Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-06-02 12:23:05

Nu tänker jag föregå forumets KMR-anhängare och ta upp en bieffekt utav metylfendideat och det gäller inte dexamfetamin utan endast metylfendidat. Inga pekpinnar från min sida har själv tagit metylfendidat och tycker att det är bra att den medicinen finns för dom det fungerar för.

Adhd-läkemedel kan ge rubbningar av hjärtrytmen hos barn och ungdomar. Det rapporterar Sveriges Radios Vetenskapsradion.

Det handlar om de vanligaste adhd-läkemedlen – som till exempel Concerta och Ritalin – som innehåller metylfenidat, visar en stor studie från Sydkorea, enligt Vetenskapsradion.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/adh ... jartrytmen

Här är referensen till själva studien.

Ju-Yong Shin et al ” Cardivascular safety of methylfenidate among children and young people with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD):nationwide self controlled case series study” BMJ 2016 1 june, doi 10.1136


Jag gör såhär så att KMR-personerna inte kan klippa och klistra och få det till att det gäller alla Adhd-mediciner.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2016-06-03 10:44:35

slackern skrev:forumets KMR-anhängare


Vilka är dessa egentligen? Kan du namnge någon enda KMR-anhängare istället för att ständigt komma med insinuationer om än det ena och än det andra som inte har någon sanningsenlig grund?

slackern skrev:Jag gör såhär så att KMR-personerna inte kan klippa och klistra och få det till att det gäller alla Adhd-mediciner.


Om du vill insinuera att någon eller några klipper och klistrar från en rapport, artikel och studie i syfte att få det till något som inte stämmer, hur går det ihop när det finns länkhänvisningar till originaltexterna så att alla faktiskt kan läsa materialet i sin helhet? Om du på allvar anser att andra gör detta i syfte att vilseleda, gör du inte det själv då i lika hög grad då du inte heller citerar artiklar och liknande i sin helhet? Och hur menar du att man ska göra rent praktiskt då man inte heller får citera hela texter? Har du inte insett att det är just därför man citerar delar av texter?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-06-03 12:48:36

Japp, Slackern, har också läst det i Metro idag. Och det är inget som är upprörande eller som man blir förvånad över. Det är bara så att det alltid finns några individer som inte tål en medicin eller ett ämne. Finns ju folk som dör av jordnötter! Den lilla risken att man reagerar på något ämne har man ju även om man nu absolut inte skulle ta några mediciner. Och visst, man kan säkert minska risken lite om man inte tar mediciner, men de flesta som förespråkar sånt har säkert (nu spekulerar jag) ìnte optimerat sin livstil för övrigt. Och då menar jag främst kost och motion. Jag kan nog tänka mig att det hjälper mer än att avstå ifrån mediciner. Det psykiska måendet hänger ju också ihop med fysiska hälsan, så mer livskvalitet kanske gör mera positivt för hälsan än vad en medicin kanske sliter på hjärtat?

Även här gäller det ju bara individer som redan har hjärtproblem, inte dem flesta, friska människor (och barn). Man brukar ju också ha bra koll på vilka barn som har problem med hjärtat.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-06-04 0:20:34

När min sköterska fattade när vi träffats flera gånger för "inställning" av medicin, att jag redan haft ritalin i flera år blev han helt paff. Han undrade varför de börjat bråka om att jag skulle byta bort en medicin som funkade. Hade inget bra svar mer än att de ville det. Skönt nån annan än jag ser vansinnet i det de utsätter mig för...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-07 12:21:31

Helvete vad dåligt jag mår av Strattera. Bara tagit den i 10 dagar.

Varje natt drömmer jag konstiga och jobbiga grejer, mardrömmar och vaknar med ett ryck. 5 ggr (!) per natt, varje natt, mellan 00.00-07:30.
På dagarna måste jag jämt sova någon timme, vilket aldrig hände förut.
SJUKT torr i munnen med konstig smak som alltid kommer efter jag tagit pillret.
Känner mig otroligt frusen, trots att jag klär mig varmare nu än innan strattera.
Huvudet dunkar av huvudvärk.
Känner mig till och med tröttare och slöare.

Aldrig någonsin har jag upplevt så påtagliga och många biverkningar från en och samma medicin, utan att uppleva en ENDA positiv effekt. :cry:

Provade ringa till psyksköterska men missade telefontiden med 3 minuter.
Blir det bättre sen eller borde jag ge upp på den?
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav DaXiong » 2020-02-08 18:23:51

CrystalHeart skrev:Helvete vad dåligt jag mår av Strattera. Bara tagit den i 10 dagar.

Varje natt drömmer jag konstiga och jobbiga grejer, mardrömmar och vaknar med ett ryck. 5 ggr (!) per natt, varje natt, mellan 00.00-07:30.
På dagarna måste jag jämt sova någon timme, vilket aldrig hände förut.
SJUKT torr i munnen med konstig smak som alltid kommer efter jag tagit pillret.
Känner mig otroligt frusen, trots att jag klär mig varmare nu än innan strattera.
Huvudet dunkar av huvudvärk.
Känner mig till och med tröttare och slöare.

Aldrig någonsin har jag upplevt så påtagliga och många biverkningar från en och samma medicin, utan att uppleva en ENDA positiv effekt. :cry:

Provade ringa till psyksköterska men missade telefontiden med 3 minuter.
Blir det bättre sen eller borde jag ge upp på den?

Vilken dos? 40mg? Du kan behöva börja med en mycket lägre dos typ 10-20 mg, alla kan inte börja med 40 mg.

På den korta tiden hinner man inte uppleva några förbättringar, det blir bättre sen.
DaXiong
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2020-02-08

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-10 12:25:12

DaXiong skrev:
CrystalHeart skrev:Helvete vad dåligt jag mår av Strattera. Bara tagit den i 10 dagar.

Varje natt drömmer jag konstiga och jobbiga grejer, mardrömmar och vaknar med ett ryck. 5 ggr (!) per natt, varje natt, mellan 00.00-07:30.
På dagarna måste jag jämt sova någon timme, vilket aldrig hände förut.
SJUKT torr i munnen med konstig smak som alltid kommer efter jag tagit pillret.
Känner mig otroligt frusen, trots att jag klär mig varmare nu än innan strattera.
Huvudet dunkar av huvudvärk.
Känner mig till och med tröttare och slöare.

Aldrig någonsin har jag upplevt så påtagliga och många biverkningar från en och samma medicin, utan att uppleva en ENDA positiv effekt. :cry:

Provade ringa till psyksköterska men missade telefontiden med 3 minuter.
Blir det bättre sen eller borde jag ge upp på den?

Vilken dos? 40mg? Du kan behöva börja med en mycket lägre dos typ 10-20 mg, alla kan inte börja med 40 mg.

På den korta tiden hinner man inte uppleva några förbättringar, det blir bättre sen.

Jag tar 80 mg nu. Började på 40 och skulle öka till 80 efter en vecka. Är rätt så överviktig...
Trots alla jobbiga biverkningar så ökade jag dosen i hopp om att få NÅGON positiv effekt som kunde ge mig lite motivation att fortsätta. Men än märker jag ingenting... Bara en förvärring av biverkningarna.

Ringde sköterskan idag och gnällde. Sa till och med fel på hur länge jag tagit medicinen. Tiden har varit så jobbig och gått så sakta att jag trodde på riktigt att jag var inne på tredje veckan, men såg här på datumet att det bara är andra :-)004
Hon skulle ringa upp mig i eftermiddag och då får jag skämmas och rätta mig.

Hoppas verkligen något positivt kommer snart för det är olidligt med alla dessa biverkningar...
Känns som jag aldrig kommer må bra...
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-10 15:40:07

Hepp... De ringde inte ens.
Inte första gången man blir bortglömd av psykiatrin.

Förhoppningen med att få prova cs-läkemedel är att jag kan sluta med de andra två och bara ha behov av EN medicin.
Psykiatrin ville jag även skulle ta ytterligare en, så det blir sammanlagt fyra.
Jag vill klara mig med EN, BRA medicin.

Har för fasen Lyrica på recept sen många år tillbaka, som jag använt enligt recept.
Varför skulle cs-läkemedel vara ett problem tror dem?
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav DaXiong » 2020-02-10 18:20:02

CrystalHeart skrev:
DaXiong skrev:
CrystalHeart skrev:Helvete vad dåligt jag mår av Strattera. Bara tagit den i 10 dagar.

Varje natt drömmer jag konstiga och jobbiga grejer, mardrömmar och vaknar med ett ryck. 5 ggr (!) per natt, varje natt, mellan 00.00-07:30.
På dagarna måste jag jämt sova någon timme, vilket aldrig hände förut.
SJUKT torr i munnen med konstig smak som alltid kommer efter jag tagit pillret.
Känner mig otroligt frusen, trots att jag klär mig varmare nu än innan strattera.
Huvudet dunkar av huvudvärk.
Känner mig till och med tröttare och slöare.

Aldrig någonsin har jag upplevt så påtagliga och många biverkningar från en och samma medicin, utan att uppleva en ENDA positiv effekt. :cry:

Provade ringa till psyksköterska men missade telefontiden med 3 minuter.
Blir det bättre sen eller borde jag ge upp på den?

Vilken dos? 40mg? Du kan behöva börja med en mycket lägre dos typ 10-20 mg, alla kan inte börja med 40 mg.

På den korta tiden hinner man inte uppleva några förbättringar, det blir bättre sen.

Jag tar 80 mg nu. Började på 40 och skulle öka till 80 efter en vecka. Är rätt så överviktig...
Trots alla jobbiga biverkningar så ökade jag dosen i hopp om att få NÅGON positiv effekt som kunde ge mig lite motivation att fortsätta. Men än märker jag ingenting... Bara en förvärring av biverkningarna.

Ringde sköterskan idag och gnällde. Sa till och med fel på hur länge jag tagit medicinen. Tiden har varit så jobbig och gått så sakta att jag trodde på riktigt att jag var inne på tredje veckan, men såg här på datumet att det bara är andra :-)004
Hon skulle ringa upp mig i eftermiddag och då får jag skämmas och rätta mig.

Hoppas verkligen något positivt kommer snart för det är olidligt med alla dessa biverkningar...
Känns som jag aldrig kommer må bra...

Om du hade biverkningar på 40mg så skulle du sänkt till 20mg snarare än höjt! Det tar 4-6 veckor innan effekten kommer så du tjänar inget på att stressa.

Fungerar det är det ju bättre än CS-läkemedel, Strattera fungerar dygnet runt vilket CS inte gör.

Så kör nu en vecka på 20 mg.
DaXiong
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2020-02-08

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-11 0:48:47

4-6 veckor?! :o det stod ju 3 i bladet jag fick med?

Med tanke på hur andra upplevt medicinen som jag läst om så låter det som det är för långt borta och för stor risk att man bara får kämpa med biverkningar - och effekten kanske uteblir helt och hållet.
Jag bara orkar inte, helt enkelt.

Jag fick börja med 40mg för att jag är så förbaskat fet. Fick inga 20mg utskrivet...

För mig är allt om stress. Jag har inte många månader på mig att först och främst må bra och ha energi, men också att hinna ta körkort innan jag blir utförsäkrad från försäkringskassan.
Det har gått så många år nu att det är min tur att få må bra och ha ett liv där jag inte bara sitter i soffan och tycker synd om mig själv för att jag inte orkar ta tag i någonting. Det är fan inte normalt att det ska ta emot att hämta posten ur brevlådan. :-)004
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-11 11:58:58

Strattera är som Voxra, fast sämre. Voxra gjorde skillnad första veckorna och jag kände mig pigg och levande.
Precis som med Tramadol och Subutex.

Den tiden jag dagligen gick på opiater så kunde jag ändå känna mig levande, orkade göra saker. Nu är det närmare 3 år sedan jag slutade med dem självmant. Jag har inget "sug" efter knark.
Men när jag slutade med tabletterna blev jag OTROLIGT trött, deprimerad ökad ångest och började hetsäta godis och dricka mängder av energidryck. Jag trodde det skulle plana ut men när tiden gick och nästan 3 år senare så hetsäter jag fortfarande och är mer eller mindre stillsittande/liggande hela dagarna.

Det stressar skiten ur mig att jag aldrig kommer någonstans. Jag önskar inget annat än att bli aktiv igen, kunna ha ett heltidsjobb, gå ner i vikt och ta körkort. Jag VILL men jag ORKAR INTE.
Hade misstänkt AD(H)D en längre tid, även min kurator, psykolog och boendestöd misstänkte det. Jag har fått KÄMPA med vården för att få bli utredd i nästan 3 år utan gehör. Men tillslut så...

Jag fick nyligen diagnosen AD(H)D, det övertygade mig än mer att dopamin i min hjärna är vad som först ledde till ett bruk av tabletter för att orka med livet, och när jag slutade med dem så kom den orkeslöshet, som jag upplevt hela livet, tillbaka med kraft. Och att jag inte får hjälp med min AD(H)D gör mig förtvivlad och arg.

De behandlar mig som en narkoman som inte kan hantera tabletter, men de vet INGENTING om hur jag använde tabletterna för nästan TRE år sedan. Jag satt inte och grisade och blandade hejvilt mellan olika preparat. Jag tog en i taget för att prova ut vad jag mådde bäst med. Jag jagade aldrig ett rus, jag jagade att må bra, kunna fungera i vardagen. Vara NORMAL.

Jag är 100% säker på att dopamin är det som saknas. Det var dem preparaten jag kände mig mest normal med. När jag tog dem hade jag energi, ingen ångest, motivation, hetsåt ALDRIG.
Så att de då tassar runt mig som en "narkoman" och ger mig ÄNNU ett antideppmedel gör mig så ledsen att jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag dricker för fan inte ens alkohol.
INGET antidepp har gett bra effekt på mig. Har provat 8 st.

Jag kommer aldrig bränna chansen att få kunna må bra. Jag skulle aldrig vara så KORKAD att jag missbrukar cs-läkemedel de skriver ut till mig.
Men de litar inte på mig, fastän de nyss gjorde ett överraskningsdrogtest som visade på NOLL OCH INGENTING.

Nu skriver jag bara mina tankar här. Men jag är otroligt förtvivlad att jag fick Strattera och jag vet inte vad de tänkt göra med mig. Men Stratteran har såna biverkningar att jag skulle vilja avsluta livet tidigare än jag tänkt.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2020-02-11 14:24:01

CrystalHeart skrev:Strattera är som Voxra, fast sämre. Voxra gjorde skillnad första veckorna och jag kände mig pigg och levande.
Precis som med Tramadol och Subutex.

Den tiden jag dagligen gick på opiater så kunde jag ändå känna mig levande, orkade göra saker. Nu är det närmare 3 år sedan jag slutade med dem självmant. Jag har inget "sug" efter knark.
Men när jag slutade med tabletterna blev jag OTROLIGT trött, deprimerad ökad ångest och började hetsäta godis och dricka mängder av energidryck. Jag trodde det skulle plana ut men när tiden gick och nästan 3 år senare så hetsäter jag fortfarande och är mer eller mindre stillsittande/liggande hela dagarna.

Det stressar skiten ur mig att jag aldrig kommer någonstans. Jag önskar inget annat än att bli aktiv igen, kunna ha ett heltidsjobb, gå ner i vikt och ta körkort. Jag VILL men jag ORKAR INTE.
Hade misstänkt AD(H)D en längre tid, även min kurator, psykolog och boendestöd misstänkte det. Jag har fått KÄMPA med vården för att få bli utredd i nästan 3 år utan gehör. Men tillslut så...

Jag fick nyligen diagnosen AD(H)D, det övertygade mig än mer att dopamin i min hjärna är vad som först ledde till ett bruk av tabletter för att orka med livet, och när jag slutade med dem så kom den orkeslöshet, som jag upplevt hela livet, tillbaka med kraft. Och att jag inte får hjälp med min AD(H)D gör mig förtvivlad och arg.

De behandlar mig som en narkoman som inte kan hantera tabletter, men de vet INGENTING om hur jag använde tabletterna för nästan TRE år sedan. Jag satt inte och grisade och blandade hejvilt mellan olika preparat. Jag tog en i taget för att prova ut vad jag mådde bäst med. Jag jagade aldrig ett rus, jag jagade att må bra, kunna fungera i vardagen. Vara NORMAL.

Jag är 100% säker på att dopamin är det som saknas. Det var dem preparaten jag kände mig mest normal med. När jag tog dem hade jag energi, ingen ångest, motivation, hetsåt ALDRIG.
Så att de då tassar runt mig som en "narkoman" och ger mig ÄNNU ett antideppmedel gör mig så ledsen att jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag dricker för fan inte ens alkohol.
INGET antidepp har gett bra effekt på mig. Har provat 8 st.

Jag kommer aldrig bränna chansen att få kunna må bra. Jag skulle aldrig vara så KORKAD att jag missbrukar cs-läkemedel de skriver ut till mig.
Men de litar inte på mig, fastän de nyss gjorde ett överraskningsdrogtest som visade på NOLL OCH INGENTING.

Nu skriver jag bara mina tankar här. Men jag är otroligt förtvivlad att jag fick Strattera och jag vet inte vad de tänkt göra med mig. Men Stratteran har såna biverkningar att jag skulle vilja avsluta livet tidigare än jag tänkt.


Men hur kan de göra så? Har du gjort någonting fel med mediciner tidigare? Eller tagit droger någon gång i livet?

Om inte, byt till en annan psykmottagning om de inte låter dig prova centralstimulerande. Det är ju det som ska användas i första hand. Inte Strattera. Det är ett andra-vals-medikament.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-11 16:16:43

Toblerone skrev:Men hur kan de göra så? Har du gjort någonting fel med mediciner tidigare? Eller tagit droger någon gång i livet?

Om inte, byt till en annan psykmottagning om de inte låter dig prova centralstimulerande. Det är ju det som ska användas i första hand. Inte Strattera. Det är ett andra-vals-medikament.

Jag använde opiater för att orka jobba heltid i över 2 år. Har varit ren från droger i nästan 3 år dock. Men i psykvården straffar det sig att vara uppriktig. :-)004
Mediciner som jag fått utskrivet, som t.ex. Lyrica, har jag alltid använt enligt recept.

Jag vill bara må bra. Har inte en tanke på att missbruka något överhuvudtaget. Men psykvården litar ALDRIG på någon som erkänt tablettbruk.

Så säger till alla: DET STRAFFAR SIG ATT HA MAGE ATT SJÄLVMEDICINERA NÄR VÅRDEN SVIKER. OCH BERÄTTA DET ALDRIG FÖR NÅGON INOM VÅRDEN.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav DaXiong » 2020-02-11 19:26:09

CrystalHeart skrev:4-6 veckor?! :o det stod ju 3 i bladet jag fick med?

Med tanke på hur andra upplevt medicinen som jag läst om så låter det som det är för långt borta och för stor risk att man bara får kämpa med biverkningar - och effekten kanske uteblir helt och hållet.
Jag bara orkar inte, helt enkelt.

Jag fick börja med 40mg för att jag är så förbaskat fet. Fick inga 20mg utskrivet...

För mig är allt om stress. Jag har inte många månader på mig att först och främst må bra och ha energi, men också att hinna ta körkort innan jag blir utförsäkrad från försäkringskassan.
Det har gått så många år nu att det är min tur att få må bra och ha ett liv där jag inte bara sitter i soffan och tycker synd om mig själv för att jag inte orkar ta tag i någonting. Det är fan inte normalt att det ska ta emot att hämta posten ur brevlådan. :-)004


Sluta läs en massa skit på nätet, Strattera fungerar för ungefär lika många som Concerta (bara inte nödvändigtvis samma personer). Som sagt, fungerar det är det bättre än CS då det hjälper 24/7. Många tror inte att det hjälper bara för att effekten kommer långsamt och man inte får någon omedelbar kick.

Självklart kan man inte trappa upp när man har en massa biverkningar, det säger väl sig självt? Nu hjälpte det inte att du var fet, du fick en massa biverkningar ändå. Alltså måste du ta en lägre dos. Det är väl bara att ta en halv tablett? I värsta fall får du köpa en tablettdelare på apoteket.

Positiva skillnader har kunnat ses ända upp till 12 (!) veckor efter att man börjat med Strattera så sluta stressa, nu har du ingen chans att det ska fungera.
DaXiong
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2020-02-08

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2020-02-11 19:51:01

CrystalHeart skrev:
Toblerone skrev:Men hur kan de göra så? Har du gjort någonting fel med mediciner tidigare? Eller tagit droger någon gång i livet?

Om inte, byt till en annan psykmottagning om de inte låter dig prova centralstimulerande. Det är ju det som ska användas i första hand. Inte Strattera. Det är ett andra-vals-medikament.

Jag använde opiater för att orka jobba heltid i över 2 år. Har varit ren från droger i nästan 3 år dock. Men i psykvården straffar det sig att vara uppriktig. :-)004
Mediciner som jag fått utskrivet, som t.ex. Lyrica, har jag alltid använt enligt recept.

Jag vill bara må bra. Har inte en tanke på att missbruka något överhuvudtaget. Men psykvården litar ALDRIG på någon som erkänt tablettbruk.

Så säger till alla: DET STRAFFAR SIG ATT HA MAGE ATT SJÄLVMEDICINERA NÄR VÅRDEN SVIKER. OCH BERÄTTA DET ALDRIG FÖR NÅGON INOM VÅRDEN.


Hmmm... det kan vara lite knepigt. Men har du frågat dem vad du måste göra för att få prova centralstimulerande? Då blir de kanske "tvungna" att ge dig någon möjlighet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-11 22:37:46

DaXiong skrev:Sluta läs en massa skit på nätet, Strattera fungerar för ungefär lika många som Concerta (bara inte nödvändigtvis samma personer). Som sagt, fungerar det är det bättre än CS då det hjälper 24/7. Många tror inte att det hjälper bara för att effekten kommer långsamt och man inte får någon omedelbar kick.

Självklart kan man inte trappa upp när man har en massa biverkningar, det säger väl sig självt? Nu hjälpte det inte att du var fet, du fick en massa biverkningar ändå. Alltså måste du ta en lägre dos. Det är väl bara att ta en halv tablett? I värsta fall får du köpa en tablettdelare på apoteket.

Positiva skillnader har kunnat ses ända upp till 12 (!) veckor efter att man börjat med Strattera så sluta stressa, nu har du ingen chans att det ska fungera.

Jag har alltid efterforskat mediciner jag stoppat i mig.
Nu var det inte jag som bestämde dos utan det var en specialist som tydligen inte är lika kunnig som dig.
Det är inte så lätt att dela på en kapsel.

Så jag skulle behöva vara utslagen och apatisk på dagen och ha svettiga mardrömmar/sömnlösa nätter i 12 veckor innan man kanske eventuellt får någon positiv effekt. Om man ens får någon dvs.
Vilken tortyr.

Du får gärna ange dina källor till dina påståenden. Det är verkligen inte bilden man får när man läser om det varken på flashback, familjeliv eller detta forum.

Ytterst få som har något positivt att säga om detta rävgift.

Toblerone skrev:Hmmm... det kan vara lite knepigt. Men har du frågat dem vad du måste göra för att få prova centralstimulerande? Då blir de kanske "tvungna" att ge dig någon möjlighet.

Jag ska ta upp det med psykiatrikern nästa gång vi träffas.
Ringde in idag och gnällde på alla biverkningar och hon svarade att vi kanske ska prova något annat. Men hon bad mig sänka dosen och hålla ut tills nästa gång vi ses. Antar att det har med proverna att göra.

Man kanske måste bevisas ren vid ett antal tillfällen för att de ska godkänna behandling med cs-läkemedel? Eller att de gör en bedömning av hur trovärdig man är. :-)063
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav DaXiong » 2020-02-11 23:40:25

CrystalHeart skrev:
DaXiong skrev:Sluta läs en massa skit på nätet, Strattera fungerar för ungefär lika många som Concerta (bara inte nödvändigtvis samma personer). Som sagt, fungerar det är det bättre än CS då det hjälper 24/7. Många tror inte att det hjälper bara för att effekten kommer långsamt och man inte får någon omedelbar kick.

Självklart kan man inte trappa upp när man har en massa biverkningar, det säger väl sig självt? Nu hjälpte det inte att du var fet, du fick en massa biverkningar ändå. Alltså måste du ta en lägre dos. Det är väl bara att ta en halv tablett? I värsta fall får du köpa en tablettdelare på apoteket.

Positiva skillnader har kunnat ses ända upp till 12 (!) veckor efter att man börjat med Strattera så sluta stressa, nu har du ingen chans att det ska fungera.

Jag har alltid efterforskat mediciner jag stoppat i mig.
Nu var det inte jag som bestämde dos utan det var en specialist som tydligen inte är lika kunnig som dig.
Det är inte så lätt att dela på en kapsel.

Så jag skulle behöva vara utslagen och apatisk på dagen och ha svettiga mardrömmar/sömnlösa nätter i 12 veckor innan man kanske eventuellt får någon positiv effekt. Om man ens får någon dvs.
Vilken tortyr.

Du får gärna ange dina källor till dina påståenden. Det är verkligen inte bilden man får när man läser om det varken på flashback, familjeliv eller detta forum.

Ytterst få som har något positivt att säga om detta rävgift.

Toblerone skrev:Hmmm... det kan vara lite knepigt. Men har du frågat dem vad du måste göra för att få prova centralstimulerande? Då blir de kanske "tvungna" att ge dig någon möjlighet.

Jag ska ta upp det med psykiatrikern nästa gång vi träffas.
Ringde in idag och gnällde på alla biverkningar och hon svarade att vi kanske ska prova något annat. Men hon bad mig sänka dosen och hålla ut tills nästa gång vi ses. Antar att det har med proverna att göra.

Man kanske måste bevisas ren vid ett antal tillfällen för att de ska godkänna behandling med cs-läkemedel? Eller att de gör en bedömning av hur trovärdig man är. :-)063


Efterforska i Fass och på seriösa ställen då, inte på flashback där någon testat en vecka och jämför med snabbverkande Ritalin.

Du ska förstås inte ta det om du får svåra biverkningar men prova en lägre dos först, din läkare kan skriva ut 25mg eller ännu svagare.

Ta förresten medicinen precis innan du ska sova om du inte redan gör det. Det ger färre biverkningar.
DaXiong
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2020-02-08

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-12 11:14:37

DaXiong skrev:Efterforska i Fass och på seriösa ställen då, inte på flashback där någon testat en vecka och jämför med snabbverkande Ritalin.

Du ska förstås inte ta det om du får svåra biverkningar men prova en lägre dos först, din läkare kan skriva ut 25mg eller ännu svagare.

Ta förresten medicinen precis innan du ska sova om du inte redan gör det. Det ger färre biverkningar.

Man får leta lite för att hitta folk som provat några månader. Bland dem var den vanligaste beskrivningen ett slags slött, zombieliknande tillstånd med tunnelseende, snustorr mun samt förstoppning från helvetet.
Vilket naturligtvis inte är något jag eftersträvar.
Iom att Strattera påstås ska ge energi, då är det väl inte bra att ta den på kvällen? Då får jag väl värre drömmar :-)003

Strattera är den värsta medicin jag någonsin provat, och då inklusive samtliga narkotiska preparat jag skaffat på egen hand.
Jag känner mig SJUK efter att ha tagit den i två veckor.

Att jag är så stressad och förtvivlad över situationen är för att mitt liv kan rasa om jag inte blir att må bättre snart. Såhär bra livssituation har jag aldrig haft. Min orkeslöshet förstör ALLT.

Jag förstår inte hur min sambo står ut med mig. När vi träffades så gick jag fortfarande på Tramadol och Subutex. Då var jag mycket gladare och hade energi. 20 kg lättare var jag också.
När jag slutade med dem tabletterna blev jag att må skit och det blev värre med tiden. Nästan 3 år senare och jag har aldrig mått så psykiskt och fysiskt dåligt, när jag egentligen borde ha det hur bra som helst.

KROPPEN KÄNNS SOM BLY.

Nu har jag fått min AD(H)D diagnos och jag trodde allt skulle ordna sig. Men de satte mig på Strattera för att de inte litar på mig.
Jag är så förbannat trött på alla motgångar som bottnar i asperger- och ADD diagnoserna, som jag fick i vuxen ålder.
Jag är så arg att ingen reagerade på mitt beteende som barn. Då hade jag säkert mått bättre genom hela livet om jag fått hjälp i tid.

Skönt att skriva av sig. Ursäkta min ton.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav DaXiong » 2020-02-13 7:58:17

Jo, prova att ta den på kvällen, den kommer inte ge energi på det sättet.
DaXiong
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2020-02-08

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Solblomma » 2020-02-13 12:28:29

Har för mig att jag har skrivit det här förut, men orkar inte kolla, så jag skriver ändå.
Min 15-åring har Strattera sedan ett år tillbaka. Innan hade han provat Elvanse, Ritalin och Concerta tror jag. Elvanse var den enda av dem som funkade, men gjorde att han inte kunde sova. Strattera funkar hur bra som helst. Den är ju långtidsverkande så han slipper ångest mm som kommer när de andra läkemedlen går ur kroppen. Han har inga biverkningar alls utom kanske lite dålig aptit, men det fick han av de andra också.
Eftersom den är långtidsverkande gissar jag att det inte spelar nån roll när på dygnet man tar den, men man ska ta den i samband med måltid för att slippa illamående.
Hoppas du hittar rätt läkemedel som funkar för dig. Jag tror att man måste prova sig fram precis som med antideppmedicin. Man får ha tålamod så man inte ger upp.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-13 23:31:59

Två oroväckande grejer har jag upptäckt...

Igår kväll kändes det som jag skulle dra på mig en rejäl förkylning. Imorse vaknade jag med ont i halsen, torrhosta, feber och huvudvärk. Men konstigt nog ingen snuva eller tät i näsan..!

Jag hade stört mig i flera dagar på att jag kunde "höra" pulsen i öronen. Så då kollade jag pulsen på mig själv och jag hamnade på 98-100 (tog två gånger). Jag brukar ligga på mellan 60-66!!! :o

Då blev jag ganska orolig och tittade på Strattera FASS-sida och hittar två saker;

Om du får någon av biverkningarna nedan, uppsök genast läkare.
- en känsla av eller att ha mycket snabb puls, onormal hjärtrytm

Du ska sluta ta Strattera och genast kontakta din läkare om du har något av följande:
-influensaliknande symtom.


Men pulsen är vad som skrämmer mig mest... Jag tar inte en enda tablett till om jag inte får tag i någon på psyk imorgon.

Inte konstigt jag hade så mycket biverkningar om den höjde min puls med nästan 70%...


Solblomma skrev:Har för mig att jag har skrivit det här förut, men orkar inte kolla, så jag skriver ändå.
Min 15-åring har Strattera sedan ett år tillbaka. Innan hade han provat Elvanse, Ritalin och Concerta tror jag. Elvanse var den enda av dem som funkade, men gjorde att han inte kunde sova. Strattera funkar hur bra som helst. Den är ju långtidsverkande så han slipper ångest mm som kommer när de andra läkemedlen går ur kroppen. Han har inga biverkningar alls utom kanske lite dålig aptit, men det fick han av de andra också.
Eftersom den är långtidsverkande gissar jag att det inte spelar nån roll när på dygnet man tar den, men man ska ta den i samband med måltid för att slippa illamående.
Hoppas du hittar rätt läkemedel som funkar för dig. Jag tror att man måste prova sig fram precis som med antideppmedicin. Man får ha tålamod så man inte ger upp.

Kul att det iallafall finns folk som kan använda Strattera och känna att de blir hjälpta av den. :-)Happy
Tack, det kommer jag behöva!
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-14 9:58:06

Psykiatrikern jag har var ledig idag. Telefon till medicinsk rådgiving stängd.

Tror jag spyr på allt snart och sen tar livet av mig.
Jag orkar inte!!!!!!!!!!!!!

Då kan jag lika gärna fortsätta med Strattera, skitsamma om pulsen är farlig eller influensan kommer från tabletten. Tar det kål på mig är det helt OK.

Fyfan vad trött jag är på ALLT
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Alyana » 2020-02-14 10:58:12

Det är nog bra att du inte tar den där centralstimulantia mer om du får sådana symtom.

Sluta med den och invänta svar från läkare eller sjuksköterska.

Försök vara lugn och syssla med något du gillar.

:-)154
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-02-14 15:16:41

Alyana skrev:Det är nog bra att du inte tar den där centralstimulantia mer om du får sådana symtom.

Sluta med den och invänta svar från läkare eller sjuksköterska.

Försök vara lugn och syssla med något du gillar.

:-)154

Nej det känns verkligen som att man borde låta bli den :(
Men är orolig att inte bli trodd på utan något slags bevis. Eller att de tycker jag inte gav medicinen en chans om jag bara slutar ta den utan att fråga. Nästa möte med psykiatrikern är till veckan...
Frågan är ju om det bara är att hålla ut tills dess... :?
... Och hoppas "influensan" hinner ge sig så man ens kommer iväg...

Tack, lugnande ner mig med att baka en sockerkaka :-)Hug
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in