Förstår ni poesi?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förstår ni poesi?

Ja
13
29%
Nej
10
22%
Ibland
22
49%
 
Antal röster : 45

Förstår ni poesi?

Inläggav RapeRegs » 2021-05-15 11:53:16

Älgdikten handlar ju uppenbarligen om en älg som tittar upp mot himlen och skådar Halleys komet. Det uppstår kärlek vid första ögonkastet!

Nu har älgen blivit gammal men minns ännu ögonblicket. Hon saknar det som kunde varit. Bitterljuv och evig är den, vår längtan efter det man aldrig fick.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Förstår ni poesi?

Inläggav Showtime » 2021-05-15 12:19:54

RapeRegs skrev:Älgdikten handlar ju uppenbarligen om en älg som tittar upp mot himlen och skådar Halleys komet. Det uppstår kärlek vid första ögonkastet!

Nu har älgen blivit gammal men minns ännu ögonblicket. Hon saknar det som kunde varit. Bitterljuv och evig är den, vår längtan efter det man aldrig fick.


Vackra rader :)
Showtime
Bannad
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2021-04-19

Förstår ni poesi?

Inläggav Abskissa » 2021-05-15 13:03:21

Mats skrev:
Abskissa skrev:Här är det iaf uppenbart.

Vad är det som är uppenbart?

Hur älgdikten ska tolkas?
Att älgdikten kan tolkas på så många olika sätt?
Något annat?


uppenbart att poesi "går att tolka på så många olika sätt"
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Förstår ni poesi?

Inläggav Abskissa » 2021-05-15 13:04:16

RapeRegs skrev:Älgdikten handlar ju uppenbarligen om en älg som tittar upp mot himlen och skådar Halleys komet. Det uppstår kärlek vid första ögonkastet!

Nu har älgen blivit gammal men minns ännu ögonblicket. Hon saknar det som kunde varit. Bitterljuv och evig är den, vår längtan efter det man aldrig fick.


haha, ja, så måste det ju vara :D
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Förstår ni poesi?

Inläggav Mats » 2021-05-15 14:18:13

Är det kanske så att frågan i trådrubriken är felformulerad? Att det inte är meningen att man ska förstå poesi? Att meningen i stället är att man ska hitta på en egen tolkning, och att alla tolkningar är rätt?
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav Abskissa » 2021-05-15 15:12:18

Mats skrev:Är det kanske så att frågan i trådrubriken är felformulerad? Att det inte är meningen att man ska förstå poesi? Att meningen i stället är att man ska hitta på en egen tolkning, och att alla tolkningar är rätt?


Lite så kan jag tänka, men jag fattar å andra sidan inte frågan.

Abskissa skrev:Ni som "inte fattar poesi", vad menar ni egentligen med det? Är det alltså inte bara ointresse?
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Förstår ni poesi?

Inläggav Mats » 2021-05-15 15:38:38

Abskissa skrev:Ni som "inte fattar poesi", vad menar ni egentligen med det? Är det alltså inte bara ointresse?

Jag kan bara tala för mig, inte för alla som "inte fattar poesi".

Jag förstår inte grejen. Man ska läsa en text och hitta på en förklaring. Och det spelar ingen roll vilken förklaring man hittar på för alla är lika rätt.

Jag försöker mig på en jämförelse med något som jag tycker är intressant - sudoku. Där finns det en enda lösning som är rätt och utmaningen är att komma fram till den. Och om man lyckas med det är det uppenbart att lösningen är rätt. Skulle det i stället vara så att man kunde fylla i siffror hur man ville - för alla lösningar är lika rätt - så skulle det bli helt ointressant för mig. Då skulle utmaningen försvinna.

Så är det bara ointresse? Nej, inte bara i mitt fall. För att hitta på en förklaring till en dikt krävs fantasi. Och jag har väldigt dålig fantasi. Så det blir för svårt för mig att hitta på en förklaring. Och när någonting är för svårt blir det ointressant av den anledningen.

Med det sagt så uppskattar jag dina och andras försök här att förklara vad poesi går ut på. Jag är fortfarande förvirrad, men på en högre nivå än tidigare.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav LordNelson » 2021-05-15 17:42:30

En dikt som är relativt lätt att förstå och borde tilltala många. Vet man bakgrunden och när den skrevs blir den ännu mera logisk.

Månen vet ... att blod skall gjutas här i natt.
På kopparbanor över sjön går en visshet fram:
lik skola ligga bland alarna på en underskön strand.
Månen skall kasta sitt skönaste ljus på den sällsamma stranden.
Vinden skall gå som ett väckarehorn mellan tallarna:
Vad jorden är skön i denna ensliga stund.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Förstår ni poesi?

Inläggav kullan » 2021-05-15 21:31:33

Ja. Jag skriver poesi själv.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förstår ni poesi?

Inläggav LordNelson » 2021-05-16 10:57:56

LordNelson skrev:En dikt som är relativt lätt att förstå och borde tilltala många. Vet man bakgrunden och när den skrevs blir den ännu mera logisk.

Månen vet ... att blod skall gjutas här i natt.
På kopparbanor över sjön går en visshet fram:
lik skola ligga bland alarna på en underskön strand.
Månen skall kasta sitt skönaste ljus på den sällsamma stranden.
Vinden skall gå som ett väckarehorn mellan tallarna:
Vad jorden är skön i denna ensliga stund.

Eller förresten vet jag inte varför den skulle tilltala någon. Döda kroppar som ligger på en strand upplyst av månen och en diktare som tycker det är okej...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Förstår ni poesi?

Inläggav Abskissa » 2021-05-17 1:38:04

LordNelson skrev:Döda kroppar som ligger på en strand upplyst av månen och en diktare som tycker det är okej...


Tss
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Förstår ni poesi?

Inläggav StickaOspela » 2021-05-17 6:18:57

LordNelson skrev:Eller förresten vet jag inte varför den skulle tilltala någon. Döda kroppar som ligger på en strand upplyst av månen och en diktare som tycker det är okej...


Fast är det så att diktaren tycker att det är ok? Det är skillnad på att återge hemska händelser och att tycka att de är ok.
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

Förstår ni poesi?

Inläggav CalleJ » 2021-05-17 10:33:23

StickaOspela skrev:
LordNelson skrev:Eller förresten vet jag inte varför den skulle tilltala någon. Döda kroppar som ligger på en strand upplyst av månen och en diktare som tycker det är okej...


Fast är det så att diktaren tycker att det är ok? Det är skillnad på att återge hemska händelser och att tycka att de är ok.


Ok? Diktaren är väl nästan i extas? :-)063
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Förstår ni poesi?

Inläggav LordNelson » 2021-05-17 19:25:42

CalleJ skrev:
StickaOspela skrev:
LordNelson skrev:Eller förresten vet jag inte varför den skulle tilltala någon. Döda kroppar som ligger på en strand upplyst av månen och en diktare som tycker det är okej...


Fast är det så att diktaren tycker att det är ok? Det är skillnad på att återge hemska händelser och att tycka att de är ok.


Ok? Diktaren är väl nästan i extas? :-)063

Ja, det är nog möjligt hon var det. Det var maktkamp och politik inbladat, då blir allt gärna svartvitt och ändamålen helgar medlen.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Förstår ni poesi?

Inläggav antonius » 2021-05-17 19:58:46

Ett gammalt riksfyllo kör med, obs! NSFW:

Spoiler: visa
Ensam i natten

våldtar jag katten

kattskit på kuken

och rivsår på buken


Enkel och koncist men knappast smakfullt... 8)
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förstår ni poesi?

Inläggav Abskissa » 2021-05-17 20:29:11

LordNelson skrev:
CalleJ skrev:
StickaOspela skrev:
Fast är det så att diktaren tycker att det är ok? Det är skillnad på att återge hemska händelser och att tycka att de är ok.


Ok? Diktaren är väl nästan i extas? :-)063

Ja, det är nog möjligt hon var det. Det var maktkamp och politik inbladat, då blir allt gärna svartvitt och ändamålen helgar medlen.


haha! asbra sagt
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Förstår ni poesi?

Inläggav Alien » 2021-05-18 3:20:10

Mats skrev:Är det kanske så att frågan i trådrubriken är felformulerad? Att det inte är meningen att man ska förstå poesi? Att meningen i stället är att man ska hitta på en egen tolkning, och att alla tolkningar är rätt?

Ja, då kan man ju ha en intessant diskussion om vad dikten handlar om.

Om man vill ha facit så får man läsa på om författaren och hens tid. Då kan man (kanske) förstå hur författaren menade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår ni poesi?

Inläggav Abskissa » 2021-05-18 13:17:01

Alien skrev:
Mats skrev:Är det kanske så att frågan i trådrubriken är felformulerad? Att det inte är meningen att man ska förstå poesi? Att meningen i stället är att man ska hitta på en egen tolkning, och att alla tolkningar är rätt?

Ja, då kan man ju ha en intessant diskussion om vad dikten handlar om.

Om man vill ha facit så får man läsa på om författaren och hens tid. Då kan man (kanske) förstå hur författaren menade.


Ja. Jag tänker att är man inte intresserad så fattar man kanske ingenting, då kan kanske lite vadsomhelst upplevas som rappakalja. Är man intresserad så kan man dra det så långt intresset räcker. Aspies lär sig ju behärska jävligt avancerade saker om intresset finns. Ibl är jag inte intresserad av litteratur. Då fattar jag heller inte särskilt mkt. Det krävs ju att man sätter sig in i grejer, det kommer liksom inte gratis, åtm ej för mig.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Förstår ni poesi?

Inläggav Mats » 2021-05-18 15:29:25

Abskissa skrev:
Alien skrev:
Mats skrev:Är det kanske så att frågan i trådrubriken är felformulerad? Att det inte är meningen att man ska förstå poesi? Att meningen i stället är att man ska hitta på en egen tolkning, och att alla tolkningar är rätt?

Ja, då kan man ju ha en intessant diskussion om vad dikten handlar om.

Om man vill ha facit så får man läsa på om författaren och hens tid. Då kan man (kanske) förstå hur författaren menade.


Ja. Jag tänker att är man inte intresserad så fattar man kanske ingenting, då kan kanske lite vadsomhelst upplevas som rappakalja. Är man intresserad så kan man dra det så långt intresset räcker. Aspies lär sig ju behärska jävligt avancerade saker om intresset finns. Ibl är jag inte intresserad av litteratur. Då fattar jag heller inte särskilt mkt. Det krävs ju att man sätter sig in i grejer, det kommer liksom inte gratis, åtm ej för mig.

Ja det är kanske samma sak för mig och poesi, som det är för dem som säger att de inte förstår matematik? Hade de ansträngt sig så hade de kanske förstått? För det krävs ju att man sätter sig in i matematik också. Men är man inte intresserad av matematik så kanske man inte heller fattar särskilt mkt.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav CalleJ » 2021-05-18 16:18:40

Mats skrev:
Abskissa skrev:
Alien skrev:Ja, då kan man ju ha en intessant diskussion om vad dikten handlar om.

Om man vill ha facit så får man läsa på om författaren och hens tid. Då kan man (kanske) förstå hur författaren menade.


Ja. Jag tänker att är man inte intresserad så fattar man kanske ingenting, då kan kanske lite vadsomhelst upplevas som rappakalja. Är man intresserad så kan man dra det så långt intresset räcker. Aspies lär sig ju behärska jävligt avancerade saker om intresset finns. Ibl är jah inte intresserad av litteratur. Då fattar jag heller inte särskilt mkt. Det krävs ju att man sätter sig in i grejer, det kommer liksom inte gratis, åtm ej för mig.

Ja det är kanske samma sak för mig och poesi, som det är för dem som säger att de inte förstår matematik? Hade de ansträngt sig så hade de kanske förstått? För det krävs ju att man sätter sig in i matematik också. Men är man inte intresserad av matematik så kanske man inte heller fattar särskilt mkt.


Om du gjort radbyte efter varje mening och lagt till något rim så hade det du skriver nog varit ganska poetiskt.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Förstår ni poesi?

Inläggav CalleJ » 2021-05-18 16:56:12

I siffrornas Sudoko - jag äro nummer noll.
Alla passar i en ruta - men jag spelar ingen roll.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Förstår ni poesi?

Inläggav Mats » 2021-05-18 17:07:10

CalleJ skrev:Om du gjort radbyte efter varje mening och lagt till något rim så hade det du skriver nog varit ganska poetiskt.

Det verkar ligga
bortom min förmåga
att få till några rim.
Men radbrytningar
kan jag åstadkomma.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav Geastrum » 2021-05-18 19:22:28

Modern poesi
Brukar varken ha
Rim eller versmått.
Det är synd
Tycker jag.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Förstår ni poesi?

Inläggav Alien » 2021-05-20 0:28:58

En dikt kan vara filosofisk el religiös också. Som en essä el en predikan. Som denna berömda dikt (?) av John Donne (1572-1631). Att den är gammal är ett plus, man kan på så sätt se vad som förenar (och skiljer) forntiden och nutiden.

For Whom the Bell Tolls

No man is an island,
Entire of itself.
Each is a piece of the continent,
A part of the main.
If a clod be washed away by the sea,
Europe is the less.
As well as if a promontory were.
As well as if a manor of thine own
Or of thine friend's were.
Each man's death diminishes me,
For I am involved in mankind.
Therefore, send not to know
For whom the bell tolls,
It tolls for thee.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in