Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-03-02 1:54:37

rasta skrev:är du man lr mus, det är enda frågan
Seriöst?
Anser du det på riktigt så står vi väldigt långt ifrån varandra.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-02 2:11:30

ufo skrev:
rasta skrev:är du man lr mus, det är enda frågan
Seriöst?
Anser du det på riktigt så står vi väldigt långt ifrån varandra.


trodde du någonsin vi var nära :) vi har olika sätt, bara ett av dom är korrekt.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav antonius » 2021-03-02 9:41:34

@rasta, de här söta små mördarna, ursäkta ordvalet men är de nära släkt med minkar? Och så läste jag att de kan bedöva sitt byte med ett bett i huvet för att sen gömma det och ha till förtäring senare. Grymma men listiga små rackare... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav manne » 2021-03-02 9:53:43

jag råkar vet att iller är släkt med mården eller järven illern är ett mård djur. :-)063 :?:

Krochel's Wildlife Park - Haines, Alaska - Unedited Wolverine Attacks Tour Guide

https://www.youtube.com/watch?v=NnbSGt7-MMA
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-03 12:18:37

antonius skrev:@rasta, de här söta små mördarna, ursäkta ordvalet men är de nära släkt med minkar? Och så läste jag att de kan bedöva sitt byte med ett bett i huvet för att sen gömma det och ha till förtäring senare. Grymma men listiga små rackare... :-)063


ja alla liknande djur i olika storlekar är ungefär samma, minkar vesslor uttrar skunkar grävlingar osv är ca samma grej. dock bara få av dom som faktiskt går att göra tama, resten är inget man vill ha i sitt hem om man inte är 100% dedikerad och dessutom saknar både barn och andra djur. minkar är lite mer som dummare och klenare illrar, medan illrar är totalt slaktare i mentalitet, dom går på allt i alla storlekar och slåss till döden bara för att skydda sitt område om dom har ett.

men dom är alla mårddjur tror jag :) jag bara gillar att så brutala små rackare väl tama, blir jättesöta och jätteroliga. men ja, det är långt ifrån alla som kan ha iller eller mårddjur, max en på miljonen skulle jag tom våga chansa med. dom kräver mkt tid första året för att bli tama, sedan är det för sent, och gör man fel kan dom bli riktigt jävliga.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-03 12:20:33

kan ju tillägga att även mina som varit jättesöta och jättetama leker extremt brutalt med varandra, ibland ser det ut som dom försöker döda varandra. men dom har extremt tjock hud och tål enorma mängder brutala bett och slit. det är ju därför man måste lära dom med sina egna fingrar oftast, att vi människor inte är lika tåliga. därför måste man ha tålamod och definitivt blöda en del, det är en del av uppfostran. fegar man inför detta, så får man istället en iller som biter väldigt hårt och väldigt mkt oftare, bara som rent bus. och när det väl börjat kan man inte lära bort det. perfekt uppfostran från start, annars är det över.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-03-14 1:24:18

rasta skrev:
ufo skrev:
rasta skrev:är du man lr mus, det är enda frågan
Seriöst?
Anser du det på riktigt så står vi väldigt långt ifrån varandra.


trodde du någonsin vi var nära :) vi har olika sätt, bara ett av dom är korrekt.
Från början trodde jag faktiskt att den stora skillnaden var att jag har ett bruksorienterat förhållande till djurhållning och du den nya bambifierade generationen.
Men att hålla sig med "tuffa" djur för att hävda sin manlighet, är bara konstigt och oförståbart för mig.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-15 21:14:45

ufo skrev:
rasta skrev:
ufo skrev:Seriöst?
Anser du det på riktigt så står vi väldigt långt ifrån varandra.


trodde du någonsin vi var nära :) vi har olika sätt, bara ett av dom är korrekt.
Från början trodde jag faktiskt att den stora skillnaden var att jag har ett bruksorienterat förhållande till djurhållning och du den nya bambifierade generationen.
Men att hålla sig med "tuffa" djur för att hävda sin manlighet, är bara konstigt och oförståbart för mig.


Klart det blir oförståeligt om du bokstavligen inte förstår :D Tillåt mig rätta det hela. Det jag menar med illrar är att dom är inte för gemene man, det är för lite mer Seriösa ägare, och med en riktigt hård eller vild (hög procent vilt blod dvs) måste vara riktigt stenhård som ägare, annars är det omöjligt att ha iller. Och det har inget med att häva manlighet att göra, majoriteten av illerägarna i Sverige är Tjejer. Det är helt enkelt high need djur kan man väl säga, iaf oftast. Det finns förstås undantag där dom är jättemjuka och snälla, men i snitt har man inte iller och barn samtidigt, om vi säger så.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in