Flera övervakningskameror!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Flera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2020-10-10 22:08:13

Lynx-66 skrev:Serien där de manipulerade övervakningskameror var ganska bra och någorlunda trolig, minns inte titeln, men jag är för fler kameror ändå.

Ja, det var en brittisk serie. Ganska komplicerad, flera lager av bedrägerier. Men jag kommer inte heller ihåg vad den heter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flera övervakningskameror!

Inläggav Tulson74 » 2020-10-10 22:16:35

Använda på rätt sätt i brottsförebyggande syfte är kameror bra, farligt om de används av överheten för att kontrollera folket
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Flera övervakningskameror!

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 0:28:05

Jag är nog emot det. Dom kommer bara att utnyttja det. Vissa människor i vissa områden (väktare/staten) gör det redan, och det har jag själv sett. Dom har till och med använt det mot mig, olaglig.

Det är bara kul med makt när man själv är det, inte när andra får använda det mot oss.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Flera övervakningskameror!

Inläggav Verre » 2021-03-22 9:20:13

Är för fler övervakningskameror. Har man inget att dölja så ska det ju inte behöva vara något problem kan man tycka.. :-)049
Verre
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2021-02-27

Flera övervakningskameror!

Inläggav nescio » 2021-03-22 16:52:35

Jag har inget emot övervakningskameror överallt, så länge de inte är inne i mitt hus.
nescio
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Flera övervakningskameror!

Inläggav Paladinen » 2021-03-22 16:57:23

Jag är emot det ,jag vill inte leva i George Orwells 1984 eller Minority report
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Flera övervakningskameror!

Inläggav slackern » 2021-03-22 17:54:28

Paladinen skrev:Jag är emot det ,jag vill inte leva i George Orwells 1984 eller Minority report


Men det är väl superbra att dom sätter upp en massa i utsatta områden där dom sätter fyr på bilar stup i kvarten?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flera övervakningskameror!

Inläggav nallen » 2021-03-23 19:09:15

Verre skrev:Har man inget att dölja så ska det ju inte behöva vara något problem kan man tycka..

Hur kom du fram till den befängda slutsatsen?
Det är bäst att du ser till att få en i sovrummet och en på toa...
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Flera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2022-01-12 2:58:53

Även privatpersoner sätter upp övervakningskameror för att kolla att ingen obehörig kommer in i trädgården. Men då blir grannarna arga och oroliga.

UNT 10 JANUARI 2022 skrev:Johanna, som bor i Norduppland, gillade inte när grannen satte upp en kamouflerad jaktkamera.

– Kameraövervakningen var inte ens skyltad ordentlig. Vi kände oss osäkra. Vart riktas kameran? Var det mot oss? Eller mot djur?

En sak var säker: hennes familj vill inte känna sig kameraövervakade. Så de anmälde grannens kamera till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
https://unt.se/artikel/grannen-satte-up ... a/r9z7dkzj

Så länge kamerorna inte riktas mot gator el grannarnas tomter så är det ju ok. Kan man inte fråga grannen om det? Nej, det här är ju i Sverige, här anmäler man i stället. Så får IMY ställa de frågor man själv inte törs ställa. En privatperson behöver inte begära tillstånd i förväg för att sätta upp en kamera för att bevaka sitt hus och sin tomt.
Under 2021 kom det in 288 klagomål om otillåten kamerabevakning i Sverige. 191 av dessa gäller kamerabevakning av privatpersoner, till exempel grannar.

260 ärenden har nu avslutats. Vanligast är att ärendena avslutas med ett informationsbrev till den klagomålet riktas mot.

I elva ärenden har IMY inlett en granskning. IMY har tillsynsansvar över all kamerabevakning i hela Sverige och granskar därför många olika typer av aktörer: myndigheter, bolag, föreningar men även privatpersoner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2022-01-12 3:06:24

Några som skulle behöva övervakningskameror är kyrkorna. De skulle förstås inte vara igång under gudstjänster, bröllop, dop och begravningar utan på nätter när ingen är i kyrkan och tjuvarna kommer.

Men givetvis säger länsstyrelsen nej. Man skulle kunna tro att de var avlönade av tjuvar, de ser ju mer till deras intressen än t ex till kulturarvet.

UNT 10 JANUARI 2022 skrev:2010 ansökte Fjärdhundra församling om att få kameraövervakning för att förhindra att människor begår brott i kyrkan, men länsstyrelsen i Uppland sa nej till ett övervakningssystem.

– Kyrkorummet skulle fortfarande vara fredat för kameran skulle inte starta förrän larmet gick. Det skulle även vara bra för att slippa att polis och brandkår åker ut på falsklarm som fladdermössen som sätter igång brandlarmet i tornen går då och då, säger Ove Enström som var med och ansökte om övervakning 2010.
https://unt.se/artikel/marschallhallare ... orna-maste
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2023-01-28 5:13:30

DNs kolumnist Hanne Kjöller, som var en sån där "integritetsivrare" som ogillade övervakningskameror, har nu sett ljuset. Hade terroristen på Drottninggatan åkt fast utan övervakningskameror?

DN Ledare 2023-01-25 skrev:Värdet av personlig integritet ska inte underskattas. Men allvarliga brott är något av det mest integritetskränkande en person kan utsättas för.

När terrordådet på Drottninggatan inträffade var Emil Lidén, vid polisens kamerabevakningssektion i Stockholm, i tjänst.
Spoiler: visa
Han berättar hur man rätt snabbt i bilderna från T-centralen hittade en man som betedde sig annorlunda.

På filmen kunde man se hur folk, direkt efter vansinnesfärden och smällen, sprang ned mot spärrarna. När det sedan inte verkade hända något mer började folk röra sig tillbaka igen för att se vad det var som inträffat. Och det är i denna vågliknande förflyttning poliserna ser en man komma springande mot spärrarna. Det var Rakhmat Akilov.
https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller- ... stades-in/

Som bekant är det annorlunda i London:
För tio, eller kanske till och med tjugo år sedan, såg jag en dokumentär om britternas övervakningssystem. Genom att det offentliga rummet närmast är tapetserat av kameror kunde polisen följa en brottsling från dådet, ned i tunnelbanan, till cykeln, bilen eller bussen, hela vägen hem till lägenhetsdörren. Sedan var det bara för konstaplarna att knacka på.

I London mördades 133 personer år 2021. I Sverige uppgick antalet offer för dödligt våld till 113. Enligt Londonpolisen hade 97 procent av deras mord lett till åtal. Mycket tack vare kamerorna.

Vi vet alla hur få av gängmorden som klaras upp.
Av morden 2020 är det 26 procent av gängskjutningarna som bokförts som uppklarade, medan siffrorna för mer ”traditionellt mördande” är betydligt högre.
---
Jag är en av de opinionsskribenter som länge rasat mot det jag uppfattade som övervakningshysteri.
---
Tänk om det hade funnits kameror runt de hus som nu utsatts för sprängdåd. Och tänk om det hade funnits kameror som kunnat följa gärningsmännen hela vägen hem. Det hade smällt högre än vittnen som inte säger ett vitten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flera övervakningskameror!

Inläggav Richard » 2023-01-29 9:23:52

Vi borde införa visitationszoner också, så att områden blir tryggare.

Att bli visiterad av polis när man är oskyldig är typ lika kränkande som en avstämning i självscanningen på ICA! D.v.s. nästan inte alls! Det vore bra om man skärpte brott mot knivlagen också, så blir det möjligen mindre personrån.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Flera övervakningskameror!

Inläggav atoms » 2023-01-29 9:59:51

Richard skrev:Vi borde införa visitationszoner också, så att områden blir tryggare.

Att bli visiterad av polis när man är oskyldig är typ lika kränkande som en avstämning i självscanningen på ICA! D.v.s. nästan inte alls! Det vore bra om man skärpte brott mot knivlagen också, så blir det möjligen mindre personrån.


Det tror jag inte, särskilt inte om man blir det bara för att man råkar bo där visitationszonen har placerats.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Flera övervakningskameror!

Inläggav nallen » 2023-01-31 23:41:07

Richard skrev:Att bli visiterad av polis när man är oskyldig är typ lika kränkande som en avstämning i självscanningen på ICA! D.v.s. nästan inte alls!

Du upplever fel!
Att tvingas ha med statens långa arm (näsa?) att göra är grovt kränkande, särskilt om man blir oskyldigt anklagad för något.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Flera övervakningskameror!

Inläggav Lynx-66 » 2023-02-01 4:53:11

The Capture heter serien jag och Alien skrev om för ett bra tag sen.
Säsong 2 finns nu på tv4play och jag har gärna lika många kameror i Stockholm, som i London fortfarande :-)Happy
Lynx-66
 
Inlägg: 1976
Anslöt: 2019-11-16

Flera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2023-03-22 16:36:58

Mtp på alla "vittnen som inte säger ett vitten", så är polisen hänvisad till övervakningskameror för att klara upp brott.

Nio personer ger sig på en 19-åring med slag, sparkar och knivhugg. Mordförsöket hade aldrig klarats upp utan övervakningskameror.

UNT 19 mars 2023 skrev:Klockan 18.37 den 19 oktober i fjol får SOS in ett larmsamtal. "Jag blöder, någon har knivhuggit mig", säger en mansröst. I bakgrunden hörs en annan man: "Han blöder jättemycket".

Spoiler: visa
Den knivskurne mannen kommer in i samtalet igen: "Jag blöder skitmycket, skicka en ambulans innan jag fucking dör". Sedan hörs en kvinna: "Jag tror han svimmar, han kan inte prata".

Den knivskurne mannen, en 19-årig Uppsalabo, har blivit attackerad utomhus vid Bruno Liljeforsgatan i Gränby. I en uppgörelse mellan kriminella ger sig nio personer på 19-åringen som fälls till marken varefter blir han slagen, sparkad och knivhuggen 14 gånger.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/lq3qpedj

När polisen kommer dit är alla gärningsmän förstås borta.

Men i det här ärendet har polisen ett trumfkort i form av bevakningskameror som man satt upp i Gränby två år tidigare. Under utredningen kommer bilderna att få en avgörande betydelse.
---
Tack vare bilderna kan ledningscentralen meddela de utsända patrullerna att gärningsmännen flyr mot Gränbyparken och signalementen skickas ut. För att hjälpa till med spårningen sänder polisen även upp en drönare som skannar av området och överför bilder till drönaroperatören på marken.

För att läsa av bilderna behövs en bildanalytiker och polisen hade sedan två tillgång till en sådan. Hen skannade av bilderna 12 timmar bakåt.

Det framkom då att 19-åringen hade mött en av de åtalade vid Lidl en kort tid innan han blev knivhuggen.

Åklagarens teori är att den åtalade mannen fungerade som lockfågel och stämde träff med 19-åringen vid Lidl för att därefter ringa dit personer som senare utförde knivdådet.

Motivet kan vara hämnd. 19-åringen var förstås själv kriminellt belastad.

Kammaråklagare Erika Westerstrand uppger att bevakningskamerorna spelat en avgörande roll för utredningen.– Utan kamerabilderna tror jag inte att jag hade kunnat väcka åtal mot någon av de inblandade. Bilderna har hjälpt till att identifiera gärningsmännen och dessutom ser man exakt vem som gjorde vad. Bilderna har även förhindrat att oskyldiga skulle utpekas, säger Erika Westerstrand.

En kriminalinspektör säger:
– Polisen arbetar alltmer med bilder och de kan komma från bland annat bevakningskameror, polisens kroppsburna kameror, UAS (drönare) eller privatpersoners mobiler.

Förhindrar kameraövervakning brott?
Brottsförebyggande rådet, Brå, har gått igenom 80 studier av bevakningskameror. Slutsatsen är att kamerorna minskar fordonsbrott, egendomsbrott och narkotikabrott, men inte våld och ordningsstörningar.
Men i de fall de inte förhindrar hjälper de alltså till att klara upp brott.

Alla nio gärningsmän i detta fall kunde dock inte identifieras. Tre ska åtalas och en är internationellt efterlyst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flera övervakningskameror!

Inläggav slackern » 2023-03-22 18:23:00

Alien skrev:Mtp på alla "vittnen som inte säger ett vitten", så är polisen hänvisad till övervakningskameror för att klara upp brott.

Nio personer ger sig på en 19-åring med slag, sparkar och knivhugg. Mordförsöket hade aldrig klarats upp utan övervakningskameror.

UNT 19 mars 2023 skrev:Klockan 18.37 den 19 oktober i fjol får SOS in ett larmsamtal. "Jag blöder, någon har knivhuggit mig", säger en mansröst. I bakgrunden hörs en annan man: "Han blöder jättemycket".

Spoiler: visa
Den knivskurne mannen kommer in i samtalet igen: "Jag blöder skitmycket, skicka en ambulans innan jag fucking dör". Sedan hörs en kvinna: "Jag tror han svimmar, han kan inte prata".

Den knivskurne mannen, en 19-årig Uppsalabo, har blivit attackerad utomhus vid Bruno Liljeforsgatan i Gränby. I en uppgörelse mellan kriminella ger sig nio personer på 19-åringen som fälls till marken varefter blir han slagen, sparkad och knivhuggen 14 gånger.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/lq3qpedj

När polisen kommer dit är alla gärningsmän förstås borta.

Men i det här ärendet har polisen ett trumfkort i form av bevakningskameror som man satt upp i Gränby två år tidigare. Under utredningen kommer bilderna att få en avgörande betydelse.
---
Tack vare bilderna kan ledningscentralen meddela de utsända patrullerna att gärningsmännen flyr mot Gränbyparken och signalementen skickas ut. För att hjälpa till med spårningen sänder polisen även upp en drönare som skannar av området och överför bilder till drönaroperatören på marken.

För att läsa av bilderna behövs en bildanalytiker och polisen hade sedan två tillgång till en sådan. Hen skannade av bilderna 12 timmar bakåt.

Det framkom då att 19-åringen hade mött en av de åtalade vid Lidl en kort tid innan han blev knivhuggen.

Åklagarens teori är att den åtalade mannen fungerade som lockfågel och stämde träff med 19-åringen vid Lidl för att därefter ringa dit personer som senare utförde knivdådet.

Motivet kan vara hämnd. 19-åringen var förstås själv kriminellt belastad.

Kammaråklagare Erika Westerstrand uppger att bevakningskamerorna spelat en avgörande roll för utredningen.– Utan kamerabilderna tror jag inte att jag hade kunnat väcka åtal mot någon av de inblandade. Bilderna har hjälpt till att identifiera gärningsmännen och dessutom ser man exakt vem som gjorde vad. Bilderna har även förhindrat att oskyldiga skulle utpekas, säger Erika Westerstrand.

En kriminalinspektör säger:
– Polisen arbetar alltmer med bilder och de kan komma från bland annat bevakningskameror, polisens kroppsburna kameror, UAS (drönare) eller privatpersoners mobiler.

Förhindrar kameraövervakning brott?
Brottsförebyggande rådet, Brå, har gått igenom 80 studier av bevakningskameror. Slutsatsen är att kamerorna minskar fordonsbrott, egendomsbrott och narkotikabrott, men inte våld och ordningsstörningar.
Men i de fall de inte förhindrar hjälper de alltså till att klara upp brott.

Alla nio gärningsmän i detta fall kunde dock inte identifieras. Tre ska åtalas och en är internationellt efterlyst.


I Stockholm har polisen fått tillstånd att övervaka vissa platser med hjälp utav drönare, det tycker jag är bra även delar utav min stadsdel kommer att bli övervakad.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flera övervakningskameror!

Inläggav Richard » 2023-03-25 15:46:09

Mitt loppisfynd idag, en övervakningskamera...

Övervakningskamera 1, liten.jpg


Övervakningskamera 2, liten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Flera övervakningskameror!

Inläggav slackern » 2023-03-25 18:13:51

Richard skrev:Mitt loppisfynd idag, en övervakningskamera...

Övervakningskamera 1, liten.jpg


Övervakningskamera 2, liten.jpg


Ska du installera den i tvättstugan och gnälla på folk som lämnar kvar ludd i torktumlaren?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flera övervakningskameror!

Inläggav antonius » 2023-03-25 19:06:27

aja baja, det får man inte göra
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Flera övervakningskameror!

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-03-25 20:25:58

Jag gillar tanken på fler övervakningskameror, för om någon ser mig så finns jag (eller ?)!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Flera övervakningskameror!

Inläggav antonius » 2023-03-25 20:54:30

Freddy Dreadful skrev:Jag gillar tanken på fler övervakningskameror, för om någon ser mig så finns jag (eller ?)!


det är bara för att du ser så förbannat bra ut, till skillnad från oss medelmåttor, narcissist där, lol
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Flera övervakningskameror!

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-03-25 21:06:40

antonius skrev:det är bara för att du ser så förbannat bra ut, till skillnad från oss medelmåttor, narcissist där, lol

Well thank you, you´re too cute!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Flera övervakningskameror!

Inläggav Richard » 2023-03-26 7:05:25

slackern skrev:
Richard skrev:Mitt loppisfynd idag, en övervakningskamera...

Övervakningskamera 1, liten.jpg


Övervakningskamera 2, liten.jpg


Ska du installera den i tvättstugan och gnälla på folk som lämnar kvar ludd i torktumlaren?

Det skulle vara skoj. Helst hade jag velat sätta upp den utanför min dörr i trapphuset, men jag tror inte grannar o hyresvärd hade blivit så glada. Jag får inte ens sätta upp den på balkongen, eller på nått ställe så att den filmar allmänheten utan tillstånd samt skyltar.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in