Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Paladinen » 2021-03-22 16:17:41

Jag har blivit fascinerad av tanken på att leva så billigt som möjligt då jag vill spara pengar till att försöka ta körkort och jag undrar hur billigt går det att leva per månad när det kommer till mat.

Jag tänkte som så att om jag köper 5st dafgårds färdiga micro-rätter. Dom brukar säljas 5st för 99kr då har jag måndag-fredag fixad sedan behöver jag ju mat för lördag och söndag där kan jag köpa panpizza 2 st per dag för 12kr styck sedan behöver jag frukost och kvällsmat där köper jag en brödlimpa för 25 kr och ett billigt pålägg som tex leverpastej för 13 kr i övrigt dricker jag kranvatten.

Detta skulle landa på en veckobudget av 99+12+12+12+12+25+13 = 178 kr i veckan.

178x4,3 veckor på en månad =765,40 i månaden.


Detta skulle innebära att jag i snitt skulle kunna spara runt 2000kr i månaden vilket skulle innebära att jag skulle kunna spara ihop till ett körkort på cirka 10 månader om man ponerar att det kostar 20:000

Frågan är ju orkar man leva såhär i 10 månader?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav RapeRegs » 2021-03-22 16:37:58

För det första är mat fel sak att spara pengar på.

För det andra har du ingen nytta av ett körkort om du inte har råd med en bil.

För det tredje innehåller en färdigrätt ungefär 450kcal. Du behöver gissningsvis 2500kcal om dagen. Du kan inte kompensera energiintaget med några brödlimpor + leverpastej. Satsa på saker som falukorv, ärtsoppa, blodpudding, pasta osv.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Paladinen » 2021-03-22 16:55:22

RapeRegs skrev:För det första är mat fel sak att spara pengar på.

För det andra har du ingen nytta av ett körkort om du inte har råd med en bil.

För det tredje innehåller en färdigrätt ungefär 450kcal. Du behöver gissningsvis 2500kcal om dagen. Du kan inte kompensera energiintaget med några brödlimpor + leverpastej. Satsa på saker som falukorv, ärtsoppa, blodpudding, pasta osv.


Jag har inte några andra utgifter som äter pengar. Det är på matkontot jag ser en av mina största utgifter. Det är mat och boende som är mina största utgifter och boende är inget jag känner för att spara in på. Jag har inga dyra abonnemang eller nöjen eller vanor som jag kan spara in på så då återstår mat.

Jag har självklart tillgång till bil när jag väl tagit körkort ,sedan har man alltid nytta av ett körkort oavsett om man har bil eller inte , många arbetsgivare kräver tex att du har tillgång till b-körkort. Du kan även bredda ditt sökfält geografiskt när du söker jobb om du har körkort. Har man väl fått jobb så kan man alltid ta ett lån och köpa en bil men jag har som sagt tillgång till bil.

Jag har också tänkt på saker som havregrynsgröt, pasta , blodpudding ,ärtsoppa , falukorv , rotfrukter och annat som är billigt.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Huggorm » 2021-03-22 17:05:32

Nu börjar fiskesäsongen, har man bara gott om tid kan man fixa den dyra delen av sin matbudget alldeles gratis. Alldeles snart börjar det även komma upp allt möjligt grönt som man kan plocka och äta, nässelsoppa är exempelvis väldigt gott och nyttigt.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav RapeRegs » 2021-03-22 17:18:10

Din nuvarande matbudget verkar vara 3k / månad.

Börja med att sänka kostnaderna till 60kr/dag. Det kan du förmodligen fortfarande leva ganska bekvämt på och du sparar ändå in 1200 / månad ungefär.

Skulle du klara det en hel månad kan du ju testa att sänka till 40kr/dag nästa månad osv.

Men tänk på att människor med Asperger har en förmåga att aldrig göra något lagom mycket. Tvärtom brukar det handla om "ALLT ELLER INGET SÅN ÄR JAG OCH NU HAR JAG EN FIX IDÈ".

Att få fixa apsieidéer kring matkostnader kan gå ut över din hälsa. Ensidig kost är oftast skadligt eftersom det lätt uppstår brister. När du varierar din kost får du i dig det mesta din kropp behöver och lite till, av bara farten liksom. Om du börjar inskränka dig till exakt samma mat vecka efter vecka, månad efter månad, finns det risk att du glömmer någon viktig komponent.

Att äta 5 färdigrätter / vecka + lite panpizza och leverpastej låter som en väldigt ensidig och farlig diet, dessutom ger den dig ett energiunderskott på 1000-1500 kcal / dag.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav slackern » 2021-03-22 17:53:01

Tjacka stora förpackningar utav torra bönor, kikärtor och linser dom har rätt så lång hållbarhet och innehåller en hel del protein och är superbilligt.

Jag har för mig att baljväxter både räknas in som nyttiga kolhydrater, protein och grönsaker ur näringsinnehåll.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav ShakeItOut » 2021-03-22 18:45:28

Laga billiga recept typ portionenundertian. Baka egna brödlimpor.

Behovet av frukt&grönt blir inte ens i närheten av uppfyllt med den där kosten.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Dalaberger » 2021-03-22 18:45:59

3x Nudlar om dan (3kr/st) = 270kr/mån men du lär få rejäl näringsbrist.

Så 3kr nudelpaket, 1 paket bacon (13kr) och 1/8 fryst grönsakspaket (2,5kr) = 18,5 kr måltid men med blandad näring då.

Ett mål ovan blir 18,5 kr om dan, blir till 555 kr månaden, om du vill spara stenhårt.

+ 3kr nudelpaket till frukost och middag, så tar du målet till lunch. 180 kr till, 180 + 555 = 735kr/mån
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav CalleJ » 2021-03-22 18:55:01

Jag brukar storhandla "kött" när det är extrapris. För ett par månader sen hade Hemköp köttbullar med några dagar kvar på bäst före datum för 15 kr per kg. Köpte 6 kg och la i frysen. Har liten frys med tre hyllor och brukar ha den fylld med ungefär 5 olika "köttgrejer". Typ 5 kg av varje.

Just nu har jag dom här grejerna förutom köttbullarna(handlar bara på Hemköp):

Kycklingfilé: Extrapris 3 påsar 900 gram för 99kr. (Köpte 6 påsar)

Köttfärs: Köpt för 49 kr/kg (köpte 2 kg)

Förra veckan var det falukorv ring för 20 kr styck(800 gram)


Blir ca 35 kr per kg i snitt. Om man äter ca 100 gram av sånt per dag med ris, pasta och potatis blir det billigt.

Sen behöver man kanske också:
Ketchup, margarin, lök, matolja. Billiga grönsaker.

Det är väl det billigaste man kan leva skulle jag säga.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav ufo » 2021-03-22 21:13:59

Skall du spara in på mat är färdigrätter fel väg att gå.
Byt bara ut dyra ingredienser mot billigare dito, för trots allt behöver du äta.

Kött går utmärkt att byta ut till bönor/kikärtor.
Många grönsaker går att byta ut till div ogräs du hittar i naturen.
osv...
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Ericus » 2021-03-22 21:50:43

RapeRegs skrev:För det andra har du ingen nytta av ett körkort om du inte har råd med en bil.


Klart att man har nytta av ett körkort fast man inte har bil, t ex på arbetsmarknaden.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Ericus » 2021-03-22 21:56:08

Tips:

Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav RapeRegs » 2021-03-22 22:11:08

Ericus skrev:Klart att man har nytta av ett körkort fast man inte har bil, t ex på arbetsmarknaden.


Den eventuella nyttan är högst marginell samtidigt som den påtagliga kostnaden är att leva under absurt miserabla förhållanden under nästan ett år.

Jag skulle välja att göra tvärtom. Dvs skaffa ett jobb, spara ihop pengar, ta körkort. I den ordningen.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 5:29:53

RapeRegs skrev:
Ericus skrev:Klart att man har nytta av ett körkort fast man inte har bil, t ex på arbetsmarknaden.


Den eventuella nyttan är högst marginell samtidigt som den påtagliga kostnaden är att leva under absurt miserabla förhållanden under nästan ett år.

Jag skulle välja att göra tvärtom. Dvs skaffa ett jobb, spara ihop pengar, ta körkort. I den ordningen.


Nackdelen är ju tyvärr att många arbetsgivare kräver idag b-körkort har man då inte körkort kan man inte få ett jobb och kan man inte få ett jobb så kan man heller inte spara ihop till ett körkort. Moment 22

Sedan går inte nyttan av ett körkort att argumentera bort , bil kan man alltid låna av föräldrar eller syskon eller partner (förutsatt att det är en möjlighet) eller spara ihop till nån gammal rosthög för 5-6000kr tills man har råd med nått bättre.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 5:35:10

Mod kan stänga denna tråden för jag har fått reda på att CSN erbjuder räntefria körkortslån på upp till 15:000kr för arbetslösa som är inskrivna på Arbetsförmedlingen.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/korkortslan.html
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav RapeRegs » 2021-03-23 8:12:02

Paladinen skrev:Nackdelen är ju tyvärr att många arbetsgivare kräver idag b-körkort har man då inte körkort kan man inte få ett jobb och kan man inte få ett jobb så kan man heller inte spara ihop till ett körkort.


Mja, det gäller ju främst okvalificerade arbeten, det finns gott om riktiga jobb som inte kräver körkort. Dessutom måste du räkna på sannolikheten att ens få ett jobb och sätta det i relation till din tänkta kostnad, dvs att svälta sig till döds under ett år. Verkar helt enkelt inte vara en bra deal.

eller spara ihop till nån gammal rosthög för 5-6000kr tills man har råd med nått bättre.


Med bil följer mycket mer kostnader än inköp, försäkring och vinterdäck. En skrothög har kanske inte så stor värdeminskning. Men vem ska betala hyra för garageplats / parkeringstillstånd i anslutning till din bostad? Vem ska betala bensin och service (en skrothög kräver reservdelar och verkstad) + besiktning osv. Tänk iallafall igenom saken innan du drar på dig skulder och lidande för att ta körkort.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 11:05:55

RapeRegs skrev:
Paladinen skrev:Nackdelen är ju tyvärr att många arbetsgivare kräver idag b-körkort har man då inte körkort kan man inte få ett jobb och kan man inte få ett jobb så kan man heller inte
spara ihop till ett körkort.


Mja, det gäller ju främst okvalificerade arbeten, det finns gott om riktiga jobb som inte kräver körkort. Dessutom måste du räkna på sannolikheten att ens få ett jobb och sätta det i relation till din tänkta kostnad, dvs att svälta sig till döds under ett år. Verkar helt enkelt inte vara en bra deal.

eller spara ihop till nån gammal rosthög för 5-6000kr tills man har råd med nått bättre.


Med bil följer mycket mer kostnader än inköp, försäkring och vinterdäck. En skrothög har kanske inte så stor värdeminskning. Men vem ska betala hyra för garageplats / parkeringstillstånd i anslutning till din bostad? Vem ska betala bensin och service (en skrothög kräver reservdelar och verkstad) + besiktning osv. Tänk iallafall igenom saken innan du drar på dig skulder och lidande för att ta körkort.


Ja så är det ju självklart att det finns jobb inom olika sektorer som inte har krav på b-körkort men jag kommer inte att söka jobb inom andra fält än det jag har utbildning inom och att flytta härifrån är inget alternativ då jag har familj och vänner här och att pendla flera timmar per dag med tåg och buss för att jobba 8 timmar och sedan pendla samma sträcka hem är heller inget alternativ som jag kan se mig göra.

Ja självklart följer det med mer kostnader att äga bil så som värdeminskning , drivmedel, skatt , försäkring ,underhåll , service mm mm .

Jag har gratis 24 timmars parkering på gatan utanför min bostad det ända kruxet är att jag måste byta parkeringsplats var 24:e timme för att undgå böter.
Jag kan om jag vill även hyra privat parkering på tomten i anslutning till fastigheten för 300 kr i månaden.

Jag har som sagts innan redan tillgång till bil genom släktingar,det enda jag får stå för är bensin och underhåll samt att jag får bekosta eventuella skador som kan uppstå medans jag ombesörjer bilen.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Asp pma » 2021-03-23 12:01:53

Hej, vad roligt och smart att du tänker på att spara pengar =)!

Jag skulle rekommendera att du lagar all mat själv samt att du äter vegetarisk kost om detta inte utgör ett problem för dig på något vis. (Detta är ett tråkigt men självklart svar =(. )

Jag skulle inte rekommendera att du bara äter ''frys lådor'', detta är inte optimalt ur näringssynpunkt.

Kolla även på Ica eller Coop och kika vad de har för erbjudanden under veckan, framförallt om du ska inhandla protein då kg priset på proteinkällor brukar vara ganska högt generellt.

Mvh Aspie
Asp pma
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2021-03-23

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 12:40:34

Asp pma skrev:Hej, vad roligt och smart att du tänker på att spara pengar =)!

Jag skulle rekommendera att du lagar all mat själv samt att du äter vegetarisk kost om detta inte utgör ett problem för dig på något vis. (Detta är ett tråkigt men självklart svar =(. )

Jag skulle inte rekommendera att du bara äter ''frys lådor'', detta är inte optimalt ur näringssynpunkt.

Kolla även på Ica eller Coop och kika vad de har för erbjudanden under veckan, framförallt om du ska inhandla protein då kg priset på proteinkällor brukar vara ganska högt generellt.

Mvh Aspie


Jag är utbildad kock så jag lagar all mat hemma med undantag för nån pizza en gång i månaden eller så.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Liljan » 2021-03-23 14:00:18

Får du lunchen gratis på jobbet? Jag ser att du inte budgeterat för det.

Maten du räknar upp är extremt onyttig och du kommer vara ordentligt hungrig hela tiden. Jag skulle satsa på billiga råvaror och göra mat från grunden istället. Bönor och linser är billigt protein. Leta extrapriser och köp saker som snart går ut.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 14:16:18

Liljan skrev:Får du lunchen gratis på jobbet? Jag ser att du inte budgeterat för det.

Maten du räknar upp är extremt onyttig och du kommer vara ordentligt hungrig hela tiden. Jag skulle satsa på billiga råvaror och göra mat från grunden istället. Bönor och linser är billigt protein. Leta extrapriser och köp saker som snart går ut.


Jag är just nu arbetslös men när jag jobbade så åt jag på jobbet ja , inom restaurang så har man ett obligatoriskt matavdrag på lönen då man förväntas äta på jobbet varje dag ,dom drar av runt 40 kr per dag man jobbar oavsett om man äter eller icke så då kan man lika gärna äta.

Men nu som arbetslös så äter jag all mat hemma hemlagad i mitt hem
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav slackern » 2021-03-23 14:21:45

Paladinen skrev:
RapeRegs skrev:
Ericus skrev:Klart att man har nytta av ett körkort fast man inte har bil, t ex på arbetsmarknaden.


Den eventuella nyttan är högst marginell samtidigt som den påtagliga kostnaden är att leva under absurt miserabla förhållanden under nästan ett år.

Jag skulle välja att göra tvärtom. Dvs skaffa ett jobb, spara ihop pengar, ta körkort. I den ordningen.


Nackdelen är ju tyvärr att många arbetsgivare kräver idag b-körkort har man då inte körkort kan man inte få ett jobb och kan man inte få ett jobb så kan man heller inte spara ihop till ett körkort. Moment 22

Sedan går inte nyttan av ett körkort att argumentera bort , bil kan man alltid låna av föräldrar eller syskon eller partner (förutsatt att det är en möjlighet) eller spara ihop till nån gammal rosthög för 5-6000kr tills man har råd med nått bättre.


Du kan ju alltid ta ett skitjobb som T.ex steka burgare på Donken, där lär du knappast behöva körkort, sedan när du har stekt burgare där under ett år och samtidigt fått akne problem pga allt stekflott så har du råd att ta körkort och kan därefter börja jobba som snickare, röris eller elektriker och börja tjäna en rejäl hacka.

Men körkort låter som en sund investering.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 14:25:34

slackern skrev:
Paladinen skrev:
RapeRegs skrev:
Den eventuella nyttan är högst marginell samtidigt som den påtagliga kostnaden är att leva under absurt miserabla förhållanden under nästan ett år.

Jag skulle välja att göra tvärtom. Dvs skaffa ett jobb, spara ihop pengar, ta körkort. I den ordningen.


Nackdelen är ju tyvärr att många arbetsgivare kräver idag b-körkort har man då inte körkort kan man inte få ett jobb och kan man inte få ett jobb så kan man heller inte
spara ihop till ett körkort. Moment 22

Sedan går inte nyttan av ett körkort att argumentera bort , bil kan man alltid låna av föräldrar eller syskon eller partner (förutsatt att det är en möjlighet) eller spara ihop till nån gammal rosthög för 5-6000kr tills man har råd med nått bättre.


Du kan ju alltid ta ett skitjobb som T.ex steka burgare på Donken, där lär du knappast behöva körkort, sedan när du har stekt burgare där under ett år och samtidigt fått akne problem pga allt stekflott så har du råd att ta körkort och kan därefter börja jobba som snickare, röris eller elektriker och börja tjäna en rejäl hacka.

Men körkort låter som en sund investering.


Ja min far brukar alltid säga att det finns inga dåliga jobb alla intjänade pengar är bra pengar så länge dom tjänats ärligt och pengar luktar inte illa så det spelar ingen roll om du tjänat dom som VD eller sopgubbe så länge du tjänat in dom
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav antonius » 2021-03-23 17:40:26

Skaffa en sugar daddy/lady, bor och äter där gratis, mot lite röv, klart!... :-)003
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in