Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-26 20:08:23

Första gången jag träffade en iller var för 6 år sedan rätt exakt, och det var utöver min dotter det mest fantastiska jag någonsin upplevt. Har haft 3 sedan dess och favoriserar Starkt dessa otroliga djur. Finns här folk som känner likadant? Eller till och med har iller alldeles nu? Jag har själv en hona på strax över 6 år och längtar redan efter nästa, men det får bli när korrekt bostad tillåter, dessutom vill jag inte ersätta lilla sockerbiten med någon ny förrän hon går vidare. Bara undrar rent allmänt hur vanligt det är med autister som har iller.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav manne » 2021-02-27 14:03:10

rasta skrev:Första gången jag träffade en iller var för 6 år sedan rätt exakt, och det var utöver min dotter det mest fantastiska jag någonsin upplevt. Har haft 3 sedan dess och favoriserar Starkt dessa otroliga djur. Finns här folk som känner likadant? Eller till och med har iller alldeles nu? Jag har själv en hona på strax över 6 år och längtar redan efter nästa, men det får bli när korrekt bostad tillåter, dessutom vill jag inte ersätta lilla sockerbiten med någon ny förrän hon går vidare. Bara undrar rent allmänt hur vanligt det är med autister som har iller.


Nej men det finns de som har uttrar.

Otter Kotaro&Hana Lovely Breakfast


https://www.youtube.com/watch?v=_pwmDbS2858
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-27 15:11:25

manne skrev:
rasta skrev:Första gången jag träffade en iller var för 6 år sedan rätt exakt, och det var utöver min dotter det mest fantastiska jag någonsin upplevt. Har haft 3 sedan dess och favoriserar Starkt dessa otroliga djur. Finns här folk som känner likadant? Eller till och med har iller alldeles nu? Jag har själv en hona på strax över 6 år och längtar redan efter nästa, men det får bli när korrekt bostad tillåter, dessutom vill jag inte ersätta lilla sockerbiten med någon ny förrän hon går vidare. Bara undrar rent allmänt hur vanligt det är med autister som har iller.


Nej men det finns de som har uttrar.

Otter Kotaro&Hana Lovely Breakfast


https://www.youtube.com/watch?v=_pwmDbS2858


haha ja har sett dendär innan, alla liknande djur är så jävla sköna. dom har så mkt mer personlighet än man kan tro, som en blandning av hund och katt ungefär i beteende och intelligens. min iller är smartare än både hunden och katterna utan tvekan
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-27 15:19:18

jag kan inte låta bli! folket måste se dessa sockersöta små varelser
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav nescio » 2021-02-27 15:44:53

Biter de sönder saker? Kan de fånga möss?
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-27 15:53:32

nescio skrev:Biter de sönder saker? Kan de fånga möss?


dom kan fånga allt, och dödar allt. en iller klipper lätt en kanin själv. däremot biter dom inte sönder något utom vissa mjuka gummisaker, som tex halva mitt mushjul :D men har aldrig varit ett problem. dom snor däremot mkt saker och gömmer dom i hemliga lager dom har över hela lägenheten. tex mobilen försvinner ibland om man har skal på den som dom kan bita i. men i övrigt är dom bara extremt roliga och söta.

dom är också smarta nog att vara snälla med djuren dom bor med, som tex 2 katter och 1 feg hund. dom leker ibland men bits aldrig. Och, illern är alltid högst i rang av alla i lägenheten, även ägaren. dom är ultimata rovdjur
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav Flinta » 2021-02-27 21:19:40

Hej :-)Happy
Nyfiken,
Behövde du be hyresvärden om lov för att få ha dom i lägenheten?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-27 21:40:05

Flinta skrev:Hej :-)Happy
Nyfiken,
Behövde du be hyresvärden om lov för att få ha dom i lägenheten?


nej, jag har alltid haft bostadsrätt :) och illrarna förstör ingenting. däremot måste man illersäkra, vilket är som att barnsäkra men 100% nogrannare! dom öppnar tex ventiler och luckan i badrummet och sticker ner i rören annars, det är deras instinkt att gräva, fiffla och öppna allt som existerar. kan säga att dom flesta som besöker är rädda för illrarna, då dom generellt kan bitas. som en katt men 10 ggr hårdare, och med rovdjurskäke, dvs, släpper inte förrän efter det knakar och brister, man får isf slita loss dom. men det sker bara när dom är små lr blir väldigt hotade
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav yumxi » 2021-02-27 21:45:43

rasta skrev:Första gången jag träffade en iller var för 6 år sedan rätt exakt, och det var utöver min dotter det mest fantastiska jag någonsin upplevt. Har haft 3 sedan dess och favoriserar Starkt dessa otroliga djur. Finns här folk som känner likadant? Eller till och med har iller alldeles nu? Jag har själv en hona på strax över 6 år och längtar redan efter nästa, men det får bli när korrekt bostad tillåter, dessutom vill jag inte ersätta lilla sockerbiten med någon ny förrän hon går vidare. Bara undrar rent allmänt hur vanligt det är med autister som har iller.


När jag pluggade till djurvårdare så fick jag lära mig lite om illrar eftersom skolan jag gick på hade två stycken. Jag gjorde även min APL på skolan och då fick jag sköta om illrarna ibland :) Skulle gärna vilja ha en iller eftersom de verkar vara så charmiga.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-27 21:49:04

yumxi skrev:
rasta skrev:Första gången jag träffade en iller var för 6 år sedan rätt exakt, och det var utöver min dotter det mest fantastiska jag någonsin upplevt. Har haft 3 sedan dess och favoriserar Starkt dessa otroliga djur. Finns här folk som känner likadant? Eller till och med har iller alldeles nu? Jag har själv en hona på strax över 6 år och längtar redan efter nästa, men det får bli när korrekt bostad tillåter, dessutom vill jag inte ersätta lilla sockerbiten med någon ny förrän hon går vidare. Bara undrar rent allmänt hur vanligt det är med autister som har iller.


När jag pluggade till djurvårdare så fick jag lära mig lite om illrar eftersom skolan jag gick på hade två stycken. Jag gjorde även min APL på skolan och då fick jag sköta om illrarna ibland :) Skulle gärna vilja ha en iller eftersom de verkar vara så charmiga.


dom är som kattungar och hundvalpar tillsammans som sagt, en perfekt blanding. dom är bara framme 1-2 ggr om dan i max 1 timme och sover resten av tiden, men en glad iller är det närmsta man kan komma lyckan av att se sitt egen barn i ögonen och få ett leende :) dom har förändrat mitt liv.

ps. jag kommer förr lr senare starta en tråd, lr ett youtube-konto med allt jag filmat, har tusentals illervideos som är oslagbara. man kan aldrig förstå nöjet med dom helt förrän man sett hur dom är när dom busar. men dom är bara ett litet steg efter att få en bebis i ren glädje och lycka. utan tvekan. dom utvecklas snabbt och får kvickt personligheter och kemi som passar perfekt med ägaren. dom passar dock ej in i större familjer
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav manne » 2021-02-27 21:58:01

rasta skrev:dom är som kattungar och hundvalpar tillsammans som sagt, en perfekt blanding. dom är bara framme 1-2 ggr om dan i max 1 timme och sover resten av tiden, men en glad iller är det närmsta man kan komma lyckan av att se sitt egen barn i ögonen och få ett leende :) dom har förändrat mitt liv.

ps. jag kommer förr lr senare starta en tråd, lr ett youtube-konto med allt jag filmat, har tusentals illervideos som är oslagbara. man kan aldrig förstå nöjet med dom helt förrän man sett hur dom är när dom busar. men dom är bara ett litet steg efter att få en bebis i ren glädje och lycka. utan tvekan. dom utvecklas snabbt och får kvickt personligheter och kemi som passar perfekt med ägaren. dom passar dock ej in i större familjer


En utter är nog också kul att ha det med ju. :wink:
Otter Kotaro&Hana Funny Moments Compilation
https://www.youtube.com/watch?v=SEQhxYzXQuc
manne
 
Inlägg: 18454
Anslöt: 2007-08-23

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav yumxi » 2021-02-27 21:58:20

rasta skrev:dom är som kattungar och hundvalpar tillsammans som sagt, en perfekt blanding. dom är bara framme 1-2 ggr om dan i max 1 timme och sover resten av tiden, men en glad iller är det närmsta man kan komma lyckan av att se sitt egen barn i ögonen och få ett leende :) dom har förändrat mitt liv.


Förstår det! Jag älskar djur över allt annat, att få umgås med djur gör mig lycklig och jag känner mig som en hel människa då :D
Tyvärr har jag inga husdjur just nu eftersom jag varken har ekonomin eller en lämplig bostad för det men så fort jag har möjlighet kommer jag skaffa husdjur.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav Flinta » 2021-02-27 21:58:45

rasta skrev:
Flinta skrev:Hej :-)Happy
Nyfiken,
Behövde du be hyresvärden om lov för att få ha dom i lägenheten?


nej, jag har alltid haft bostadsrätt :) och illrarna förstör ingenting. däremot måste man illersäkra, vilket är som att barnsäkra men 100% nogrannare! dom öppnar tex ventiler och luckan i badrummet och sticker ner i rören annars, det är deras instinkt att gräva, fiffla och öppna allt som existerar. kan säga att dom flesta som besöker är rädda för illrarna, då dom generellt kan bitas. som en katt men 10 ggr hårdare, och med rovdjurskäke, dvs, släpper inte förrän efter det knakar och brister, man får isf slita loss dom. men det sker bara när dom är små lr blir väldigt hotade


Ok :-)Happy Men ormar behöver man anmäla uppdaterade jag mig nyss om.. För att polis och räddningstjänst alltid ska ha vetskap om dom om de måste gå in i ens bostad t ex om något oförutsett händer.
Men det gäller inte iller, eller? Hoppas inte jag är jobbig nu, är alltså bara nyfiken :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-27 22:07:41

Flinta skrev:
rasta skrev:
Flinta skrev:Hej :-)Happy
Nyfiken,
Behövde du be hyresvärden om lov för att få ha dom i lägenheten?


nej, jag har alltid haft bostadsrätt :) och illrarna förstör ingenting. däremot måste man illersäkra, vilket är som att barnsäkra men 100% nogrannare! dom öppnar tex ventiler och luckan i badrummet och sticker ner i rören annars, det är deras instinkt att gräva, fiffla och öppna allt som existerar. kan säga att dom flesta som besöker är rädda för illrarna, då dom generellt kan bitas. som en katt men 10 ggr hårdare, och med rovdjurskäke, dvs, släpper inte förrän efter det knakar och brister, man får isf slita loss dom. men det sker bara när dom är små lr blir väldigt hotade


Ok :-)Happy Men ormar behöver man anmäla uppdaterade jag mig nyss om.. För att polis och räddningstjänst alltid ska ha vetskap om dom om de måste gå in i ens bostad t ex om något oförutsett händer.
Men det gäller inte iller, eller? Hoppas inte jag är jobbig nu, är alltså bara nyfiken :wink:


vet inte om man Måste, men jag har haft både ambulans och polis där utan förvarning utan problem, dock är illrarna ofta gömda då dom är väldigt personliga och inte direkt uppskattar besök. men jag har en tavla i hallen där det står 2 katter, 1 hund, 3 illrar, 1 bebis och 2 homo sapiens. lite autistiskt jag vet, men så ere.

dock är dom ju försäkrade och skrivna på en specifik adress, vet ej varför men det är så man gör. om dom blir sjuka kostar det helvete så är väl mest därför.

och kan säga att jag uppskattar allt intresse i alla former, älskar att prata om mina illrar :)))
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav Flinta » 2021-02-27 22:11:55

rasta skrev:
Flinta skrev:
rasta skrev:
nej, jag har alltid haft bostadsrätt :) och illrarna förstör ingenting. däremot måste man illersäkra, vilket är som att barnsäkra men 100% nogrannare! dom öppnar tex ventiler och luckan i badrummet och sticker ner i rören annars, det är deras instinkt att gräva, fiffla och öppna allt som existerar. kan säga att dom flesta som besöker är rädda för illrarna, då dom generellt kan bitas. som en katt men 10 ggr hårdare, och med rovdjurskäke, dvs, släpper inte förrän efter det knakar och brister, man får isf slita loss dom. men det sker bara när dom är små lr blir väldigt hotade


Ok :-)Happy Men ormar behöver man anmäla uppdaterade jag mig nyss om.. För att polis och räddningstjänst alltid ska ha vetskap om dom om de måste gå in i ens bostad t ex om något oförutsett händer.
Men det gäller inte iller, eller? Hoppas inte jag är jobbig nu, är alltså bara nyfiken :wink:


vet inte om man Måste, men jag har haft både ambulans och polis där utan förvarning utan problem, dock är illrarna ofta gömda då dom är väldigt personliga och inte direkt uppskattar besök. men jag har en tavla i hallen där det står 2 katter, 1 hund, 3 illrar, 1 bebis och 2 homo sapiens. lite autistiskt jag vet, men så ere.

dock är dom ju försäkrade och skrivna på en specifik adress, vet ej varför men det är så man gör. om dom blir sjuka kostar det helvete så är väl mest därför.

och kan säga att jag uppskattar allt intresse i alla former, älskar att prata om mina illrar :)))


Ok :)

Hur skaffade du dom?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-27 22:14:59

Flinta skrev:
rasta skrev:
Flinta skrev:
Ok :-)Happy Men ormar behöver man anmäla uppdaterade jag mig nyss om.. För att polis och räddningstjänst alltid ska ha vetskap om dom om de måste gå in i ens bostad t ex om något oförutsett händer.
Men det gäller inte iller, eller? Hoppas inte jag är jobbig nu, är alltså bara nyfiken :wink:


vet inte om man Måste, men jag har haft både ambulans och polis där utan förvarning utan problem, dock är illrarna ofta gömda då dom är väldigt personliga och inte direkt uppskattar besök. men jag har en tavla i hallen där det står 2 katter, 1 hund, 3 illrar, 1 bebis och 2 homo sapiens. lite autistiskt jag vet, men så ere.

dock är dom ju försäkrade och skrivna på en specifik adress, vet ej varför men det är så man gör. om dom blir sjuka kostar det helvete så är väl mest därför.

och kan säga att jag uppskattar allt intresse i alla former, älskar att prata om mina illrar :)))


Ok :)

Hur skaffade du dom?


går enbart genom uppfödare, som är väldigt få i sverige speciellt. eller begagnade så att säga, men det är inte rekommenderat, för då är det folk som vill bli av med dom svåraste av illrarna, som alltså bits förjävligt. detta måste man hantera genom att ta betten i 6-12 månader och lära dom att vi människor inte tål lika mkt som tjockhudade mårddjur :)

uppfostrar och hanterar man dom fel så blir dom rakt av farliga och riktigt jävliga. därför är dom sällsynta i fega sverige. här får dom generellt inte vara i bur mindre än ett vardagsrum, medan dom i usa används som jakthundar och liknande, men lever i minimal bur, vilket för mig är otänkbart, mina illrar lever alltid helt fria, äger inga burar.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav Alien » 2021-02-28 0:32:51

Jag har bara sett illrar på bild utom en gång. Jag cyklade hem på cykel/gångvägen och mötte en man med ett djur i kopper. Det var för litet för att vara en hund el katt, och en kanin var det inte heller. Jag brukar inte prata med okända människor men nu stannade jag cykeln och frågade vad det var för djur. En tamiller! Visst knappt att sådan fannas.

Skulle gärna vilja träffa illrar, men tror inte jag skulle våga ha sådana hemma. Alldeles för många ställen för dem att gömma sig på. Egentligen föredrar jag dummare djur, som marsvin. (Säkert ett skrovmål för illrar.)

Läste detta om illrar:
Spoiler: visa
Illern i många kretsar fått rykte om sig att vara ilsken, opålitlig och lukta illa. I vissa fall kan detta säkert stämma. Det beror mycket på hur väl den blir omhändertagen. Det har stor betydelse för hur våra illrar uppför sig. En välskött iller är en nyfiken, lekfull och vänlig kamrat. Följ dessa skötselråd för iller så bör du få en iller som uppför sig trevligt.


Illern (Mustela putorious) är den enda domesticerade arten bland familjen vesseldjur. Bland dess vilda släktingar återfinns t ex vesslor, mink, skunk och utter. Illern tämjdes för ett par tusen år sedan. Den användes ursprungligen till att jaga gnagare och kanin. På många håll i Europa, och även här i Sverige, används fortfarande iller till kaninjakt. I slutet av 1800-talet började illern även användas som rent sällskapsdjur. På 1990-talet ökade populariteten dramatiskt. T ex i USA beräknades det 1994 finnas 7 miljoner sällskapsillrar!

En iller trivs ofta mycket bra i sällskap med andra illrar, och även tillsammans med hund och katt. Det kan däremot bli problem att ha iller kombinerat med fågel, kaniner, små gnagare eller reptiler.


Berätta gärna mer om hur det är att ha iller. Du träffade alltså en iller och blev helt såld? Hela familjen är lika såld?

Och starta youtubekanalen! :D
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-28 0:43:59

illrar är tyvärr extremt personliga, och fullt knutna till ägaren enbart. jag kan alltså inte ha en fantastisk iller och visa denna för omvärlden. isf bara genom videos där dom leker med mig. dom är mkt territoriska, och straffar alla som inkräktar med tex piss och skit i alla dörröppningar för att visa vems rum det är.

men när du har en iller själv, och är ägaren, då är det enligt mig det roligaste och bästa djuret du kan ha, sen finns det två sorter, tamillrar, och vildillrar, dom vilda är som att försöka ha ett lejon hemma, då måste du vara stenhård och tåla mkt. en tamiller är lekfull och busig som en valp hela livet igenom, och dom lever bara 8 år.

sättet jag såldes på var genom att jag mötte en tjej som hade en manlig iller som hette Mason, han var då i sina bästa år och extremt busig, jag var sjukskriven och hade all tid i världen. så jag hade nöjet att leka fritt med honom medans nya flickvännen då var på jobbet, och det var bästa tiden i mitt liv. jag och tjejen blev kvickt ihop, och skaffade sedan en fru till Mason som heter Bailey, som jag har kvar än idag. Mason dog av ålder tyvärr, så vi köpte en hona till, en vild, för att Bailey skulle ha någon att busa med korrekt (dom kör rätt brutalt), men fick tyvärr ge bort henne när min dotter föddes för ca 7 månader sedan pga att illrar INTE går ihop med bebisar. Tesla hette den vilda, Bailey heter den tama. Så Tesla bor nu hos en familj med ett gäng andra illrar och inga småbarn, och Bailey bor med mig.

det enda jag vet fullt ut, är att jag för alltid kommer ha iller när jag kan, och att jag tom kommer anpassa var och hur jag bor efter att kunna ha mer illrar då jag helst vill ha minst 2. att se dom leka är lycka som ingen annan i världen. och som djurälskare var jag såld dag ett.

måste bara ta mig i kragen och börja gå igenom det oändliga materialet på kanske 50.000 bilder och 2000 videos, för vet att det inte finns speciellt mkt sådant om just illrar, speciellt inte i Sverige.

min Bailey är iaf helt tam, och totalt lojal till bara mig. Älskar henne lika mkt som min egen dotter, hon är extremt unik och speciellt uppfostrad med mkt tid och omtanke :)
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-28 0:48:07

man får tex till bilder som denna när man har en egen iller .) smeten där framme är vitaminpasta, som är alla illrars favoritgrej. dyr som fan, men dom älskar den och hamnar i extas så fort dom får en klick. sen att bilden är tagen på speciellt vis är bara en kul grej jag råkar ha för mig :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-02-28 0:50:20

Jag hade en iller för länge sedan, den var utan tvekan ett massförstörelsevapen.
Sedan dess har jag haft svårt att förstå, att det ens finns uppfödare att köpa av.
Men trots allt så kan jag bli sugen på iller ibland, men det får vänta tills jag har ett rivningsfärdigt hus.


Kul att se att någon annan har bättre erfarenheter än mig.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav Alien » 2021-02-28 0:52:44

En nackdel med just illrar är då att de är så bundna till sina ägare. Den dag husse/matte blir för sjuk el dör, så kan ingen annan ta hand om djuret.

Fonus har TV-reklam om och en hemsida om "djuränklingar" som förlorat sin matte/husse. Det är mest katter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-28 0:53:29

för er som har instagram kan ni kolla på denna tex, vanlig dag med två illrar

https://www.instagram.com/p/CHigVPIHRFG/
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-28 0:55:22

ufo skrev:Jag hade en iller för länge sedan, den var utan tvekan ett massförstörelsevapen.
Sedan dess har jag haft svårt att förstå, att det ens finns uppfödare att köpa av.
Men trots allt så kan jag bli sugen på iller ibland, men det får vänta tills jag har ett rivningsfärdigt hus.


Kul att se att någon annan har bättre erfarenheter än mig.


ja illrarna blir som man uppfostrar dom, ju mer uppmärksamhet och dominans man utövar, desto tamare och roligare blir dom. men inte alla går att tämja. vissa äger dig totalt, och dom avlivas tyvärr oftast. min vilda iller var en sådan, men jag gav aldrig upp, hon blev dock bara mig trogen och attackerade gärna flickvännen när hon kände för det. och det är ju aldrig poppis. det är sofistikerade djur för uthålliga och härdade ägare enbart, man Måste vara mkt dedikerad allt som oftast
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-02-28 0:57:17

nescio skrev:Biter de sönder saker?
Ja. Mjukdelar som öronsnibbar och huden mellan fingrarna blir ständigt punkterade.

Och de bryter sig in i alla skåp o lådor och plundrar och "möblerar om" tills du inte kan hitta något som är helt.


nescio skrev:Kan de fånga möss?
Ja. Du lär inte hinna räkna till fem innan den har rensat hemmet på alla tänkbara bytesdjur.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in