Problem med forumreglerna

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Finns det saker du vill ändra i forumreglerna?

Ja
10
29%
Nej
24
71%
 
Antal röster : 34

Inläggav Zombie » 2008-10-17 19:27:51

Fruktansvärt sorgligt att Jonte har stuckit. Lika sorgligt om du sticker. Och jag, om tillräckligt mycket försvinner av det jag finner läsvärt här.

Det verkar som om (åtminstone?) vi aspergare i allmänhet har svårt att skilja ut, avgränsa oss från, det vi känner oss provocerade av (eller dem, för all del).* Det är fortfarande inte alla användare och inte alla inlägg för någon av oss (skulle jag väl ändå tro?) utan långt därifrån. Förbannat tråkigt att det ska vara så svårt att se, ta näring av och handla efter.
Eller svara på med egna inlägg vilkas vettighet man kan ta ansvar för och som ju är det som kan generera fler.

*EDIT: eller verkar ha så svårt att se saker över tid; tendera att tro att nuet är det som varar för evigt? Här alltså: ta vågdalarna med ro och som något ofrånkomligt; (förenklat uttryckt) vänta ut dem, i mån av ork kanske också fortsätta posta på den nivå man vill hålla, i stället för att sticka.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav earlydayminer » 2008-10-17 19:36:58

Det har varit ganska mycket på sistone fast det kanske kommer i perioder?

Ibland vill jag ärligt talat rapportera mig själv.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav HellviHumle » 2008-10-17 21:19:27

På mindre forum tycks det vara så att det blir vågdalar ibland. Inte mycket att hetsa upp sig över, det blir snart bättre igen!
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Charley? » 2008-10-18 0:19:51

Pontus skrev:Utöver att jag stör mig på för stora avatarer kom jag nyligen på att det finns åtminstone en regel som jag inte förstår, den är för luddigt formulerad helt enkelt.

Forumregler skrev:Visa i så stor utsträckning som möjligt hänsyn och respekt gentemot andra medlemmar.

Hur ska man tolka den här regeln egentligen?
Enligt mig är respekt inget man ska visa dom äldre bara för att dom är äldre, inget man ska visa auktoriteter bara för att dom är auktoriteter etc.

Respekt är i mina ögon något man måste göra sig förtjänt av. Och ärligt talat finns det åtminstone en handfull medlemmar på forumet som inte har gjort sig förtjänt av någon respekt från min sida, så hur ska jag behandla dom?

Det verkar som att inlägg jag skriver försvinner ibland (fattar inte varför, om de tas bort av mod så vill jag gärna veta), men jag skrev tidigare att jag noterat i andra trådar att just regeln du nämner är problematisk och behöver förtydligas.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Kvasir » 2008-10-18 0:24:57

Pontus skrev:
Forumregler skrev:Visa i så stor utsträckning som möjligt hänsyn och respekt gentemot andra medlemmar.

Hur ska man tolka den här regeln egentligen?


Förmodligen som på alla andra seriösa vuxenforum, där det aldrig uppstår några diskussioner om saken ens.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Nilale » 2008-10-18 0:59:47

Kvasir skrev:
Pontus skrev:
Forumregler skrev:Visa i så stor utsträckning som möjligt hänsyn och respekt gentemot andra medlemmar.

Hur ska man tolka den här regeln egentligen?


Förmodligen som på alla andra seriösa vuxenforum, där det aldrig uppstår några diskussioner om saken ens.


Jag tycker egentligen inte att det borde bli så stora diskussioner om regeln och att den inte borde vara så svår att hålla sig på rätt sida om, men eftersom det har blivit det så är det bra om den kan klargöras lite.

Frågan är om den enorma skillnad mellan över-, medel- och arbetarklassens sätt att skriva som ofta tas upp som argument här, inte existerar på andra forum utan att det finns ett "gemensamt accepterat språkbruk" som fungerar...

Jag tycker allt det här har blivit riktigt tramsigt. Alla vet vad respekt och hänsyn är. Och snacket om att "man måste förtjäna respekt"... Tja, om man anser att någon inte förtjänar ens respekt så följer man regeln ändå om man vill vara kvar här, om man tvunget ska skriva något till personen.
Det är att inte visa respekt för de andra på forumet (som man förhoppningsvis respekterar) att tramsa runt och sprida dålig stämning bara för att visa att det finns en person som man ogillar.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Pontus » 2008-10-18 1:04:03

Charley? skrev:Det verkar som att inlägg jag skriver försvinner ibland (fattar inte varför, om de tas bort av mod så vill jag gärna veta), men jag skrev tidigare att jag noterat i andra trådar att just regeln du nämner är problematisk och behöver förtydligas.

Inte i det här fallet, jag var bara lite lat och kopierade mitt inlägg från den andra tråden.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Pontus » 2008-10-18 1:14:55

Kvasir skrev:
Pontus skrev:
Forumregler skrev:Visa i så stor utsträckning som möjligt hänsyn och respekt gentemot andra medlemmar.

Hur ska man tolka den här regeln egentligen?


Förmodligen som på alla andra seriösa vuxenforum, där det aldrig uppstår några diskussioner om saken ens.

Får man inte ens fråga hur en regel ska tolkas?
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Mördarsnigel » 2008-10-18 1:35:04

Det står ju "i så stor utsträckning som möjligt", så om din personliga gräns för när personer inte förtjänar respekt mer passeras så är det ju bara att köra på med respektlöshet.

Tycker någon att du går för långt så blir du säkert påmind om det, och värre än så är det inte, utifrån hur jag tolkat regeln.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Savanten Svante » 2008-10-18 2:12:01

Charley? skrev:Det verkar som att inlägg jag skriver försvinner ibland (fattar inte varför, om de tas bort av mod så vill jag gärna veta), men jag skrev tidigare att jag noterat i andra trådar att just regeln du nämner är problematisk och behöver förtydligas.


Vi hade en datakrasch där vi gick tillbaka, vi backade forumet 58 timmar och då försvann en del inlägg. I övrigt så raderar jag personligen bara inlägg som är uppenbara dubbelpostningar.

Hittar du några buggar så är det bra om du rapporterar det, förslagsvis till JOR, så specifikt du kan.

Är du säker på att det inte är fråga om flyttade trådar, eller att du har missat att skicka iväg inlägget?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Mördarsnigel » 2008-10-18 2:15:50

Ibland har jag skrivit i områden där jag inte har behörighet, och inte fattat att hela mitt inlägg bara försvinner då. Kan det bero på sånt?
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Savanten Svante » 2008-10-18 2:17:49

Då ska du om jag inte missminner mig få ett felmeddelande först. Typ "Du är inte medlem i den här gruppen, du får inte posta här".
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Mördarsnigel » 2008-10-18 2:35:18

Fast om man skriver i "snabbsvar" så får man meddelandet efter att man skrivit en bibel om ämnet och postat.

Fan, nu tar jag själv upp forumets praktiska utformning. Jag har nu ökad förståelse för er andra som också har svårt att motstå frestelsen ;]
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Inger » 2008-10-18 2:44:29

Tips: om man är smart så gör man en tillfällig kopia när man skrivit en hel bibel, för det kan ju hända även av olika orsaker att forumet får hicka just när man ska posta nåt och så försvinner flera timmars möda ut i cyberrymden.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:18:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2008-10-18 5:09:35

Savanten Svante skrev:
Charley? skrev:Det verkar som att inlägg jag skriver försvinner ibland (fattar inte varför, om de tas bort av mod så vill jag gärna veta), men jag skrev tidigare att jag noterat i andra trådar att just regeln du nämner är problematisk och behöver förtydligas.


Vi hade en datakrasch där vi gick tillbaka, vi backade forumet 58 timmar och då försvann en del inlägg. I övrigt så raderar jag personligen bara inlägg som är uppenbara dubbelpostningar.

Hittar du några buggar så är det bra om du rapporterar det, förslagsvis till JOR, så specifikt du kan.

Är du säker på att det inte är fråga om flyttade trådar, eller att du har missat att skicka iväg inlägget?

Nej, det var nog bara så att jag postat ett nästan identiskt (samma stoff iaf) inlägg som svar till Pontus i en annan tråd :)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:53, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-18 7:57:40

Inga problem alls jag tycker om det höga taket och tycker snarare att det är bra att det blir lite tjafs ibland.

Varför? Jo, det är många som skriver här som har en förmodligen större frustration inombords än kanske i ett forum för gräsklippare eller liknande och det är mycket bra att då detta forum finns där andra som känner lika och samma vid andra tidpunkter uttrycker sig lite starkare eller tjafsande för jag ser ofta att i tjafset finns en kärnfråga som i sig är viktig. En del klarar inte av att bara ta kärnfrågan utan tjafset igår.

Jag läser tjafset och ser ofta att det lägger sig och det blir ett slut av sig själv samt att grundfrågan har fått sig ett svar även om det tog tjafsets väg istället för ett stilla välartade stilla samtalets väg.

Att begränsa tror jag skulle vara att utesluta vissa medlemmar som inte klarar att inte köra lite tjafs. Visst, det värsta överstyrtjafset dyker ju upp men då träder forumregler in samt att jag tar det inte personligen att det tjafsas utan försöker se omständigheten och kärnfrågan eller ämnet som avhandlas.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:18:53, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Anastasia » 2008-10-18 8:53:56

Aspkvinna skrev:Inga problem alls jag tycker om det höga taket och tycker snarare att det är bra att det blir lite tjafs ibland.

Varför? Jo, det är många som skriver här som har en förmodligen större frustration inombords än kanske i ett forum för gräsklippare eller liknande och det är mycket bra att då detta forum finns där andra som känner lika och samma vid andra tidpunkter uttrycker sig lite starkare eller tjafsande för jag ser ofta att i tjafset finns en kärnfråga som i sig är viktig. En del klarar inte av att bara ta kärnfrågan utan tjafset igår.

Jag håller med, även om jag iofs tycker en del av den senaste tidens tjafs mest har varit barnsligt och irriterande. För mig har det här forumet varit en fristad och den enda plats där jag tycker jag kan göra mig förstådd som den jag är, till skillnad från alla andra sammanhang där jag för det mesta måste förställa mig för att slippa bli hatad. Jag har inte heller något emot att många här har en rakare och till synes mer aggressiv kommunikationsstil än på andra ställen, utan det är något jag tycker man får räkna med på ett aspergerforum.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 16:18:53, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav sommar » 2008-10-18 11:02:22

Aspkvinna skrev:Inga problem alls jag tycker om det höga taket och tycker snarare att det är bra att det blir lite tjafs ibland.

Varför? Jo, det är många som skriver här som har en förmodligen större frustration inombords än kanske i ett forum för gräsklippare eller liknande och det är mycket bra att då detta forum finns där andra som känner lika och samma vid andra tidpunkter uttrycker sig lite starkare eller tjafsande för jag ser ofta att i tjafset finns en kärnfråga som i sig är viktig. En del klarar inte av att bara ta kärnfrågan utan tjafset igår.

Jag läser tjafset och ser ofta att det lägger sig och det blir ett slut av sig själv samt att grundfrågan har fått sig ett svar även om det tog tjafsets väg istället för ett stilla välartade stilla samtalets väg.

Att begränsa tror jag skulle vara att utesluta vissa medlemmar som inte klarar att inte köra lite tjafs. Visst, det värsta överstyrtjafset dyker ju upp men då träder forumregler in samt att jag tar det inte personligen att det tjafsas utan försöker se omständigheten och kärnfrågan eller ämnet som avhandlas.


Tack! Det var klokt skrivet och jag håller med. Som tydligt märks är jag en av dem som inte klarar mig helt utan tjafs men när det blir för mycket kliver jag faktiskt av banan. Jag har lärt mig det, för mitt eget bästa och ibland även andras bästa, vilket jag är glad för.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:18:53, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-18 11:43:54

Sommar, jag tror snarare jag ska ge lite beröm för att du har tagit dig själv på allvar och försökt hjälpa dig själv när du märkte att det inte gick så bra med impulsiva inlägg.

Jag har sett att du gjort det och kanske kan det också vara en del av anledningen till att du inte får lika många svar dvs ingen hugger tillbaka på dina impulsiva inlägg för dom är mycket sällsynta nu för tiden :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:18:53, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2008-10-18 13:18:16

Jag håller med om att de regler som nu finns är bra när det gäller själva trådarna. Det jag saknar är lite samma typ av regelverk för profiler, artiklar och internmeddelanden. Det kan kanske tyckas vara självklart att man skall visa samma typ av hänsyn i alla olika delar av Aspergerforum, men det är alltid bäst att vara tydlig med vad som gäller för att slippa uppslitande tvister om gränsdragningar.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kvasir » 2008-10-18 13:30:03

Pontus skrev:
Kvasir skrev:
Pontus skrev:
[quote="Forumregler"]Visa i så stor utsträckning som möjligt hänsyn och respekt gentemot andra medlemmar.

Hur ska man tolka den här regeln egentligen?


Förmodligen som på alla andra seriösa vuxenforum, där det aldrig uppstår några diskussioner om saken ens.

Får man inte ens fråga hur en regel ska tolkas?[/quote]

Får man inte ens svara? :)

Edit: För övrigt så verkar du redan veta svaret på din fråga. Jag kan inte dra mig till minnes att du har betett dig på ett sätt som skulle anses bryta mot regeln på andra forum, och därför inte heller här.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-10-18 13:44:08

Lakrits skrev:Jag håller med om att de regler som nu finns är bra när det gäller själva trådarna. Det jag saknar är lite samma typ av regelverk för profiler, artiklar och internmeddelanden. Det kan kanske tyckas vara självklart att man skall visa samma typ av hänsyn i alla olika delar av Aspergerforum, men det är alltid bäst att vara tydlig med vad som gäller för att slippa uppslitande tvister om gränsdragningar.


Betr Artiklar så står det att grundreglerna gäller:
http://www.aspergerforum.se/cms_view_article.php?aid=2
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Lakrits » 2008-10-18 14:19:51

Du har så rätt, missade den lilla raden i introduktionstexten.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Charley? » 2008-10-18 14:32:01

Lakrits skrev:Jag håller med om att de regler som nu finns är bra när det gäller själva trådarna. Det jag saknar är lite samma typ av regelverk för profiler, artiklar och internmeddelanden. Det kan kanske tyckas vara självklart att man skall visa samma typ av hänsyn i alla olika delar av Aspergerforum, men det är alltid bäst att vara tydlig med vad som gäller för att slippa uppslitande tvister om gränsdragningar.

Forumreglerna

Om du tittar under "Allmänna regler" så står det ingenting om att dessa regler endast gäller för postning av inlägg. Man kan bli tillsagd/varnad även för saker man gör via pm.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:54, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in