Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav slackern » 2021-04-03 12:58:44

Kidzi skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Precis.
Jag och Paladinen har talats vid förut, så jag vet nog vad han tycker om oss sjukskrivna.


Fast han får väl ha en personligåsikt och tycka att folk med AS som är sjukskrivna är "snyltare"? Eller vad han nu tycker. Han får gärna tycka att jag är en snyltare inget jag kommer älta över.


Så du tycker att personangrepp är OK medan försvara sig inte är det.

Du ska nog bli moderator.


Det var det här Paladinen skrev som fick Furerinas bägare att rinna över.

Jag visste inte att psoriasis var något man blev sjukskriven för om man nu blir det. Min kompis har psoriasis och jobbar heltid inom vården.


Ser du något personangrepp i det? Jag gör det då inte.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:01:18

slackern skrev:
Kidzi skrev:
slackern skrev:
Fast han får väl ha en personligåsikt och tycka att folk med AS som är sjukskrivna är "snyltare"? Eller vad han nu tycker. Han får gärna tycka att jag är en snyltare inget jag kommer älta över.


Så du tycker att personangrepp är OK medan försvara sig inte är det.

Du ska nog bli moderator.


Det var det här Paladinen skrev som fick Furerinas bägare att rinna över.

Jag visste inte att psoriasis var något man blev sjukskriven för om man nu blir det. Min kompis har psoriasis och jobbar heltid inom vården.


Ser du något personangrepp i det? Jag gör det då inte.


Tack för att nån förstår.Jag ser inte heller nått personangrepp i den kommentaren. Det är ett klassiskt fall av Don quijote syndrom att slåss mot väderkvarnar.
Folk verkar se troll där det bara finns väderkvarnar.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav ufo » 2021-04-03 13:03:47

En aspekt med sjukskrivna autister är att många inte klarar av de mest basala göromålen. Som att klä sig, äta eller toalettbesöken själva.

Jag undrar om dessa också anses vara "snyltare"?
Vilken betydelse har ni förresten på ordet snyltare?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:06:31

ufo skrev:En aspekt med sjukskrivna autister är att många inte klarar av de mest basala göromålen. Som att klä sig, äta eller toalettbesöken själva.

Jag undrar om dessa också anses vara "snyltare"?
Vilken betydelse har ni förresten på ordet snyltare?

Nu är ju aspergare högfungerande autister och klarar du att sitta inne på ett forum och skriva med korrekt svenska så är du nog inte så sjuk så du inte kan klä dig och äta och gå på toan själv.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav ufo » 2021-04-03 13:10:14

Paladinen skrev:Nu är ju aspergare högfungerande autister och klarar du att sitta inne på ett forum och skriva med korrekt svenska så är du nog inte så sjuk så du inte kan klä dig och äta och gå på toan själv.
Så en sjukskriven blir snyltare om hen väljer att skriva på ett forum?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:10:56

Jag kan säga att ingen av dom aspisar jag känner eller har haft kontakt med har varit så sjuka så dom inte klarat av att duscha eller äta eller klä på sig eller gå på toan själva. Om så skulle vara fallet så beror det på andra saker och inte deras autism , sedan finns det självklart autister som är rena rama rain-man och dom skall självklart vara sjukskrivna.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:11:54

ufo skrev:
Paladinen skrev:Nu är ju aspergare högfungerande autister och klarar du att sitta inne på ett forum och skriva med korrekt svenska så är du nog inte så sjuk så du inte kan klä dig och äta och gå på toan själv.
Så en sjukskriven blir snyltare om hen väljer att skriva på ett forum?

Det är din definition inte min . Det får stå för dig och inte mig
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav ufo » 2021-04-03 13:12:34

Paladinen skrev:Jag kan säga att ingen av dom aspisar jag känner eller har haft kontakt med har varit så sjuka så dom inte klarat av att duscha eller äta eller klä på sig eller gå på toan själva. Om så skulle vara fallet så beror det på andra saker och inte deras autism , sedan finns det självklart autister som är rena rama rain-man och dom skall självklart vara sjukskrivna.
Vart tycker du gränsen går?
Jag har lite svårt för gråzoner.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Flinta » 2021-04-03 13:12:58

Paladinen skrev:
ufo skrev:En aspekt med sjukskrivna autister är att många inte klarar av de mest basala göromålen. Som att klä sig, äta eller toalettbesöken själva.

Jag undrar om dessa också anses vara "snyltare"?
Vilken betydelse har ni förresten på ordet snyltare?

Nu är ju aspergare högfungerande autister och klarar du att sitta inne på ett forum och skriva med korrekt svenska så är du nog inte så sjuk så du inte kan klä dig och äta och gå på toan själv.


Förstår inte heller ufo till fullo.
Praktiska saker tar mer energi och kräver mer av många med asperger/högfungerande autister då de inte går på automatik på samma sätt som för många andra.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:15:06

ufo skrev:
Paladinen skrev:Jag kan säga att ingen av dom aspisar jag känner eller har haft kontakt med har varit så sjuka så dom inte klarat av att duscha eller äta eller klä på sig eller gå på toan själva. Om så skulle vara fallet så beror det på andra saker och inte deras autism , sedan finns det självklart autister som är rena rama rain-man och dom skall självklart vara sjukskrivna.
Vart tycker du gränsen går?
Jag har lite svårt för gråzoner.


Snyggt försök men jag faller inte i den fällan . Du försöker bara få mig att säga nått som du kan sätta dit mig för till moderator.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:17:41

Flinta skrev:
Paladinen skrev:
ufo skrev:En aspekt med sjukskrivna autister är att många inte klarar av de mest basala göromålen. Som att klä sig, äta eller toalettbesöken själva.

Jag undrar om dessa också anses vara "snyltare"?
Vilken betydelse har ni förresten på ordet snyltare?

Nu är ju aspergare högfungerande autister och klarar du att sitta inne på ett forum och skriva med korrekt svenska så är du nog inte så sjuk så du inte kan klä dig och äta och gå på toan själv.


Förstår inte heller ufo till fullo.
Praktiska saker tar mer energi och kräver mer av många med asperger/högfungerande autister då de inte går på automatik på samma sätt som för många andra.


Vad som menas är att om du har så GROV autism att du inte klarar av vanliga vardagsysslor och den är så handikappande att du inte ens kan knyta dina egna skor så är det väldigt konstigt att du är så klar i huvudet att du kan sitta och skriva på ett forum.
Senast redigerad av Paladinen 2021-04-03 13:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav antonius » 2021-04-03 13:18:36

Paladinen skrev:Jag kan säga att ingen av dom aspisar jag känner eller har haft kontakt med har varit så sjuka så dom inte klarat av att duscha eller äta eller klä på sig eller gå på toan själva. Om så skulle vara fallet så beror det på andra saker och inte deras autism , sedan finns det självklart autister som är rena rama rain-man och dom skall självklart vara sjukskrivna.


En del åsikter är det såklart enklare hålla för sig själv eller yppa dem på typ flaschen, att älta dem här är bensin på lågor, många här är sådana som har haft det trassligt i livet och har inte långt till att brisera. Ett forum för folk som stött på problem hela livet vill naturligtvis inte belysa dem hela tiden, det kanske du kan förstå. Speciellt om man är ny på forumet, för aspisar har inte så lätt alltid för förändringar, även om det finns de som har det.... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav slackern » 2021-04-03 13:20:04

ufo skrev:Jag undrar om dessa också anses vara "snyltare"?
Vilken betydelse har ni förresten på ordet snyltare?


Det var jag som skrev snyltare och jag är 100% övertygad om att du inte missade innebörden utav det jag skrev utan håller bara på och "tramsar" dig.

Fast han får väl ha en personligåsikt och tycka att folk med AS som är sjukskrivna är "snyltare"? Eller vad han nu tycker.


Jag har aldrig påstått att han tycker att folk som är sjukskriva för AS är "snyltare".
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:21:12

antonius skrev:
Paladinen skrev:Jag kan säga att ingen av dom aspisar jag känner eller har haft kontakt med har varit så sjuka så dom inte klarat av att duscha eller äta eller klä på sig eller gå på toan själva. Om så skulle vara fallet så beror det på andra saker och inte deras autism , sedan finns det självklart autister som är rena rama rain-man och dom skall självklart vara sjukskrivna.


En del åsikter är det såklart enklare hålla för sig själv eller yppa dem på typ flaschen, att älta dem här är bensin på lågor, många här är sådana som har haft det trassligt i livet och har inte långt till att brisera. Ett forum för folk som stött på problem hela livet vill naturligtvis inte belysa dem hela tiden, det kanske du kan förstå. Speciellt om man är ny på forumet, för aspisar har inte så lätt alltid för förändringar, även om det finns de som har det.... :-)063


Skall vi bara sitta och hålla med varandra i ekokammare är det det som det är frågan om ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav ufo » 2021-04-03 13:22:11

Paladinen skrev:Snyggt försök men jag faller inte i den fällan . Du försöker bara få mig att säga nått som du kan sätta dit mig för till moderator.
Den tanken hade jag inte. Om det är så pass känsligt, så försöker jag backa lite.

Om man kan gå på toaletten själv skall man jobba, har jag förstått dig rätt?
Själv skulle jag inte vilja få en kollega på meriten att hen kan gå på toaletten, vill du?
Gränsdragningen borde vara någon annanstans.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Flinta » 2021-04-03 13:22:52

Paladinen skrev:
Flinta skrev:
Paladinen skrev:Nu är ju aspergare högfungerande autister och klarar du att sitta inne på ett forum och skriva med korrekt svenska så är du nog inte så sjuk så du inte kan klä dig och äta och gå på toan själv.


Förstår inte heller ufo till fullo.
Praktiska saker tar mer energi och kräver mer av många med asperger/högfungerande autister då de inte går på automatik på samma sätt som för många andra.


Vad som menas är att om du har så GROV autism att du inte klarar av vanliga vardagsysslor om din autism är så handikappande att du inte ens kan k yta dina egna skor så är det väldigt konstigt att du är så klar i huvudet att du kan sitta och skriva på ett forum.


Det är ganska vanligt att ha svårt att ta hand om sig själv och sina saker på olika sätt men ändå briljera i texter man skriver. Men knyta skorna klarar ju majoriteten med Asperger/högfungerande autister sen kanske man väljer skor utan snörning för att spara energi i vardagen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:26:28

ufo skrev:
Paladinen skrev:Snyggt försök men jag faller inte i den fällan . Du försöker bara få mig att säga nått som du kan sätta dit mig för till moderator.
Den tanken hade jag inte. Om det är så pass känsligt, så försöker jag backa lite.

Om man kan gå på toaletten själv skall man jobba, har jag förstått dig rätt?
Själv skulle jag inte vilja få en kollega på meriten att hen kan gå på toaletten, vill du?
Gränsdragningen borde vara någon annanstans.


Kan man i någon utsträckning jobba då skall man jobba. Klarar en aspie inte av öppna arbetsmarknaden så finns det osa-anställningar och specialanpassade anställningar med lönebidrag , det finns Samhall.

Att nån är ljuskänslig och osocial och inte kan tolka sociala koder är inte anledning nog att få gå hemma och dega hela dagarna då får väll personen jobba på ett mörkt lager där hen inte träffar folk och har minimalt med sociala kontakter.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav antonius » 2021-04-03 13:28:20

Paladinen skrev:Skall vi bara sitta och hålla med varandra i ekokammare är det det som det är frågan om ?


Vad jag vet om Liebert inställning och syfte med forumet var väl snarare ett stöd och uppmuntran för folk med AS, inte att klanka ner på varann, men jag kan ju ha fattat fel... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Furienna » 2021-04-03 13:28:42

Paladinen skrev:
Furienna skrev:
Paladinen skrev:
Det är din SUBJEKTIVA åsikt och inte en OBJEKTIV sanning

Men herregud...
Jag lovar dig att det inte är en subjektiv åsikt att folk blir kränkta av ditt skitsnack.


Dom enda som verkar kränkta hittills är du och kidzi. Ni skriker och ylar gärna om funkofobi så fort nån säger nått ni inte gillar. Förstå nu att vi lever i en demokrati och man får lov att ha och framföra olika åsikter. Fram tills det är emot lagen att säga att aspisar som går hemma och degar på statens pengar är parasiter så kommer jag fortsätta säga det iom att jag tycker så , så det är bäst för din egen skull att du lär dig leva med det för du kommer bara stånga pannan blodig om du ska yla om funkofobi inför mig .

Du borde få känna på själv hur det är att vara multisjuk, med AS till på köpet eller ej.
Det skulle nog lära dig av med att kalla folk "parasiter" bara för att man inte kan jobba.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:30:11

antonius skrev:
Paladinen skrev:Skall vi bara sitta och hålla med varandra i ekokammare är det det som det är frågan om ?


Vad jag vet om Liebert inställning och syfte med forumet var väl snarare ett stöd och uppmuntran för folk med AS, inte att klanka ner på varann, men jag kan ju ha fattat fel... :-)063


Så länge åsiktsfrihet råder i Sverige så kommer jag att säga och skriva vad jag vill och passar det inte folk får dom stoppa fingrarna i öronen och titta bort.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav slackern » 2021-04-03 13:32:30

Furienna skrev:
Paladinen skrev:
Furienna skrev:Men herregud...
Jag lovar dig att det inte är en subjektiv åsikt att folk blir kränkta av ditt skitsnack.


Dom enda som verkar kränkta hittills är du och kidzi. Ni skriker och ylar gärna om funkofobi så fort nån säger nått ni inte gillar. Förstå nu att vi lever i en demokrati och man får lov att ha och framföra olika åsikter. Fram tills det är emot lagen att säga att aspisar som går hemma och degar på statens pengar är parasiter så kommer jag fortsätta säga det iom att jag tycker så , så det är bäst för din egen skull att du lär dig leva med det för du kommer bara stånga pannan blodig om du ska yla om funkofobi inför mig .

Du borde få känna på själv hur det är att vara multisjuk, med AS till på köpet eller ej.
Det skulle nog lära dig av med att kalla folk "parasiter" bara för att man inte kan jobba.


Vad jag har förstått så är han multisjuk han har både AS + diabetes jag kanske har missat någon diagnos han har?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav slackern » 2021-04-03 13:33:21

Furienna skrev:
Paladinen skrev:
Furienna skrev:Men herregud...
Jag lovar dig att det inte är en subjektiv åsikt att folk blir kränkta av ditt skitsnack.


Dom enda som verkar kränkta hittills är du och kidzi. Ni skriker och ylar gärna om funkofobi så fort nån säger nått ni inte gillar. Förstå nu att vi lever i en demokrati och man får lov att ha och framföra olika åsikter. Fram tills det är emot lagen att säga att aspisar som går hemma och degar på statens pengar är parasiter så kommer jag fortsätta säga det iom att jag tycker så , så det är bäst för din egen skull att du lär dig leva med det för du kommer bara stånga pannan blodig om du ska yla om funkofobi inför mig .

Du borde få känna på själv hur det är att vara multisjuk, med AS till på köpet eller ej.
Det skulle nog lära dig av med att kalla folk "parasiter" bara för att man inte kan jobba.


Han har aldrig skrivit att folk är "parasiter".
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-04-03 13:34:26

Furienna skrev:
Paladinen skrev:
Furienna skrev:Men herregud...
Jag lovar dig att det inte är en subjektiv åsikt att folk blir kränkta av ditt skitsnack.


Dom enda som verkar kränkta hittills är du och kidzi. Ni skriker och ylar gärna om funkofobi så fort nån säger nått ni inte gillar. Förstå nu att vi lever i en demokrati och man får lov att ha och framföra olika åsikter. Fram tills det är emot lagen att säga att aspisar som går hemma och degar på statens pengar är parasiter så kommer jag fortsätta säga det iom att jag tycker så , så det är bäst för din egen skull att du lär dig leva med det för du kommer bara stånga pannan blodig om du ska yla om funkofobi inför mig .

Du borde få känna på själv hur det är att vara multisjuk, med AS till på köpet eller ej.
Det skulle nog lära dig av med att kalla folk "parasiter" bara för att man inte kan jobba.

Jag har as och adhd+en del andra diagnoser , diabetes typ 2 ,astma, candida på grund av min diabetes , seboriskt eksem , konstant värk i axlar och skuldror och armar, allergier .

Men jag sitter inte med munnen öppen och väntar på att staten skall ta fram stora tutten som jag kan suga mig mätt på. Jag anser inte att mina diagnoser och sjukdomar är nån sorts jävla rättighet att få gå hemma och dega hela dagarna
Senast redigerad av Paladinen 2021-04-03 13:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav antonius » 2021-04-03 13:35:37

Paladinen skrev:
antonius skrev:
Paladinen skrev:Skall vi bara sitta och hålla med varandra i ekokammare är det det som det är frågan om ?


Vad jag vet om Liebert inställning och syfte med forumet var väl snarare ett stöd och uppmuntran för folk med AS, inte att klanka ner på varann, men jag kan ju ha fattat fel... :-)063


Så länge åsiktsfrihet råder i Sverige så kommer jag att säga och skriva vad jag vill och passar det inte folk får dom stoppa fingrarna i öronen och titta bort.


Nä en del har ju den inställningen numera, att vara finkänslig mot nedbrutna och en filantrop är väl omodernt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in