Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2018-01-02 17:20:42

manne skrev:
BellaBelle skrev:
LordNelson skrev:Du kan ju helt omöjligt veta hur Manne uppfattade det eller vad som sades till honom. Han kanske inte klarade att säga ifrån, eller så tyckte han det var okej och allt om att han inte trivdes är påhittat i efterhand. Varför det nu skulle vara det. Och varför skulle han ha flyttat från stället om allt var bra.


Bra skrivet, tycker jag.

Tycker det låter som personalen inte varit särskilt lyhörd för Mannes behov.

Han kanske t ex skulle mått bättre av att bara vara på DV någon/några dagar i veckan och göra annat resten av veckan. Speciellt med tanke på psykoser utöver Asperger.


ja det blev helt enkelt för mycket arbete så jag flyttade därifrån vågade inte säga till att jag inte ville jobba på skarpen men personalen på mitt boende tryckte hela tiden på att jag skulle jobba,
så jag blev till viss månd tvingad att gå ditt.
Men jag tycker att man vara på dv några gånger i veckan men inte varje dag hela åren runt. :cry:


Du blev inte "i viss mån tvingad" utan du fegade ur ifrån att tala om det. Hur kan det vara så svårt att säga att det här blir för mycket, jag orkar inte, det måste minskas timmar?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2018-01-02 17:27:16

Toblerone skrev:
manne skrev:
BellaBelle skrev:
Bra skrivet, tycker jag.

Tycker det låter som personalen inte varit särskilt lyhörd för Mannes behov.

Han kanske t ex skulle mått bättre av att bara vara på DV någon/några dagar i veckan och göra annat resten av veckan. Speciellt med tanke på psykoser utöver Asperger.


ja det blev helt enkelt för mycket arbete så jag flyttade därifrån vågade inte säga till att jag inte ville jobba på skarpen men personalen på mitt boende tryckte hela tiden på att jag skulle jobba,
så jag blev till viss månd tvingad att gå ditt.
Men jag tycker att man vara på dv några gånger i veckan men inte varje dag hela åren runt. :cry:


Du blev inte "i viss mån tvingad" utan du fegade ur ifrån att tala om det. Hur kan det vara så svårt att säga att det här blir för mycket, jag orkar inte, det måste minskas timmar?


grejen är att jag tackade ja till dv till att börja med efter det så kunde jag ej dra mig ur det.
och personalen på boendet vill att jag skulle jobba på dagarna. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2018-01-02 17:41:48

manne skrev:
Toblerone skrev:
manne skrev:
ja det blev helt enkelt för mycket arbete så jag flyttade därifrån vågade inte säga till att jag inte ville jobba på skarpen men personalen på mitt boende tryckte hela tiden på att jag skulle jobba,
så jag blev till viss månd tvingad att gå ditt.
Men jag tycker att man vara på dv några gånger i veckan men inte varje dag hela åren runt. :cry:


Du blev inte "i viss mån tvingad" utan du fegade ur ifrån att tala om det. Hur kan det vara så svårt att säga att det här blir för mycket, jag orkar inte, det måste minskas timmar?


grejen är att jag tackade ja till dv till att börja med efter det så kunde jag ej dra mig ur det.
och personalen på boendet vill att jag skulle jobba på dagarna. :cry:


Så du har själv tackat ja till det, men du hade kunnat säga att det var för ansträngande och hade kunnat sluta när som helst. Och personalen på boendet kanske bara försökte "hjälpa" dig komma igång, komma iväg?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2018-01-02 17:42:22

Oavsett. Vad är det för nytta med att älta det här?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2018-01-02 17:43:30

Toblerone skrev:Oavsett. Vad är det för nytta med att älta det här?


ingen nytt alls men det var synd att jag flytta ut från mitt första gruppboende.
men det gäller att gå vidare i livet. :-)063 :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2018-01-20 5:01:23

manne skrev:
Toblerone skrev:
manne skrev:
ja det blev helt enkelt för mycket arbete så jag flyttade därifrån vågade inte säga till att jag inte ville jobba på skarpen men personalen på mitt boende tryckte hela tiden på att jag skulle jobba,
så jag blev till viss månd tvingad att gå ditt.
Men jag tycker att man vara på dv några gånger i veckan men inte varje dag hela åren runt. :cry:


Du blev inte "i viss mån tvingad" utan du fegade ur ifrån att tala om det. Hur kan det vara så svårt att säga att det här blir för mycket, jag orkar inte, det måste minskas timmar?


grejen är att jag tackade ja till dv till att börja med efter det så kunde jag ej dra mig ur det.
och personalen på boendet vill att jag skulle jobba på dagarna. :cry:


Kunde du inte fått vara på ditt DV färre dagar? Typ två dagar i veckan t ex? Hade du haft psykos(er) innan detta? För i så fall är det anmärkningsvärt om personalen inte var mera lyhörd.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-20 15:03:44

Jag har hört talas om att folk i högsta grad upplever att de tvingas ifrån sitt boende för att gå på DV.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2018-01-22 15:25:44

Pinghis Khan skrev:Jag har hört talas om att folk i högsta grad upplever att de tvingas ifrån sitt boende för att gå på DV.


jo så var det jag var på olika dvs under ca 4 års tid.men det var lite kul i början men inte när månaderna går och man åker ditt varje dag hela veckan lång. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

det är slaveri att jobba gratis,?

Inläggav manne » 2020-09-04 21:42:15

när jag bodde i Täby så jobbade jag gratis under 6 timmar per dag under flera års tid utan betalning.

så någon mera än mig som tycker att det är slaveri. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Alien » 2020-09-05 16:29:18

Nej, manne det är inte slaveri att jobba gratis. Tänk så många frivilligarbetare det finns.

Det är däremot slaveri att tvingas jobba gratis.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2020-09-05 16:42:54

Alien skrev:Nej, manne det är inte slaveri att jobba gratis. Tänk så många frivilligarbetare det finns.

Det är däremot slaveri att tvingas jobba gratis.


Ja precis det var tvång att jobba där varje dag jag blev tvingad att göra det. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2020-09-05 16:45:12

Alien skrev:Nej, manne det är inte slaveri att jobba gratis. Tänk så många frivilligarbetare det finns.

Det är däremot slaveri att tvingas jobba gratis.


Här tvingades jag att jobba varje dag när jag var ca 25-28 års ålder. :cry:

https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

https://nytida.se/verksamheter/bruket/

Hade jag fått lön när jag arbetade där så skulle jag ha fått ca 100 tusen kr i dag. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Huggorm » 2020-09-05 17:34:14

manne skrev:
Alien skrev:Nej, manne det är inte slaveri att jobba gratis. Tänk så många frivilligarbetare det finns.

Det är däremot slaveri att tvingas jobba gratis.


Här tvingades jag att jobba varje dag när jag var ca 25-28 års ålder. :cry:

https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

https://nytida.se/verksamheter/bruket/

Hade jag fått lön när jag arbetade där så skulle jag ha fått ca 100 tusen kr i dag. :-)063 :o :?:
Det är en daglig verksamhet, inte ett jobb. Det är till för att du skall ha något att göra på dagarna, så du inte får det långtråkigt. Och det är helt frivilligt, ingen utom din mamma kan tvinga dig att gå dit.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2020-09-05 17:37:21

Huggorm skrev:
manne skrev:
Alien skrev:Nej, manne det är inte slaveri att jobba gratis. Tänk så många frivilligarbetare det finns.

Det är däremot slaveri att tvingas jobba gratis.


Här tvingades jag att jobba varje dag när jag var ca 25-28 års ålder. :cry:

https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

https://nytida.se/verksamheter/bruket/

Hade jag fått lön när jag arbetade där så skulle jag ha fått ca 100 tusen kr i dag. :-)063 :o :?:
Det är en daglig verksamhet, inte ett jobb. Det är till för att du skall ha något att göra på dagarna, så du inte får det långtråkigt. Och det är helt frivilligt, ingen utom din mamma kan tvinga dig att gå dit.


MEn jag jobbade hårt där trädgård och måla möbler och bära saker mm varje dag och paketering mm.
hårt slit.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Huggorm » 2020-09-05 17:54:21

Hårt kanske, men frivilligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2020-09-05 18:39:19

Huggorm skrev:Hårt kanske, men frivilligt.


MEn det var personal på gruppboendet som tvingade mig att jobba så mycket.
ok någon sommar men inte varje vinter året runt. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Flinta » 2020-09-05 21:44:53

Hej manne

Vilka blev konsekvenserna för dig när du slet så hårt på din DV?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2020-09-05 22:08:11

Flinta skrev:Hej manne

Vilka blev konsekvenserna för dig när du slet så hårt på din DV?


jag flyttade för att jag fick jobbar så mycket hela tiden.
jag hade gärna bott kvar i Täby men det blev för mycket jobb där. :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2020-09-05 22:10:18

Flinta skrev:Hej manne

Vilka blev konsekvenserna för dig när du slet så hårt på din DV?


jag fick betala för att jobba hyran i täby var sky hög och sedan så fick jag betala buss kortet för egen hand. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Flinta » 2020-09-05 22:26:28

manne skrev:
Flinta skrev:Hej manne

Vilka blev konsekvenserna för dig när du slet så hårt på din DV?


jag fick betala för att jobba hyran i täby var sky hög och sedan så fick jag betala buss kortet för egen hand. :cry:


Jag önskar att du hade kunnat få ha en god man/kvinna som du hade kunnat berätta för hur du kände dig: dvs utnyttjad och som kunnat ge dig stöd och som kunnat prata med boendets chef och dv:ns chef.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2020-10-25 10:51:06

här är mina gratis jobb.!

6 timmar per dag under flera års tid varje dag.

https://nytida.se/verksamheter/bruket/

https://nytida.se/verksamheter/smedjan/
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Spaceman81 » 2020-10-25 12:54:45

Kommunerna har ju fått pengar som ska gå till just såna som jobbar inom DV. Dock så blir det oftast inte många kronor i timmen, men en liten "flitpeng" brukar man kunna få. Vad har du för ersättning/inkomst i övrigt? Du bör ju även ha rätt till bostadstillägg som täcker typ 95 % av hyran...
Spaceman81
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2018-03-06
Ort: Vadstena

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2020-10-25 13:27:13

Spaceman81 skrev:Kommunerna har ju fått pengar som ska gå till just såna som jobbar inom DV. Dock så blir det oftast inte många kronor i timmen, men en liten "flitpeng" brukar man kunna få. Vad har du för ersättning/inkomst i övrigt? Du bör ju även ha rätt till bostadstillägg som täcker typ 95 % av hyran...


jag har totalt ca 11 tusen kr i månaden och hyra på det.

jag har så klarar mig i alla fall. :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2020-10-25 13:27:54

Spaceman81 skrev:Kommunerna har ju fått pengar som ska gå till just såna som jobbar inom DV. Dock så blir det oftast inte många kronor i timmen, men en liten "flitpeng" brukar man kunna få. Vad har du för ersättning/inkomst i övrigt? Du bör ju även ha rätt till bostadstillägg som täcker typ 95 % av hyran...


dessa dvs som ja jobbade på var privat vård.DV.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in