Lite extra tänkvärda böcker

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav KranzFafka » 2020-05-11 21:07:48

reridev819 skrev:
skrattets rike.jpg


Skrattets rike
av Jonathan Carroll

Det här är en bok jag återkommer till. Den är lite svår att beskriva utan att spoila den, så jag tror att jag tar och stjäl en beskrivning från mösstanten:

"Thomas Abbey älskar sagoböckerna som författaren Marshall France har skrivit. Nu är Thomas Abbey vuxen och lärare på ett college. Sagoböckerna är så viktiga för honom att han kan lägga ner en stor summa pengar för att komma över en förstautgåva eller någon av Marshalls böcker som är svår att få tag i. Thomas Abbey arbetar som lärare på ett college men tar tjänstledigt för att skriva en biografi om Marshall, något som aldrig tidigare har gjorts.

Marshall France har levt i den lilla staden Galen i Missouri i ett stort viktorianskt hus där hans dotter fortfarande bor kvar. Thomas Abbey ger sig av dit tillsammans med Saxony, en flicka som han har träffat på ett antikvariat. Hon är också tokig i Marshall France.

Nu visar det sig efter hand att det är något konstigt med den lilla staden Galen. Det är något som inte stämmer. Mycket mer vill jag inte berätta om bokens handling eftersom det skulle störa läsningen. Skrattets rike är en mycket spännande bok där sagor och det övernaturliga tar stor plats. Thomas Abbey är son till en berömd filmskådespelare och minnen av faderns filmer kommer ofta upp. Film är också fiktivt och Thomas Abbey relaterar det han är med om både till sin far och hans filmer och till Marshall France sagoböcker.

Skrattets rike är bra skriven. En spännande, levande thriller som är mer än en thriller ofta är. Den är planterad i en verklighet men är overklig. Jag kommer att tänka på The Stepford Wives av Ira Levin. Tyvärr har jag bara sett filmen och den var så illa dålig. Men temat, en liten ort där något är fel, är detsamma. Skrattets rike är dock inte en satir. Den är skriven med gott humör och underhållande, och Thomas Abbey gestaltas som en människa med fel och brister. Att leva sig in i en sagovärld kan jag relatera till. Skrattets rike är rolig och otäck och spänningsskruven dras åt efter hand."


En helt underbar bok. Minns att jag läste den i gymnasiet och blev helt såld. Känns som det är hög tid för omläsning. Tack för påminnelsen :-)Happy

En annan bok som lämnar spår och ger rysningar är
Parfymen:en mördares historia
av
Patrick Suskind
https://www.adlibris.com/se/bok/parfymen-en-mordares-historia-9789174295993

En vanlig människa skulle lätt kunna gå under i den stinkande och grymma värld som Paris fattigkvarter under 1700-talet utgör. Men Grenouille är ingen vanlig människa. Han saknar helt kroppslukt och människor blir, utan att förstå varför, illa till mods i hans närvaro. Han är född med ett säreget luktsinne och han glömmer aldrig en lukt. Dofter blir hans besatthet och hans yrke -- parfymörens. Han dras till unga oskuldsfulla kvinnor; kvinnorna intresserar honom inte -- men Doften! Den måste utvinnas och förädlas efter konstens alla regler. Som världens mest framstående parfymör kan han konsten. Men utövandet är bundet till ett fruktansvärt villkor ...
KranzFafka
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2019-12-29
Ort: Västmanland

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Fabela » 2020-06-09 11:22:29

Sällar mig till Måsen-gänget
lite-extra-tankvarda-bocker-t56588.html#p1593982
(inte i tråden bara, utan den var ju väldigt poppis ett tag).

Läste om den flera gånger, och köpte 10 ex som jag gav bort till folk jag tyckte kunde behöva den.
Inspirerad av tråden tänkte jag läsa om den, men upptäckte att jag inte har den kvar.
Däremot Illusioner av samma författare, så den fick duga. Inte samma grej, tycker den... går på "billigare" hookar, typiska för tiden då böckerna skrevs. Eller så är det mitt minne som höjer Måsen.


reridev819 skrev:
Skrattets rike
av Jonathan Carroll

Tack, det här ska jag lägga på minnet. Låter som nåt jag kan tänkas roas av just nu.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Kahlokatt » 2020-06-09 14:41:28

Ja, Måsen är en jättefin bok.
Den trofaste trädgårdsmästaren av Clarissa Pinkola Estés minns jag också som en väldigt fin berättelse, likaså Snö av Maxence Fermine.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Fabela » 2020-06-09 15:04:17

Dristar mig till att lägga till en bok jag just nu läser, trots att den är lite malplacerad:

Min familj och andra djur av Gerald Durrell.

Mycket enkel historia, inga underfundigheter eller djupare funderingar. Lättsam, über feelgood rentav.
Handlar om Durrells fem år på Korfu, dit han flyttar som 10-årig pojke med sin mamma och tre syskon. Pga WW2 måste de sen återvända till England.
Den röda tråden är hans stora - eller rättare sagt enda - intresse: djur. Hur han tillbringar hela dagarna med att studera olika arter tillsammans med familjens hund Roger, upptäckterna han gör och hans både vilda och tama djur.
Men han berättar även om annat, bl.a. sin familj och andra färgstarka personer, från lokalbefolkning till besökande konstnärer, vänner till hans bror som blev en hyfsat känd författare.

Det är en mycket trevlig bok att t.ex. läsa i sommarvärmen, när man inte orkar annat.
Kikar man på mitt nick och avatar kan man kanske gissa varför den tilltalar mig. :wink:

Men förutom det får den mig alltid att tänka på aspergerungar. Hur bra det kan bli, om ett barn med specialintresse kan få möjlighet att utveckla det, och i sinom tid försörja sig på det.
Djuren blev Durrells yrke, han blev mycket framgångsrik dessutom:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_Durrell
Det är det som gör boken just tänkvärd för mig.

Tänker att den kunde vara ett tips även för barn och ungdomar.

Eftersom storyn i sig är så enkel är språket viktigt. Vet inte hur den är i svensk översättning tyvärr, eftersom jag läst den bara på finska.

(Det har gjorts en TV-serie på boken + två andra på samma tema, den gick på SVT för några år sen. Jag kunde inte se ens hela första avsnittet, för att det skilde så mycket från boken.)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-07-27 19:51:49

fem-personer-du-moter-i-himlen.jpg


Eddie arbetar som vaktmästare på ett nöjesfält. Han har, i sina egna ögon, levt ett fullkomligt meningslöst och ointressant liv. På sin åttiotreårsdag omkommer han i en tragisk olycka och vaknar upp i livet efter detta. Där inser han att himlen är en plats där man får sitt liv förklarat för sig. Eddie möter fem personer. Några som han känt, andra som kan ha varit främlingar. De visar på det vackra och värdefulla i hans ”meningslösa” liv, och avslöjar hemligheten bakom den ständiga frågan: Varför var jag där? Fem personer du möter i himlen vill på ett varmt och humoristiskt sätt hjälpa oss att förstå att inget liv är meningslöst och att vi alltid lämnar något efter oss. ”All kärlek vi har skapat finns kvar. Alla minnen finns kvar. Vi lever vidare i hjärtat på var och en som vi har berört och format medan vi levde.”
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-08-05 22:15:00

9781447297550_200x_dark-matter_e-bok.png


Blake Crouch Dark Matter

Vetenskapsmannen Jason Dessen spåddes en lysande framtid men allt förändrades när hans flickvän blev gravid. Istället för en framgångsrik karriär är han vid 40 års ålder fysiklärare, pappa till Charlie och gift med Daniela.

Är du nöjd med livet? Det är bland det sista Jason hör innan han slås medvetslös. När han vaknar är han fastspänd vid en bår och omringad av främlingar i skyddsdräkter. En man han aldrig har sett tidigare ler mot honom och säger Välkommen tillbaka . Men Jason känner inte igen sitt liv. Han har hamnat i en värld där hans fru inte är hans fru och hans son aldrig blivit född. Jason själv är inte en vanlig lärare utan ett uppmärksammat geni som har åstadkommit något revolutionerande. Något som borde vara omöjligt.

Är det hans gamla liv som är falskt, eller det nya? Jason ger sig ut på en resa för att hitta tillbaka till sin familj. En resa som tvingar honom att konfrontera de mörkaste sidorna av sig själv, samtidigt som han kämpar mot en skrämmande, till synes oslagbar fiende.

Oförutsägbar sci-fi-thriller om hur långt vi är beredda att gå för att leva livet vi drömmer om.


En "alternativ verklighets"-bok.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-08-14 10:11:32

Nu behöver jag en ny bok att läsa. Förslag? Är Liv3.0 nåt att ha?
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Zia1985 » 2020-08-14 10:57:39

Arons bok av Jim Shepard.
En berättelse om livet i ghettot i Warszawa. Det som gjorde läsupplevelsen väldigt annorlunda var att den är skriven ur en 9-10 årig pojkes perspektiv.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Kahlokatt » 2022-05-11 19:02:15

Det finns ett hål i verkligheten av Marie Hermansson är en underbar samling vuxensagor där allt är möjligt. En pappa plockar rosa ägg ur soffan, Brunnsvikens små najader dyker upp, en sjuk flicka försvinner på ett märkligt museum och underverk sker på ett vinterstängt Liseberg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Marjatta » 2022-05-11 19:16:53

Marie Hermansson är öht underbar. Jag har dock bara läst hennes romaner. Fantastiska, fullödiga böcker på 150 sidor! där de flesta behöver mer än det dubbla.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Kahlokatt » 2022-05-11 20:00:55

Musselstranden är också fantastisk.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in