Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav ufo » 2021-04-03 13:37:38

Paladinen skrev:Kan man i någon utsträckning jobba då skall man jobba.
Det är en sak att "jobba", en helt annan sak är att utföra ett arbete. Det är många pusselbitar som skall ligga på plats mellan öronen.
Sedan har vi det här med energi, vissa kan "kamma till sig" ett kort tag innan dom rasar samman.

Listan kan göras lång på anledningar varför en person bör vara sjukskriven.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:37:59

antonius skrev:
Paladinen skrev:
antonius skrev:
Vad jag vet om Liebert inställning och syfte med forumet var väl snarare ett stöd och uppmuntran för folk med AS, inte att klanka ner på varann, men jag kan ju ha fattat fel... :-)063


Så länge åsiktsfrihet råder i Sverige så kommer jag att säga och skriva vad jag vill och passar det inte folk får dom stoppa fingrarna i öronen och titta bort.


Nä en del har ju den inställningen numera, att vara finkänslig mot nedbrutna och en filantrop är väl omodernt... :-)063


Att inte vilja att i många fall i olika grad och utsträckning arbetsföra personer inte går hemma och degar på dagarna anser inte jag vara kontroversiellt
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:38:54

ufo skrev:
Paladinen skrev:Kan man i någon utsträckning jobba då skall man jobba.
Det är en sak att "jobba", en helt annan sak är att utföra ett arbete. Det är många pusselbitar som skall ligga på plats mellan öronen.
Sedan har vi det här med energi, vissa kan "kamma till sig" ett kort tag innan dom rasar samman.

Listan kan göras lång på anledningar varför en person bör vara sjukskriven.

Som sagt anpassad anställning med lönebidrag ,då får dom väll jobba halvtid eller deltid så dom får tid för återhämtning.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Furienna » 2021-04-03 13:40:16

Paladinen skrev:
ufo skrev:
Paladinen skrev:Snyggt försök men jag faller inte i den fällan . Du försöker bara få mig att säga nått som du kan sätta dit mig för till moderator.
Den tanken hade jag inte. Om det är så pass känsligt, så försöker jag backa lite.

Om man kan gå på toaletten själv skall man jobba, har jag förstått dig rätt?
Själv skulle jag inte vilja få en kollega på meriten att hen kan gå på toaletten, vill du?
Gränsdragningen borde vara någon annanstans.


Kan man i någon utsträckning jobba då skall man jobba. Klarar en aspie inte av öppna arbetsmarknaden så finns det osa-anställningar och specialanpassade anställningar med lönebidrag , det finns Samhall.

Att nån är ljuskänslig och osocial och inte kan tolka sociala koder är inte anledning nog att få gå hemma och dega hela dagarna då får väll personen jobba på ett mörkt lager där hen inte träffar folk och har minimalt med sociala kontakter.

Och då tycker jag att du ska tala om för mig vilket jobb jag skulle klara av.
Jag har kronisk värk i rygg och nacke.
Och om jag är bättre i det en dag, så nog får jag värk i magen eller huvudet istället.
Dessutom är det helt omöjligt för mig att lova att jag är utvilad på morgonen.
Jag har en skenande dygnsrytm och är ofta vaken halva nätterna.
Dessutom är det helt omöjligt för mig att lyda och vara duktig bara för att andra vill det.
Jag var inte ens arbetsför nog för att klara av min DV.
Hur skulle jag klara av att jobba på ett mörkt lager eller någon annanstans?
Senast redigerad av Furienna 2021-04-03 13:41:31, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Flinta » 2021-04-03 13:40:52

Gå hemma och dega - Känns väldigt opedagogiskt och opsykologiskt att uttrycka sig så här. Du skriver ur dig din frustration, ok, men faktiskt kan man förvänta sig mer respekt av dig.
Senast redigerad av Flinta 2021-04-03 13:43:30, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav antonius » 2021-04-03 13:42:16

Paladinen skrev:Att inte vilja att i många fall i olika grad och utsträckning arbetsföra personer inte går hemma och degar på dagarna anser inte jag vara kontroversiellt


Det har vi ju märkt, var det inte du som idiotförklarade oss för ett tag sedan, och med den attityden måsta man ju fråga sig varför du läxar upp oss, är du utsänd av SD eller vad är det frågan om?
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Kidzi » 2021-04-03 13:43:58

Jag har jättesvårt för att folk hoppar på svaga människor. Eller sådana som jag bryr mig om. Jag vet att jag blir helt rabiat över det. Oftast när jag hamnat i seriös konflikt är det för att jag försvarat andra, en okänd grupp eller en individ.

Men det brinner till i skallen när man sparkar på folk som ligger.

Blir lite småförbannad på att det kallas att man degar som sjukskriven. Ibland när jag är nere tar jag åt mig personligen men oftast så blir jag mest arg för principen. Men eftersom jag har erfarenhet av sjukskrivning kan jag ju referera till den.

Så här har jag degat idag. Somnade igår kl 18. Hunden väckte mig kl 23 och jag tog ut henne helt yr och svag på en pissrunda. Vet inte vad jag kunde arbetat med på de fem minutrarna, kanske kopierat något? Ungefär samma ansträngning.

Sedan vaknade jag idag kl 11. Har tappat alla magmuskler så fick spjärna med händer och fötter för att ta mig ur sängen. Som vanligt morgonstel. Glad att det inte är värre än vanligt pga mycket sömn. Reser mig långsamt upp. Knäna knakar. Försöker resa upp kroppen men det går trögt. Så jag stapplar på böjd kropp in på toa där jag får lite vila. Det går bra att torka arslet idag. Vissa dagar är det svårt när ryggen låser sig och man inte kan lyfta på skinkan, då når man fan inte ner till sitt eget arsel. Går runt i lägenheten för att tina upp kroppen.

Borde göra några minuter sjukgympa men kan inte för golvet är skitigt för har inte orkat dammsuga och skura på månader. Tar ut hunden mer för min skull än hennes. Är mindre stel när jag kommer in. Det är skönt. Önskar att jag fick ta värktabletter men jag får stå ut att stelheten ofta kommer med smärtor. Innan har jag fått ta Naproxen, en livräddare, men den grävde ett saftigt sår i magen. Så att jag nästan förblödde. Idag är jag glad att jag inte har ont. Det är så olika.

Har iofs ont i fingrarna, de känns svullna och kan inte böja dem så mycket, vet inte varför. Det är nytt. Men jag har ju kraft att skriva så kanske kunde jobba med något på datorn? Vet dock inte vad det skulle vara.

Kollar på ett SMS och mitt kosttillskott har kommit. Men för att få en kod måste jag logga in med bank-ID. Men det har jag inte på telefonen. Funderar på hur jag ska göra det på maccen. Men fattar inte. Fastän det är enkelt. Hjärnan strular idag. Det kallas hjärntrötthet. Man står inför en enkel uppgift men man kan inte lösa den.

Städa funkar inte idag. Kan inte dra ihop en strategi och kroppen pallar inte heller. Får ångest över det. Tänk om hyresvärden måste in och ser röran och vräker mig??? Funderar på middag och ångrar att kag köpte sån där stinaskyckling. Det är bökigt. Borde valt en mikrorätt. Energin jag fick upp avtar redan. Börjar få dimsyn som jag kan få ibland. Kan vara början på migränanfall.

Funderar på kolla på en intressant doku jag hittat, såg en liknande igår och då var det intressant och kunde hålla intresset. Idag verkar det bara grått och jag vet att jag inte kommer kunna fokusera, då går hela filmen och jag fattar inget.

Undra vad man kan jobba med istället för att kolla på en film man inte förstår? Man kanske kan sitta och tigga. Har sett vilka blickar tiggarna får och ryser. Så jag sitter och degar. Det är obehagligt. Det är sorgligt, tråkigt och man tänker att lika bra man dör. Det är direkt ingen njutning. Inte som att jobba och sedan ha semester. Ska tvinga mig ut sedan när hunden behöver ut igen så man får lite rörelse och solljus.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Furienna » 2021-04-03 13:45:46

antonius skrev:
Paladinen skrev:Att inte vilja att i många fall i olika grad och utsträckning arbetsföra personer inte går hemma och degar på dagarna anser inte jag vara kontroversiellt


Det har vi ju märkt, var det inte du som idiotförklarade oss för ett tag sedan, och med den attityden måsta man ju fråga sig varför du läxar upp oss, är du utsänd av SD eller vad är det frågan om?

Du, jag har faktiskt röstat på SD i alla val (utom ett kommunval) sedan 2002.
Och min bror har varit lokalpolitiker för SD i flera år.
Jag har inte sett någon sverigedemokrat uttrycka sig som Paladinen gör.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav antonius » 2021-04-03 13:49:06

Furienna skrev:
antonius skrev:
Paladinen skrev:Att inte vilja att i många fall i olika grad och utsträckning arbetsföra personer inte går hemma och degar på dagarna anser inte jag vara kontroversiellt


Det har vi ju märkt, var det inte du som idiotförklarade oss för ett tag sedan, och med den attityden måsta man ju fråga sig varför du läxar upp oss, är du utsänd av SD eller vad är det frågan om?

Du, jag har faktiskt röstat på SD i alla val (utom ett kommunval) sedan 2002.
Jag har inte sett någon sverigedemokrat uttrycka sig som Paladinen gör.


Jag tänkte på NMR ber om ursäkt, sorry... :oops:

Moderator Alien: Detta inlägg ingår i denna tillsägelse post1638666.html#p1638666
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Kidzi » 2021-04-03 13:51:03

Bara för att man klarar det basala så betyder det inte att man har lätt för det. Har en aspergerkompis som faktiskt pga aspergers inte kan laga mat. Sedan känner jag fler som kan men inte orkar. Eller prioriterar att laga mat framför att dammsuga för de orkar inte båda. Många jag känner är enuppgiftspersoner. Dvs de klarar en extra sak per dag. Men inte två.

Det är en evig jakt på att spara energi. Stressen för att man alltid ligger efter. I vardagsuppgiftsgrejset.
Senast redigerad av Kidzi 2021-04-03 13:51:36, redigerad totalt 1 gång.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:51:10

Furienna skrev:
Paladinen skrev:
ufo skrev:Den tanken hade jag inte. Om det är så pass känsligt, så försöker jag backa lite.

Om man kan gå på toaletten själv skall man jobba, har jag förstått dig rätt?
Själv skulle jag inte vilja få en kollega på meriten att hen kan gå på toaletten, vill du?
Gränsdragningen borde vara någon annanstans.


Kan man i någon utsträckning jobba då skall man jobba. Klarar en aspie inte av öppna arbetsmarknaden så finns det osa-anställningar och specialanpassade anställningar med lönebidrag , det finns Samhall.

Att nån är ljuskänslig och osocial och inte kan tolka sociala koder är inte anledning nog att få gå hemma och dega hela dagarna då får väll personen jobba på ett mörkt lager där hen inte träffar folk och har minimalt med sociala kontakter.

Och då tycker jag att du ska tala om för mig vilket jobb jag skulle klara av.
Jag har kronisk värk i rygg och nacke.
Och om jag är bättre i det en dag, så nog får jag värk i magen eller huvudet istället.
Dessutom är det helt omöjligt för mig att lova att jag är utvilad på morgonen.
Jag har en skenande dygnsrytm och är ofta vaken halva nätterna.
Dessutom är det helt omöjligt för mig att lyda regler och vara duktig bara för att andra vill det.
Jag var inte ens arbetsför nog för att klara av min DV.
Hur skulle jag klara av att jobba på mörkt lager?


Har du funderat på tanken att jobba hemifrån i den utsträckning du klarar av som frilansare inom nått yrke som du har kompetens för?

Att inte kunna lyda regler är inte ett skäl att få va sjukskriven skulle det vara ett kriterie för sjukskrivning så skulle nog 80-90% av Sveriges befolkning gå hemma sjukskriven. Dom flesta personer hatar att följa regler men det är något man får lära sig att göra som vuxen person.

Angående din dygnsrytm så kanske det kan hjälpa med insömmnings och sömnpiller ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:53:15

Flinta skrev:Gå hemma och dega - Känns väldigt opedagogiskt och opsykologiskt att uttrycka sig så här. Du skriver ur dig din frustration, ok, men faktiskt kan man förvänta sig mer respekt av dig.

Jag bär inte ansvar för dina känslor eller hur du väljer att tolka mig
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:54:31

antonius skrev:
Furienna skrev:
antonius skrev:
Det har vi ju märkt, var det inte du som idiotförklarade oss för ett tag sedan, och med den attityden måsta man ju fråga sig varför du läxar upp oss, är du utsänd av SD eller vad är det frågan om?

Du, jag har faktiskt röstat på SD i alla val (utom ett kommunval) sedan 2002.
Jag har inte sett någon sverigedemokrat uttrycka sig som Paladinen gör.


Jag tänkte på NMR ber om ursäkt, sorry... :oops:


Så du kallar mig på fullaste allvar för nazist ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Flinta » 2021-04-03 13:56:57

Paladinen skrev:
Flinta skrev:Gå hemma och dega - Känns väldigt opedagogiskt och opsykologiskt att uttrycka sig så här. Du skriver ur dig din frustration, ok, men faktiskt kan man förvänta sig mer respekt av dig.

Jag bär inte ansvar för dina känslor eller hur du väljer att tolka mig


Du har ett ansvar gentemot alla här att uttrycka dig respektfullt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav ufo » 2021-04-03 13:59:35

slackern skrev:Det var jag som skrev snyltare
På vilket sätt har du ensamrätt till ordet bara för att du var först?
slackern skrev:jag är 100% övertygad om att du inte missade innebörden
Sånt kan du aldrig vara 100% på, man skall alltid förvissa sig om att känsliga ord tolkas lika av alla, annars blir det väldigt lätt tråkiga missförstånd.

slackern skrev:håller bara på och "tramsar" dig.
Av oss två är det inte jag som står för tramset.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav antonius » 2021-04-03 13:59:48

Paladinen skrev:
antonius skrev:
Furienna skrev:Du, jag har faktiskt röstat på SD i alla val (utom ett kommunval) sedan 2002.
Jag har inte sett någon sverigedemokrat uttrycka sig som Paladinen gör.


Jag tänkte på NMR ber om ursäkt, sorry... :oops:


Så du kallar mig på fullaste allvar för nazist ?


Nej jag undrade om du var utsänd för att kolla upp oss. från ett visst politiskt parti. Har inte dom sådana där attityder liknade dina, vi är ju fritt villebråd att beskjuta enligt somliga, stampa på de som ligger, man hör stöveltrampet från förr... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Kidzi » 2021-04-03 14:01:00

Paladinen skrev:Men jag sitter inte med munnen öppen och väntar på att staten skall ta fram stora tutten som jag kan suga mig mätt på. Jag anser inte att mina diagnoser och sjukdomar är nån sorts jävla rättighet att få gå hemma och dega hela dagarna


Men du jobbar ju inte! Du kan jobba på Samhall.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 14:01:12

Flinta skrev:
Paladinen skrev:
Flinta skrev:Gå hemma och dega - Känns väldigt opedagogiskt och opsykologiskt att uttrycka sig så här. Du skriver ur dig din frustration, ok, men faktiskt kan man förvänta sig mer respekt av dig.

Jag bär inte ansvar för dina känslor eller hur du väljer att tolka mig


Du har ett ansvar gentemot alla här att uttrycka dig respektfullt.


Jag har inte uttryckt mig respektlöst , Furiena har däremot varit respektlös mot mig och anklagat mig för än det ena och än det andra ivrigt påhejad av kidzi och Antonius har kallat mig nazist så vem är det som är respektlös.

Jag har endast talat i helt generella termer och inte i denna tråd pekat ut någon forumit .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav antonius » 2021-04-03 14:04:45

Paladinen skrev:Jag har endast talat i helt generella termer


Så där sa man under Nürnbergrättegången åxå... :-)051

Moderator Alien: Detta inlägg ingår i denna tillsägelse post1638666.html#p1638666
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Kidzi » 2021-04-03 14:04:55

Haha varför är jag den enda som inte skrivs med stor bokstav? :lol:
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav slackern » 2021-04-03 14:05:05

ufo skrev:
slackern skrev:Det var jag som skrev snyltare
På vilket sätt har du ensamrätt till ordet bara för att du var först?
slackern skrev:jag är 100% övertygad om att du inte missade innebörden
Sånt kan du aldrig vara 100% på, man skall alltid förvissa sig om att känsliga ord tolkas lika av alla, annars blir det väldigt lätt tråkiga missförstånd.

slackern skrev:håller bara på och "tramsar" dig.
Av oss två är det inte jag som står för tramset.


Då tar jag det igen.

Fast han får väl ha en personligåsikt och tycka att folk med AS som är sjukskrivna är "snyltare"? Eller vad han nu tycker.

post1638608.html#p1638608
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 14:06:55

Kidzi skrev:
Paladinen skrev:Men jag sitter inte med munnen öppen och väntar på att staten skall ta fram stora tutten som jag kan suga mig mätt på. Jag anser inte att mina diagnoser och sjukdomar är nån sorts jävla rättighet att få gå hemma och dega hela dagarna


Men du jobbar ju inte! Du kan jobba på Samhall.


Till skillnad ifrån många andra aspisar har jag under många många många många år jobbat och bidragit till samhället och arbetslöshetsförsäkringen genom att betala skatt Samt betala in runt 500 kr A-kassa-fackavgift varje månad . Genom att göra detta så har jag också avnjutit privelegiet att få A-kassa. Detta till skillnad från masa andra aspisar som har sjukersättning är inget jag bara fått gratis utan jag har jobbat och tjänat in den rätten och dessutom kostar det mig runt 500 kr i månaden att behålla den rätten . Vad jag vet är det ingen aspie på sjukeraättning som behöver betala 500 kronor av sitt sjukersättning för att få ha det kvar .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav ShakeItOut » 2021-04-03 14:07:53

Att tänka på är att dessa väldigt anpassade jobb för kanske 2 h om dagen faktiskt inte finns. Det är extremt svårt att hitta anpassade jobb på få timmar där det även är ok vara sjukskriven i perioder. Jag vet många som vill ha dessa och få är autister men de flesta har varit utbrända. Har personen varit utbränd eller har problem med intryck så kan dessa 2 h om dagen göra att denne inte klarar av att laga mat eller städa eller ha ett värdigt liv. En sjukskrivning är inget roligt och ses av de flesta som ett misslyckande för de vill jobba. Det finns ingen vilja eller något att ha en åsikt om för även om det är jättetrist att folk går hemma så är det för sjukskrivna helt nödvändigt. Ha en åsikt om enstaka personer sure men att sprida det som en sanning på gruppnivå är fånigt.

Helt galet att det ska vara okej att trycka ner autister i grupp bara för... ja för vad? Yttrandefrihet har inget att göra med forum att göra. De flesta forumägare brukar ha sina egna regler där det inte är ok att säga precis vad man vill. Man har ett ansvar för vad man säger och kan inte skylla på "hur andra tolkar en/det är dina känslor".
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Furienna » 2021-04-03 14:15:29

Paladinen skrev:Har du funderat på tanken att jobba hemifrån i den utsträckning du klarar av som frilansare inom nått yrke som du har kompetens för?

Det verkar som att jag glömde att skriva att jag har svårt för stress och krav från andra.
Därför är det svårt för mig att hålla deadlines och prestera för andras skull.

Att inte kunna lyda regler är inte ett skäl att få va sjukskriven skulle det vara ett kriterie för sjukskrivning så skulle nog 80-90% av Sveriges befolkning gå hemma sjukskriven. Dom flesta personer hatar att följa regler men det är något man får lära sig att göra som vuxen person.

När ska det gå in i din skalle att jag inte är en normal vuxen?
Om du kan det minsta om AS, så vet du att vi ofta inte kan något bara för att man "ska" det.

Angående din dygnsrytm så kanske det kan hjälpa med insömmnings och sömnpiller ?

Jag går faktiskt på nio mediciner redan, så nej.
Senast redigerad av Furienna 2021-04-03 14:19:09, redigerad totalt 3 gånger.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in