sätt man uttrycker sig på då man vill säga något viktigt.
Kanske blir personer med asperger extra frustrerade över metaforer och mångtydighet i poesi. Jag har dock träffat många studenter/ungdomar utan diagnos som också tycker illa om poesi. Det är som om poesi i vår tid signalerar att innehållet är oviktigt. Ofta går det nog bara att förstå världen som metafor och som mångtydig. Poesi blir därmed mer exakt än vad som är möjligt att uttrycka på prosa.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Förstår ni poesi?

Inläggav Någon » 2021-05-13 15:14:29

Grejen med poesi är kanske inte så mycket att förstå den, som att uppskatta upplevelsen av att läsa, höra eller skriva den. Poesi kan lugna och lindra, klargöra och uppenbara.
Den poesi jag gillar ena dagen kanske inte ger mig något en annan dag.
Ungefär så här: Ett visst ögonblick kan solen som lyser på björklöven och lärkan som drillar ovanför mitt huvud få mig att stanna upp inuti, ge en känsla av förundran, kanske glädje eller melankoli.
Samma händelse med sol, björklöv och lärka kan ett annat ögonblick kännas banal, upprepande och inget jag bryr mig om.
Ungefär.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav RapeRegs » 2021-05-13 15:51:05

Någon skrev:Den poesi jag gillar ena dagen kanske inte ger mig något en annan dag.


Lärkan drillar,
Någon känsla,
ombytlig.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Förstår ni poesi?

Inläggav Ignatius » 2021-05-14 10:10:39

Något som gör att poesi kan uppfattas som svårbegriplig är att många poeter har lidit av psykisk sjukdom, särskilt bipolär sjukdom. Det finns en intressant bok: ”Touched with Fire”, av Kay Redfield Jamison som analyserar detta (https://www.amazon.com/Touched-Fire-Man ... 068483183X). Hon menar att över hälften av alla kända poeter har lidit av bipolär sjukdom. De har ömsom lidit av depressioner och maniskt skapande. Hon använder bland annat Lord Byron som exempel och menar att bipolär sjukdom är massivt överrepresenterat hos poeter. Flera andra poeter har tillskrivits Aspergers syndrom eller andra diagnoser. Jamison menar att poeternas speciella sinnestillstånd gör att de kan beskriva en verklighet verkligare än verkligheten och fånga nyanser i tillvaron andra missar.

För den som anser att poesi är fult så lyssna på Marianne Faithfulls senaste skiva ”She walks in Beauty” där hon reciterar dikter från den brittiska romantiken. Helt fantastiskt! Några ”låtar” finns på Youtube: https://www.youtube.com/results?search_ ... +in+beauty
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Förstår ni poesi?

Inläggav Liljan » 2021-05-14 10:51:21

Ja, det gör jag men jag är inte särskilt förtjust i poesi, med tanke på hur dåligt poesiböcker säljer lär jag inte vara ensam om det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav nescio » 2021-05-14 14:05:16

Ignatius skrev:Helt fantastiskt! Några ”låtar” finns på Youtube: https://www.youtube.com/results?search_ ... +in+beauty
Vad menar du? Jag hör bara nonsens, och väldigt irriterande musik dessutom.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Förstår ni poesi?

Inläggav VilsePannkaka » 2021-05-14 14:10:40

Poesi är en av de saker som gör livet värt att leva, trots allt. Många verkligt fina formuleringar här i tråden! Jag tänker på poesi som ett mellanting mellan musik, bildkonst och litteratur. Ibland måste man kanske inte förstå allt i en dikt intellektuellt. Hur förstår man musik? Ljuden berör dig, ger dig en intensiv upplevelse, får dig att leva mer en stund. Och det handlar inte bara om direkta rim, mycken poesi saknar rim. Diktaren skapar mer eller mindre komplexa ljudstrukturer, det kan vara allitterationer eller mönster med vissa vokaler eller konsonanter som skapar rytm eller förstärker en känsla. Ordmusiken flätas samman med bildspråket och i bästa fall förstärker det hela den litterära meningen, en erfarenhet utkristalliseras och belyses på ett unikt och drabbande sätt. Ta Shakespeares sonetter till exempel.

Just nu är jag inne på Stagnelius. Han är kanske det bästa som hänt i Sverige! Han var ensam och olycklig, lätt att relatera till. Igår var en av hans dikter "Dagens dikt" på P1. Tyckte läsningen var rätt bra. https://sverigesradio.se/avsnitt/1721471
VilsePannkaka
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2020-01-07

Förstår ni poesi?

Inläggav Alien » 2021-05-14 14:47:28

LordNelson skrev:Det är mest arbetsskygga människor som vill göra sig och sin lathet märkvärdig som sysslar (skriver och läser) poesi. Förresten är alla som skriver och läser lata.

Det här är det dummaste jag läst på länge. Vill du bara provocera?

Författare är ett yrke precis som andra. Man har en viss begåvning och en önskan att uttrycka sig men det kommer inte gratis, man måste skriva, ändra, kassera, skriva om etc.

Är man latare om läser skönlitteratur än om man läser något på datorn el spelar datorspel? :roll:

Hoppas inte sådana som ni får bestämmanderätt, ni skulle bränna upp all kultur.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår ni poesi?

Inläggav nescio » 2021-05-14 14:50:39

VilsePannkaka skrev:Just nu är jag inne på Stagnelius. Han är kanske det bästa som hänt i Sverige! Han var ensam och olycklig, lätt att relatera till. Igår var en av hans dikter "Dagens dikt" på P1. Tyckte läsningen var rätt bra. https://sverigesradio.se/avsnitt/1721471
Bara gallimatias.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Förstår ni poesi?

Inläggav Alien » 2021-05-14 14:57:57

Ignatius skrev:Förr i tiden, för riktigt länge sedan, skrev man poesi när man ville säga något viktigt. Tänk Iliaden, Aeniden, Dantes Inferno, Hymnen an die Nacht etc med flera. Lärdomsdikter. När man skrev något mindre viktigt skrev man prosa.
I sen tid, 1800-talet och framåt, blev det tvärtom. Poesi blev "överflödig" utsmyckning och prosa blev det sätt man uttrycker sig på då man vill säga något viktigt.
Kanske blir personer med asperger extra frustrerade över metaforer och mångtydighet i poesi. Jag har dock träffat många studenter/ungdomar utan diagnos som också tycker illa om poesi. Det är som om poesi i vår tid signalerar att innehållet är oviktigt. Ofta går det nog bara att förstå världen som metafor och som mångtydig. Poesi blir därmed mer exakt än vad som är möjligt att uttrycka på prosa.

Vad menar du med "viktigt"?

Iliaden och Odysseen handlar om myter och berättelser. Det var väl viktigt då, men en del skulle kalla det för lögn och påhitt. Att det är i diktform är för att det blir lättare att komma ihåg och recitera då.

Poesi kan vara tankedikter, man skriver saker man tänkt ut och kommit fram till. Det kan vara tankar om universum och människan. Det kan handla om naturen. Ibland om kärlek.

En instruktionsbok är däremot på prosa men den är ju inte viktigare än Iliaden för den skull.

Mångtydighet är ett plus i poesin. Föredrar just aspergare entydighet?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår ni poesi?

Inläggav Alien » 2021-05-14 15:01:46

Den här dikten av Runeberg verkar inte så svår att förstå:

Allena var jag,
han kom allena,
förbi min bana
hans bana ledde.
Han dröjde icke,
men tänkte dröja,
han talte icke,
men ögat talte. –
Du obekante,
du välbekante!
En dag försvinner,
ett år förflyter,
det ena minnet
det andra jagar;
den korta stunden
blev hos mig evigt,
den bittra stunden,
den ljuva stunden.

Fast jag läste att en flicka i en skolklass tänkte på en älg i skogen. Ja, om man mötte en älg ensam i skogen så vore det ett oförglömligt möte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår ni poesi?

Inläggav VilsePannkaka » 2021-05-14 15:04:58

Några rader från en annan dikt av Stagnelius ("Grymt verklighetens hårda band mig trycka"):

Allena stödd vid tålamodets krycka
Jag i en vild, en nattfull öken famlar
Och i mitt spår den tunga kedjan skramlar
Vars länkar döden blott kan sönderrycka.

Nån som känner igen sig? Jag får gåshud.
VilsePannkaka
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2020-01-07

Förstår ni poesi?

Inläggav nescio » 2021-05-14 15:15:42

VilsePannkaka skrev:Allena stödd vid tålamodets krycka
Jag i en vild, en nattfull öken famlar
Och i mitt spår den tunga kedjan skramlar
Vars länkar döden blott kan sönderrycka.
Hur har han hamnat i öknen? Vem har satt på honom en kedja?
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Förstår ni poesi?

Inläggav Abskissa » 2021-05-14 15:48:33

VilsePannkaka skrev:Några rader från en annan dikt av Stagnelius ("Grymt verklighetens hårda band mig trycka"):

Allena stödd vid tålamodets krycka
Jag i en vild, en nattfull öken famlar
Och i mitt spår den tunga kedjan skramlar
Vars länkar döden blott kan sönderrycka.

Nån som känner igen sig? Jag får gåshud.


+1
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Förstår ni poesi?

Inläggav nallen » 2021-05-14 16:10:16

Abskissa skrev:
nallen skrev:Som jag ser det är poesi ett medvetet medvetet misslyckad försök till kommunikation.

Utveckla?

Det tyckte jag att jag gjorde i originalinlägget. Syftet med kommunikation är att överföra information med så få fel som möjligt. Syftet med poesi tycks vara att det ska kunna tolkas lite hur som helst.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förstår ni poesi?

Inläggav nallen » 2021-05-14 16:14:44

VilsePannkaka skrev:Poesi är en av de saker som gör livet värt att leva, trots allt.

Nu tror jag bestämt du blandar ihop sex och poesi.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förstår ni poesi?

Inläggav nallen » 2021-05-14 16:20:13

Det kommer poesi på slutet:
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förstår ni poesi?

Inläggav LordNelson » 2021-05-14 17:27:58

Alien skrev:Den här dikten av Runeberg verkar inte så svår att förstå:

Allena var jag,
han kom allena,
förbi min bana
hans bana ledde.
Han dröjde icke,
men tänkte dröja,
han talte icke,
men ögat talte. –
Du obekante,
du välbekante!
En dag försvinner,
ett år förflyter,
det ena minnet
det andra jagar;
den korta stunden
blev hos mig evigt,
den bittra stunden,
den ljuva stunden.

Fast jag läste att en flicka i en skolklass tänkte på en älg i skogen. Ja, om man mötte en älg ensam i skogen så vore det ett oförglömligt möte.

Den flickan måste varit begåvad för jag kan inte förstå det är en älg.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Förstår ni poesi?

Inläggav LordNelson » 2021-05-14 18:11:09

nescio skrev:
VilsePannkaka skrev:Allena stödd vid tålamodets krycka
Jag i en vild, en nattfull öken famlar
Och i mitt spår den tunga kedjan skramlar
Vars länkar döden blott kan sönderrycka.
Hur har han hamnat i öknen? Vem har satt på honom en kedja?

Ja, diktare måste ha dålig fantasi.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Förstår ni poesi?

Inläggav Alien » 2021-05-14 21:16:36

nescio skrev:
VilsePannkaka skrev:Allena stödd vid tålamodets krycka
Jag i en vild, en nattfull öken famlar
Och i mitt spår den tunga kedjan skramlar
Vars länkar döden blott kan sönderrycka.
Hur har han hamnat i öknen? Vem har satt på honom en kedja?

Det är en bild, en metafor.

Tolkar man allt bokstavligt blir det förstås svårt med dikter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår ni poesi?

Inläggav Alien » 2021-05-14 21:17:45

LordNelson skrev:
Alien skrev:Den här dikten av Runeberg verkar inte så svår att förstå:

---

Fast jag läste att en flicka i en skolklass tänkte på en älg i skogen. Ja, om man mötte en älg ensam i skogen så vore det ett oförglömligt möte.

Den flickan måste varit begåvad för jag kan inte förstå det är en älg.

Det är det som är det fina med dikter. Alla kan tolka på sitt sätt, vad än författaren tänkt sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår ni poesi?

Inläggav Abskissa » 2021-05-14 22:50:15

Alien skrev:
LordNelson skrev:
Alien skrev:Den här dikten av Runeberg verkar inte så svår att förstå:

---

Fast jag läste att en flicka i en skolklass tänkte på en älg i skogen. Ja, om man mötte en älg ensam i skogen så vore det ett oförglömligt möte.

Den flickan måste varit begåvad för jag kan inte förstå det är en älg.

Det är det som är det fina med dikter. Alla kan tolka på sitt sätt, vad än författaren tänkt sig.


Ja. Plus att, avrundat, allt annat ändå går att tolka på så många olika sätt. Här är det iaf uppenbart.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Förstår ni poesi?

Inläggav LordNelson » 2021-05-15 8:56:21

Man pratar om att en diktare har ett fantastiskt språk. Men språket i något som skrevs för 150 år sen är ju inte alls samma som det vi talar idag. Det man uppfattade som vardagligt språk då skulle vi kanske inte ens förstå, vi använder kanske inte ens samma ord. Det Edith Södargran skrev var nytt och svårbegripligt då, blev sen det normala och i framtiden kommer det återigen vara svårare att förstå.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Förstår ni poesi?

Inläggav Mats » 2021-05-15 11:14:26

Abskissa skrev:Här är det iaf uppenbart.

Vad är det som är uppenbart?

Hur älgdikten ska tolkas?
Att älgdikten kan tolkas på så många olika sätt?
Något annat?
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in